Bukefalos 28 år!

Akademisk ridkonst fundering!

Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Du läser som jag.

Men för att vara rättvis. Jag tror att de gjorde studien på högutbildade hästar med högutbildade ryttare just för att visa hur stor /liten betydelse hästens form har för viktförflyttningen. Skritt på lång tygel samt fram och låg gör att hästen tar mer vikt på framdelen, samlad med hög nacke och nos framför lodplanen flyttar vikt bakåt men det är med enstaka procent.

Det här säger ju inte alls emot AR ett dugg då Bent tycker att lång och låg ridning där ryttaren bär upp hästens huvud som ett femte ben är förkastligt.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Hon har tidigare suttit på en häst som varit mer förlåtande mot sitsproblem eller för grova hjälper.

Nej det kan bli en omtumlande upplevelse, och lärorik! Man kan önska sej en mera förlåtande häst många gånger!


Och ryttarna märkte att då hästarna var för mycket upp och bak så kan de inte gå fram.
Lite så ser jag problemet om man rider med fokus på enbart att samla utan att ha den energi som binder ihop hästen och för den fram till handen. Man kanske sätter dem för mycket och ryggen hänger likväl iom att hästen inte förmår gå fram.

Precis! Det är så jag menar, man kommer inte till helhet om man fokuserar på fel saker, det finns vissa saker som måste följas åt när det gäller en hästs förutsättningar att samlas i verklig samling!


Man måste alltid ha en rörelse fram genom ryggen till handen. Och för att en energi ska kunna skickas någonstans och det ska bli samling/komprimering så måste den också fångas upp någonstans. En sändare måste ha en mottagare. Annars är det som att sända en signal rakt ut i rymden. Ingen hör och det blir noll effekt.Om vi sänder energi från skänkeln måste den fångas upp i handen för att energin ska komprimeras till arbete. Annars pyser energin bara ur hästen.

Exakt! :bow: Man kan fokusera på bakbenen hur mycket som helst men utan detta sker ingen början till samling ändå!


För i mina ögon kan man genom ridning få hästar att lätta i fram. Kollar man på kotorna tex kan man ju se hur mycket mer genomtrampade de är i tram/bak och jämföra skilnnaden i lätthet i steget i olika former och olika arbete. Och har man suttit på hästar som lättar i fram så inser man att det går.

Ja absolut, men det som jag menade (som jag inte vet om det framgick, jag kan ha vairt otydlig) är att det måste vara lätta i fram på rätt sätt, ur rätt förutsättningar och det är precis vad du skriver också!

Det har ju gjorts en massa häststudier som man undrar lite över HUR studierna gjorts. Jag tror att man kan få rätt olika resultat på lika liten testgrupp beroende på vilka man väljer som ryttare, vad för hästar, vad för tränare de ryttarna har, hur man utför testerna, hur man tolkar resultaten etc.
Jag tycker det är skitbra att det forskas. Men vissa forskningar har man ju kännt att alla som hållit på med hästar en längre period kan intyga att något händer oavsett forskningens resultat

Ja men jag tror att denna rapport som det är hämtat ur är bara en del av ett större forskningsprojekt. Jag tar all forskning med en nypa salt, och vill veta förutsättningarna jag också! Sen kan man som jag skrev förrut läsa in olika beroende på hur "konkret" man läser varje påstående och hur man läser det som sammantaget säjs ( bland annat.)

Och nu hoppas jag att jag har lyckats med det här citatpuzzlet, det var inte alldeles enkelt!
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Du läser som jag.

Men för att vara rättvis. Jag tror att de gjorde studien på högutbildade hästar med högutbildade ryttare just för att visa hur stor /liten betydelse hästens form har för viktförflyttningen. Skritt på lång tygel samt fram och låg gör att hästen tar mer vikt på framdelen, samlad med hög nacke och nos framför lodplanen flyttar vikt bakåt men det är med enstaka procent.

Det här säger ju inte alls emot AR ett dugg då Bent tycker att lång och låg ridning där ryttaren bär upp hästens huvud som ett femte ben är förkastligt.

Som sagt, man kan göra en helt annan tolkning än den du gör nu. Nämligen att fokusera på att träna bakben var för sej och fokusera på att samling är mera vikt bak endast är helt förkastligt. Då får man resultat som har visats på en del filmer nu.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

jo, men sådana filmer kan man väl se överallt...eller menar du specifikt AR filmer?

Jag har sett en del AR ekipage som har utvecklats enormt när de börjat rida för ngn annan tex. J* B* men då vet jag ärligt talat inte hur de gick när de började rida för AR tränaren...kanske har de utvecklats lika enormt innan?

Att enbart döma från en film utan att se ekipaget före blir lika orättvist...
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag menade nog egentligen vad jag har sett själv men det jag refererar till här är sånt som diskuterats som alla kunnat ta del av. Jag deltog aldrig ang CD-filmerna för då hade jag inte ännu reggat mej, men som exempel. Senare har vi sett en del på Bent själv, och på Marijke, tyvärr samma sak där.

Men oh ja, ridning med brister finns överallt, jag skulle nog utan vidare kunna visa film på sån själv.Inte alls bara AR.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Du läser som jag.

Men för att vara rättvis. Jag tror att de gjorde studien på högutbildade hästar med högutbildade ryttare just för att visa hur stor /liten betydelse hästens form har för viktförflyttningen. Skritt på lång tygel samt fram och låg gör att hästen tar mer vikt på framdelen, samlad med hög nacke och nos framför lodplanen flyttar vikt bakåt men det är med enstaka procent.

Det här säger ju inte alls emot AR ett dugg då Bent tycker att lång och låg ridning där ryttaren bär upp hästens huvud som ett femte ben är förkastligt.
Rider man så att hästen måste lägga sig på handen har man gjort fel o då är det enkelt att skylla på ídén med lång o låg som miljoner andra rider funktionellt med. Hästen får klara sig själv o för att kunna göra det så sänker vi tempot. Aldrig står det ngnstans att man hjälper hästen, utan den vill göra si eller så o det får den inte.
Lång o låg är en check av om den har jobbat under passet- att den är lösgjord, men den får inte ridas sakta eller så låg att den tappar ryggen- för de gör de när den inte hänger ihop. Myrslokar kan ha näsan i backen pga snabeln...

Sätt på en stång o den kommer av naturliga skäl att inte hänga- vilket i min värld är helt fel väg att gå- Rid bättre!!!
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Ja, jag tycker som du. Sedan får man vara observant om hästen egentligen behöver en paus från jobb istället för att bara rida den vidare framåt och låg.

Att den jobbat bra under passet känner man ju egentligen redan under passet- tycker jag iallafall och det är väl där man checkar av hur den tänker. dels att den har sökningen framåt nedåt, men även att den går kvar och bär sig själv...(genom tex överstrykningar)

Studien visar att även GP hästar inte bär vikt bakåt genom fram och låg. Jag trodde vi skulle diskutera ur ett AR perspektiv och där är ju både "TR" dressyr och AR överrens.

I en självklar slutsats, framåt låg flyttar inte bak vikten hos en häst.

Att slänga på en stång i tid och otid är ju lika icke meningsfullt som när folk rider på kandar i tid och otid - för hästen går ju så mycket bättre då :angel:
Det är ingen större skillnad i varken TR eller AR och det stöds ju inte av ngn inriktning...
 
Senast ändrad:
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Som Immer har sagt förut.

Stångdiskussion, kan ni ta i en egen tråd.

Mvh

Moderator
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Ja, jag tycker som du. Sedan får man vara observant om hästen egentligen behöver en paus från jobb istället för att bara rida den vidare framåt och låg.

Att den jobbat bra under passet känner man ju egentligen redan under passet- tycker jag iallafall och det är väl där man checkar av hur den tänker. dels att den har sökningen framåt nedåt, men även att den går kvar och bär sig själv...(genom tex överstrykningar)

Det här begrep jag inte riktigt? Pauser lägger man också in i varje pass, eller hur menade du där?
Lång och låg är för att hästen ska stretcha ut sina muskler lite efter passet, få länga ut halsen och överlinjen, och fortfarande vara balanserad o få ut mjölksyra. Det är avslappnande för hästen och bra för både kroppen och psykiskt.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

ytterligare en reflektion ang. det du skriver om studier, och denna studie vi nu diskuterat, så torde det göra en rätt vesäntlig skillnad att rörelsemätningaran utförs på ett rullband. Det blir omöjligt sak samma som en rörelse i original utan skjuts.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Det har ju gjorts en massa häststudier som man undrar lite över HUR studierna gjorts. Jag tror att man kan få rätt olika resultat på lika liten testgrupp beroende på vilka man väljer som ryttare, vad för hästar, vad för tränare de ryttarna har, hur man utför testerna, hur man tolkar resultaten etc.
Jag tycker det är skitbra att det forskas. Men vissa forskningar har man ju kännt att alla som hållit på med hästar en längre period kan intyga att något händer oavsett forskningens resultat.

Instämmer, hade varit intressant att veta ännu mer detaljer. :)
Det där med att hästarna egentligen inte vinklar mer bak tycker jag också var väldigt intressant. För alla GP-hästar jag sett (vad jag kan minnas) har man ändå upplevt vinklad bak mer eller mindre, visuellt sett då.
Kan det vara ändringen ända uppifrån korset som gör hela skillnaden? Eller vilka muskler som anspänns som luras?
Handlar det egentligen om en "normalvinkling" men väldigt tonad, dvs så stark hållning att hästen helt enkelt klarar att hålla ihop kroppen och stabilisera ryggraden bättre?
För något händer ju i läget av bakbenen, vore intressant att veta mer detaljer om vad! :)
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Du läser som jag.

Men för att vara rättvis. Jag tror att de gjorde studien på högutbildade hästar med högutbildade ryttare just för att visa hur stor /liten betydelse hästens form har för viktförflyttningen. Skritt på lång tygel samt fram och låg gör att hästen tar mer vikt på framdelen, samlad med hög nacke och nos framför lodplanen flyttar vikt bakåt men det är med enstaka procent.

Det man kan tänka sig är väl också att en och samma häst som uppnått en viss grundnivå och helst inte -ska- variera så mycket oavsett ram? :confused: just på den biten alltså, vikten fram.
Att den inte ska hamna på bogarna eller bli fyra meter lång för att man länger lite eller rider på lång tygel. Men att man såklart ska kunna tänja lite på gränsen emellanåt.

Kanske blir större skillnad tänker jag om man jämför helt olika ekipage på väldigt olika nivåer? Eller ett och samma ekipage med något-ett par års tidsskillnad.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Givetvis ska hästen aldrig ramla på bogarna eller bli så lång att den inte förmår bära sig i balans. Man vill ju minska slitaget så gott man kan.

Går hästen GP har den ju rimligtvis ett hyfsat fördelaktig exteriör. Då torde den inte falla fram lika mycket som tex min överbyggda ponny med låg och bred halsansättning tex om man låter den gå lite friare. Dessutom upplever jag att hästar som skolats högt rör sig annorlunda tom lösa. Spec om de då är igång, vilket jag antar att dessa hästar varit.

Men givetvis ska väl även en GP-häst gå att lägga lite mer fram/bak, upp/ned, ut/in. Och vikten kommer då att ändras.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

AH, jag har ju inte läst studien. Men det påverkar nog. Det vet jag ju själv hur det känns att springa på band mot marken.
Det finns så mkt små variablar att ta med i kalkylen att jag hade velat se ett större testunderlag och mycket info om hur man avläser studien och hur den görs.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

javisst är det stretchande och jogg är bra för att få bort mjölksyra, beroende på hur hårt passet varit. (Jag funderade om jag skulle skriva det också....) Men nu skrev du ju dit det så det är ju bra.

Likaså att det är jättebra att skicka ut hästen i hagen efter nedjoggning efter ett hårt pass då de sällan blir stela överhuvud taget då...
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Men givetvis ska väl även en GP-häst gå att lägga lite mer fram/bak, upp/ned, ut/in. Och vikten kommer då att ändras.

Absolut, frågan är väl om den ändring man får till i det fallet är särskilt stor procentuellt sett?

Personligen tänker jag ju det som något positivt. Att det styrketränande och balanserande jobbet ska generera i högre lägstanivå. Att tittar man tillbaka ett- ett par år i utveckligen ska inte bara högstanivån ha ökat utan även lägstanivån, för att veta att man fått till någon märkbar skillnad i helheten.
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Nu känns det som att jag missat något. :p Vilken annan stång tänker du på om du inte menar kandar eller blank stång? Stång med fästen för bridongtygel?
Ja jag pratade om ridning på stång med dubbla tyglar.
Personligen har jag inte hittat något bett med dubbla tygelinfästningar som motsvarat den flexibilitet och känsla hos hästen jag får på ett kandar.
Det är ju svårt att få exakt den samma känslan, men väldigt nära kan man få. Alla hästar har inte plats för både bridong och stång i munnen och då tycker jag en stång med dubbla tyglar är ett bra alternativ.
Äh, egentligen är det ju (ytterligare) ett stickspår så vi kanske ska spara det till något annat tillfälle, och som du säger, egentligen hängde det på ett missförstånd. :D
ja det har du rätt i. Vi släppet det nu.:)
 
Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Jag vet inte om det finns specefika kriterier för när unghästen skall få börja galoppera. Jag mig veterligen infaller det precis som inom de flesta andra ridinriktningar när man anser att hästen svarar tillräckligt bra på hjälperna för att det skall kännas lämpligt att tillföra ytterligare en gångart.
 

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: IngelaH
·
Ridning Jag är dressyrryttare. Har lärt mig rida på ridskola för först en gammal kavallerist och sedan Strömsholmsutbildade instruktörer. Jag...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 908
Senast: bigganl
·
Ridning Frågan om huruvida en viss ras är lämplig för "barock" dyker upp lite då och då i lite olika sammanhang. Jag skulle vilja komma...
2
Svar
37
· Visningar
3 954
Senast: prinzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp