Akvarietråden IV

Nu är mina första fiskar på plats. 6 pansarmalar och 2 ancistrus. Hade tänkt otocinclus men de var slut så det blev spontanköp av albino-ancistrus i stället.
1000007172.jpg

Pansarmalarna känns lite stressade. De håller sig inte alls på botten utan far runt överallt. De kanske lugnar sig när de börjar känna sig hemma?
 
Flyttade Strössel(den mörka ancistrusen) till slöjstjärtarnas kar eftersom den andra - Tårtan - tog all mat. Nu har Strössel gått upp fint i vikt men hon har bleknat..? Vad händer tro? I det här karet är det färre växter men det finns. Och samma bottensand. Och en smarrig mangroverot. Det är heller inte fläckvis så jag tror inte hon skadat sig och fått svamp i nåt sår utan hela Strössel har gradvis bleknat... Stress? Övriga fiskar i karet är pigga och friska vad jag kan se.
Så fin hon är ändå. :heart Är allt ok i övrigt så kan en blekare färg vara bara på grund av att de försöker matcha omgivningen. Karet ser väldigt ljust ut så det kan vara en förklaring? De föredrar ju skuggigt men det kan du ju lätt fixa med mer växter och gömställen. :)
 
@SpanskaLoppan, jag tror precis som @Scandi att hon anpassat färgen lite efter omgivningen. Jag märker av sådant tydligt på jobbet där vi har ancistrus i många olika akvarier. I de akvarier som har mörk botten, då är våra ancistrus alltid mörkare. Flyttar vi dem till något med ljusare botten så blir de ljusare och tvärt om. Jag brukar därför upplysa köparna om att de inte ska bli förvånade om fisken ändrar färg, just pga det. (Framförallt är jag noga med att påpeka det när folk vill köpa en specifik ancistrus för att "den är så mörk och fin" eller liknande).
 
Idag fick jag se galaxyrasbororna när de verkligen visade upp sig. Tolkade det som att det var två hanar som typ mätte krafterna mot varandra eller något? Två av dem for runt i cirklar med fenorna utspända, jättefina! Men de verkade inte heller direkt bråka eller så? Måste ha sådana någon dag :D
1000051320.jpg
 
Mina sjuka luminatus har överlevt längre än väntat. Nu gjorde jag litet vattenbyte i karantän-karet och hade i medicin. Får se hur det tar sig.

Upptäckte också att en av mina praecox nu ser ut som att han åkt på stryk eller något... Vet att vissa säger att regnbågar krockar in i allt möjligt och får små sår stup i kvarten osv, men har inte upplevt att mina är så. Vet inte om jag ska tro att han är sjuk, åkt på stryk ändå eller något annat... Kan jag på något vis ha råkat hålla på med praecox-karet direkt efter mina luminatus och på så sätt smittat ner även mina praecox? Vet inte. Funderar på att köpa hem sån där "bra mot allt-medicin" imorgon...
 
Idag fick jag se galaxyrasbororna när de verkligen visade upp sig. Tolkade det som att det var två hanar som typ mätte krafterna mot varandra eller något? Två av dem for runt i cirklar med fenorna utspända, jättefina! Men de verkade inte heller direkt bråka eller så? Måste ha sådana någon dag :D
Visa bifogad fil 141186
Ja, du har helt rätt i att det är så de gör sina kraftmätningar. De kan bitas också, mina hanar har ibland någon reva i fenorna men det verkar inte hända så ofta.
Cpd154439_1.gif
 
På tal om fina/roliga fiskar... Jag önskar att det fanns mini-scalare! Titta på den här vita! I rätt ljus så ser den helt silverglittrande ut.
433685799_2781387188676310_6879517045852589780_n.jpg

Men så blir de så vansinnigt stora... Visst, nu säger folk att de kan gå i ett 200L, men det känns inte riktigt rätt. Hade man haft ett 240L och inte direkt ville ha andra fiskar så kanske... Men nä. Jag vill ha ett enormt(!) akvarium med regnbågar och scalare :rofl:
 
På tal om fina/roliga fiskar... Jag önskar att det fanns mini-scalare! Titta på den här vita! I rätt ljus så ser den helt silverglittrande ut.
433685799_2781387188676310_6879517045852589780_n.jpg

Men så blir de så vansinnigt stora... Visst, nu säger folk att de kan gå i ett 200L, men det känns inte riktigt rätt. Hade man haft ett 240L och inte direkt ville ha andra fiskar så kanske... Men nä. Jag vill ha ett enormt(!) akvarium med regnbågar och scalare :rofl:
Scalarer är min önskefisk också. Men de är för stora och äter neontetror. Och jag vill ha ett stort stim neontetror.
Det närmaste mini-scalarer är nog sorgmanteltetror.
 
Jag tycker det är svårt att veta hur många fiskar man kan ha.
Jag har nu 6 metallpansarmalar och 2 ancistrus. Vill ha ett par-tre lite större runt 10 cm men har inte bestämt exakt vilken sort (lutar just nu åt mosaikgurami). Så hur många neontetror kan jag då också ha i 240 liter?
 
På tal om fina/roliga fiskar... Jag önskar att det fanns mini-scalare! Titta på den här vita! I rätt ljus så ser den helt silverglittrande ut.
433685799_2781387188676310_6879517045852589780_n.jpg

Men så blir de så vansinnigt stora... Visst, nu säger folk att de kan gå i ett 200L, men det känns inte riktigt rätt. Hade man haft ett 240L och inte direkt ville ha andra fiskar så kanske... Men nä. Jag vill ha ett enormt(!) akvarium med regnbågar och scalare :rofl:
Jag önskar mig ett med kongotetror och scalarer😍
 
Jag tycker det är svårt att veta hur många fiskar man kan ha.
Jag har nu 6 metallpansarmalar och 2 ancistrus. Vill ha ett par-tre lite större runt 10 cm men har inte bestämt exakt vilken sort (lutar just nu åt mosaikgurami). Så hur många neontetror kan jag då också ha i 240 liter?
Typ massvis :p
 
Jag tycker det är svårt att veta hur många fiskar man kan ha.
Jag har nu 6 metallpansarmalar och 2 ancistrus. Vill ha ett par-tre lite större runt 10 cm men har inte bestämt exakt vilken sort (lutar just nu åt mosaikgurami). Så hur många neontetror kan jag då också ha i 240 liter?
@Scandi la ut en bra länk innan https://aqadvisor.com
Den är rätt dryg att jobba med men bra att kolla av :)

Den här har tillslut lyckats bygga ett skumbo. Såg att hanen och honan låste sina kroppar mot varandra. Dock i en helt annan del av akvariet än skumboet är så det känns ju omöjligt att det kan ha hamnat några ägg där? :confused: han beter sig däremot som en riktig :devil: mot alla andra invånare och guramihonan och luminatusen är rädda och upptryckt i ett hörn och blir skoningslöst jagade om de vågar lämna hörnet.det känns ju inte så kul
20240317_184858.jpg
 
1000051424.jpg

Titta så häftiga de är! Jag måste ha någon dag... Men jösses så de hoppar... Idag öppnade kollegan locket till akvariet och jag hörde hur hon skrek till. Då hade tre(!) av dem kommit flygande mot henne, och så fick vi i panik fånga upp dem och slänga ner dem i akvariet igen. Alla lever, men alltså... Galna fiskar! Funderar på om det är något i akvariet de inte gillar...
 
Fick syn på en gul snakeskin-guppy i en annons... VÄLDIGT frestad att köpa den. Han borde också passa bra med mina gula honor och tja, jag har nog fler honor i yngelkaret så... Frågan är bara vilket akvarium han i så fall skulle gå i. Det känns lite oklart.
 
@Scandi la ut en bra länk innan https://aqadvisor.com
Den är rätt dryg att jobba med men bra att kolla av :)

Den här har tillslut lyckats bygga ett skumbo. Såg att hanen och honan låste sina kroppar mot varandra. Dock i en helt annan del av akvariet än skumboet är så det känns ju omöjligt att det kan ha hamnat några ägg där? :confused: han beter sig däremot som en riktig :devil: mot alla andra invånare och guramihonan och luminatusen är rädda och upptryckt i ett hörn och blir skoningslöst jagade om de vågar lämna hörnet.det känns ju inte så kulVisa bifogad fil 141274
Den där länken var ju helt hopplös via telefon, får titta på den via dator någon gång. Men tack.
 
Fick syn på en gul snakeskin-guppy i en annons... VÄLDIGT frestad att köpa den. Han borde också passa bra med mina gula honor och tja, jag har nog fler honor i yngelkaret så... Frågan är bara vilket akvarium han i så fall skulle gå i. Det känns lite oklart.
Var det inte du som inte gillade levandefödare? :angel:
 
Min bästa tjej dog idag. :cry: Senaste dagarna har hon verkat lite trött, sett aningen svullen ut och inte haft så bra aptit. Vet inte vad som hände eller varför, vad som blev fel? Resten av fiskarna mår bra.

Fick inte ha henne så länge men hon blev snabbt favoriten i 112an, kom alltid fram och var en så nyfiken och härlig liten tjej. Gråaste, oansenligaste fisken i 112an, ändå var det hon som jag blev gladast av att se. Så söt och speciell.

Hon lämnade en massa fina barn efter sig som jag är väldigt glad över och ett gäng av döttrarna har iaf ärvt Mamma Darios härliga sätt.

Simma i frid lilla fina Enigma. :heart
03.enigma151410.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 666
Senast: Tora
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 210
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 432
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 975
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp