Akvarietråden IV

Hämtat mask nu, beställning från Imazo
 

Bifogade filer

  • received_798243861675159.jpeg
    received_798243861675159.jpeg
    255,9 KB · Visningar: 46
Nu när jag haft akvariet ett tag skulle jag vilja flytta runt växterna och ha dem på andra platser. De växer olika fort och det skulle se bättre ut om jag kunde göra om. Ska även lägga till några nya.

Brukar det vara problem att plantera om? Något speciellt jag ska tänka på, både vad gäller växterna och fiskarna?
 
Nu när jag haft akvariet ett tag skulle jag vilja flytta runt växterna och ha dem på andra platser. De växer olika fort och det skulle se bättre ut om jag kunde göra om. Ska även lägga till några nya.

Brukar det vara problem att plantera om? Något speciellt jag ska tänka på, både vad gäller växterna och fiskarna?
Nä, plantera om du.
 
Såg precis till att ta bilder på mina akvarium. Klippte ner lite växter hos mina vuxen-guppys idag och tänkte först bara dokumentera det, men så blev det bilder på allt :p
akvarierna.jpg


I helgen ska jag nog göra vattenbyten i 110an och hos mina vuxenguppys för att se om det blir lite mindre brunt vatten då. Det där med rötter som färgar av sig alltså :rofl: Har också bestämt mig för att ha någon typ av bakgrund på mitt 200L, oklart vilken bakgrund bara. Vill ha något för att förhindra att det blir så fula färgskiftningar bak av ljuset. Sedan ska jag 3D-printa hållare till två lysrör jag har som passar 54L, för den här lilla fjantbelysningen är ju knappast charmig. Tänker också flytta över mina siameser från luminatuskaret till mina vuxna guppys.

Annars ska jag mest fokusera på att få igång mitt 200L, framförallt med tanke på att mycket fisk ska över dit. Känns dumt att lägga för mycket krut på akvarier som ändå ska tömmas (som mitt 110L tex).
 
Upptäckte att ett guppy-yngel verkar vara lite krokigt :( En liten böj längst ut vid stjärtfenan, både nedåt och åt ena sidan. Det syntes bara när den var stilla och försökte äta från en tablett med sjunkande mat som låg på botten, så det är verkligen inte mycket, men det är såklart inget som ska fortsätta avlas på. Så tyvärr när den blir äldre så får jag nog avliva den, om det inte visar sig vara en hane och den kan hamna i något akvarium med enbart hanar. Just nu är den på tok för ung för att det ska gå att avgöra kön.

Känns trist, men inte oväntat. Sådant förekommer ju ibland och har man massor av yngel är ju risken större att någon blir "inte perfekt". Har sett krokiga ryggar även på helt andra fiskar än guppys, tex några olika sorters tetror. Värst var en liten kolglödstetra som verkligen var krokig, inte bara böjd utan mer som ett Z i kroppen. Trots det simmade den glatt omkring i full fart i ett akvarium på jobbet :(
 
Fyllt 720-literskaret till ungefär en tredjedel nu så får det stå till imorrn iaf, vi håller tummarna för att det inte läcker eller liknande.

Insåg att slangarna (eller ja slangen, verkar bara vara en?) till mitt FX6 är på tok för korta.. så nu måste jag fundera på hur man löser detta.
 
Fyllt 720-literskaret till ungefär en tredjedel nu så får det stå till imorrn iaf, vi håller tummarna för att det inte läcker eller liknande.

Insåg att slangarna (eller ja slangen, verkar bara vara en?) till mitt FX6 är på tok för korta.. så nu måste jag fundera på hur man löser detta.
Fyllde upp resten av karet igår. Det var fortfarande vatten i imorse så det är ju positivt.

Tyvärr verkar golvet luta lite. Vattennivån skiljer sig drygt en cm. Det måste vara golvet då karet stod i ett annat rum tidigare och där var det helt rakt.

Funderar på hur detta bör åtgärdas och hur man ska stödja upp ena sidan utan att punktbelasta för mycket, det är ju ändå väldigt mycket vikt.

Funderar också på hur stor roll det spelar egentligen. Spenderade lite tid med att googla runt och åsikterna verkar skilja sig lite åt vad det gäller hur stort stressmoment det är för glaset att det lutar lite.
 
Jag kan inte sluta googla på skalarer. Vet inte varför då deras krav på akvariestorlek ju inte kommer ändras och mitt är precis vid nedre gränsen. Vilket kanske inte är så illa egentligen.

Men jag har neontetror som de enligt de flesta ställen jag läst gärna äter. Samtidigt läste jag att om man skaffar unga skalarer och de växer upp med tetrorna men är det mindre risk då de inte lär sig att det är mat då de från början är för små för att kunna äta en tetra. Att just det fastnat är nog mer önsketänkande...

Försöker intala mig själv att dalmatiner-molly är väldigt fina och svart-vita.
 
Jag kan inte sluta googla på skalarer. Vet inte varför då deras krav på akvariestorlek ju inte kommer ändras och mitt är precis vid nedre gränsen. Vilket kanske inte är så illa egentligen.

Men jag har neontetror som de enligt de flesta ställen jag läst gärna äter. Samtidigt läste jag att om man skaffar unga skalarer och de växer upp med tetrorna men är det mindre risk då de inte lär sig att det är mat då de från början är för små för att kunna äta en tetra. Att just det fastnat är nog mer önsketänkande...

Försöker intala mig själv att dalmatiner-molly är väldigt fina och svart-vita.
När jag var liten så hade vi ett 300L hemma, och i det simmade ett stim scalare tillsammans med neontetror utan några bekymmer. Precis som du nämner så var neonerna där först, och scalararna små när de köptes. Minns inte hur stora de sist och slutligen blev, men absolut att vi hade dem så länge att de växte ordentligt. Är det just svartvita fiskar du vill ha? För i så fall finns det ju lite andra alternativ också om du känner att ditt akvarium är för litet för scalare :)
 
När jag var liten så hade vi ett 300L hemma, och i det simmade ett stim scalare tillsammans med neontetror utan några bekymmer. Precis som du nämner så var neonerna där först, och scalararna små när de köptes. Minns inte hur stora de sist och slutligen blev, men absolut att vi hade dem så länge att de växte ordentligt. Är det just svartvita fiskar du vill ha? För i så fall finns det ju lite andra alternativ också om du känner att ditt akvarium är för litet för scalare :)
Det är just scalarer som alltid varit min drömfisk, vet inte varför, så egentligen inte färgen.

Men det har fått mig att fundera på på andra svartvita då jag tycker det är en fin kontrast mot neontetrorna. Och akvariet står mot en vit vägg (men det går ju sätta dit en bakgrund om jag vill).

Jag får fundera ett varv till, har ju egentligen ingen brådska. Vilka andra svartvita tänker du på?
 
Det är just scalarer som alltid varit min drömfisk, vet inte varför, så egentligen inte färgen.

Men det har fått mig att fundera på på andra svartvita då jag tycker det är en fin kontrast mot neontetrorna. Och akvariet står mot en vit vägg (men det går ju sätta dit en bakgrund om jag vill).

Jag får fundera ett varv till, har ju egentligen ingen brådska. Vilka andra svartvita tänker du på?
Spontant tänkte jag på dvärgbotia :) Sedan kan ju kilfläcksrasbora bli en snygg kontrast mot neontetror. Finns svartvita L-malar också, och även ottos och siamesiska algätare kan väl nästan räknas in färgmässigt.

Annars om man vill ha en fin fisk tillsammans med neontetra så finns det ju regnbågsfiskar :p

De här, Melanotaenia sahulensis, är ju lite vitgulsvarta iaf:
images

De blir ca 5-6cm, livliga, snälla och supervackra.
 
Det är just scalarer som alltid varit min drömfisk, vet inte varför, så egentligen inte färgen.

Men det har fått mig att fundera på på andra svartvita då jag tycker det är en fin kontrast mot neontetrorna. Och akvariet står mot en vit vägg (men det går ju sätta dit en bakgrund om jag vill).

Jag får fundera ett varv till, har ju egentligen ingen brådska. Vilka andra svartvita tänker du på?
Håller med någon gång ska jag ha scalarer men just nu får de inte plats.

Jag funderar på svart fantom tetra som substitut så länge, kan man säga till den att glida rund med samma stolthet som en scalar?
 
Håller med någon gång ska jag ha scalarer men just nu får de inte plats.

Jag funderar på svart fantom tetra som substitut så länge, kan man säga till den att glida rund med samma stolthet som en scalar?
Du kan alltid prova att uppfostra fantomtetrorna så ;) De rör ju sig iaf på ett helt annat sätt än tex neontetror så det är väl en bra början iaf. Där har du ju dessutom fördelen att det är lätt att se skillnad på könen. Hade jag haft ett akvarium för tetror så hade jag lätt köpt fantomtetror. Och/eller rosentetror...
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 909
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 162
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp