Akvarietråden IV

Har ni förresten sett appen från Tropica (med samma namn)? Jag hittade den häromdagen och kollade lite mer på den igår. Där kan man se olika aquascapes för inspiration, men då också sortera på flera olika saker tex akvariestorlek, hur lättskötta växterna ska vara m.m. Och när man hittat något man tycker är snyggt, ja då kan man ta fram både en lista på vilka växter som behövs och en manual för hur man bygger upp det hela!

Det verkar också som att man kan spara sina egna akvarium där, och finnas massor av finesser som jag inte hunnit kolla på. Så tja, det är dagens tips från mig, jag tror den är riktigt bra iaf.
 
En av galaxyräkorna som var framme fick flytta till 44an, de andra gömde sig så jag får vänta tills de kommer fram igen. Verkar ha gått bra så hoppas den ska trivas framöver också. :heart
VideoCapture_20240401-232956.jpg
 
Fancy Tiger tjejen fick också byta till 44an, inte sett henne idag dock. :nailbiting: Det är inte konstigt (finns ju hur mycket växter och håligheter som helst att gömma sig i) men ändå. Det är så himla nervöst att flytta dem, speciellt när de blir springiga och man inte har koll på vart i ömsningen de är. Hoppas allt är bra med henne.

Älskar hennes vita lilla söta tryne. :heart
VideoCapture_20240402-101123.jpg
 
Det börjar kännas tomt i 110an. Fiskmässigt alltså. 8st praecox och 3 små guppyhanar är inte mycket. Räkorna är en del, men inte överdrivet många. Funderar på om jag skulle ha någon till fisk i... Kanske Iriatherina werneri? Annars vet jag inte riktigt. Inget för stort (av uppenbara anledningar). Något snällt som utseendemässigt ser ok ut tillsammans med mina praecox. Funderar på gertrudae också. Annars mår akvariet riktigt bra.

De snabbväxande växterna är galna. Två jättefina växter som inte alls fungerat för mig tidigare frodas. Det är inga överdrivna mängder alger heller och vattenkvalitén är stabil.
 
Jag har köpt fisk 🤩
Stod och funderade på både honungsgurami och en riktigt fin blå fjärilsciklid men så såg platysarna så runda och fina ut att jag inte kunde låta bli.

Så det blev tre corydoras panda och ett gäng platys. Har redan förberett sambon på att det kommer behövas ett yngelakvarium 😄
20240403_164450.jpg
 
Min betta är försvunnen sen en vecka tillbaks. Har ju bara en 30 liters, och har rotat runt i samband med städning...

Katten är misstänkt :cautious::mad:. Hittade täckglaset på sned häromdagen...

Men kommer nog inte köpa en ny firre, 30 liter är fan för litet för fisk. Svårt att hålla balansen.
 
Äntligen är akvariet ute ur sin kartong :D Juwel-möbel och Aquael-akvarium fungerar fint ihop.
200L.jpg


Är just nu inne på skull creek-regnbåge, gertrudae och kanske pygmégurami? Eller Dario dario... Det var det där med liten fisk till nedre halvan av akvariet som inte(!) är en corydora...
 
De små försiktiga, snabba och osynliga babaultiräklingarna lyckas faktiskt överleva trots att de har ett helt gäng dario efter sig, det dyker bara upp fler och fler! :D Såg en gulorange, en orange och flera gröna. Vet att det finns en liten skit som är blågrön också. Kul att de kommer i lite olika färger, det ska bli spännande att se hur de ser ut när de blir vuxna.
InCollage_20240402_161729388.jpg
 
De små försiktiga, snabba och osynliga babaultiräklingarna lyckas faktiskt överleva trots att de har ett helt gäng dario efter sig, det dyker bara upp fler och fler! :D Såg en gulorange, en orange och flera gröna. Vet att det finns en liten skit som är blågrön också. Kul att de kommer i lite olika färger, det ska bli spännande att se hur de ser ut när de blir vuxna.
Visa bifogad fil 142567
Så kul! Jag var tvungen att googla lite på dem och bland annat på zoopet står det att det:
"Arten är rätt svårodlad. De ger visserligen en rätt stor kull (25-60) ungefär varannan månad, men avkomman är extremt liten och har ofta svårt att klara sig."

Tydligen lyckas du med något svårt då :D
 
Attans. Sonen fick välja en fisk, och när jag kom hem såg jag att hon inte såg lika rund och fin som de andra.
Idag har hon börjat se lite eländig ut, pigg och äter, men ja, det syns att hon inte är helt OK.

Jag brukar använda ektozonsalt, men jag har ju mina corys.
Funderar på att köra dagliga 10% vattenbyten
Hur hade ni gjort?

Jag är inte orolig för resten av fiskarna, utan jag tror det var flytten som blev för jobbig för fisken.
20240404_121730.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 689
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 210
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 437
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 978
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp