Bukefalos 28 år!

Aktivering och utfodring av innekatt

WildWilma

Trådstartare
För snart en vecka sen lyckades vi fånga in min katt som varit ute sen april. Hon brukar vara ute större delen av året efter som hon inte tycker om de andra katterna där hon bodde (hos min mamma). Nu har hon fått flytta in till stan där jag och sambon har en lägenhet på ca 87 m2.

Tanken är nu att hon ska få vara innekatt hos oss resten av livet, nu är hon 11 år. Men jag har aldrig haft en innekatt, därav lite funderingar:

Hur håller aktiverar man dem så de inte blir uttråkade, finns det några knep för äldre katter som kanske inte är jättepigga på leksaker?

Hon har en matta och ett litet klösträd att klösa på. Vi har lite leksaker men instresset är rätt svalt just nu.

Vad är lagom hull på en innekatt, ska revbenen kännas jättetydligt eller ska behöva klämma för att känna dem?

Att äta får hon eukanuba senior maintenance(torrfoder, dagsranson 30g enligt tabell), en rå kycklingvinge varannan dag och blötmat varannan och fri tillgång till ett billigare torrfoder. Vet inte om maten ska ransoneras redan nu så hon inte blir överviktig eller om hon ska få fri tillgång tills hon är lagom i vikt. Just nu är hon vrålhungrig hela tiden eftersom hon fått fixa sin egen mat det senaste halvåret :crazy:

Är tacksam för alla svar och tips!
 
Senast ändrad:
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Den bästa aktiviteten för en innekatt är en annan katt som lekkompis men hon kanske inte går ihop med andra katter alls? En kattunge brukar dock de flesta vuxna katter acceptera och det finns möjlighet att vara tillfälligt jourhem åt katter från katthem då de ofta är överfulla. Då kan man pröva på hur det fungerar med en annan katt utan att behöva stå där med en katt till om det inte fungerar alls och samtidigt gör man en väldigt god gärning. :)

Annars så är ett stort klösträd en väl värd investering, det finns flera billiga på tyska Ebay, vi köpte ett 1,70 m högt därifrån för ca 600:- inklusive frakt (i Sverige går sådana minst på det tredubbla).
Laserpekare är också suveränt för att få katter att röra på sig, andra roliga saker är studsbollar, pingisbollar, pälsmöss med kattmynta.

Jag tycker din utfodring låter ganska vettig men jag skulle inte ge helt fri tillgång på maten tills hon slutat kasta i sig den. Men fri tillgång i ett senare läge är absolut att föredra för katter eftersom de äter flera gånger per dygn (15-20 ggr) i naturen. Innekatter behöver inte bli feta bara de aktiveras rätt så dra in maten först när du ser ett problem tycker jag. Jag anser att revbenen ska kännas om man trycker lätt.
Värt att tänka på är annars att blötmat gör att de inte lägger på sig lika lätt och det är även nyttigare än katten än torrfoder då katters byten ligger på ungefär en lika hög vattenhalt. Så om hon lägger på sig för mycket skulle jag slopa det billigare torrfodret helt och ersätta det med blötmat av ett bra märke (typ Mjau).
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Tack för svar!

Tror tyvärr inte att hon kommer att acceptera en annan katt. Hade hon inte haft problem med de andra katterna så hade hon inte behövt bli innekatt. Men tanken var bra. Jag har kanske en knäpp katt men kattungar är nog det värsta hon vet :crazy: Det var en sån som fick henne att flytta ut från början.

Hundar har hon dock inga problem med...

Större klösträd vill jag skaffa, bra tips på billiga träd! Är dock lite tveksam till om hon skulle nyttja det men det vet man ju inte förrän man provat.

Leksaker som bollar och laserpekare har vi, just nu är hon inte spec intsresserad men brukar bli busigare när hon varit inne ett tag. Men hon vill bara leka på sin "klösmatta" och endast korta stunder åt gången så känns inte som om det aktiverar så mycket.

Hon kastar inte i sig torrfodret, spec inte det billiga men ska sluta med det iaf. Men det dyra torrfodret är tydligen ganska gott så hon skulle nog äta 2ggr dagsranson om hon fick fri tillgång just nu. Tanken är dock att hon ska ha fri tillgång till det och få blöt/färsk mat 1-2 ggr per dag såvida hon inte blir fet. Vill helst inte ha blötmat framme hela tiden då det inte luktar så mysigt. Har köpt mjau blötmat men hittar inte nån direkt innehållsförteckning på förpackningen. Vill ju jämföra med andra, tex whiskas som är lite av en favorit hos katten.

Lite andra funderingar:

Ungefär hur mycket blötmat skulle det gå åt på ett dygn till en katt på 3 kg om det var det enda fodret? 1 Mjau kartong?

Hur mycket vatten dricker en katt på ett dygn?
Skulle uppskatta att den här katten dricker minst 1 dl om inte mer.

Finns det något annat färskt kött än kycklingvingar som är relativt billigt och bra att ge katten?
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Om du bara ger blötmat så går det ungefär åt en tetra per dag.
Äter hon så pass mkt torrmat går det nog åt mer än 1 dl per dag men det är väl bara att ha en vattenskål framme hela tiden och byta vattnet morgon och kväll? Likadant med maten, ge 2-3 mål blötmat om dan bara och ge inte mer än vad hon äter upp så luktar det inte äcklo.

Färskt kött kan jag ingenting om då jag inte äter kött själv och inte kommit mig för att köpa hem det än.. Var köper man kycklingvingar? Vad kostar dom? Är det bara att ge direkt till katten?
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Angående annat kött än kycklingvingar så kan du ju PM:a Sol här på forumet och hoppas att hon skriver i tråden, hon kan mycket om BARF. :)
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Revbenen ska anas, likaså "höftbensknölarna". Börja väg henne regelbundet så ser du vad som händer med vikten och så får du klämma, känna och titta på henne och försöka bedöma hull. Den här bilden kanske är lite till hjälp.

Aktivering kan du försöka lösa genom att servera torrfoder i aktiveringsboll, lägga pingisbollar i vattenskålen... pingisbollar öht. brukar uppskattas av de flesta katter.

Om du tycker att hon verkar hungrig kan du minska på torrfodret och öka på blötmaten eftersom blötmaten ger mer volym och mer protein som ger långvarig mättnad.

Du kan egentligen ge vilket kött som helst, så börja kolla hyllorna. Grishjärta brukar ligga runt 35 kr/kg och är mycket populärt.

Hur mycket vatten en katt behöver dricka beror på vad den äter. En katt behöver få i sig runt 60 ml/kg så 1,8 dl för din katt då. Hon får ju i sig en hel del vätska med blötmaten och kycklingvingen så dricker hon iaf 1 dl vatten/dag får hon antagligen i sig tillräckligt. Vill du stimulera vattendrickande kan du köpa en liten vattenfontän till henne. De kostar 500 kr och uppåt i djuraffärerna (brukar vara lite roliga att leka med också).
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Tror att hon dricker mer, har inte mätt exakt än. Jag funderade mest eftersom om hon har njurproblem eller diabetes så borde vatten konsumtionen påverkas. Nu tror jag inte att hon har det med vet att det inte är ovanligt bland äldre katter. Diskar skålen och byter vatten en gång om dagen men hon har en stor skål så det håller sig fräscht.

Tror det blir för sällan, nu äter hon kanske var 3-4:e timme dygnet runt. Men känns som om det kommer att fungera med fri tillgång till torrfoder utöver blöt och färsk mat.

Köper kycklingvingar på ica i frysdisken, låter dem tina några timmar i rumstemperatur innan jag ger dem. Jag betalar 40 kr för 2 påsar á 1 kg. Försökte räkna och tror det var ca 12 vingar i ena påsen.
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Angående leksaker. Enda som våra vuxna katter gillar är att leka med sånadär skarpa (oftast blåa) plastband som kommer runt större paket. Biltema paket uppskattas alltså av både husse å kisse ;) de går att tugga på och så är de roliga att jaga....

Vår ena gillar också att brottas. Jag brukar ta på hanskar och bråka lite med honom, sen fattar han vinken...då har vi en liten kamp, han hoppar på mina händer och sparkar och biter. Detta uppskattas dock INTE att våra två andra, de blir förnärmade om du börjar bråka lite med dom. Men den yngre har lite mera go i sig. Flinade lite då jag läste om kattsällskap. Denna hankatt är orädd, han lurpassar på hästar,går strax bakom eller under dom ,jagar får, jagar hundar som inte har tillräcklig jaktinstinkt att käka upp honom....MEN han är livrädd för kattungar!!!:eek:
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Tror hon ligger mittemellan smal och normalviktig då, lite knepigt att jämföra med bilderna då hon har väldigt tjock päls just nu men den var himla bra, ska titta regelbundet, tack! Att väga henne kan bli en utmaning då hon i princip inte går att hålla fast men kanske kan lura henne att själv gå upp på en våg. Klämma och känna går rätt bra, kommer man in innanför pälsen så känns revbenen rätt tydligt.

Hoppas att hon kommer igång och vill leka lite mer snart men annars får vi införskaffa lite hjälpmedel, en aktiveringsboll var ett bra tips, har inte tänkt på att det kan finnas till katter också. Leker dem med pingisbollen i vattnet? Har aldrig sett katter leka i vatten men våra har inte lekt så mycket öht.

Ska inventera i kötthyllorna, äter själv inte annat kött än fågel och fisk så är inte så hemma där.
Hur är det med annan inälvsmat än hjärta, tex lever och njurar, kan det vara skadligt?
Om man köper någon form av griskött ska man undvika feta bitar eller spelar det ingen roll?

Funderar på att köpa lite olika kött och skära upp i bitar och frysa in i portionspåsar så blir det lätt att ge.

Hungern verkar ha lagt sig de senaste dagarna. Nu äter hon ganska precis 30g av eukanuba torrfodret och 1/3 mjaukartong eller en kycklingvinge om dagen.

Funderade mest på hur mycket som var normalt att dricka då jag tyckte att hon drack mycket men det verkar ju vara helt normalt. Eftersom hon är gammal så är jag ju orolig för diverse sjukdomar och iaf diabetes och kanske även njurproblem påverkar ju törsten.

Hennes tänder verkar dock vara i bra skick, vad jag kan se vita och hela. Funderar om det kan vara tackvare att hon större delen av varje år nästan hela livet fångat sin egen mat, möss, råttor och fåglar skulle jag tro och fått tugga i sig. Är bla därför jag vill att hon ska få fortsätta äta rått kött, ben och brosk.

Tack för tipsen :)
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

En fråga till:
Måste man klippa klorna på alla innekatter?
Det kommer inte att gå på den här katten såvida man inte söver henne. Jag hoppas på att det ska räcka med bra klösmöjligheter.

Här är lite bilder på katten:
31860213.jpg

Hungrig som vanligt.

31860215.jpg

Ligger på favorit mattan.

En ytterst ordinär bondkatt men jag tycker hon är fin iaf :D
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Jag tycker hon ser ut att vara i bra form.:)

Man måste inte klippa ner klorna om katten har bra möjligheter att kloa ner dem själv, men håll koll så att de inte växer och blir besvärligt långa för henne. Det är antagligen mest ni som kommer lida av långa och vassa klor.;)

Inälvsmat går bra att komplettera med men var försiktig med lever. Det är väldigt A-vitaminrikt och för mycket A-vitamin är inte bra. Sådär mellan tummen och pekfingret skulle jag säga, ge inte lever oftare än en gång i veckan. En hel levermåltid gör även många katter lösa i magen så ge det gärna i samband med annat kött eller en kycklingvinge iaf innan du vet hur hennes mage reagerar på lever.

I övrigt spelar det väl ingen roll vad du väljer för kött. Fett är inte skadligt, din katt är ju inte tjock så du behöver inte vakta kalorierna där.

Tror säkert att hennes tänder har mått bra av eget matfångande. Jag är övertygad om att ben och kött är det bästa för tänder och tandkött. Har en 16-årig huskatt kvar hos mamma och han har fortfarande jättefina tänder (har aldrig behövt ta tandsten på honom) och det tror jag har mycket att göra med att han har fångat egna byten hela livet. Jag har dessutom gått från att bara ge torrfoder till mina katter och då behövt borsta tänderna för att de skulle hållas fräscha till att bara ge kött, ben och inälvor och helt plötsligt inte behöva pilla katterna i munnen alls. Fina, vita tänder har de ändå.
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Korten är från januari i år, alltså innan hon gick ut men hon är i ungefär samma form nu, kanske aningens smalare.

Hehe vi har fått känna hur vassa klorna är, hon gillar att trampa när man kliar på henne :crazy: men det kan vi stå ut med.

Då skippar jag nog lever. Hade tänkt att blanda lite olika kött/inälvor i portionspåsarna isf.
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Tyvärr så verkar inte katten trivas med att vara innekatt :(

Trots många försök till aktivering under dagarna och ett stort och ett litet klösträd så skriker hon på nätterna, då vill hon bli kliad på eller lekt med eller allra helst gå ut skulle jag tro.

Hon har även börjat att äta dåligt vilket jag antar är ett tecken på att hon inte trivs.

Känns hemskt men imorgon blir det nog att ringa veterinären och boka tid för avlivning :cry:

Har tittat runt lite i trådar med liknande problem och det verkar inte finnas någon lösning som skulle passa min katt.

Känns skit för mig, men blir kanske skönt på katten att få ett slut på sitt turbulenta liv.
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Nu sover den finaste katten jag någonsinn träffat för gott, jag kommer aldrig att glömma min Tessa :cry:

Tessa
2/10 1999
-
14/12 2010

31860210.jpg


28245590.jpg

Kan inte sluta fundera på om det hade kunnat lösa sig på något annat sätt men yttre omständigheter gav ingen tid att försöka. Självklart var hon ju snäll och tyst i natt trots att hon den senaste veckan har skrikit i flera timmar varje natt. Men det syntes så väl att hon ville ut och jaga...

Om det var jobbigt att avliva ett gammalt eller sjukt husdjur så var det minst 10 ggr värre när det är ett friskt djur :(

Skrev den här dikten för några år sedan på en engelska lektion, tror att Tessa var inspirationen:

The independent soul


With suspicious eyes watching
Sitting in the window over there
Pretending to be something just near
Dreaming of fatally catching

Without a sound on the prare jumping
Play as if pain doesn´t care
Finally the flesh in pieces tear
Moisty warmth in the mounth tasting

Many times by kings adored
Independent with a soul so cold
Has in many places minds concured
The hearts of humans is to hold

Who has a life so careless good
Only a cat without the window would


Aldrig mer kommer jag att få se min fina älskade katt, men jag vet att hon inte fryser, svälter eller lider på något annat sätt och det är mer än jag vetat större delen av de 11 år jag kännt henne.
 
Sv: Aktivering och utfodring av innekatt

Beklagar förlusten av din Tessa, kan bara tänka mig vilket tufft beslut det måste ha varit. :(
Jättevacker dikt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
990
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
662
Senast: Nikan
·
Katthälsa Försöker här eftersom jag bara får idiotsvar på FB som inte alls svarar på min fråga. Det här med att banta katt... Min ena katt har...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
13 731
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp