Bukefalos 28 år!

Aj Aj i hoven! Vad skulle ni ha gjort?

S

skumpan2000

Medryttaren var ute och skrittade idag och hästen hade tydligen en sko som var lite lös och som vred sig så att tåkappan fastnade under hoven, framme i tån. Hon fick bort skon men det blödde rejält. Slutade efter en stund och hon haltade inte på hemvägen men man märkte sen när hon kom hem att det ömmade lite. Det syns knappt var det var i hoven och hade man inte sett på snösulan var det var nerblodat så hade man inte vetat var det var!

Iaf, fick rekommenation av hovslagaren att tvätta rent och sätta på bomull indränkt i jodopaxlösning och sätta linda och strumpa över, vilket nu är gjort! Får väl sitta tills imorgon förmiddag!

Min fråga är, skulle ni ha skott på en sko eller vänta med det? Om hon går oskodd kan hon ju trampa på en sten och kanske få det att börja blöda igen? Fast det kanske är bättre att det får lufta ur och läka innan man skor? :confused:
 
Vad sa hovis? Tyckte han att ni skulle slå på en ny sko? Är oftast inte så skönt för hästen att gå med en tappsko (vad jag vet, har inte frågat! :p) så det kanske är bäst att slå på en ny. Det kan vara bra att låta hästen gå utan sko nån/några dagar först så att man kan tvätta bort skräpet som kommer dit och slipper en infektion.
 
Han sa att det inte fanns nåt mer att göra än att göra rent, han ska egentligen komma nästa torsdag men jag skulle ringa igen om det blir problem! Han hade inte tid att komma idag..... :smirk: Tror ju inte att det är några problem och hon har gått med tappsko innan utan några problem (har ridit på som vanligt), tänkte bara om det ömmar mer om hon går utan sko än vad det skulle göra om hon går med! Men som sagt, det blir ju svårt att göra rent då! Jag får väl se vad som händer nu över helgen och så ringer jag hovis på söndag om det ser så fint ut som det gör nu!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 969
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 153
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 372
Senast: Constance
·
F
Hästvård Hur gör man med en trasig hov vägg? Den är trasig på utsidan, inte insidan. Ska köpa plastik padding å ha när man skott, men nu finns...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Frejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp