Bukefalos 28 år!

Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Exit

Trådstartare
Hjälp alltså! Jag och en av mina bästa kompisar delas stall och igår vid lunchtid fick min vän och jag lasta hennes welshponny i transporten och åka iväg till hästsjukhuset i hyvinge (finland). Ponnyn visade svaga koliksymptom natten till igår (torsdag) och vet tillkallades mitt i natten. Gav b-vitamin och finadyne och menade att det bara var att avvakta.

På torsdag morgon var ponnyn lugn men loj. Vi var dock väldigt oroliga eftersom ponnyn hade smärtlindrats, hur vore läget utan smärtstillande? Kontaktade vet igen som bad oss avvakta till lunchtid. Eftersom ingen förbättring skedde, ponnyn åt inte, drack inte och hade inte bajsat sedan kvällen/dagen innan så bestämde vi oss för att byta vet.

Vi ´började överväga att direkt åka iväg ner till hästsjukhuset men det skulle kräva 4 h i transport. Dock enda allternativet med dygnet runt akutmottagning och mycket kompeten personal!

Vi ringde och rådgjorde med två andra veterinärer för att höra vad de trodde, vågade vi åka så långt med sjuk häst. Å andra sidan fanns inget annat val. Lastade ponnyn och begav oss, min kompis och jag. Ringde sjukhuset där de sa kort och gott "Kom, när är ni här?"

Resan ner gick bra och väl på plats gjordes all världens undersökninga. Slang ner i magen, blodprov, prov på magvätska, ultraljud o.s.v. Visade sig vara lite uttorkad och sattes genast i dropp, ingen feber då ännu.

Proverna visade bukhinneinflammation och vet sa att i många fall svarar inflammationen bra på antibiotika, bara att vänta och se. Vi fick dock räkna med minst en vecka på sjukhus.

Idag hade ponnyn ätit lite hö med god aptit men fick diarré. Hölls därför kvar i dropp. Förhöjda njurvärden men annars tämligen stabil, tills nyss.

Vet ringde och sa att ponnyn blivit akut sämre med feber och de ville ge plasma. Inga garantier. Vi är självklart ledsna, oroliga, rädda.. Man väntar sig nu det värsta.:(

Någon med erfarenheter?

Hur gick det för er?

Vad är prognosen för ett tilfrisknande?

Håll tummarna för min kompis fina lilla ponnysto är ni snälla!
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Har aldrig varit med om liknande.. Men usch Håller alla tummar och tår och hoppas allt går bra !
*styrke kram*
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Håller förstås tummarna, men bukhinneinflammation har sällan så god prognos. Man måste ju också fråga sig varför hästen fått detta? Vet man det? Bukhinneinflammation brukar uppstå då något organ i bukhålan är infekterat/inflammerat och "läcker" sunk ut i bukhålan. Som komplikation till kolik, t ex, då tarmen är illa däran. Kanske sätter man det i samband med de förhöjda njurvärdena?

Tur att ni åkte in iallafall. Nu får hon bästa tänkbara vård.

Lycka till!
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av bukhinneinflammation, vet bara om en här via Buke - den blev bra mot alla odds.

Däremot så vet jag vad ni genomlider just nu och hur det känns. En lindrig kolig - djursjukhus - chockdiagnos - försämring. Och all oron och så vidare. Så jag kramar tummarna stenhårt för att det ska gå bra för ponnyn! Fortsätt jättegärna uppdatera sen hur det går.
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Jo, har fått den uppfattningen, att prognosen inte alltid är så god..

Vad detta har kommit av vet vi inte. Ponnyn röntgades och man hittade lite sand, vet sa dock att mängden var så liten att det inte borde ha någon inverkan.

Hittills har kliniken i alla fall inte kunnat svara på om något organ eller liknande brustit och därmed kunnat vara orsaken. Hur får man reda på det by the way?

Vi väntar fortfarande på att höra från kliniken, inga nyheter goda nyheter i detta fall.

Hur är det annars med eftervården i de fall där hästen klarar sig, vet du någonting om det?

Exit
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Alexandra och Adelente:

Tack för era tummar! De behövs...
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Usch vad jobbigt, men det är som du säger.... inga nyheter är goda nyheter .
Håller också tummarna !
Hej från hambo
 
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Uppdatering:

Nu verkar det som om ponnyn kommer att få sluta sina dagar.. Har blivit sämre trots plasma och nu även fått en infektion där droppkanylen sitter. Kan därför i detta läge inte få dropp eller plasma. Vet menade att detta var en relativt vanlig komplikation i sådana här fall där kroppen kämpar på för fullt. Möjligheten finns att försöka lägga en ny kanyl och hoppas på att det inte upprepar sig.

Enligt veterinärerna på hästsjukhuset skulle ponnyn behöva vara kvar i minst tre veckor med relativt små chanser för ett tillfrisknande och med en prislapp som antagligen skulle landa på 6000-10000 €, utan att veta om det lyckas eller inte.

Detta trodde jag verkligen inte i onsdags när jag på morgonen släppte ut en pigg och hungrig ponny i hagen..
 
Senast ändrad:
Sv: Akut sjuk ponny- Bukhinneinflammation

Svarar alla.

Jo, känns verkligen inte roligt! Bara 11 år gammal ponny som hela sitt liv varit frisk som en nötkärna.

Min kompis som äger ponnyn åkte dit och var med när ponnyn togs bort. Både hon och veterinären sa att ponnyn hade gett upp och hade ont trots smärtstillande.

Vet kunde fortfarande inte svara på vad detta kommit av. Vi fick ett nytt parti torrhö för ett par veckor sedan men vet menade att det inte kunde vara boven i dramat, däremot plastat hö kunde innebära en viss risk i och med de bakterier som finns i de balarna. Vet sa dock att det vanligaste är nedsatt immunförsvar av någon orsak kopplat med bakterier.

Känns endå skönt att veta att vi fattade rätt beslut och gjorde allt vi kunde för ponnyn trots att hemmaveterinären ville avvakta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 369
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 498
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp