Bukefalos 28 år!

Akvarietråden IV

Det blev två scalarer. Ännu så länge bara något större än en gammal femkrona. De är jättefina! Och de fäller ryggfenan när de simmar under växterna.
1000008150.jpg
 
Hur tänker ni angående att ge fiskarna mat med passerat bäst före-datum? Lika som till människor att det är ok bara det inte luktar/ser allt för skumt ut?
Ja, det ska inte vara någon fara. Det enda problemet är väl att gammalt torrfoder inte har några vitaminer kvar typ, de börjar försvinna så fort man öppnar burken/påsen så i gammalt foder är det inte mycket kvar men med varierad diet spelar det nog ingen större roll.
 
Hur brukar ni göra för att höja pH något i era kar? Jag mätte i morse och det lägsta värdet stickan visar är 6.8 och jag tycker min gula nyans är något ljusare än den så gissar på att det ligger runt 6 eller strax över. Vi har extremt mjukt vatten här så förvånar mig inte.
Jag har i seachems gh+. Finns kh pluss också. Men jag läste att det förkortade livstiden på soilen så jag låter KH vara noll. Har sett att andra har i snäckkross till hönor.
Mitt lilla yngel :)
20240503_205651.jpg
 
Jag har ju två envetna miniöringar kvar i 112an för att jag inte får tag i dem. Idag fick jag äntligen fast på en av dem, det är min största, finaste hane och han är elak mot den andra nu när de bara är två så skönt att äntligen få ut åtminstone en av dem.

Satte honom på droppacklimatisering i en liten hink och... glömde bort det. När jag väl kommer på det har vattnet svämmat över och fiskskrället hoppat ut!? Måste varit väldigt stressad för de hoppar normalt sett aldrig, de kommer bara till ytan för att äta om ens det.

Iallafall, jag hittar honom inte, det är stökigt och det är vatten överallt. Jag tänker ju att det är helt kört för hans del men vill ändå veta vart sjutton han tagit vägen, hur långt kan en sån liten fisk ens komma liksom?

Hittar honom tillslut och till min förvåning är han inte bara vid liv utan helt oskadd också, jag vet inte hur länge han legat så men han hade hamnat i en rännil av vattnet som långsamt droppade ut. Så himla lättad! Nu är han bara väldigt glad över att vara återförenad med sina flickor igen.
 
Stackars miniöringen som spenderade lite tid på land igår mår fortsatt bra. :heart

Jag har låtit håven ligga i såhär sen jag flyttade första gänget öringar. Jag brukar lägga i lite mat i håven så att de ska bli nyfikna och simma in själv men just öringarna har varit mycket skeptiska. De vet typ att de är dem jag vill åt, de har ju varit så orädda och brötiga hitintills liksom men nu plötsligt är de försiktiga. Allt i karet förutom öringarna går däremot in i håven! Räkor, darios och rasbororna är därinne jämt men inte öringarna inte! Såhär brukar det se ut...
VideoCapture_20240504-133227.jpg


Stimmet i 243an är tillbaka till sina vanliga jag iaf där de ska fram till allt som dimper ned i karet igen, slangar, verktyg, händer - allt ska inspekteras!
 
Rumpelstiltskin har faktiskt haft lite sällskap i sitt kar. Ett litet ensamt miniöringsyngel som jag hittade, de har inte varit så många av dem som klarat sig undan alla räkor och fiskar så jag hittade tyvärr inga fler och den behövde växa till sig så dessa två fick bo tillsammans så länge.

Rumpelstiltskin var lite dum i början men sen sa pytteynglet ifrån och nu är de typ kompisar? Den börjar bli redo att flytta till stimmet nu så jag får sära på dem snart men de är rätt söta tillsammans ändå: :heart
InCollage_20240504_135646206.jpg
 
En annan liten hane som har en fläck på stjärtfenan, den har sett ut såhär sen den började färga ut så jag tror bara det är en väldigt pigmenterad fläck?
InCollage_20240504_132621997.jpg

Ingen av hanarna ser exakt likadana ut, alla har lite olika ränder och fläckar, vilket är kul för jag vill gärna kunna se skillnad på dem.
 
Senast ändrad:
Pygméguramisarna på jobbet verkar än så länge vara friska och sunda, sådär 4 dagar efter att de kom från leverantören. Det var ungefär efter 3-4 dagar som vi upptäckte problemen med de vi fick från förra stället. Så just nu känns det bra. De är väldigt(!) skygga och håller mest till nere i en växt, men jag har en tanke om att de nog blir mer framåt bara de har ett riktigt grönt och frodigt akvarium att bo i? Jag ser just nu till att maten verkligen sjunker så att de får i sig något att äta, för de kommer inte upp till ytan och äter.

Och alltså. Jag är SÅ sugen på att köpa hem dem. Tänker att de i så fall får bo i mitt 200L, men är osäker på om det är klokt att ha dem som första fisk där just eftersom de ska vara känsliga. Ett helt nystartat akvarium kanske inte är optimalt då.

Får kanske slänga över mina största guppy-yngel till en början bara för att få i lite fisk av något slag i det akvariet, sedan låta dem flytta till nytt hem och då sätta i den fisk jag egentligen vill ha, när akvariet är väl inkört? Eller så överanalyserar jag och krånglar till i onödan? Jag vet inte. Vad jag däremot vet är att jag nu jobbat 7 av de 8 senaste dagarna, jobbar imorgon och sedan ser fram emot ordentligt med tid med mina egna akvarium. Nästa vecka jobbar jag bara torsdag och fredag. Så innan torsdag SKA jag ha fått igång 200L såpass mycket att jag till nästa helg vågar ha i någon fisk av något slag.
 
Min ena scalar har ett sår vid gälen. Simmar runt och beter sig som den andra i övrigt, så jag hoppas det läker. Vet inte var det kommit från, har inte sett det förrän idag.
1000008268.jpg


Och båda scalarerna är kräsna, de spottar ut flingfodret. Så i morgon ska jag köpa bättre mat.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 829
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 269
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 471
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp