Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Ni som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Tänkte starta upp ett 54 l med räkor och små fiskar och är velig angående filter.
Aquael pat mini. Var så nöjd med det i mitt 30L att jag köpte ett till min 54L också. Helt säkert för räkorna, tyst och enkelt att sätta ihop. Och OM man behöver göra rent det så är det också löjligt enkelt. Dessutom blir det inte onödigt stort eftersom det inte är någon plastbehållare runt själva svampen.
 
Nu är flytten igång och mina Luminatus ska få komma till sitt nya hem! Vattenvärdena fortsatt stabila så nu är de i en bunke där jag börjat fylla på med vatten från nya akvariet. Det jag är mest orolig för är att de ska hoppa ut 😅
 
20240101_133139.jpg
Han bygger visst ett skumbo? Men han jagar bort honan hela tiden, hon får bara hålla sig i akvariets bakkant. Brukar de göra så?
 
Ni som kör räkor och fiskar kombinerat i era kar, vad har ni för filter?
Tänkte starta upp ett 54 l med räkor och små fiskar och är velig angående filter.
Vilka väljer du mellan? Stor area för nyttobakterier att fästa på är alltid bäst och lugnt flöde är att föredra för små fiskar som ofta inte är så starka simmare/lever i lugnt vatten.

Ytterfilter med säkrat insug t.ex. Jag gillar även de där gamla diy hörnfilterna med en stor filtermatta och luftpump/pump med lagom blås i. Det lär vara perfekt för små fiskar och räkor! Det blir dessutom rätt billigt om man ska köpa nytt, men iom att jag köpt nästan alla mina kar begagnat har jag fått med en massa andra filter vid de köpen så det brukat bli att jag bara använder det jag redan har istället. Egentligen skulle jag kunna installera en stor filtermatta runt ett vanligt innefilter för att säkra det för räkklingar/yngel och få den där jättevolymen till nyttobakterierna men jag har varit lite osäker på hur/lat och fifflat litegrann bara för att göra dem bättre/säkrare.

Jag har ett vanligt filter (eheim pick up) i 112an där alla räkorna går just nu som jag limmat en bit filtermatta över insuget så att ev räklingar håller sig utanför.

Men jag har även tänkt ha räkor i alla karen utom 720 litaren och i de andra karen kör jag:

30 liters kuben har ett aquael pat mini filter med en större/oräfflad svamp istället för originalet. Har även justerat utblåset med en bit ditlimmad filterbit så att flödet är väldigt lugnt för ynglen där i. Inte jätteförtjust i detta men det verkar fungera ok.

Till 243an (som inte är igång än) har jag ett ytterfilter till som jag tänkt sätta ett annat insugsgaller än orginalet på så inte yngel/räklingar åker ned där.

I långa, låga 44an har jag ett hang on back filter med en bit filtermatta jag satt runt insuget.

Sen tänkte jag prova på att köra en luftpumpsdriven UGF-box med soil i till nästa 30 liters kar. Det tror jag kommer bli super, det verkar fungera väldigt bra för andra. :)
 
Vilket stort fint bo han gjort! :heart

Japp, dvärguramihanarna är vresiga och vaktar sitt revir. Att ha mycket växter/annat som gör att han inte ser inkräktarna hela tiden brukar kunna vara en bra lösning.
Ja han är flitig, trodde att det var något skräp som fastnat igår så då plockade jag upp skummet så detta han han under dagen bara.Tror du jag ska plantera något mer redan nu? Han har dragit upp lite av det korta gräset verkar det som, men ska honan kunna gömma sig på fler ställen får hon kanske ha en större växt än så. Han bryr sig inte om neontetrorna alls, det är bara hon som blir bortjagad. Och kommer det bli yngel? :nailbiting: Har försökt googla om skummet eller äggen kommer först men blir inte klok på det.
 
Ja han är flitig, trodde att det var något skräp som fastnat igår så då plockade jag upp skummet så detta han han under dagen bara.Tror du jag ska plantera något mer redan nu? Han har dragit upp lite av det korta gräset verkar det som, men ska honan kunna gömma sig på fler ställen får hon kanske ha en större växt än så. Han bryr sig inte om neontetrorna alls, det är bara hon som blir bortjagad. Och kommer det bli yngel? :nailbiting: Har försökt googla om skummet eller äggen kommer först men blir inte klok på det.
Ja, någon större växt som blockerar synfältet är bäst. Gräset kommer inte hjälpa till med det. Om du kan få tag i någon större växt så är det bara bra. Flytväxter vill de gärna ha också och till exempel musselblomman får väldigt långa rötter som kan fungera som insynsskydd de med.

Jag tror inte han dragit upp växterna själv (?) utan de har kanske bara lossnat eller så har snäckorna råkat göra det när de krypt omkring (är det elefantsnäckor?) och så har han tagit tillfället i akt att bygga sitt bo vid växterna när de flutit upp till ytan bara.

Små stimfiskar brukar de inte vara så elaka mot det är mest deras egna art och alla andra liknande arter som de blir förbannade på. Han bygger boet först, hon kommer vara välkommen dit när hon är redo att lägga ägg, efter det jagas hon argt bort igen.

Sidan jag länkade om dvärggurami förut har ett helt avsnitt om att odla dem också, där står det massor med information om deras beteende kring det här. Den är verkligen jättebra. :)
 
Senast ändrad:
Min lilla furcatus dog efter flytten :( Den såg lite... skum ut redan innan. Den var smal och jag tänkte att den bara var ung, men den kan nog ha fått svårt att få i sig mat när den bodde med guppys och att det då blev för mycket med flytt osv för den. Efter flytten så såg jag att den simmade lite snett och nu var den helt död tyvärr. Så nu har jag "bara" luminatus igen. Men, så småningom ska jag se till att ha ett rent stim med furcatus, för de är väldigt häftiga fiskar. Innan dess ska jag dock se till att få lite mer ordning bland mina akvarier. Få igång 105an ordentligt, nästa 54a osv.
 
Dagens räka :D
1000042309.jpg


Har förövrigt upptäckt att mitt vatten borde passa bra för caridinaräkor, och råkat få kontakt med en i närheten som har billiga och fina sådana. Rödvita och svartvita, jag är dålig på färgnamn... Funderar på att våga prova dem i 105an. Några nackdelar att ha i åtanke?
 
Dagens räka :D
Visa bifogad fil 135906

Har förövrigt upptäckt att mitt vatten borde passa bra för caridinaräkor, och råkat få kontakt med en i närheten som har billiga och fina sådana. Rödvita och svartvita, jag är dålig på färgnamn... Funderar på att våga prova dem i 105an. Några nackdelar att ha i åtanke?
Säkert crystal red och crystal black? De är känsligare än neos men brukar sägas vara de tåligaste av den typen av caridinaräkor (amano och bababulti tillhör också Caridinasläktet men är helt andra arter än de arterna/hybriderna man brukar kalla lite slarvigt för caridina), jag bytte till att köra remineraliserat osmosvatten till mina = inga ovälkomna ämnen i vattnet som kan skada dem och så vet man att det innehåller rätt sammansättning av de salter/mineraler de behöver för att må bra iom att man blandar det själv. Men de går att ha i kranvatten också sålänge värderna är korrekta, isåfall är det bra om uppfödaren har dem så redan.
 
Säkert crystal red och crystal black? De är känsligare än neos men brukar sägas vara de tåligaste av den typen av caridinaräkor (amano och bababulti tillhör också Caridinasläktet men är helt andra arter än de arterna/hybriderna man brukar kalla lite slarvigt för caridina), jag bytte till att köra remineraliserat osmosvatten till mina = inga ovälkomna ämnen i vattnet som kan skada dem och så vet man att det innehåller rätt sammansättning av de salter/mineraler de behöver för att må bra iom att man blandar det själv. Men de går att ha i kranvatten också sålänge värderna är korrekta, isåfall är det bra om uppfödaren har dem så redan.
Precis så! Låter som att jag absolut se till att fråga vad de går i för vatten nu. Det där med omosvatten har jag inte ens orkat försöka förstå mig på än, det låter mest krångligt att behöva fixa och dona med vatten :o
 
Dariobebbarna i 30 liters karet: :heart
20240101_210215.gif


Jag testade en annan teknik att fästa mossa, hacka mossan i smådelar - limma på rot/sten - dutta på hacket. Det blev inte så fint! :bag: Men mossan räckte längre iaf och jag hoppas det fula vita klistret blir överväxt med tiden, står jag inte ut så får jag väl göra om det bara. Det syns inte så tydligt på bild iaf:
09-20231231-232128.jpg

De flesta växterna verkar må väldigt bra, det där ammoniumläckande jäkla substratet kanske fungerar som det ska nu äntligen! Jag har väldigt lite alger också och bara på trevliga ställen.

Pinnafidan vill dock inte leva. Det är bara den lilla som är fäst på roten som mår ok, de andra kommer med största sannolikhet döden dö.

Tycker det är kul med röda växter, man kan tyda nitrathalten på hur röda de är förutsatt att de får tillräckligt med ljus. Enligt red root floaterna (och testerna) är den låg:
Video-Capture-20231231-232144.jpg


Stenarna höjer dock GH och KH långsamt, långsamt har jag märkt. Hade lite naivt hoppats på att de inte skulle det och får nog tänka om när det gäller räkor här, känns inte bra att det kommer bli en förändring vid varje vattenbyte. Neos kanske klarar det. Babaultin med. Speciellt om jag höjer värderna själv så att stenen inte läcker lika mycket? Annars får det väl bli ett småkrypskar/yngelkar/karantän permanent bara, för jag vill inte plocka ut stenarna. 🤷‍♀️

Massa bilder på darioyngel:
195309.jpg

Video-Capture-20231226-195251.jpg

Video-Capture-20231226-195146.jpg


Det här är nog en hane:
Video-Capture-20231226-165250.jpg

Video-Capture-20231226-195344.jpg


Och en liten söt som plötsligt upptäcker ett kryp! 🥲
20231226-191112-1-2.gif
 
Precis så! Låter som att jag absolut se till att fråga vad de går i för vatten nu. Det där med omosvatten har jag inte ens orkat försöka förstå mig på än, det låter mest krångligt att behöva fixa och dona med vatten :o
Ja, det blir mycket lättare/säkrare om de redan går i kranvatten (som kanske dessutom är precis samma som ditt) och trivs bra!

En av uppfödarna jag köpt från suckar lite över att köpare inte vill köra osmos men menar på att även de "finare" varianterna kan klara kranvatten så länge värderna inte är helt fel, de har soil och vattenbyten görs varsamt. De överlever men det blir kanske bara inga/få räklingar. Samtidigt bannar han mig för att jag har ett KH på 1-2 och för lite soil men jag jobbar på det, långsamt och försiktigt, är rädd att chocka de små liven!

Jag tyckte också det verkade krångligt med osmos först och känner fortfarande så inför CO2, verkar skitläskigt! Och saltvatten ska vi inte ens prata om. :nailbiting:
 
Ja, det blir mycket lättare/säkrare om de redan går i kranvatten (som kanske dessutom är precis samma som ditt) och trivs bra!

En av uppfödarna jag köpt från suckar lite över att köpare inte vill köra osmos men menar på att även de "finare" varianterna kan klara kranvatten så länge värderna inte är helt fel, de har soil och vattenbyten görs varsamt. De överlever men det blir kanske bara inga/få räklingar. Samtidigt bannar han mig för att jag har ett KH på 1-2 och för lite soil men jag jobbar på det, långsamt och försiktigt, är rädd att chocka de små liven!

Jag tyckte också det verkade krångligt med osmos först och känner fortfarande så inför CO2, verkar skitläskigt! Och saltvatten ska vi inte ens prata om. :nailbiting:
Jag har skickat iväg fråga nu iaf, och hoppas på ett svar som gör att jag vågar prova :rofl: Sedan är då frågan om man vill ha de svartfläckiga eller rödfläckiga...

Och jag måste säga att din stora rot är fantastisk! Jag älskar utseendet på hela det där akvariet! Hoppas på att någon gång få till något liknande själv. Tveklöst ett av de finaste akvarier jag sett, trots mååånga timmars akvarie-youtube osv :p
 
Kan säga att det går framåt med sambon också :p Hans spontana reaktion på de fläckiga räkorna var att de var roliga, och när jag visade bilder på några olika fiskar så var han mycket positiv till galaxyrasboran!

Så. Nu har vi två fiskar (pygmégurami också) och en sorts räka som han faktiskt gillar. Det känns kul, med tanke på hur stor plats akvarierna ändå tar i hemmet. Hoppas på att så småningom hitta fler sorter han gillar. Det känns lite som med småbarn, det ska vara udda färger och intressanta beteenden 😅
 
Jag har skickat iväg fråga nu iaf, och hoppas på ett svar som gör att jag vågar prova :rofl: Sedan är då frågan om man vill ha de svartfläckiga eller rödfläckiga...

Och jag måste säga att din stora rot är fantastisk! Jag älskar utseendet på hela det där akvariet! Hoppas på att någon gång få till något liknande själv. Tveklöst ett av de finaste akvarier jag sett, trots mååånga timmars akvarie-youtube osv :p
Hoppas det blir ett bra svar! :D

Men tack! Vad fint att höra! 🤗🥰 Den roten har varit lite knepig att få in någonstans på ett snyggt sätt iom att den slingrar sig så åt alla håll så det var väldigt kul att den äntligen fick komma till sin rätt!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 726
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 346
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
65 000
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp