akupunktur mot eksem?

Natacha

Trådstartare
Hejsan! Jag har en ponny som får eksem på sommaren och står och kliar av sig manen. Har fått höra att det finns akupunktur mot eksem och undrar om det är något som är värt att prova? Har någon annan provat och har ni då sett någon skillnad? Tacksam för svar :)
 
Akupunktur tror jag inte på, men du kan ju alltid testa och återkomma. Min gissning är att immunförsvaret och huden inte blir bättre efter akupunktur.

Skydda istället hästen från solen när den är som starkast om det är sommareksem (soleksem) hästen har.
 
Hejsan! Jag har en ponny som får eksem på sommaren och står och kliar av sig manen. Har fått höra att det finns akupunktur mot eksem och undrar om det är något som är värt att prova? Har någon annan provat och har ni då sett någon skillnad? Tacksam för svar :)
Det du ska börja med är att lära dig allt om hur du hjälper din häst nu, dvs täcke på tidigt, april ofta och ända in i oktober.
Sedan finns det massor med olika saker man kan ge dem och bada dem i och smörja dem med. Man får metodiskt pröva sig igenom en grej i taget tills man hittar det som funkar på just din häst, inte alla funkar lika. Kolla in på islandsforumet, där fins det folk med gedigna kunskaper om eksem, använd sökfunktionen så hittar du massor med tips.

Jag vet att det finns några som "vaccinerar" sina hästar för att de ska bli mindre allergiska, hyposensibilisering kallas det. Vet att det funkar ofta på hund och katt, vet inte hur pass använt det är på häst och ev resultat.

Angående akupunktur vet jag iaf en person som upplever att han blivit botad från ganska kraftig pollenallergi med hjälp av det. Klart det kan vara värt att pröva som ett komplement.
 
Det du ska börja med är att lära dig allt om hur du hjälper din häst nu, dvs täcke på tidigt, april ofta och ända in i oktober.
Sedan finns det massor med olika saker man kan ge dem och bada dem i och smörja dem med. Man får metodiskt pröva sig igenom en grej i taget tills man hittar det som funkar på just din häst, inte alla funkar lika. Kolla in på islandsforumet, där fins det folk med gedigna kunskaper om eksem, använd sökfunktionen så hittar du massor med tips.

Jag vet att det finns några som "vaccinerar" sina hästar för att de ska bli mindre allergiska, hyposensibilisering kallas det. Vet att det funkar ofta på hund och katt, vet inte hur pass använt det är på häst och ev resultat.

Angående akupunktur vet jag iaf en person som upplever att han blivit botad från ganska kraftig pollenallergi med hjälp av det. Klart det kan vara värt att pröva som ett komplement.

Jag gör allt för min häst och eksemet, jag använder mig utav probolja och schampoo samt en produkt (minns inte riktigt namnet) som funkar jättebra, förra sommaren så stog han utan täcke och utan att klia sig alltså höll eksemet sig borta, men det är väldigt dyrt så jag tänkte bara ifall akupunktur skulle göra det bättre för en längre period men kanske inte då? :confused:
 
Jag gör allt för min häst och eksemet, jag använder mig utav probolja och schampoo samt en produkt (minns inte riktigt namnet) som funkar jättebra, förra sommaren så stog han utan täcke och utan att klia sig alltså höll eksemet sig borta, men det är väldigt dyrt så jag tänkte bara ifall akupunktur skulle göra det bättre för en längre period men kanske inte då? :confused:
Kan väl hända, värt att testa, men oavsett, lämna den inte utan täcke.
 
Eftersom jag själv använder akupunktur kan jag svara följande, OM man ska få en fungerande effekt krävs att man hittar orsaken till eksemet och behandlar för det. Min erfarenhet är alltså att det kan bli oerhört kostsamt att hitta rätt, och det räcker garanterat inte med endast en eller ett par behandlingar.

Nej det är verkligen inte billigt att äga en eksemhäst, så står man i begrepp att köpa en sådan bör man tänka till ordentligt innan köp. Man bör ha gott om tid och gott om pengar, hästen ska verkligen vara billig också om man ens ska tänka tanken.
 

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
518
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
424
Senast: lilstar
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 202
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp