Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

För övrigt har några nya flyttat in;
Herr och Fru Mosaikgurami 😍
Så små och så bleka ännu. Och skygga.
Inte som de handflatestora glittrande skönheter jag sett i andra kar. Men det kommer väl när de bott in sig och fått växa lite.
 

Bifogade filer

  • 20240214_201643.jpg
    20240214_201643.jpg
    314,4 KB · Visningar: 56
Jag hade inte varit orolig för syresättningen, labyrintfiskar lever i stillastående vatten i diken och risfält och kan andas luft.
Jo det vet jag men jag tänkte att de ändå behövde bra syresättning, de "andas" ju under vattnet också. Sen är jag lite osäker på växterna om de bryr sig?

Jag håller lite koll iaf. Än så länge håller han sig över hela akvariet och inte bara vid ytan så inga tecken så på att det är för lite syre i vattnet :)
 
För övrigt har några nya flyttat in;
Herr och Fru Mosaikgurami 😍
Så små och så bleka ännu. Och skygga.
Inte som de handflatestora glittrande skönheter jag sett i andra kar. Men det kommer väl när de bott in sig och fått växa lite.
Mosaik har jag inte provat ännu
Har guld, blå, dvärg och choklad, i olika kar
 
Idag fick jag hem 6 nya luminatus-honor :love: Små, söta och förvirrade, men hanarna är väldigt snälla mot dem och alla simmar runt fredligt tillsammans. Ska försöka få något bra foto på dem imorgon när belysningen är igång :) Hoppas att alla mår bra.
1000049559.jpg
 
Hur ofta gör ni vattenbyte och hur stor andel ?

Det slog mig precis att jag inte bytt vatten sedan akvariebytet i november :eek:. Men allt har tuffat på i akvariet och fiskarna har mått bra så jag har inte känt att behovet funnits.

Vid akvariebytet tog jag vatten från det gamla och fyllde upp det nya med, samt växter. Så jag måste fått med mig tillräckligt med bra bakterier för att hålla det nya stabilt.
 
Hur ofta gör ni vattenbyte och hur stor andel ?

Det slog mig precis att jag inte bytt vatten sedan akvariebytet i november :eek:. Men allt har tuffat på i akvariet och fiskarna har mått bra så jag har inte känt att behovet funnits.

Vid akvariebytet tog jag vatten från det gamla och fyllde upp det nya med, samt växter. Så jag måste fått med mig tillräckligt med bra bakterier för att hålla det nya stabilt.
Har bytt 10% ungefär någon gång. Verkar invånarna bete sig annorlunda eller att jag av annan anledning misstänker problem så testar jag vattnet och gör ett litet vattenbyte om det kan hjälpa. Gör då hellre flera små vattenbyten än ett stort. Med småfiskar i stort, växtfyllt akvarium behövs sällan vattenbyten.

Kan tillägga att jag flera gånger testat vattnet av ren nyfikenhet och då även jämfört med kranvattnet. De enda mätbara värden som var olika var till akvariernas fördel.
 
Hur ofta gör ni vattenbyte och hur stor andel ?

Det slog mig precis att jag inte bytt vatten sedan akvariebytet i november :eek:. Men allt har tuffat på i akvariet och fiskarna har mått bra så jag har inte känt att behovet funnits.

Vid akvariebytet tog jag vatten från det gamla och fyllde upp det nya med, samt växter. Så jag måste fått med mig tillräckligt med bra bakterier för att hålla det nya stabilt.
När jag hade akvarier hade jag stora yttre Eheimfilter med bl a aktivt kol som rengjordes när flödet blev dåligt, men jag bytte sällan vatten utan fyllde bara på. Växte som ogräs och fiskarna trivdes.
 
I de stora en gång i veckan
I de små då och då. Brukar fylla på nån liter vatten i veckan
Har en hel del ciklider och malar mm som skitar ner en hel del...
 
Det ligger ett 540 l kar ute på annons i min stad. För 540 kr. Jag. Kan. Inte. Låta. Bli.

Men vete fasen var jag ska klämma in ett sånt jättekar😅🥺

Tänk så många pansarmalar jag kunde ha där!😍
Jag kan ha råkat kontakta säljaren. Bara för att liksom höra mig för om bänken kunde ingå😇 Och nu kan jag ha råkat köpt det...😮🤩 Men herregud; 540 liters kar, med bänk för 1000 kr. Kan man hoppa en sån chans?!
Egentligen ingick en hel hög malawiciklider också men jag är inte nåt fan av dem och som tur var behövde de inte följa med.

Mitt jewel kar blir istället present till min mamma(som önskat sig ett akvarium). Så är både födelsedagspresent och julklapp avbockat för iår😁
 
Jag kan ha råkat kontakta säljaren. Bara för att liksom höra mig för om bänken kunde ingå😇 Och nu kan jag ha råkat köpt det...😮🤩 Men herregud; 540 liters kar, med bänk för 1000 kr. Kan man hoppa en sån chans?!
Egentligen ingick en hel hög malawiciklider också men jag är inte nåt fan av dem och som tur var behövde de inte följa med.

Mitt jewel kar blir istället present till min mamma(som önskat sig ett akvarium). Så är både födelsedagspresent och julklapp avbockat för iår😁
Vilken lyx! Åh vad jag önskar att jag själv hade plats för något så stort!
 
Jag hittade ett guppy-yngel hos de vuxna nu ikväll! :D Lyckades fånga det och har satt det i yngelakvariet. Misstänker att de äldre ynglen är honor. Får se lite. Har också fått in så vansinnigt snygga guppys på jobbet att jag plötsligt känner för att ha fler :rofl: Men. Ingen mer fisk nu, inte förrän jag skaffar regnbågar till mitt 200L. Och det akvariet har inte ens kommit hem så det dröjer...
 
Fick upp mitt förra akvarium i mitt facebookflöde.
Ca 350 liter, ramakvarium.

Växterna växte bra med bara lampa och ppmd så det var grönt och frodigt, höll stabil vattenkvalitet, väldigt lättskött, saknar det :(

Visa bifogad fil 140505

Gud så snyggt, det där är typ hur jag föreställer mig att mitt framtida mellanstora kar ska se ut :love: Ser dock mörkt ut med tanke på inredningen i det lilla jag har.. Jag är verkligen ingen designer.

Hur ofta gör ni vattenbyte och hur stor andel ?

Det slog mig precis att jag inte bytt vatten sedan akvariebytet i november :eek:. Men allt har tuffat på i akvariet och fiskarna har mått bra så jag har inte känt att behovet funnits.

Vid akvariebytet tog jag vatten från det gamla och fyllde upp det nya med, samt växter. Så jag måste fått med mig tillräckligt med bra bakterier för att hålla det nya stabilt.

Jag byter ca 1/3 en gång i veckan på mitt 30L. Bara en fisk i, eventuellt några små snäckor men det var länge sedan jag såg någon. För några dagar sedan såg jag ett litet snäckskal på botten som såg typ.. tomt ut, tror eventuellt att Åke gjort rent hus med städfirman.. :cautious:
 
Gud så snyggt, det där är typ hur jag föreställer mig att mitt framtida mellanstora kar ska se ut :love: Ser dock mörkt ut med tanke på inredningen i det lilla jag har.. Jag är verkligen ingen designer.



Jag byter ca 1/3 en gång i veckan på mitt 30L. Bara en fisk i, eventuellt några små snäckor men det var länge sedan jag såg någon. För några dagar sedan såg jag ett litet snäckskal på botten som såg typ.. tomt ut, tror eventuellt att Åke gjort rent hus med städfirman.. :cautious:
Tack 😃
Karet var inte särskilt designat, tänkte bara höga växter bak, låga fram och mellan åt sidorna, sen skötte karet resten 😄
 
Såg precis en annons på blocket. 15L akvarium, enligt säljaren innehållandes ca 30 räkor, sedan en hel drös med guppy, platy, neontetra och koppartetra, samt "små malar". Totalt ca 100 invånare i akvariet... Och en hel del av simytan tas upp av stora stenar... Kan vara ett av de mest proppfyllda akvarium jag sett :( Och såklart väldigt dyrt för allt också.
 
Såg precis en annons på blocket. 15L akvarium, enligt säljaren innehållandes ca 30 räkor, sedan en hel drös med guppy, platy, neontetra och koppartetra, samt "små malar". Totalt ca 100 invånare i akvariet... Och en hel del av simytan tas upp av stora stenar... Kan vara ett av de mest proppfyllda akvarium jag sett :( Och såklart väldigt dyrt för allt också.

Såg det också, fruktansvärt 😔

Lycka till att få 3000 kr för det.

Annars vid oskötta akvarium till salu brukar jag hoppas på någon kunnig förbarmar sig över fiskarna.. men 3000 för fisksoppa och en oskött liten burk kommer ingen med insyn i akvarievärlden betala.
 
Såg det också, fruktansvärt 😔

Lycka till att få 3000 kr för det.

Annars vid oskötta akvarium till salu brukar jag hoppas på någon kunnig förbarmar sig över fiskarna.. men 3000 för fisksoppa och en oskött liten burk kommer ingen med insyn i akvarievärlden betala.
Eller hur... själv har jag skrivit till flera som annonserat oskötta akvarium och erbjudit mig att ta just fiskarna. Har vänner som gjort likadant. Ibland har det gått bra, men i de flesta fall överskattar säljarna värdet fiskarna, sådär så att det ofta är billigare att köpa i butik.

"Jag har faktiskt lyckats få mina fiskar att föröka sig så de har massor av yngel! Jag måste ha ovanligt bra fiskar!" verkar de tro, även om de bara har basic guppymix av oklart slag... Och istället för att då tänka på fiskarnas bästa och sälja dem billigt till någon som tar hand om dem bättre så försöker de få så mycket pengar det öht är möjligt...
 
Jag hittade en sida där man kan göra en visuell plan för sitt "scape". Den har inte allt men jag tyckte det var lättare än att sitta och försöka föreställa sig i huvudet 😊
Får man länka sånt?
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 848
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 360
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 547
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
48 49 50
Svar
997
· Visningar
66 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp