Bukefalos 28 år!

Akut.... erfarenheter från bölder hos marsvin

S

suosma

Har 3 marsvins ungar som är ca 3 månader nu. Alla flickor. Upptäckte idag 3 vindruvs stora bölder under halsen/ hakan. En gick sönder och ut kom tjock, luktlös gegga. Hon verkar inte öm på de andra som är hela och är pigg för övrigt. Äter och springer runt ute som vanligt. Någon som vet något om detta..
 
Sv: Akut.... erfarenheter från bölder hos marsvin

Låter inte alls nåt vidare.
Bölder på marsvin brukar inte gå så bra alltid.
Eftersom djuret är så ungt så kan det ha varit ett sår som det kommit in skräp i alternativt vara problem med kindtänderna.

Veterinärbesök!
 
Sv: Akut.... erfarenheter från bölder hos marsvin

Har alla marsvin var sin under hakan eller är det bara en som har? Ofta när de har sådana så är det för att höt de fått är för grovt och vasst och har punkterat huden och skapat en infektion som sen blivit en varböld. Säger i den frågan tvärtemot hemlig ovan, ofta går det bra. Men håller med om att du bör ta de/den till veterinär. Om inte annat för att få antibiotika mot infektionen (och/eller se så att det inte är något annat som strular).
 
Sv: Akut.... erfarenheter från bölder hos marsvin

Tack för svaren. Har googlat mer idag och hittat att varbölder tydligen är vanligt hos marsvin lite varstans på kroppen. De har en massa talgkörtlar. Dom har inget obehag av dom. Men man ska ha koll på dom. Många gånger spricker dom själv och man kan då tömma dom och tvätta rent. Som ni skrev så brukar dom få antibiotika. Ska avvakta över helgen iaf.
 
Sv: Akut.... erfarenheter från bölder hos marsvin

Hej
Detta är ett vanligt fenomen. Precis som du beskriver: vindruvsstor (eller större!)böld precis under hakan. Ingen fara, bölden kommer att spricka av sig själv och behöver inte kollas av veterinär. Det sitter troligen talgkörtlar eller så just där, som proppas tilll och en infektion uppstår. Jag har sett och diskuterat många sådana och inget marsvin blev sjuk eller påverkad.
 
Sv: Akut.... erfarenheter från bölder hos marsvin

*halvt kl*
Ja det KAN vara något ofarligt. Eller så KAN det vara en böld orsakad av en bruten tand eller ett sticksår och i det fallet kan det också bli en riktigt otrevlig infektion. Det är också relativt vanligt.

När det gäller marsvin går det oftast mycket fort (timmar) från att man tycker de verkar lite nere eller ser första symptomen tills det att de är akut dåliga och nära döden. Därför anser jag alltid att man hellre kontaktar veterinären en gång för mycket än en gång för lite. Ett telefonsamtal är alltid en bra början :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 481
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 378
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp