Ålder, mkh???

urkella

Trådstartare
hej jag funderar :confused: på att betäcka mitt sto nästa år men då är hon fjorton, undrar om det är försent :( då det är första gången hon betäcks,sedan undrar jag på ungefär hur högt fölet blir som stor (ca)om stoet är ca 160 cm och hingsten 174cm :banana:
 
NEJ, det är inte för sent! Hon är ännu i sin allra bästa ålder och kan nog hinna med 10 avkommor till innan det är för sent! ;)
(bläddra lite här på avelssidorna så hittar du MASSOR med såna frågor, om hur gamla stona kan vara när de betäcks...)

Hur stor avkomman blir kan man inte veta. Den kan bli allt mellan 155 - 175 cm... MÅNGA faktorer spelar in där.
vet en avkomma som stannade på 156 cm med föräldrar på 160 + 175 cm...
och en annan med föräldrar på 163 + 158 blev närmare 175 cm...
 
Ston är byggda för att kunna föda fram föl.. oavsett åldern, men ju äldre de blir så kan det vara svårare att få dom dräktiga.. har hört att t.o.m 18-20-åriga ston fölat för första gången utan problem.

Vad gäller storleken på den blivande avkomman.. så har ameo helt rätt, så mycket det beror på :)
 
Storleken går inte att förutpå, mina unghästars föräldrar är båda ca 165 cm, avkommorna så är 3-åringen ca 163 och 2-åringen är nu 165 och regält överbyggd.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 156
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 238
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag undrar om jag är för stor för att rida på en Haflinger. Jag är 163 cm lång och väger ca 65 kilo. Är det för mycket för den...
Svar
5
· Visningar
1 042
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp