Bukefalos 28 år!

Funktionell träning och friskvård för hund

DeCloe

Trådstartare
Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för friskvård sysslar ni med tillsammans med era hundar?

Jag tränar en hel del med balansdisk, cavaletti och masserar.

Vad har ni för tips på rolig funktionell träning och friskvård?
 
Inbillar mig att min vovve är frisk och kry och inte behöver typ sjukgymnastik. Han är inget vårdfall. :D

Men han är utmärkt för min hälsa. Får ut mig på timslånga promenader i skog och mark och är ett fantastiskt sällskap.
Innan jag fick hund igen behövde jag provprata när telefonen ringde. :rofl: Hade ine pratat md nån på ett par dagar. Nu tjattrat jag ständigt med honom, :up:
 
Kör balansplatta/disc (vill ha peanut ball men de är dyra och otympliga 😅), och cavaletti främst, men också lite styrkeövningar och stretch :) gått en friskvårdskurs i vintras/våras, och Tilda tycker just disken är väldigt rolig, så det är kul att varva den med lite annat :) sen en del balans och kroppskontroll ute, upp på stubbar och stenar osv :)
 
Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för friskvård sysslar ni med tillsammans med era hundar?

Jag tränar en hel del med balansdisk, cavaletti och masserar.

Vad har ni för tips på rolig funktionell träning och friskvård?
Jag lär bo i den här tråden i sommar, min hund har en öm tå och vill inte sträcka ut bakbenen när man försöker stretcha när vi var hos ortopeden, vi ska traska blåbärsris och gå vattentrask. Tänker att cavaletti nog gör liknande grejjer så funderar på att skaffa det, vilka har du? :)
 
Jag försöker se till att stretcha mina hundar regelbundet. Ser annars mest till att i möjligaste mån ta promenader på annat än asfalt. Offroad i skogen i varierande tempo, efterföljande stretching och bra mat brukar räcka långt för att hålla hundarna välmående :)
 
Jag lär bo i den här tråden i sommar, min hund har en öm tå och vill inte sträcka ut bakbenen när man försöker stretcha när vi var hos ortopeden, vi ska traska blåbärsris och gå vattentrask. Tänker att cavaletti nog gör liknande grejjer så funderar på att skaffa det, vilka har du? :)
Jag beställde från gula rehab, de har i olika höjder 😊
 
Jag beställde från gula rehab, de har i olika höjder 😊
Satan, var du tvungen att tipsa om det stället ... Där finns ju allt jag velat ha fast jag har hundkurs, krona hos tandläkaren och optiker att pröjsa den här månaden. :arghh:

Min hund behöver (mig veterligt) inte rehab men kroppskontroll och fys är både rolig träning för oss och nyttigt för hunden.
 
Jag vill bli bättre på det, har några balansplattor och kör vad jag har fått till mig från sjukgymnast i närtid men också genom åren.
Jag brukar mest tänka på kroppskontroll och liknande på promenader osv, kunna balansera längs en stock, snurra runt på en sten, krypa under osv.
 
Satan, var du tvungen att tipsa om det stället ... Där finns ju allt jag velat ha fast jag har hundkurs, krona hos tandläkaren och optiker att pröjsa den här månaden. :arghh:

Min hund behöver (mig veterligt) inte rehab men kroppskontroll och fys är både rolig träning för oss och nyttigt för hunden.
Haha jag vet! De har så sjukt mycket bra grejer 🥰
 
Jag fyndade min balansplatta på röda korset för hela 20 kr 😁 så sjukt glad när jag hittade den, sparade flera hundra 😂
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
851
Senast: Nova123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 305
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 753
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 119
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp