Bukefalos 28 år!

Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Skogstrollet

Trådstartare
Kunde inte komma på en bra rubrik som inte var för lång så. Here goes.

Jag började med två marsvin som "råkade" bli en hane och en hona.
Skaffade då två till som sällskap så jag hade två honor och två hanar i varsin bur. Sen när flickorna blev könsmogna så samsades inte hanarna längre (jämnåriga) och jag har därför separerat dem. Har alltså fyra marsvin i tre burar idag och det börjar kännas ohållbart. Har haft hanarna ute på annons men noll intresse så nu börjar jag fundera på om jag ska kosta på mig att kastrera dem ändå.

Men törs jag hoppas på att alla fyra kan gå ihop när hanarna är kastrerade (honorna fortfarande fertila)? Eller blir det ändå 2+2?
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Detta vill jag också ha svar på!! :)

Jag har två killar som bråkar. Har hört att bara för att man kastrerar de så ändrar dem ej på sitt beteende. Funderar på om jag ska kastrera killarna och kanske köpa en varsin hona till dem. Så att jag alltså har 2burar med hona+hane i varje. Men jag vet inte...

Hoppas vi får svar nu :D
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Om du har burarna i separata rum så bör du kunna ha bara två flockar - en med honor och en med hanar. Och de hanar som nu tjaffsar kan mkt väl komma att samsas i framtiden (om de inte får nys om att det finns fruntimmer i krokarna).
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Men törs jag hoppas på att alla fyra kan gå ihop när hanarna är kastrerade (honorna fortfarande fertila)? Eller blir det ändå 2+2?

Att sätta ihop två hanar med en eller flera honor i ett begränsat utrymme (bur) kommer med all säkerhet leda till att en av hanarna trängs upp på en väldigt liten yta och inte får komma fram och äta eller dricka. Detta kommer som du förstår leda till en lång och plågsam död.

Eller också slåss dem så båda två får allvarliga skador.

Som du förstår så ändrar inte marsvins hanar sitt beteende om de blir kastrerade. Det enda som förändrar dem är att de inte kan göra några barn.
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Behöver inte bli alls som du beskrivit heller.. Har haft hanar som inte har kunnat gå ihop med den de gick ihop med innan.. Och sen har de fått test-gå ihop ett tag vilket funkat och så är de bästa kompisar tills den dag de kommer på att det finns honor här i världen och det blir tjaffs igen.
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Jag har hanarna i burar bredvid varandra och de verkar inte stressade av det utan umgås gärna genom gallret och småpratar lite med vararandra, ligger och sover i närheten osv.

Jag tror att det kan bli svårt att övertyga dem om att det inte finns några honor här, det måste ju innebära att de inte heller får höra varandra? Jag ska nu eventuellt låna ut honorna till en bukefalist som vill "prova på" innan de skaffar egna och jag tänkte testa då att se om de går att ha ihop igen. Hur det funkar när honorna kommer tillbaka igen vet jag inte...
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Som du förstår så ändrar inte marsvins hanar sitt beteende om de blir kastrerade. Det enda som förändrar dem är att de inte kan göra några barn.

Nej det förstår jag inte, därav tråden. Hundar och katter förändrar beteende så varför inte marsvin?

Och blir en av hanarna uppträngd i ett hörn och inte får äta och dricka så kommer djuret inte att dö en plågsam död.... Jag plockar då självklart ut honom. Vadå idiotförklarad....
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Behöver inte bli alls som du beskrivit heller.. Har haft hanar som inte har kunnat gå ihop med den de gick ihop med innan.. Och sen har de fått test-gå ihop ett tag vilket funkat och så är de bästa kompisar tills den dag de kommer på att det finns honor här i världen och det blir tjaffs igen.

Nej, självklart finns det alltid undantag. Men dem är tyvärr sällsynta.
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Vadå idiotförklarad....

Var inte alls meningen att du skulle ta det så. Tycker det är jättebra att du försöker finna en lösning!

Varför just marsvin inte förändrar beteendet vet jag helt ärligt inte. Har dock själv erfarenhet av att två kastrerade hanar skadade varandra ganska allvarligt när de fick vara ute på golvet efter att min honflock varit ute. och då var det ju bara lukten som triggade igång dem.

Ska spekulera vidare i denna fråga. Skulle ju självklart vara bra att kunna svara ordentligt på den frågan.
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Tror vi skriver om två olika saker? Jag beskrev det som kan hända när man släpper ihop två hanar med honor. Inte hur de gör när det bor 2 hanar i samma bur...
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Ska spekulera vidare i denna fråga. Skulle ju självklart vara bra att kunna svara ordentligt på den frågan.

Har försökt leta efter info om varför marsvinshanar inte ändrar sitt beteende efter kastrering. Det enda jag kommer fram till är att beteendet sitter i huvudet och inte i kulorna/hormonerna. Längre än så kommer jag inte.
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Hur har det gått/går det med dina killar? :)
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Den ena är omplacerad och den andra flyttar vilken dag som helst. Båda får det bättre på nya ställena. :-)
 
Sv: Åh, att bilda en ny flock - lite hjälp tack.

Jag har två kastrerade marsvinshannar. De ändrade helt beteende när de blev kastrerade. Innan slogs de så pälstussarna rök och det var omöjligt att ha dem ihop. Efter kastreringen har de inte råkat i luven på varandra en enda gång och nu trivs de jättebra ihop. Förändingen syntes snabbt och den var mycket tydlig.

De var åtta månader när de kastrerades och nu är de 1 1/2 år gamla. Jag har också hört att beteendet inte ändras och kanske mina marsvin är undantagen som bekräftar regeln?

Dock var kastreringen en rysare för den ena blev jättedålig och fick varbölder i pungen. Det blev flera veterinärbesök och han minskade mycket i vikt och fick stödmatas länge.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 280
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vill bara visa mina älskade marsvin :love: 4PUoY-14 MGJ UGP GP Define Ubblebubble *Bubble* Bubble är min gammelfarbror som snart fyllar...
2
Svar
33
· Visningar
5 202
Senast: Lyan
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp