Bryta med ett syskon - någon med erfarenheter?

Jag hade definitivt kunnat leva med att aldrig besöka henne och att hon aldrig skulle komma hit. Det är verkligen inte en människa som jag (även utan giftiga kommentarer) har några som helst intressen gemensamt med och åldersskillnaden är så pass stor att syskonrelationen inte var så där supernära ens när vi växte upp. Jag hade börjat skolan flera år innan hon föddes.

Men precis det du skriver ovan. Hon kommer inte avstå från att fira födelsedagar hos föräldrarna eller andra släktingar, i synnerhet inte nu i början när hon ska visa upp barnet i alla tänkbara konstellationer. Hon kan mycket väl få för sig att hon ska åka hem till mamma och pappa i jul bara för att jävlas (hon vet ju tyvärr att jag inte har någon annanstans att vara, hade jag haft en sambo hade jag självklart föreslagit att fira jul hos hans familj om hon skulle kommit hem till mina föräldrar) och att alternativet är att sitta helt ensam. Jag har egentligen bara ytliga kollegor, ingen som jag vill umgås med, så jag har verkligen inget alternativ. Jag behöver kunna träffa henne ibland för att annars kommer mitt eget liv bli helt socialt avkapat.

Sen vet jag också att hon har retat sig på oss sen hon kom i tonåren och definitivt ännu mer sen hon flyttade hemifrån. När alla mostrar beundrat hennes unge färdigt kommer hon inte vara så intresserad av att delta på våra sammankomster igen. Men man ska ju gärna stå ut fram till dess, och det är det jag kände att jag inte gör så som hon betedde sig förra helgen. Men då kanske dina tips på att bemöta henne är rätt väg att prova.
Bjud hem föräldrar och de andra syskonen samt farfar till dig på jul.
 
Har liknande betättelse, förutom att de av mina syskon och föräldrar som har frågat om varför jag inte vill ha kontakt har inte förstått, lyssnat eller brytt sig om mina känslor. Så det finns ingen kontakt alls. Det får man också ha i beräkning tyvärr.
Nej att förstå eller ens lyssna är oviktigt oftast. Det ligger i sakens natur att det är deras egen upplevelse som gäller. Att man kan ha olika upplevelser och att ingen är mer rätt än någon annans brukar inte finnas ens som en liten tanke hos sådana personer.

Jag har verbalt brutit med min mamma några gånger. Dvs. sagt att jag inte vill ha kontakt. Då händer något mycket märkligt. Plötsligt ska hon ha kontakt till varje pris och det är omöjligt att värja sig. Hon stod utanför dörren titt som tätt med tusen frågor om varför (svaren är såklart fel i hennes öron så därför frågade hon vidare) och eftersom jag då hade små barn som jag såklart inte ville blanda in i det hela blev det väldigt jobbiga situationer. Istället lät jag kontakten rinna ut i sanden. Samma med mina syskon. Jag har ju varit så svårt sjuk så länge att alla har vant sig vid att de inte blir hitbjudna/jag kommer dit och det är väl det enda som är positivt med det. Mitt äldsta syskon slutade prata med mig när jag lärde mig cykla på hennes cykel innan hon kunde cykla. Då brast det helt. Jag var då 5 och hon 7. Hon skällde och levde om på ett syskons bröllop för många många år sedan och jag bad henne då respektera vårt syskons bröllop och att om hon ville prata så fanns det tillfälle till det en annan gång. Det blev såklart ingen annan gång för det intresset fanns inte. Hon ville ju bara gapa och leva om.

Jag tänker som min hotellier ofta påminde oss om när kunder var riktigt hemska, när kunden har gått är du fri, kunden får leva med sig själv resten av sitt liv.
 
Grå sten metoden är oftast bäst när man måste umgås med idioter och narcissister. Att reagera eller ge information ger mer av en kick för idioten/narcissisten.
Grå sten kan fungera, men det kan också göra att personen gradvis blir värre och värre för att provocera fram en reaktion. Det flyttar också gränserna för vad som ska accepteras av gråstenen. Jag har gråstenat mer än halva mitt liv, och herregud så trött man blir på att försöka vara en gås där allt vatten ska rinna av hela tiden, oavsett hur mycket det spolas. Det fungerar bättre vid tillfälliga mer avlägsna möten, men om du är utsedd av den toxiska för att straffas är det en metod som är mycket krävande, framförallt i längden.

Fyfan vad skönt det är att tillslut bara flippa och stampa över äggskalen allt vad man orkar, så flisorna yr. Men sen är det slut och då får man vara beredd på konsekvenserna. Men vad gött att göra det på sina villkor. :)
 
För att slippa bryta med dina föräldrar försök ignorera henne/undvik henne.

Om ni springer på varandra ignorera henne och kasta dig över värdens bästa syskonbarn Han ska ju vara det viktigaste i hela värden men kommer ju inte vara så kul när du ignorerar henne och ger han all uppmärksamhet.

När hon ger elaka kommentarer.. res dig och gå och titta till syskonbarnet

Skälla på henne har du gjort i alla år och det går inte in det gör bara att du blir den elaka systern hon varken ser eller förstår.

Var värdens bästa moster!
(det är ok att leva utan sambo/man och utan barn)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 344
Senast: kubikmeter
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 110
Senast: Bulldoozer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp