Bukefalos 28 år!

Åkommor i karleden på hästar

Rimfaxe

Trådstartare
Efter att ha behandlat ett par gånger mot mugg - med Virkon enligt rekomendationer, så fick jag igår höra att det förmodligen är skabb som min häst har. Anledningen till det var en frustrerad sprak/stamp med bakbenet, samt klåda och mjäll i karleden. Han är även mjällig i man och svans och kliar dem onödigt mycket. :( Hästen jag har är en Nordsvensk, så hovskägg har han en hel del.

Nu undrar jag hur man som lekman ska kunna skilja mellan olika åkommor i karleden och därikring.
Hur skiljer man lättast mellan mugg, svamp och skabb? Finns det några enkla skillnader? :confused:
Vilka är de bästa medlena att behandla ovanstående med?

Tack på förhand.
 
Hade jag varit som du så hade jag tagit kontakt med veterinär!!! Men klådan etc, kan bero på virkon behandlingen det är nämligen inte alla hästar som tål detta!!! Om det nu är mugg eller svamp hade jag behandlat det med en hemmagjord blandning som jag fått lära mig av veterinär.. Matolja,färskpressad vitlök och färskpressad citron som får stå ett par dagar och dra ihop sig!!! Svamp bakterierna dör av citron och vitlök och matoljan gör att det blir en skyddande hinna så att det inte kommer in gegga eller andra bakterier innan det har läkt ut ordentligt!!!!
Lycka Till....
 
Det är jättesvårt att skilja olika åkommor även för en lekman. Då behövs ev blodprover och avskrap från hudområdena för att göra odlingar.

Jag kan mest om mugg för det är det jag har råkat ut för ( vad jag vet) oc hdet behandlar jag med AloeVera jelly och juice. På islandshästen ( som inte har eksem) men blir lätt mjällig och klådig så kör vi juice i man och svans. Detta biter på det mesta, från fotsvamp till psoriasis på människa till våteksem på hund och mugg och klåda på häst.

Har "hört" att vissa hästar är överkänsliga mot Virkon, men har som sagt själv inte provat det.

Tycker nog att du ska göra odling så får du svart på vitt vad det är !



:bow:
 
Klådan fanns innan Virkonet, så jag tror inte att virkonet i sig utlöst den.
Jag pratade med en veterinär idag som skulle skriva ut recept på Sebacil. Hon menade på att om inte det gav resultat, så kunde hon tänka sig att det är svamp.
Hästen stampar dock i backen med bakbenen, så veterinären trodde först och främst på skabb, så därför gav hon ut sådant recept.

Såvitt jag har läst så är det bara ungefär 1/3 av alla prover som görs, som lyckas, dvs ger utslag. Så det är ju ganska många fall som inte betecknas som skabb, fast de egentligen är det...

Inte är det roligt om hästen ska lida av klåda, men uppenbarligen är det svårt att diagnosticera vad exakt det är han har drabbats av. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en nsv hingst i somras, han hade då blivit smittad av ägarens andra hästar och hade fotskabb. Var irriterad, kliade sig o stampade...
Svar
9
· Visningar
2 341
Senast: annaa
·
Hästvård Jag upptäckte i torsdags att min häst är alldeles mjällig i karleden på ena bak. Han har ganska mycket hovskägg och har tidigare under...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: Isabel-
·
R
Hästvård Någon som har tankar? Hänger inte allt detta egentligen ihop? KNOTT..... cullicoides biter i man, svans samt hovskägg.... de sprider...
Svar
1
· Visningar
1 133
Senast: Madick
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 027
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp