Akvarietråden IV

Mina räkor i 110an är duktiga på att gömma sig, vilket ju kan vara bra med tanke på regnbågsfiskarna. Men ibland kommer de fram ordentligt, och ibland hinner jag t.o.m. fånga det på bild.

Idag satt en av räkorna stöddigt kvar på sin rot när en regnbåge kom fram för att titta närmare. Regnbågarna vet mycket väl att räkorna är för stora, men de är väldigt sugna på att försöka äta dem ändå... Är helt övertygad om att de får i sig en och annan bäbisräka.
neo1.jpg
 
Hon lever ännu och äter sina tio mygglarver varje dag. Mina fiskar blir riktigt bortskämda för tillfället 😄

Däremot har jag inte hittat något yngelakvarium ännu, men lika bra det för mina platys har inte släppt smått ännu.
Och både prickar och grumlighet har försvunnit från stjärtfenorna. Rekommenderar verkligen att ha vitaprick-medicin hemma för att behandla medan symptomen är små.. måste komma ihåg att köpa nytt själv också 😄
 
Senast ändrad:
Har nu någon liten idé om att nästa akvarieprojekt blir att byta ut 110an mot 125 optiwhite, och då sätta i honungsgurami och galaxyrasbora. Kanske luminatus i det karet också? På jobbet går galaxyrasbororna med sunsetguramis utan problem, så tänker att det borde gå bra med honungsgurami också.

Vi fick också in massor av växter igår. Jättefina verkligen. MEN sanden jag ska ha till mitt 200L är restad, och vem sjutton vet när den kommer :grin: Kan ju inte gärna shoppa växter innan jag har något att plantera dem i. Med personalrabatten blir det ca 250kr för 25kg svart "sand" (finkornigt grus) och det går ju inte direkt att komma undan billigare än så om jag istället går till annan butik och shoppar... Annars skulle jag kanske kunna köpa den halva säck vi har kvar på jobbet, riva ner hela 110an jag har hemma nu och ta allt bottensubstrat därifrån till mitt 200L. Det är samma sand. Och då räcker nog allt. Men det blir verkligen ett stort projekt och jag vill absolut ha en ledig dag för det. Inte heller är jag speciellt pepp på att sätta in alla fiskar, räkor m.m. i ett helt nystartat akvarium bara sådär... Men ja, som nödlösning ifall det inte går att få tag på svart/mörk sand till rimlig kostnad på annat sätt...
 
Testar lite sand, på det snåla sättet :D Istället för att köpa massor och sedan konstatera att jag inte gillar det så tar jag lite, sätter i ett glas, lyser på med pannlampa och lägger bilden bredvid varandra flera gånger för att få ett hum om hur det blir.
1000054931.jpg


Gillar den här sanden betydligt mer än helt vit/ljus sand. Frågan är vad jag tycker om den jämfört med den svarta jag planerade att köpa... Gillar på något vis den naturliga looken på det här.
 
Testar lite sand, på det snåla sättet :D Istället för att köpa massor och sedan konstatera att jag inte gillar det så tar jag lite, sätter i ett glas, lyser på med pannlampa och lägger bilden bredvid varandra flera gånger för att få ett hum om hur det blir.
Visa bifogad fil 143575

Gillar den här sanden betydligt mer än helt vit/ljus sand. Frågan är vad jag tycker om den jämfört med den svarta jag planerade att köpa... Gillar på något vis den naturliga looken på det här.
Vilken smart ide med glaset :)

Jag ville egentligen ha svart sand till mi 720 men ja priset är ju vad det är.

Fick bli blästersand.. 😅
 
Mitt akvarium är för djupt, jag blir blöt långt upp på armen så fort jag ska frisera växter så jag har börjat fundera på verktyg. Det finns ju längre tänger, saxar mm som är utformade till akvariebehov, men de som säljs i butik är galet dyra. Kollar jag på Amazon får jag 6 st verktyg för samma pris som en.

Någon som har erfarenhet av olika tillverkare?
 
Har inte släppt tanken på scalarer. När jag läser rekommenderas överallt att man köper flera så att två förhoppningsvis ska bilda ett par. Vad man gör med de övriga framgår inte.
Men om man, som jag, inte är intresserad av att föda upp, hur gör man då? Kan jag köpa bara två eller tre? Finns det risk att de inte kommer överens om det t ex visar sig att alla är hanar?
Något tips var jag kan läsa mer? Engelska är ok.
 
Mitt akvarium är för djupt, jag blir blöt långt upp på armen så fort jag ska frisera växter så jag har börjat fundera på verktyg. Det finns ju längre tänger, saxar mm som är utformade till akvariebehov, men de som säljs i butik är galet dyra. Kollar jag på Amazon får jag 6 st verktyg för samma pris som en.

Någon som har erfarenhet av olika tillverkare?
Jag blir blöt, har inte ens tänkt tanken att det skulle gå att undvika. Når precis ner i botten i t-shirt utan att ärmen blir blöt.
 
Hade precis en väldig tur! Fick syn på en annons där en person skänker bort akvarieväxter. Personen visade sig bo bara några minuter ifrån mig, och undrade om jag även vill ha ett gäng skräpräkor :D :D

Så, nu ska jag hämta växter som tillfälligt får vara i något akvarium vilket som helst innan de flyttar till mitt 200L, och räkorna får bo med mina guppys. Det är det enda akvarium där jag inte har räkor nu, och jag satt senast igår och funderade på om jag inte kunde sortera ut några "skräpräkor" dit.
 
Mitt akvarium är för djupt, jag blir blöt långt upp på armen så fort jag ska frisera växter så jag har börjat fundera på verktyg. Det finns ju längre tänger, saxar mm som är utformade till akvariebehov, men de som säljs i butik är galet dyra. Kollar jag på Amazon får jag 6 st verktyg för samma pris som en.

Någon som har erfarenhet av olika tillverkare?
Jag har bara erfarenhet av en tillverkare, men när jag såg en video från en tillverkare angående "verktyg" för akvarier så menade han att skillnaden mellan priserna är lite hur lätt det är att tex nypa hårt med en pincett, hur bekväma verktygen är att använda en längre tid osv. Ska man bara fixa lite ibland på hobbynivå tror(!) jag därför inte att märke/prisklass spelar så extremt stor roll.
 
Inte bara hade jag tur att få lite växter och räkor, jag fick dessutom ett jättetrevligt samtal med "säljaren", en liten rundtur bland akvarier och några flytväxter som jag frågade om för att de var så väldigt tjusiga :D

Räkorna har nu fått flytta in hos mina vuxna guppys. Ser fram emot att studera dem imorgon kväll efter jobbet :)
 
Jag har bara erfarenhet av en tillverkare, men när jag såg en video från en tillverkare angående "verktyg" för akvarier så menade han att skillnaden mellan priserna är lite hur lätt det är att tex nypa hårt med en pincett, hur bekväma verktygen är att använda en längre tid osv. Ska man bara fixa lite ibland på hobbynivå tror(!) jag därför inte att märke/prisklass spelar så extremt stor roll.
Jag har ju bara ett akvarium, och så är jag duktig på att skjuta upp saker, så de kommer inte behövas många gånger per år .. 😄
Tack för input!
Det lutar mot en budgetvariant.
 
Upptäckte precis att filtret i 110an slutat fungera! Tog ur det, plockade isär, sköljde ur, satte ner det i en bytta med vatten, försökte sätta igång... Nope. Det är stendött. Förstår inte varför.

Nu har jag ett reservfilter som jag köpte på rea. Det är inkopplat nu, men herrejösses så högljutt det är! Som tur är har jag så mycket växter osv där att ett filter kanske inte ens behövs, men jag gillar att ha ett för säkerhets skull. Kommer få ha det här tillfälliga urkopplat då och då pga oljudet, men tja...

Och någon el till 200L har jag fortfarande inte. Det kan lösas nästa helg och innan det kan jag inte inreda... Annars hade det ju varit ett bra läge nu att flytta invånare.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 168
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 402
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp