Åka och träna med sin häst 1 v i Norge

E

Ecs

Hur är det här med Norge & svenska hästar.

Jag vill åka över och träna 1 vecka i Norge med min häst,

vad är det för avgifter ?

hört att man måste ha friskhetsintyg på hästarna.

Är det nån som tagit över nån häst för bara en vecka eller så ?
 
Sv: Åka och träna med sin häst 1 v i Norge

Jag TROR och det har inte sakert, men ring till distrikts veterinaren och fraga, samt ocksa till tullen, och garna norska tullen. De skall veta.. Kanske om du checkar pa jordbruksverkets sida (har ingen aning om var det ar, googla) sa star det nog dar ocksa.

Battre att fa det fran "hastens mun" sa att saga an 15 olika svar och kanske ingen ar ratt..

Vad jag dock vet ar att reglerna har andrats men nar och hur har jag ingen aning om..

Lycka till
 
Sv: Åka och träna med sin häst 1 v i Norge

Svar ja, du ska ha ett friskhetsintyg och det får inte vara för gammalt. Vi har besiktat våra hästar dagen för på em och åkt dagen efter tidigt på morgonen med dessa intyg.

Man får också betala tull vid införsel av hästen, men det är pengar man får tillbaka när man åker hem. Dock ska ju påtalas att man måste ringa några dagar innan avresan så att pengar finns på plats vid den tullstation man passerar, för det är inte självklart att det finns det när man anländer. Då ska de skicka pengar, vilket tar en hisklig tid
 
Sv: Åka och träna med sin häst 1 v i Norge

tackar så mkt för info.

var inne på jordbruksverkets sida o där framkom inget om att åka över för att träna.

för skulle ja åka över o tävla så hade det varit mkt enklare...får väl se om dom har nån tävl när ja e där också ;)
 
Sv: Åka och träna med sin häst 1 v i Norge

Nej men skillnaderna är inte så stora egentligen, du behöver ju inte ta hem blanketten från norska ryttarförbundet och du kommer att få ordna med besiktning innan du åker hem genom att 48 timmars intyget inte längre gäller.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har funderingar på att importera en häst från Norge till Sverige. Men hur fungerar tullen? Som jag fattat det skall man betala moms...
Svar
4
· Visningar
607
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Grazing
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 483
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp