Bukefalos 28 år!

Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Du får tycka vad du vill men när du beskyller folk för saker så måste jag få ifrågasätta utifrån hur jag vet hur jobbet fungerar. I en sån här situation springer alla omkring som yra höns vilket inte veterinären skall göra. Istället bör man försöka hålla huvudet kallt o försöka få en överblick över situationen vilket naturligtvis kan leda till beskyllningen att man inte ingripit tillräckligt snabbt.
Jag instämmer att det var omotiverat att ta upp anmälan med vidhängande beskyllningar i tråden. Det var ju bara ett fult sätt att försöka ifrågasätta Ads trovärdighet i en annan fråga.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Du får tycka vad du vill men när du beskyller folk för saker så måste jag få ifrågasätta utifrån hur jag vet hur jobbet fungerar. I en sån här situation springer alla omkring som yra höns vilket inte veterinären skall göra. Istället bör man försöka hålla huvudet kallt o försöka få en överblick över situationen vilket naturligtvis kan leda till beskyllningen att man inte ingripit tillräckligt snabbt.
Jag instämmer att det var omotiverat att ta upp anmälan med vidhängande beskyllningar i tråden. Det var ju bara ett fult sätt att försöka ifrågasätta Ads trovärdighet i en annan fråga.
PL

Den andra frågan tycker jag han själv lyckats vrida till på det mest korkade sätt.

Anmälan eller inte, jag tycker det jag tycker om hans handlande o så är det med det.

Här har du ett dagsfärskt rykte från travet till;
Å.S vet vem den anonyme är :)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Det kan man väl ändå inte påstå, han säger att han är statens gisslan för det dolda djurplågeriet som travet innebär. Med magsår (han ville undersöka alla hästar före start, med tillhörande 24 timmars svält vilket i sig framkallar magsår), lungblödning, munskador mm mm. Det framställs med hans ord som om det är standard på startande travhästar.
Han har ett fritt val att arbeta som banveterinär eller ej, det är troligen inte så att den kontanta ersättningen spelar roll, eller?

Därmed har jag sagt mitt i detta och lämnar som sagt över till nämnden för granskning. Jag hoppas att fler som tycker att det var väl vinklat gör samma sak.

Han har ju faktiskt gjort ett uttalande där han själv anser att programmet vinklade hans medverkande på ett missvisande sätt.

jag avser faktiskt den artikel som han hade huvudrollen i i NT tidigare i höstas, då han faktiskt mkt konkret kritiserar SYSTEMET som det är uppbyggt av staten och reglementet och som hindrar honom och hans kollegor att göra ett bra jobb. därmed kritiserar han faktiskt inte travet i sig utan det som är uppbyggt och driver det runtom sporten. det är en viss skillnad och den tycker jag tydliggjorts. Jag tycker det är väldigt starkt och modigt av en så prominent profil att kliva fram och så pass konstruktivt framföra kritik mot den sport och det yrke han tillhör. synd att folk som sagt reagerar så oerhört mot att konstruktiv kritik riktas ö.h.t - det är lite för att inte säga rätt så ordentligt, tragiskt och väldigt talande i övrigt.

BornAgain: vettigt inlägg! Tack!
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ja, jag hörde han blev anmäld för att han bröt blandannat mot djurskyddet, tystnadsplikten o sina arbetsuppifter.
Vad lagen säger är inte mitt område, där verkar du mer bevandrad.

Då får han säkert inget straff då om han inte gjort nå fel?

I detta fallet var det tydligen inte naturligt att göra de lilla han kunde.. och det är väl en del av problemet...
För mig känns det som en veterinär bör ta hand om o hjälpa till vid olycka med djur inblandade oavsett om det är ens uppgift eller inte.
Dock fattar jag oxå att är det inta ens uppgift o skyldighet så är dte ingen man kan bli dömd för.

det var väldigt många "hörde" och "inte mitt område vad lagen säger" och "för mig känns det".

det är väl en viss skillnad mot att komma med fakta påståenden, eller hur?

Samt den kanske viktigaste frågan om vilken beredskap arrangören hade.
Du vet inte vad som gäller, du såg händelsen på en tvskärm men är ändå beredd att kasta ur dig anklagelser som knappast ligger på högre nivå än kalla faktas.
PL

Humelibumlan: ser ingen som helst skillnad mot dina antaganden och andras definitivt mer konstruktiva deltagande i debatten dessutom som INTE är så blint fokuserad på att försvara sporten till varje pris. Det du säger kan ju inte bevisas över huvud taget eller hur? så det är mer en ren konspiration än ngt annat och därmed helt orelevant. :angel:

skämt åsido: ger du dig någonsin i en debatt, du verkar sitta här 48/7 sen flera veckor och försvara sporten och personligt folk du känner eller har relation för/emot. är det inte dax att kanske faktiskt FUNDERA på att försöka ha ett ngt objektivare synsätt/perspektiv? man lär sig ofta väldigt mycket just genom en viss objektivitet, även runt det man har hjärtat närmast och främst "supportar" faktiskt.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

det var väldigt många "hörde" och "inte mitt område vad lagen säger" och "för mig känns det".

det är väl en viss skillnad mot att komma med fakta påståenden, eller hur? .
Jag började med att tala om att det var ett rykte o jag faktiskt inte vet :)



Humelibumlan: ser ingen som helst skillnad mot dina antaganden och andras definitivt mer konstruktiva deltagande i debatten dessutom som INTE är så blint fokuserad på att försvara sporten till varje pris. Det du säger kan ju inte bevisas över huvud taget eller hur? så det är mer en ren konspiration än ngt annat och därmed helt orelevant. :angel:
Nu vet jag inet vad som inte kan bevisas?
Känns som det faktiskt kvittar.


skämt åsido: ger du dig någonsin i en debatt, du verkar sitta här 48/7 sen flera veckor och försvara sporten och personligt folk du känner eller har relation för/emot. är det inte dax att kanske faktiskt FUNDERA på att försöka ha ett ngt objektivare synsätt/perspektiv? man lär sig ofta väldigt mycket just genom en viss objektivitet, även runt det man har hjärtat närmast och främst "supportar" faktiskt
Oftast så kör jag ett par hästar om dagarna oxå ;)

Men eftersom vi verkar fastnat i min hjärntvätt, finns det roligare saker vi kan göra som att gemensamt mötas i tråden nedan o faktiskt försöka föra saker framåt istället för att du ska komma in med små pekpinnar om hur jag ska/int ska tycka/göra/känna/säga/vara..

Välkommen till; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353
Jag men all ärlighet gärna diskuterar fram ideer på ett trevligt o respektfullt sätt.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Han har ju faktiskt gjort ett uttalande där han själv anser att programmet vinklade hans medverkande på ett missvisande sätt.

jag avser faktiskt den artikel som han hade huvudrollen i i NT tidigare i höstas, då han faktiskt mkt konkret kritiserar SYSTEMET som det är uppbyggt av staten och reglementet och som hindrar honom och hans kollegor att göra ett bra jobb. därmed kritiserar han faktiskt inte travet i sig utan det som är uppbyggt och driver det runtom sporten. det är en viss skillnad och den tycker jag tydliggjorts. Jag tycker det är väldigt starkt och modigt av en så prominent profil att kliva fram och så pass konstruktivt framföra kritik mot den sport och det yrke han tillhör. synd att folk som sagt reagerar så oerhört mot att konstruktiv kritik riktas ö.h.t - det är lite för att inte säga rätt så ordentligt, tragiskt och väldigt talande i övrigt.

BornAgain: vettigt inlägg! Tack!

Men helt ärligt.
Att gå ut i ett program som Kalla Faktas och med felaktigt grundade påståenden peka ut travet är väl knappast att kalla konstruktiv kritik?

Sen att det är staten han vill komma åt o det han talar om i sig inte alls är fel i sin helhet, är ju inte riktigt det han fick fram i kalla fakta, ens med lite välmening.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Hoppas han stämmer TV4 och vinner så hela kalla fakta går i konkurs hade varit underbart efter allt som dom har svat kastat travet!

Skrämmande kommentar. Tycker att det är bra att felaktigheter lyfts fram. Inom alla områden.
Ska han stämma tv4 för att det kommit in anmälningar mot honom? Det är knappast tv4 som anmält. :D
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Tycker det är en konstig reaktion. Om han har något emot reportern som medverkade i tvprogrammet så har väl reportern på banan knappast någonting alls med det att göra? Tycka illa om hela tv4 blir väldigt fel i mina ögon. Om han är oskyldig hoppas jag han kan bevisa det. Det borde vara det bästa för honom att göra. Det känns som om han siktar åt fel håll nu.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Tycker det är en konstig reaktion. Om han har något emot reportern som medverkade i tvprogrammet så har väl reportern på banan knappast någonting alls med det att göra? Tycka illa om hela tv4 blir väldigt fel i mina ögon. Om han är oskyldig hoppas jag han kan bevisa det. Det borde vara det bästa för honom att göra. Det känns som om han siktar åt fel håll nu.

Men han är ju granskad tidigare o friad, de hittade inget alls!

Och vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisas? :eek:
De ska väl bevisa att han gjort det iallafall!
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Som jag har skrivit tidigare, ja det var en omogen reaktion.
Men samtidigt förstår jag honom.
Han hade vunnit ett lopp och just där och då tar Tony Ryttar fram micken -inte för att fråga om häsetn och loppet- utan om Kalla Fakta!

I måndags intervjuades Åke Svanstedt av Åsa Elmroth. Hon pratade med honom under en tävlingskväll när han hade tid.
Han berättade att han var oerhört ledsen över att bli kallad djurplågare och på frågan om han kommer stämma Kalla Fakta sa han att han inte visste.

Om han är oskyldig hoppas jag han kan bevisa det

Otäckt resonemang.
Om ajg drar det till sin spets så innebär det att jag skulle kunna klä mig i rånarluva och med förvrängd röst kunna peka ut tex. dig, anonymt, som pedofil.
Det finns inga som helst bevis på att du är en pedofil men det ligger på DIG att bevisa för oss att du inte är det.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Är det omoget att inte vilja vara vänlig mot en kanal som försökt smutskasta en totalt?:confused: Tycker Åke Svanstedts kommentar är klockren och jag hade gjort detsamma om jag var i hans situation.

Han har blivit friad från alla anklagelser om använding av otillåtna träningsmetoder hittills, fler anmälda som oanmälda besök har skett och det har aldrig hittast något fel.

Och sen kommer Kalla Fakta och ska göra ett program där "faktan" är baserad på anonyma vittnen som slänger ur sig saker som inte har bevisats vara sanna rättsligt.

Det är en sak att upplysa om problem, det är en helt annan att smutskasta oskyldiga människor för att få en story.

:bow: Tycker att han gjorde helt rätt! Kan inte mer än instämma med föregående talare!;)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag började med att tala om att det var ett rykte o jag faktiskt inte vet :)

Nu vet jag inet vad som inte kan bevisas?
Känns som det faktiskt kvittar.

Oftast så kör jag ett par hästar om dagarna oxå ;)

Men eftersom vi verkar fastnat i min hjärntvätt, finns det roligare saker vi kan göra som att gemensamt mötas i tråden nedan o faktiskt försöka föra saker framåt istället för att du ska komma in med små pekpinnar om hur jag ska/int ska tycka/göra/känna/säga/vara..

Välkommen till; http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353
Jag men all ärlighet gärna diskuterar fram ideer på ett trevligt o respektfullt sätt.

Fast eftersom du är snabb på att racka ner på andra som säger liknande, så fort det inte finns "kalla fakta" :angel: så är du där och petar i påståendet, så ville jag vända på det och visa att du gör exakt samma sak när du använder ett rykte som argument i tråden. För eftersom de inte hittat ngra bevis hos ÅS trots envisa rykten så är han oskyldig eller hur?

sen måste jag nog säga att jag inte tycker du är överdrivet trevlig och respektfull på alla plan, när du tex kommenterar att självklart att PL försvarar någon i sin egen bransch osv. På vilket sätt är det trevligt?

ang. AD så skrev jag tydligt att det AD står för har gjorts tydligt i det STORA reportage som NT hade, DET reportaget illustrerade hans attityd och åsikt runt det hela. Jag har INTE diskuterat Kalla fakta här. Att kalla fakta svängde det på ett sätt som inte heller AD själv var nöjd med, och därför har kommenterat, är ju en annan femma och står inte för AD själv eller hur?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men han är ju granskad tidigare o friad, de hittade inget alls!

Och vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisas? :eek:
De ska väl bevisa att han gjort det iallafall!

Ingen har väl pekat ut honom som skyldig? Enbart att det finns anmälningar emot honom. Eftersom anmälningar kommit in måste de ju utredas. Det hjälper inte att han varit friad tidigare. Detta är ju nya anmälningar. Sen kan jag hålla med om att det är j....lig onödigt att gå ut med namn på en anmäld så där i ett tvprogram. Det hade räckt med att säga att det finns anmälningar mot känd tränare eller liknande. Jag antar att hans namn togs med för att han skulle få chansen att uttala sig om det, men det är ju rätt onödigt. Bättre att utredarna får göra sitt jobb i lugn och ro utan att han får allas blickar på sig.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Otäckt resonemang.
Om ajg drar det till sin spets så innebär det att jag skulle kunna klä mig i rånarluva och med förvrängd röst kunna peka ut tex. dig, anonymt, som pedofil.
Det finns inga som helst bevis på att du är en pedofil men det ligger på DIG att bevisa för oss att du inte är det.
[/QUOTE]

Tror du missförstod mig lite där. Jag menar för hans skull hoppas jag att han kan frias från misstankar. Det kan inte vara roligt att bli uthängd inför tvpubliken för att han är anmäld för något. De hade inte behövt ta med hans namn alls i tv tycker jag. Som tur är påpekades det ju i tv att det i dagsläget inte finns något som tyder på att han skulle vara skyldig. Men hur skulle det se ut egentligen om alla som var anmälda för något visades upp i tv? Det finns ju mängder av falska anklagelser och jag tycker inte man behöver visa upp sånt offentligt. Det bidrar bara till ännu mer förutfattade meningar och ryktesspridning.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Fast eftersom du är snabb på att racka ner på andra som säger liknande, så fort det inte finns "kalla fakta" :angel: så är du där och petar i påståendet, så ville jag vända på det och visa att du gör exakt samma sak när du använder ett rykte som argument i tråden. För eftersom de inte hittat ngra bevis hos ÅS trots envisa rykten så är han oskyldig eller hur?
Fel. Jag vet inte om Å.S är oskyldig eller inte, jag har samma info som alla andra (samt den inside från kompisar).
Däremot tycker jag att den "anonyme mannnen" sa saker som inte är logiska för en så framgångsrik person som Å.S är.
Sen tycker jag det är helt fel av kalla fakta att verkligen gå n för att smutskasta en person på allla de sätt de kan.
Förövrigt kan jag säga att Å.S aldrig varit eller är en idol för, jag tycker han driver en industri i grunden.

sen måste jag nog säga att jag inte tycker du är överdrivet trevlig och respektfull på alla plan, när du tex kommenterar att självklart att PL försvarar någon i sin egen bransch osv. På vilket sätt är det trevligt?
Fast det är ju exakt samma som jag gör, P-L försvarar inte AD, men han försöker tala om vad som gäller o vilka regler som finns i situationen.
Du har kallat mig det mesta i denns trådne som hjärntvättat o verkligen inte se sportens baksida och div..

ang. AD så skrev jag tydligt att det AD står för har gjorts tydligt i det STORA reportage som NT hade, DET reportaget illustrerade hans attityd och åsikt runt det hela. Jag har INTE diskuterat Kalla fakta här. Att kalla fakta svängde det på ett sätt som inte heller AD själv var nöjd med, och därför har kommenterat, är ju en annan femma och står inte för AD själv eller hur?

Och du skriver:
Jag tycker det är väldigt starkt och modigt av en så prominent profil att kliva fram och så pass konstruktivt framföra kritik mot den sport och det yrke han tillhör. synd att folk som sagt reagerar så oerhört mot att konstruktiv kritik riktas ö.h.t - det är lite för att inte säga rätt så ordentligt, tragiskt och väldigt talande i övrigt.
Fast det är ju inte artikeln i NT som gör att folk reagerar så kraftigt som de gör, eller hur.

Och kritiken mot AD är ju inte pga. att han är kritisk utan på det sätt han gör det o som får honom att framstå som en Tomte o travet som ett stort Djurplågeri på felaktiga grunder.

Det är synd, för det hade varit intressant med en granskning med ett seriöst program som verkligen ville visa hela travet och folk fick komma till tals o få fram va de egentligen menar, inte massa lögner hit o dit.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ingen har väl pekat ut honom som skyldig? Enbart att det finns anmälningar emot honom. Eftersom anmälningar kommit in måste de ju utredas. Det hjälper inte att han varit friad tidigare. Detta är ju nya anmälningar. Sen kan jag hålla med om att det är j....lig onödigt att gå ut med namn på en anmäld så där i ett tvprogram. Det hade räckt med att säga att det finns anmälningar mot känd tränare eller liknande. Jag antar att hans namn togs med för att han skulle få chansen att uttala sig om det, men det är ju rätt onödigt. Bättre att utredarna får göra sitt jobb i lugn och ro utan att han får allas blickar på sig.

Ja, när du säger de så..
Jga hade för mig de tog upp gamla anmälningar.

Men dåså, då gör de en ny utredning :)

*kl*
Hela Å.S personal la in en insändare i travronden (travets tidning) och tog avstånd från allt vad kalla fakta påstått. :)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Bör vara ganska lätt att ta reda på huvida han misshandlar eller inte misshandlar sina hästar med el eller andra metoder, hästar är inte dumma, dom kommer visa tydligt om dom är rädda för honom och dom hade inte varit rädda om dom inte blivit behandlade illa.
Tycker det är bra att man tar upp missförhållandena i ex. travsport men dom bör även granska resterande hästsporter för i alla sorters proffs ridning förekommer metoder som ej skulle få finnas, sen kan dom ju vara värre i vissa sporter än andra!
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ja, när du säger de så..
Jga hade för mig de tog upp gamla anmälningar.

Men dåså, då gör de en ny utredning :)

*kl*
Hela Å.S personal la in en insändare i travronden (travets tidning) och tog avstånd från allt vad kalla fakta påstått. :)

Konstigt, dom står ju på hans lönelista....troligen får dom en bonus om dom rentvår hans namn (såvida han är skylldig alltså).
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Bör vara ganska lätt att ta reda på huvida han misshandlar eller inte misshandlar sina hästar med el eller andra metoder, hästar är inte dumma, dom kommer visa tydligt om dom är rädda för honom och dom hade inte varit rädda om dom inte blivit behandlade illa.
Tycker det är bra att man tar upp missförhållandena i ex. travsport men dom bör även granska resterande hästsporter för i alla sorters proffs ridning förekommer metoder som ej skulle få finnas, sen kan dom ju vara värre i vissa sporter än andra!

Fast han hästar är ju varken rädda för honom eller nån annan.
DE funkar ju fint så att säga :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
588
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp