Bukefalos 28 år!

Akut p-piller till häst?

Arwen

Trådstartare
Finns det akut p-piller till häst? Som det finns till människor typ. Eller akut p-spruta kanske? Om man misstänker tjuvbetäckning tex. Hur tidigt kan man göra en dräktighetskoll och hur sent får man göra abort på ston?
 
Sv: Akut p-piller till häst?

Kontakt veterinær snarest mulig etter en mistenkt tyvbedekning. De kan sette abortsprøyte. :)
 
Sv: Akut p-piller till häst?

Runt 16-17 dygn efter den misstänkta betäckningen gör man ett ultraljud och om dräktigt kan man ge en hormonspruta som gör att stoet aborterar och kommer i ny brunst. En sådan spruta kan man ge fram till ca 120 dagar men man brukar vilja göra det innan dygn 35 om man vill att stoet ska gå i brunst igen den säsongen. Efter 100 dygn någonstans är det större riskt för komplikationer så det tror jag man avråder ifrån.


Man kan framkalla kastning hos häst ända fram till vad jag vet 7 månader med det tror jag inte man får någon veterinär att göra. Dels är det en risk för stoet och dels lever ofta fostret och man måste avliva det.
 
Sv: Akut p-piller till häst?

Tack för svar.
Kommer nog att kontakta vet i vilket fall för att få henne dräktighetsundersökt då hon gått med klapphingst som påstods vara valack.:mad:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp