Bukefalos 28 år!

aggressiv mot hovslagare!

jarnroos

Trådstartare
I somras skulle våran unghäst skos fram, första gången gick ganska bra.
I går var det fjärde gången och hon tillät inte ens hovslagaren att lyfta benen, hon stegrar och kastar sig bla. ( alltså blir beteendet värre för varje gång) kan tillägga att hovslagaren är väldigt vänlig och försöker lugna henne utan resultat. Då går jag fram och lyfter och håller kvar utan problem.
(Hon vet vem som gör vad med andra ord.)
Däremot avskyr hon när jag kommer med en hammare, då faller hon in i det oönskade beteendet igen. Man riktigt ser hur svart hon blir i blicken och stirrar på hammaren
,har nu bestämt att vet. ska sedera henne nästa vecka när hovis kommer.
Är det någon som har haft samma bekymmer ? (att sedera som rutin blir för dyrt)
Hon är väldigt mycket hanterad och speciellt då med hovarna, eftersom hon opererades för bärrandsröta förra hösten, kanske är det detta som spökar?
Några handfasta råd mottages med tacksamhet.
Jag tror inte att hon har ont för vi kan lyfta och greja med hovarna utan problem. Det är bara när hovis kommer, eller man har en hammare i handen som hon reagerar.
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

Min unghäst har varit rent förjävlig med skoningarna. Men jag vet att det beror på smärta för nu börjar hovarna se vettiga ut och nu rör hon knappt en min. Vi gjorde så att kort korta pass med verkning/skoning sen vila nån minut och så på det igen.

Jag skulle aldrig ge lugnande för att kunna verka hästen utan jag skulle hitta problemet istället.
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

Min 5-åring har varit överj*vlig rent ut sagt, fram tills nyligen. verkningen har gått ganska bra, men tålamodet har inte alltid funnits där när det gäller att stå stilla. Och när vi började att sko honom fram för ett år sedan så blev ju inte saken bättre. Då hade vi dessutom bytt hovis. han kastade sig och stegrade och var allmännt jobbig. Jag beundrar hovslagarens tålamod med honom :o Nu för tiden går det bättre, dels så trivs han ganska bra med hovis (den vi bytte till) och dels för att jag brukar träna honom ordentligt dagen innan. hinner jag rida honom samma dag som hovslagaren ska komma så gör jag det precis innan så håller han sig lugn medan hovslagaren grejar!
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

Jag tror inte att hon har ont för vi kan lyfta och greja med hovarna utan problem. Det är bara när hovis kommer, eller man har en hammare i handen som hon reagerar.

Jag tycker du skall vänja hästen vid att du har verktyg i din hand som du slår lätt mot hovarna/skon. Om problemet ligger i smärta eller oro för smärta tycker jag gott du kan underlätta för din hovslagare så att hästen i allafall tål verktygen innan han kommer ut nästa gång.
Jag tycker inte din häst reagerar fel, jag tror den antingen har ont, eller har haft ont. Därför tror jag inte på lugnande som en lösning.
Jobba med hästens hovar varje/flera gånger om dagen i korta pass (1 min, behöver inte vara längre).
Vill hästen sätta ner hoven så kämpa inte emot. Det gäller att bygga upp ett förtroende, inte tvång.
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

Tack för kloka svar, provade med hammaren igår, hon blir tokig reser sig med en gång, jag lägger bort den och hon blir lugnare, så nu blir det att träna varje dag. Eftersom hon opererades för bärrandsröta förra året så kan det säkert sitta kvar i huvudet, hoppas bara att det kan bli bättre.
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

Jag tycker inte det är helt fel att prova att sedera en gång. Om hästen HAR ont är det självklart ingen bra lösning, utan då bör man ju helt klart försöka hitta vad som är smärtande och få bukt med det. Men om hon å andra sidan har haft ont förut, så kan det ju sitta kvar i huvudet att det kommer göra ont när någon kommer och slår på mina hovar. Min fångponny hade lite svårt att acceptera när hovslagaren spikade söm i upp till två år efter att han blev frisk. Han stod och ryckte i fötterna och var beredd att hoppa undan om det skulle göra ont.

Om det nu är så, att det är ett dåligt minne som sitter kvar i huvudet, så kan lugnande ge en bra effekt. Hästen får en bättre upplevelse och minne av sista skoningen, och blir förhoppningsvis bättre till nästa gång.
Jag vet många som sederar sina ettåringar (nu pratar jag travare) när dessa ska skos, de första två gångerna, för att hästarna ska få en lugn och behaglig första upplevelse av detta. Man kanske skulle föredra att ta den långa vägen med tålamod och mycket jobb, men har man 50 ettåringar som ska skos inom en kort tid så varför inte? Och det fungerar väldigt bra för hästarna ser aldrig skoningen som dramatisk eller obehaglig.
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

Om det är så att hon är rädd för verktygen, försök visa henne att de är positiva. Ta dem inte till hennes fötter direkt.
Lägg hammaren på golvet och lägg godis bredvid, låt henne vara "lös" dvs ej uppbunden och låt henne undersöka verktygen noga.
Klappa/klia henne med hammaren på gosit ställe, backa innan hon backar för att hon tycker det är obehagligt/för mycket.
När hon inte reagerar på att du kommer till henne med hammaren, när du får klia med den på kroppen, kan du börja jobba dig nerför benen. Backa alltid INNAN hon backar undan, då visar du att du ser hennes obehag och respekterar att hon är rädd.
När du sedan kan klia/knacka med hammaren på hoven, DÅ först kan du be att hon lyfter hoven så du får knacka på undersidan.
Beroende på häst kan det vara bra att förstärka med godis, andra passar det bättre med bara advance-and-retreat.

Jag brukar alltid se till att hästen inte är uppbunden och känner sig trängd när man ska göra något den ev är rädd för. Kanske skulle ni testa att stå ute eller på annat lite mer öppet ställe där hon är trygg? Håll grimskaftet själv, långt, och låt henne få röra på sig om hon behöver det för att lugna sig.
 
Sv: aggressiv mot hovslagare!

nu har hon fått bekanta sig med hammaren hon slickade t.o.m på den, sedan knackade jag försiktigt med hammaren på hoven och sa som jag brukar säga på kommando LYFT hon lyfter fel , då säger jag lyft igen och hon lyfter rätt hov :idea::bow:till min förvåning så låter hon mig knacka utan protest, allt detta går på en minut och då grejar jag inte mer med hovarna. alltså inga problem alls idag . Matte är så lycklig!
Men trots allt så ska ändå hovis verka och sko under sedering på måndag, känns som det är det rätta i nuläget. TACK för alla kloka råd än en gång :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp