Bukefalos 28 år!

Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

nja du har ju skrivit att hästen rids med en rörelsestörning och det har absolut inte stått i en tidning att den har, utan det har du antagit bara utifrån att du tror att hästen måste gå orent av en sträckning vilket inte alls är fallet , det beror ju helt på var hästen har sträckt sig och hur illa däran sträckningen är. Troligtvis är hästen helt ren dvs visar inte upp en störning i vanligt jogg-arbete men däremot vid samling, så om ingen samling sker , visar hästen inte upp en störning på rörelseapparaten.
Så tror jag är fallet iallafall :)

Nu har jag bara skummat tråden, det var ett tag sedan jag var här och läste, men det jag kunnat utläsa så skrev hon ju ett citat från en tidning för att påpeka att hästen reds med en lättare sträckning. (vilket borde ge en rörelsestörning vid något moment) Om hästen visar orenhet vid tex högre samling som du skrev, har den ju en rörelsestörning. Vad är det ni hänger upp er på egentligen? Det här var en rätt konstig tråd faktiskt. Tråden handlar ju om ridning vid problem och det var ju vad som påvisades med citatet. Inget konstigt alls. Verkar inte som om alla har läst vad andra skriver speciellt bra.

Jag tror att de allra flesta vill ha sin häst genomgången och utredd av veterinär när något inträffar och sen få råd om hur detta ska behandlas eller rehabiliteras. Det är en rutin som hästägare vanligtvis har. Om någon skulle hitta på en egen rehabilitering borde detta vara ytterst sällsynt. Jag har aldrig hört talas om någon som gör så.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Läser man i något tidigare inlägg så ska ju inte hästen ridas med en sträckning, och nu så plötligt går det ju utmärkt.;):D

Har jag skrivit det? :confused: Jag vet redan att man ska röra på hästen vid sträckning, kontrollerat, och om man vet att det är sträckning och förstås beroende på hur allvarligt:) Diskussionen var nog om man ska utgå från något man inte är säker på, utan tror? Då kan ju en ev annan skada förvärras.

Jag skulle inte själv våga tro att något är en sträckning utan att kolla det, om hästen är oren. Om man inte vet exakt vad som hänt men det är inte så ofta. Mycket händer i hagarna.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Som min... som bröt loss en benflisa i hasen.

Tänk om jag ridit med den:crazy:

Apropå hagelände...

En gång för många år sen hade haggrannen lagt ner staketet så mina hästar "rymde". Hon sa inget utan fångade in dem o jag blev förundrad varför de var intorkade av svett-samma dag som de vaccinerats o skulle vila:confused:
Fick veta det flera veckor senare.
Nästa gång hade bondjä.elen lagt ner grindarna mellan hagarna o min ena fastnade förstås o gjorde illa sig rejält. Elrep runt karleden.

Det är sällan man vet exakt vad som har hänt...snillen spekulerar.:cool:
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Läser man i något tidigare inlägg så ska ju inte hästen ridas med en sträckning, och nu så plötligt går det ju utmärkt.;):D



Sedan när måste Traceys menade kontrollerade rörelse nödvändigtvis vara ridning?
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sedan när måste Traceys menade kontrollerade rörelse nödvändigtvis vara ridning?

Nej men då står det så, skrittas för hand te x vilket också är en kommentar som kan finna som åtgärd. Vart vill du komma?
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Nej men då står det så, skrittas för hand te x vilket också är en kommentar som kan finna som åtgärd. Vart vill du komma?

Jag kommenterade detta om du inte förstod:
Läser man i något tidigare inlägg så ska ju inte hästen ridas med en sträckning, och nu så plötligt går det ju utmärkt.

Att Traceys inte skrev ridning, och att det går utmärkt, utan skrev kontrollerad rörelse.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Jag kommenterade detta om du inte förstod:

Att Traceys inte skrev ridning, och att det går utmärkt, utan skrev kontrollerad rörelse.

Men det finns väl flera användare som har skrivit i tråden, var påstods det att just denna användare skrivit så?
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Om du har följt mina inlägg så gäller de rehabridning direkt, alltså på en häst med rörelsestörning, ont, av skada,, som behöver vila från ryttare,vissa verkar tro att en ryttare på ryggen gör gott i sådana lägen när det som regel är bättre med rörelser utan...men jag tror många är för lata för att gå och då passar detta bra.

Men en rörelsestörning är inte per automatik smärta.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Men en rörelsestörning är inte per automatik smärta.

Nej, inte nödvändigtvis, men om en rörelsestörning uppkommer och hästen innan gått "rent", alltså ändrat sitt mönster pga att något hänt som inte ska finnas där, så kanske man ska vara försiktig att läka med ryttare på ryggen som faktiskt vissa föreslagit.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Men en rörelsestörning är inte per automatik smärta.

förändrad rörelse= abnormalt är som regel pga smärta. Därför åker man in med hästen o kollar upp vad det är.
Har hästen kroniska defekter får man nog även där se upp om hästen blir försämrad- kolla upp ny status.
Saker o ting kan förvärras med tiden.

Jag har aldrig bagatelliserat en störning med ursäkten att den NOG "bara" har halkat.

Jag skrittade inte ens min häst som fick order att skrittas efter klinikbesök- när jag kände att det inte bara var det som behandlats o mkt riktigt.
Nej jag skrittar inte ens på en häst som inte ens skrittar rent eller har tappat bjudningen.
Jag känner mina hästar så väl att jag hör när de säger åt mig att ngt är fel.;)

Rider man ändå är risken stor att man tar det för att vara normalt.

Stel... var min häst när den hade fått fångkänning. Inte sig lik.

En häst fabulerar inte. Antingen är den fräsch eller ofräsch- basta!
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Nej, inte nödvändigtvis, men om en rörelsestörning uppkommer och hästen innan gått "rent", alltså ändrat sitt mönster pga att något hänt som inte ska finnas där, så kanske man ska vara försiktig att läka med ryttare på ryggen som faktiskt vissa föreslagit.

Och det är väl rätt kristallklart i just den här tråden, att man håller med i det fallet. Om en plötslig rörelseförändring uppstår så är det till veterinär/klinik man vänder sig, men sedan så är det så att vissa hästar har kvarvarande rörelsestörningar som inte kanske ger smärta initialt men som kan ge det om man pressar hästar. Här kan rehabridning var just det som hästen behöver men här handlar det då om utredda hästar.

Egentligen så förstår jag inte varför det är så svårt att läsa och förstå vad folk skriver, det finns väl knappast någon som förespråkar ridning på en häst som plötsligt ändrar sitt beteende både mentalt och fysiskt.

Det är ju något som några tror sig läsa eller veta.;)
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Fast helt ärligt Boj. Diskussionen som du fortsätter ge eld åt medans vi andra tagit till oss av Immers varningskommentar, var en blogg där det klart och tydligt redovisades att hästen reds med anledning att ägaren tyckte den visste vad problemet var. frågan ställdes hur man kunde/vågade anta att det var samma problem som tidigare och rida på, altnerativt att man inte vågade chansa på det utan kanske behövde kolla hästen igen. Du får förlåta mig att jag drar upp det nu men jag kan faktiskt inte bara vara tyst, när du sitter och skriver om att folk hittar på och fabulerar osv osv. riktigt så var det faktiskt inte!
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Men det är ju enkelt mackan, gå tillbaka och läs tidigare inlägg så ser du ju själv hur tolkningar har gjorts och det mycket tidigare än refererade tidningsartikel som jag inte alls berör just nu. Om jag hittar på så är det upp till betraktaren att avgöra/läsa.:D Jag tom hittade på att påpeka detta till en användare där tolkningen var helt uppåt väggarna, trots att det var hur enkelt som helst att förstå vad skribenten menade.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

har du läst nämnda blogg? du har ju varit på ända från första början att folk är ute och cyklar.
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Men då måste man ju skylla veterinären då som inte kan ställa en ordentlig diagnos, eller hur.

Hur menar du nu? Jag tog de exemplen för att visa hur viktigt det är att kolla upp det man inte vet orsaken till och inte bara gissa. Jag tror inte veterinärerna skulle missa det jag gav exempel på om man kollade hästen? Eller hur menar du nu?
 
Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Nu har jag inte varit här på länge, men vågar mig in igen. Intressant artikel. Hoppas många här läser den.
Mackan: Jag hoppas verrkligen inte det är min blogg du syftar på i inlägg 353, för det stämmer inte det du skriver i så fall. Hästen reds anpassat enligt ett upplägg. Det var ju inget jag gjorde på eget bevåg. Att jag sedan hade lite svårt att se exakt vad som hände i hästens kropp och hur det hängde hängde ihop är ju en annan sak. Jag tycker det är viktigt att förstå och se vad som händer, men hästens fysiologi är inte helt lätt och inget jag är expert på så därav mina tankegångar i texten. Bara för att en som är utbildad på hästens fysiologi och rörelsemekanik ser och förstår betyder ju inte det att jag som ägare automatiskt ser och förstår allt med en gång. Men. Det betyder ju INTE att jag red på eget bevåg. Det skulle jag aldrig göra när något inte stämmer med hästen.
För övrigt verkar inte tråden kommit så mycket längre. Jag tittar in om ett tag. Det är trots allt ett intressant ämne.
 

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 986
Senast: mily
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 427
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 636
Senast: cewe
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 061
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp