Bukefalos 28 år!

Akademisk ridkonst fundering!

tjoeptjoep

Trådstartare
Jag har på senare tid börjat intressera mig mycket för akademisk ridning och lärt mig mycket intressant och för mig vettiga resonemang. Men mycket vänder upp och ner på vad jag i hela mitt liv lärt mig men jag vill ändå gärna försöka ta det till mig. Jag behöver bara ytterligare diskutera det här med då hästen skummar/löddrar/dreglar från munnen. Inom den akademiska ridningen anses detta bara sunt om det är i liten skala, att hästen suger på bettet, men då det börjar rasa vitt skum anses vara då hästen kröks på ett felaktigt sätt i nacken och inte kan svälja. Även orsakat av onödoga och för hårt spända nosgrimmor. Inom den akademisk ridningen strävar man efter så kallad ganashfrihet (japp säkert felstavat ;)), vilket jag aldrig tidigre hört talas om och handlar om ett större utrymme i ganashen trots en krökt hals.

Det jag vill veta är, vet någon var denna vetenskapliga fakta finns om dessa uppenbarligen mycket skilda sätt att rida hästar? Vad är era åsikter?:confused:
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Ganash-frihet strävar man efter i all dressyr. Och överdrivet tuggande och fradgande är inte positivt inom någon dressyrinriktning.

Hårt spända nosgrimmor kan man tycka illa om inom alla inriktningar med.:)
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Ja, visst är det väl så :) Men det är ju det som gör mig lite förvirrad. Visst tränar man hästarna annorlunda inom den akademiska stilen för att man tycker att det inte blir riktigt rätt inom vanlig dressyr. Det är ju ändå så att vi ser kraftigt dregland hästar bland världsmästarna idag.. vad skiljer i så fall egentligen stilarna åt?
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Den akademiska ridkonsten har en annan utbildningstrappa bla. Och slutmålet är annorlunda det med.

Inom underforumet Klassisk Ridkonst(nder Ridning) här på Bukefalos så diskuteras AR flitigt. Kolla där om du är intresserad. Där står det mycket.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag anser att de åsikter som du beskriver finns inom all dressyr, inget nytt där alltså.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag skulle mer bli bekymrad över att hästen har en orolig mun o fibblar med läpparna hela tiden. Som mästers ridning på den blinde.
Hästen ska vara tillfreds med bettet o få en vit mun.

Om hästen är torr skulle jag se över bett, min hand.....
Hästar som rids på Hack skummar oxå, men inte för att de inte kan svälja.

Om hästen har en trång ganschvinkel får man rida i en öppnare form.
Fast den enda gången de kan bli för trånga är när de är högt utbildade o den höga formen kommer av samlingen- inte att den dras ihop, upp mm.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

En kommentar om Bent och Hugin: Fipplandet med läpparna började Hugin med under en filminspelning där rejäla fyrverkerier firades av medan de piafferade. Sedan dess har han alltid fipplat med läpparna, oavsett tygelkontakt.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Tja den vita PRE´n o den fule andra fläckige håller oxå på.

de kanske var med i samma film;)
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Nu har jag läst här ett tag medan jag sitter och har en paus på mitt jobb. Jag kanske ska presentera mej: Jag sysslar med siffror och annat trist på mitt arbete inom en kommun, och behöver ibland koppla av med mitt stora fritidsintresse: HÄSTAR! Då läser jag ibland här. Nu tyckte jag det var dags att skriva lite äntligen!

Jag har nämligen nosat på AR och besökt en del träningar och även fått delta som ersättare för en god vän ett par gånger, pratat med folk som ridit för bland annat Bent, Kristoffer D, och ett par till och diskuterat ridning med dom. Folk som är otroligt engagerade och brinner för det här ska jag tillägga.

Men jag har kommit fram till att det är ingenting för mej och jag vill råda dej att lyssna kritiskt och inte svälja vad som helst, och ifrågasätt det du hör, och läser. Då kommer du som jag att se att det håller inte, det finns ingen substans i allt det fagra talet, det som visas upp saknar kvalitet tyvärr. Det saknar alla kvalitéer tyvärr.
Nu låter jag negativ men det är tyvärr min bild. Min tränare som jag har i dressyr har också hjälpt mej att förstå grunderna i ridning som jag inte hade mycket hum om tidigare då för några år sedan.

På träningarna som jag var med på så fick jag bara böja halsen på hästen, det hände absolut inget mera, och det var tydligen inte meningen hel¨ler.

Nu har jag sett filmer här och jag ser samma saker. Öppna som är inåtböjd hals men bogen är kvar på spåret och inget mera händer, bogen är kvar på spåret och bakbenen i tjotaheiti. Jag fick höra många förklaringar till vad det gick ut på då, framåt neråt och allt vad det var.

Det som var bra var att dom pratade mycket teori, och det låter bra, jag vet, men mycket var ju rent av fel, eller vridet och vänt så att det skulle passa in men det fanns ingen grund för det. Alla, säger alla ekipage jag har sett, lufsade runt utan någon som helst kvalitet, inte ens taktmässighet. Nej, tänk till innan du betalar en massa pengar och släng dom inte i sjön!!
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Tänk på hur många år det tagit att lära sig ridning något så när. Och så ska man helt lära om.
Då är det ju självklart att man inte gör det på några lektioner.
Men när du ser resultatet på hästen efter säg ca. 6 - 12 mån.
Då undrar man vad man hållit på med tidigare.
Om man istället skulle lära sig AR från början, skulle nog "vanlig" dressyr kännas väldigt fel.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag förstår att man kan avfärda mej med just det där att jag inte har så lång erfarenhet. Problemet är att jag vägrar lägga pengar på något som känns så fel och där jag inte får svar jag kan godta. Jo just då lät förklaringarna bra, men sen när jag tänkte efter och med det jag kan och vet osv så nej. Det går inte ihop. Det leder ingenvart. Har du sett någon ryttare på någon nivå inom AR som har uppnått någon kvalitet eller det som man har som mål, lätthet, styrka, och en häst som arbetar fysiskt sunt?
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag var verkligen jätteskeptisk från början. Men det gäller verkligen att komma i kontakt med de som verkligen kan.
Har sett så många, både irl och på nätet som utgör sig för att lära ut AR, men som inte är i närheten av det.
Men tiden är förbi då jag imponerades av GP-hästars piaffer. Det är inte många som utför en korrekt sådan.

Men självklart ska man utöva ridning på det sättet man trivs bäst med!
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag var verkligen jätteskeptisk från början. Men det gäller verkligen att komma i kontakt med de som verkligen kan.
Har sett så många, både irl och på nätet som utgör sig för att lära ut AR, men som inte är i närheten av det.
Men tiden är förbi då jag imponerades av GP-hästars piaffer. Det är inte många som utför en korrekt sådan.
Men självklart ska man utöva ridning på det sättet man trivs bäst med!
Tänk att man kan bli expert på piaff o inte kan rida ngt annat:p
Prova att rida UR en piaff med takt o växande schwung. Att gå från ökad trav till passage.Det är styrka det.

det är ingen piafftävling utan vad en komplett dressyrhäst ska/ kan kunna.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag var verkligen jätteskeptisk från början. Men det gäller verkligen att komma i kontakt med de som verkligen kan.
Har sett så många, både irl och på nätet som utgör sig för att lära ut AR, men som inte är i närheten av det.
Men tiden är förbi då jag imponerades av GP-hästars piaffer. Det är inte många som utför en korrekt sådan.

Men självklart ska man utöva ridning på det sättet man trivs bäst med!

Det skulle vara lite spännande för mej att höra vad du var skeptisk mot och vad som gjort att du ändrat dej?

Jag imponeras inte av alla Gp- ekipage det var inte så jag menade. Jag är kritisk fortfarande till en del inom vanlig dressyr också. Men jag har lärt mej vad en "ihopsatt" häst betyder inom ridning, på riktigt alltså, och vad som krävs för det och varför det är vad man måste ha innan hästen kan samlas. Därför kan jag idag se vad som saknas på varenda AR-ekipage jag ser, från okända och inte så långt komna ryttare till de mest framstående inom AR. Det är samma hela vägen. Tyvärr. Jag kunde inte undgå att se det och jag fick inte svar på varför det var så. Nu efteråt tycker jag att dom jag talade med inte kunde se vad som är vad. Dom kunde faktiskt inte det.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Har du några fina före/efter-bilder?
Det som folk brukar vända sig emot är att inte ens nordens mästare visar upp rörelser som skulle hålla för en msv.

Jag har full respekt för att allt inte kan gå perfekt, och visst förekommer det piaffer (m m) som inte är perfekta på GP-nivå! Men hittills är det svårt att hitta alternativ inom AR som är bättre?
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Alla får ha sin egen övertygelse, ingen mening att försöka pådyvla någon sin tro på vad som fungerar. Men i slutändan går det ju trots allt ut på att få en så hållbar häst som möjligt :)
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Det som folk brukar vända sig emot är att inte ens nordens mästare visar upp rörelser som skulle hålla för en msv.

Varför jämföra med tävlingsdressyren? Akademisk ridkonst är bruksridning, inget annat.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Varför jämföra med tävlingsdressyren? Akademisk ridkonst är bruksridning, inget annat.

(Hoppar in lite snabbt bara...)

När man skriver detta, citat från #12: "Men tiden är förbi då jag imponerades av GP-hästars piaffer. Det är inte många som utför en korrekt sådan."

Så vore det ju spännande att få se en korrekt piaff utföras av en AR-ryttare. Och dessutom korrekta övergångar. ;)
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jämför på ni, det är helt OK.
Men vad jag skrev var att akademisk ridkonst inte är tävlingsdressyr, utan bruksridning. Därför ska den inte jämföras med tävlingsridningen.
 

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag är dressyrryttare. Har lärt mig rida på ridskola för först en gammal kavallerist och sedan Strömsholmsutbildade instruktörer. Jag...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 894
Senast: bigganl
·
Ridning Frågan om huruvida en viss ras är lämplig för "barock" dyker upp lite då och då i lite olika sammanhang. Jag skulle vilja komma...
2
Svar
37
· Visningar
3 951
Senast: prinzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp