Akvariesnäckor - seriöst

Lupin

Trådstartare
Jag vågar inte lägga mina frågor ang akvariesnäckor i den andra tråden, så jag startar en egen. :angel:

Jag är intresserad av att skaffa snäcka/snäckor till mitt akvarium, men vill absolut inte riskera att köpa en sort som rensar karet på all växtlighet. Det räcker så bra om snäckan/snäckorna vill vara vänliga och hålla efter algerna. Varken räkorna, ancistrusarna eller algätaren bryr sig nämvärt eller klarar av att hålla nera algtrycket. Räkorna är dessutom bortskämda finsmakare som stjäl fiskarnas flingfoder och smiter undan med stora bollar av flingorna, som de samlar på sig och sen sitter i ett hörn och smaskar på. :grin:

Såg i ena djuraffären att de har snäckor! Men vågade inte köpa någon, eftersom jag inte vad vad det är för några. En sort kallade de zebra snigel (fast alla hade fina runda skal, så det heter väl snäckor?) och en annan för militärhjälm. Äppelsnäckorna var slut.

Vilken sort ska man satsa på? Jag har tre präktiga botior dessutom (två är lite mindre pakistanbotior och den tredje är större och vanligt randig, dock ej praktbotia för den är beige och brun/svart). Botiorna är duktiga på att ta hand om alla småsnäckor som dyker upp, det ligger tomma små skal över allt. Men de går väl inte på större snäckor, eller?

Tacksam för seriösa tips! :)
 
Sv: Akvariesnäckor - seriöst

Fegis!


Nej, jag tror att stora snäckor går inte botiorna på. Har inte sådana själv. Men ser man till att mata dem bra så kanske de inte går på snäckor så lätt.

Hittills så är det endast en växt som fått stryka på foten pga snäckorna, och algätarna tror jag. Mata dem med skalad gurkskiva, kokt spenatblad eller kokt broccoli. Lite finkrossade äggskal behöver de för att få i sig kalcium för att hålla skalet fint. Har du däremot stenar med mycket kalkhalt i i akvariet så kanske du inte behöver äggskal.
De äter annars allt som du häller ner i akvariet. Förutom pomacea bridgisi som har mjuka "tänder" och behöver mjuk föda för att inte svälta ihjäl.

Du kan söka på nätet efter äppelsnäckor och annat. Finns många som säljer. Jag har själv beställt blå äppelsnäckor. Uppfödaren har flera nya kullar på G. PM:a mig om du vill veta mer om det.

Det finns massor av häftiga sorter av snäckor. Kolla den här tråden:
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1511339

Lycka till med ditt snäckinköp. Kanske kan vi ha gemensam snäckfrossa i sommar.;)
 
Sv: Akvariesnäckor - seriöst

Tack för svaret! :)

Jag hann googla en del tidigare och hittade bl.a. info om hur man ser skillnad på de olika sorterna. Alla äppelsnäckor är tydligen inte lika roliga att ha i ett akvarium med växter.

Eh, jag hoppas du inte menar att vi ska äta upp snäckorna till sommaren? :eek: :D
 
Sv: Akvariesnäckor - seriöst

Näh, fifan, snäckor som levat i ett akvarium smakar kanske inte så gott.

Ja, jag har ätit sniglar förr. Det går bra med majonäs.


Berätta gärna vad du köper för sort!
 
Sv: Akvariesnäckor - seriöst

Nä usch och blä, jag har aldrig ätit escargots och kommer aldrig att göra det! Det finns ett ytterst fåtal saker jag INTE kan tänka mig att äta eller smaka, sniglar är en av dem. Oavsett om de serveras med vitlökssmör eller majjo. :eek:

Japp, jag återkommer när jag har något snigelaktigt att berätta. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp