Bukefalos 28 år!

Akut slut på amningen

micaelathegreat

Trådstartare
Jag fick sent i onsdagskväll åka in akut till sjukhuset med hög feber och smärta i nacken/halsen. På akuten konstaterades det att jag har lunginflammation i vänstra lungan och jag blev inlagd. Jag låg på sjukhus i två nätter och min sambo var (såklart) hemma med vår 8 månader gamla dotter. Jag har fram tills i onsdags nattammat henne men iom att jag nu ska äta penicillin och en hostmedicin som ej går att kombinera med amning så måste vi sluta med det (eller snarare, vi har redan börjat att sluta med det). Det är inte ett problem egentligen då vi har planerat att inom en snar framtid ta bort nattamning då dottern inte behöver äta på natten, jag arbetar heltid och det börjar bli tungt att bli väckt så många gånger per natt samt att jag vill kunna lämna henne ensam med sin pappa över natten.

Nu till problemet.

Jag har alltså inte ammat henne sen onsdag morgon och nu börjar mina bröst bli VÄLDIGT spända och göra ont. På sjukhuset var de otroligt gulliga och kontaktade amningshjälpen för att låna bröstpump åt mig men blev avrådda eftersom det skulle hålla igång produktionen. Istället så lindade de in brösten i en elastisk linda för att på så sätt minska produktionen. Jag blev också rådd att ta Alvedon för att minska smärtan. (Och att ha på mig en för liten sportbh för att det skulle sitta år ordentligt). När jag kom hem från sjukhuset så gjorde det olidligt ont så jag pumpade bara ur pyttelite så att den värsta spänningen försvann. Nu har det gått några timmar och det börjar göra ont igen. Jag vet inte om jag ska pumpa ur lite till eller om jag ska vänta och se vad som händer. Jag är livrädd för att få mjölkstockning och det otroligt jobbigt att brösten gör så ont (jag kan inte hålla i min dotter, ligga bekvämt eller hålla armarna in mot kroppen).

Har ni några bra tips för att underlätta det här? Och hur lång tid tar det att få stopp på mjölkproduktionen?
 
Senast ändrad:
Sv: Akut slut på amningen

Pumpa ur så att det lättar på trycket bara, med ett par timmars mellanrum. Du minskar produktionen om du inte tömmer brösten. Om du skulle pumpa ur helt ger det signaler att producera mer mjölk, men så länge du bara lättar på trycket bör det ge sig på ett par dagar - en vecka.

Oturligt med lunginflammationen - krya på dig! Och tänk på att ta det lugnt en lång tid efteråt, man kan få ärr på lungorna annars, inte bra. Jag har haft lunginflammation två gånger så jag lider med dig.
 
Sv: Akut slut på amningen

Tusen tack! Då fortsätter att jag bara lätta lite på trycket. Och vad skönt att det bör gå så fort!

Tack! På sjukhuset varnade de mig för att det kan ta lång tid att bli frisk och jag är förberedd på att ta det lugnt de närmaste månaderna. :)
 
Sv: Akut slut på amningen

Jag som pumpade (ammade inte) sinade på två dygn, från att ha varit som en mjölkko... Så det kan gå fort.
 
Sv: Akut slut på amningen

Jag känner igen mig... olidligt var det.
Efter att jag lånat ut mitt barn en dag så kändes det bättre. Sen låg hon i sin säng o sov o då försvann den på 2 dagar. Jätteskönt!
 
Sv: Akut slut på amningen

+ Kanelbulle

Åh, jag hoppas att det blir likadant för mig. Produktionen minskade jättefort när vi drog ner till bara nattamning så jag hoppas att det ska gå snabbt nu också.
 
Sv: Akut slut på amningen

En fråga till:

Det hårda som inte försvinner när jag lättar på trycket (jag pumpar bara ut så mycket att det inte gör superont/är knöligt) var tar det vägen? Försvinner mjölken helt av sig självt utan att jag sas tömmer brösten?

(Dum fråga kanske men jag har kämpat med att få amningen att funka och inte riktigt tänkt på att det kan vara "problem" med att sluta också. :p)
 
Sv: Akut slut på amningen

Mina bröst bara sinade när efterfrågan minskade med storebror, hade aldrig överfulla tuttar.

Varför kunde du inte få en tablett mot mjölkproduktionen när du ändå var inlagd?
 
Sv: Akut slut på amningen

Ja den försvinner, du behöver inte oroa dig för att det ska skvalpa runt sur mjölk till döddagar. ;)
 
Sv: Akut slut på amningen

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag är medveten om att frågan kanske var liiiite dum. :o Men tack för svaret, då ska jag bara ta det lugnt och vänta på att smärtan försvinner. :D
 
Sv: Akut slut på amningen

JAg duschade och masserade lite när det var som värst. Istället för att ens titta på pumpen. Jag hade faktiskt mer problem när jag trappade ner än när jag slutade tvärt. Men jag kunde inte direkt ha E liggandes på brösten. Det gjorde både ont och att jag producerade mer.
 
Sv: Akut slut på amningen

Ah ok. Jag masserar också, vet inte varför jag säger pumpa. Jag har precis fått ut lite ur båda och tänkte vänta till morgonen med att massera ut mer. Ser dock inte fram emot natten med tanke på hur jääääkla ont det gör när jag ligger ner.

Jag slutade ganska tvärt med dagamningen när hon gillade maten och gröten. Jag hoppas att det ska gå lika bra nu. Hon äter som en häst nu och är aldrig hungrig på nätterna. När sambon har haft henne dessa två nätter så har hon nöjt sig med att bli lite försiktigt buffad på rumpan eller snutta lite på en vattenflaska som han sen har plockat bort. Så för henne verkar det gå jättebra. Jag tycker att det känns lite vemodigt att sluta amma samtidigt som jag inte vill amma länge. Antar att det är mina knäppa mammaskuldkänslor som spökar. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Akut slut på amningen

Jag var ju så inställd på att jag var tvungen att sluta pga mediciner så det fanns liksom inget val... Men jag fattade inte hur jag skulle kunna trösta min bäbis eftersom det var det allra bästa sättet...

Några mer promenader i sele har det blivit men samtidigt så har jag fårr mkt enklare att göra rutiner och så nu :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 853
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 645
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 703
Senast: vindvissla
·
Äldre För ett par dagar sedan när jag var på väg hem under nattens sena timma stötte jag på en tjej och en kille. Tjejen var alldeles för...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 159
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp