Akvarietråden IV

Så kul! Jag var tvungen att googla lite på dem och bland annat på zoopet står det att det:
"Arten är rätt svårodlad. De ger visserligen en rätt stor kull (25-60) ungefär varannan månad, men avkomman är extremt liten och har ofta svårt att klara sig."

Tydligen lyckas du med något svårt då :D
De verkar inte veta om att de ska vara svårodlade som tur är. :D De går egentligen i mjukare vatten än vad de bör göra för att optimera förökningen men det verkar inte hindra dem heller. Jag fick ju ett gäng fina stora honor som redan vet hur det ska gå till och är duktiga på att ta hand om sina ägg. Stammen verkar vara både tålig och produktiv så det beror säkert mer på uppfödaren än på mig att de bara blir fler och fler! Jag är mest förvånad över att de lyckas komma undan alla dariosarna, just för att babaultiräklingarna växer så långsamt och därför är i riskzonen lääänge.

Crystal red-räklingarna har det mycket svårare. Det är bara EN enda sådan som klarat sig utan mitt ingripande. De lyser med sina färger och är inte lika försiktiga/snabba.

Lilla kämpen som lyckats mot alla odds, mumsandes på flingfoder:
VideoCapture_20240401-232756.jpg
 
Fick ett telefonsamtal av min akvaristvän nu direkt på morgonen. Han har shoppat fisk åt mig och kommer förbi med dem nu på förmiddagen :D Känns lite galet att köpa fisk som jag aldrig sett live, men skulle jag mot all förmodan inte gilla dem så finns det folk häromkring som skulle älska att ha dem istället. Blir spännande. Bild kommer så snart som möjligt :p
 
Och nu är de hemma, ett stim med Iriatherina werneri!
De är betydligt finare IRL än på de foton jag sett, trots att de av förklarliga skäl är bleka och så nu. Mycket intressant liten fisk som jag är mycket nyfiken på att lära mig mer om.
drake.jpg
 
I helgen får jag försöka fånga första kullen Röd Ancitrus och flytta dem till egen balja
Tänkte att de kunde gå ihop med Björn, en kamphane som bor just nu i en Ikea balja.
Tills de blir stora nog för att säljas
 
Dottern tyckte det var en bra idé att ha yngelakvarium på hennes rum så nu har jag börjat hålla ögonen öppna efter små akvarium.

Det bästa vore om jag kunde hitta ett kar som säljs komplett och igång med växter och räkor
 
Dottern tyckte det var en bra idé att ha yngelakvarium på hennes rum så nu har jag börjat hålla ögonen öppna efter små akvarium.

Det bästa vore om jag kunde hitta ett kar som säljs komplett och igång med växter och räkor
Jag såg ett nära mig till salu för 200kr igår :p Inte igång förvisso, men trevlig prislapp
 
På Habiliteringen på Kungsgärdet Vc står detta akvarium
Det skulle jag kunna tänka mig att ta hem...
 

Bifogade filer

  • 20240405_144523.jpg
    20240405_144523.jpg
    334 KB · Visningar: 42
Ok, första intrycket:
Nyfikna, mycket matglada, extremt snabba och förvånansvärt orädda. De är precis överallt och jag slutade vara läskig i samma sekund som de upptäckte maten som kom ner i akvariet :p Både svårfotograferade (pga snabbheten) men samtidigt lättare än väntat just för att de inte direkt gömmer sig.

Jag är SÅ otroligt förtjust i de här små galningarna.
drake1.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 693
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 213
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 446
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
63 003
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp