Ålder på första häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
* Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna *

Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar att köpa min första häst* inom max några år.
Dock är jag lite osäker på ungefär hur gammal hästen i fråga ska vara.
Har jag ridit i 6 år och ligger i dagsläget på ca. LC-LB nivå i dressyr och "hoppar" (:D) upp till 60 cm. Jag har inte heller några problem med att rida hästar som är ganska framåt och starka, så länge de inte är totala nerv-vrak också. Hade inte tänkt köpa någon häst förrän jag ligger på en stadig LB nivå - på väg mot LA kan förtydligas.

De kunskapsmässiga önskemålen jag har på hästen är att den ska vara utbildad LB och kanske t.om. gjort något liten lokal start eller så. Alltså inga jättekrav precis.
Jag har tänkt mig att både kunna rida i skogen någon gång ibland, rida på banan och träna för tränare några gånger i månaden samt göra runt 10 starter i lokal LB dressyr per år eller så.

När jag letar bland annonserna så tittar jag på allt från 6, 7 åringar till 12, 13 åringar. Jag ser alltså inga problem med att kunna skaffa en relativt "ung" häst.
Min mamma däremot (som red i 20 år som ung...) tycker att jag ska ha en häst på omkring 15-25 år, en riktigt stabil och trygg läromästare, gärna en fd. ridskolehäst och även gärna en häst under ponnymått då jag är rätt kort. Hon anser att "jo, men 6, 7 åringar kan nog vara rätt gröna och de kanske inte är utbildade t.om. LB".
Nu är inte jag någon unghästexpert men jag anser att om inte en 6, 7 åring är nog utbildad för att klara 60-65% i LB så har nog något gått ganska snett på vägen...

* = Storhäst, vill helst inte ha någon ponny pga. Min ålder.

Men vad säger ni oberoende buke-experter? :D
Omkring 6-12 årig storhäst eller 15-25 årig superstabil fd. ridskoleponny/läromästare som första häst till mig?
 
Sv: Ålder på första häst?

Ålder skulle jag nog iallafall säga 8 uppåt. En unghäst kan vara utbildad till ex LB/60 men det är fortfarande en unghäst son kan vara lite känsligare för fel och inte lika stark o balanserad i sig själv. En ex. 10 årig som är utbildad samma nivå är oftast klokare och mer "världsvan", samt starkare i sig själv vilket gör att det inte kräver lika mycket av ryttaren att rida på "lb-nivå".

Sen går inte alltid det hand i han (ålder-utbildning) så det bästa är ju att provrida massor utav olika och sen välja hästen det känns st med. Hör med din ridlärare vad denne rekommenderar för häst :). Det är stor skillnad på pigga/starka ridskolehästar än vad en privathäst kan vara. Tänk på att regelbunder och alltid träna för tränare-även om hästen redan "kan". Och att välja en läromästare med lite mer utbildning är ditt minimilrav gör att du lär dig av den och kommer snabbare hitta en bra känsla osv :)
 
Sv: Ålder på första häst?

Och: mik häst va oinriden till i somras (6 år- ej LB nivå) och det var inget som gått fel ;) utan det var bara inte gjort innan... Skulle jag sälja henne nu skulle det vara en häst långt efter i utbildningen. Då detvijtigaste är o kolla vargör en häst ligger så pass mycker efter i utbildningen - en bra anöedning kan kunna hästen och en dålig inte... Och en som ligger "rätt" i utbildningen lan va sjujäkligt svår.

Och utan att veta om dina kunskaper annat än antal år du ridit så kan man inte svart på vitt säga vad som passar bäst eller vad du skulle klara av. Men varför inte en 10-15årig storhäst ;)? Ehöver imte vara en rudskolehäst för att vara trygg och en "privatägd" är nog ofta lite mer utbildad och mer korrekt riden. Dessutom kan de sega och avtrubbade ridskolehästarna förändras ganska rejält om den flyttar från rutiner den haft i fleeera år. De rids ju okså ofta långa pass så när du istället rider en timme varje dag eller mindre kan de bli riktigt pigga av det. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder på första häst?

Håller med om ridskolehäst! Det är inte alls säkert att det godmodiga och lugna temperamentet följer med hem.
Hästen är van vid att flera timmar om dagen ridas med sin flock och kan bli väldigt ängslig av att plötsligt vara ensam. Rids en häst av flera olika ryttare varje dag är det inte så konstigt att den söker sin trygghet i de andra hästarna.
Därtill är hästen van att ridas ofta över en timme per dag, ibland t om upp till tre timmar, och kan få överskottsenergi.

Det måste förstås inte bli så, men kan vara bra att ha i åtanke.

Det måste ju inte vara en ponny, det finns små storhästar som bara ligger ett par cm över ponnymåttet :)
 
Sv: Ålder på första häst?

Min första ponny var 8år. Ganska lagom! Med äldre hästar följer ju oftast lättare problem också med leder, stelhet osv så skulle inte köpt en första häst över 16. Om man inte var väl insatt i skador osv, givetvis kan en yngre också skada sig men äldre känns det som dem får mer kroniska isf.
 
Sv: Ålder på första häst?

du kan väl kolla på "alla" hästar.du behöver inte blint bestämma dig för att "hästen ska vara ca såhär gammal" utan hästarna är ju som vi, väldigt individuella. vissa som hr ridit i tre år ligger på stadig LA-nivå medan andra som ridit över tio år kanske ligger på LB. kolla vad din ridlärare skulle rekommendera och tänk på att "svåra" privathästar ofta är mycket svårare än de svåra ridskolehästarna. Nu ör tiden får man ju enkelt tävla ponny i storhästklasser så hittar du en kanonponny som passar dina förväntningar på alla plan utom mankhöjden är det ju inget som hindrar, mer än om du som principsak inte vill ha ponny :)
 
Sv: Ålder på första häst?

Jag lägger min röst på en äldre fin läromästare, men med betoning på att man inte ska stirra sig blind på att den måste vara över 15.
Men oftast kan man få väldigt mycket mer häst för pengarna om man kan tänka sig en lite äldre häst. Dessutom har den äldre hästen (om den levt på det sättet, det får man ju kolla upp) stor erfarenhet av det mesta, så ryttaren/ägaren kan förlita sig lite på hästen.
Även om du inte ser dig som "grön" är det mycket som är nytt ändå med egen häst och då kan det vara skönt att hästen är stabil och rotad i sig själv.

Jag ansåg mig vara ganska duktig när jag fick min ponny, hade ridit länge, hjälpt till att rida in en häst, tävlat, ridit andras hästar mycket, tagit hand om hästar o.s.v. Ändå skaffade jag en 13-årig läromästare som gjort "allt" och så mycket kul som vi har haft ihop (och fortfarande har, snart 7 år senare) tror jag inte jag hade kunnat ha med en ung, grönare häst :love: Det är, och har varit, en otrolig lättnad att veta att min ponny har gjort allt redan så jag behöver inte visa honom vägen så mycket. Jag kände mig för orutinerad för det.
 
Sv: Ålder på första häst?

Med äldre hästar följer ju oftast lättare problem också med leder, stelhet osv så skulle inte köpt en första häst över 16. Om man inte var väl insatt i skador osv, givetvis kan en yngre också skada sig men äldre känns det som dem får mer kroniska isf.

Å andra sidan så kan det vara en bra idé att köpa en lite äldre häst som är frisk eftersom man då har större chans att få en sund häst. På en yngre häst har kanske inte alltid alla hälsoproblemen visat sig, men hittar man en som är lite äldre och som hållit hittills är oddsen större för att den fortsätter att vara hållbar.
 
Sv: Ålder på första häst?

well, jag skulle köpa mig en läromästare och kom hem med ett föl....som nu har blivit 4 år!
 
Sv: Ålder på första häst?

Min första häst var 5 år när vi köpte honom och så här nästan 30 år senare anser jag att det var för ungt för mig (som då ridit på ridskola i 6 år). Mellan tio och 15 år sådär skulle jag nog rekommendera och gärna fd ridskolehäst från en seriös ridskola eller liknande. En väl omhändertagen häst som tränats allsidigt med andra ord. Angående min första häst har han förstås en särskild plats i mitt hjärta för alltid och vi hade mycket roligt tillsammans, men som sagt. Jag borde ha börjat med en äldre läromästare som första häst!
 
Sv: Ålder på första häst?

Jag tycker att åldern på hästen är mindre viktig och temperament + ridbarhet är extremt viktigt så det är vad jag i första hand skulle titta på.

Det finns yngre hästar som är väldigt lätthanterliga och stabila i psyket och det finns äldre som är känsliga och svårridna. Leta efter rätt individ istället så tror jag att resultatet blir så bra som det kan. Vad vill DU kunna göra med DIN häst? Det är den frågan som är viktig att besvara.

När jag köpte min första häst så hade jag tydligt specificerat vilken utbildningsnivå den minst skulle ha, att den skulle gå att rida ut både själv och i grupp, kunna lastas på ett okomplicerat sätt osv. Ålderspannet satte jag till 6-18 år dvs väldigt brett.
Efter att ha provridit 13 hästar så hittade jag rätt och det blev en 14-årig valack som var lagom utbildad i dressyr (ca LA-MsvC), tävlad i hoppning med mycket bra resultat i 1,10 -1,20 klasser. Alldeles lagom för mig. Tyvärr blev han skadad och jag fick ta bort honom när han var 16 så vår tid tillsammans blev inte så lång som jag hade önskat.
 
Sv: Ålder på första häst?

Jag tycker att 6-7 år och uppåt är vettigt.
I första hand är det ju individens psyke som är viktigt.

Jag har en fyraåring som är stabil drygt 60% i LB trots att hon är fjording. Fullt lämplig även som nybörjarhäst eftersom hon är snäll, trots sin unga ålder (eller ja, hon blev ju fem år i förrgår, då) så även yngre kan finnas men det är kanske djärvt att chansa på.

Storleken är ju helt upp till dig.

Jag hör till dem som inte vill ha så stor häst utan tycker att 144-160 är lite lagom men där ser jag inte att det ska finnas några regler.

Det viktigaste, alltså, är att hitta rätt individ.
 
Sv: Ålder på första häst?

Jag hade skaffat en äldre häst. Jag gjorde själv missen att köpa en unghäst (trots att jag redan haft äldre läromästare (ponny) och därefter ungponny.
Skaffa häst i stället för ponny priset på en övervuxen ponny/liten häst är en helt annan grej än ponnypriserna.
 
Sv: Ålder på första häst?

fördelen med en äldre häst som då är välriden är att den förhoppnngsvis byggt upp muskelmässigt och "lederna" är stabilare och tåligare osv.. Ju äldre hästen är betyder nödvändigtvis inte BARA mer slitage ju, utan även styrka, balans, stabilitet. Skaffar du en ung häst som inte byggt "styrkan" i muskler och leder och man då rider den fel istället - då kan man å andra sidan få en häst som håller väldigt kort tid.


sen är hästar oftast dyrast mellan 6-11 år - något att tänka på. dvs vill du ha en riktigt fin välutbildad häst emn inte har så mycket pengar bör du lägga dig på kanske 12+.

Och sen det med ridskolehästar. EN häst på ridskolan var hur lugn som helst där (riktigt seg...). Såldes till en elev som fick många skutt och en del flygturer... Och de är ju som sagt väldigt flockvana, och då är nog en privatägd häst bättre om man ibland behöver rida utan sällskap, på tävlingsplatser (alal ridskolehästar tävlar inte vilket gör det kanske lite svårare på din första tävling...) osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder på första häst?

Min första var 16 år, en riktig läromästare. Precis vad jag letade efter då!
 
Sv: Ålder på första häst?

Från 14 o uppåt.
kolla skadestatistiken o provrid den ut i skogen ensam också.
 
Sv: Ålder på första häst?

håller med dig

en äldre häst som gått och gått kommer att fortsätta gå och gå, och det är lätt att förstöra unga hästar.

TS, du bör satsa på en äldre mer skolad häst, särskilt om du vill ut och tävla, du kommer själv inte vara rutinerad nog för att skola en häst och bör då kolla på en som går iaf två nivåer över dig (msv c) som du kan lära dig att rida på, det är svårt nog ändå att lära sig rida utan behöva lära någon annan samtidigt. Finns många som ändå får kämpa mot Lb-La trots att hästen är mycket mer utbildad än så.
 
Sv: Ålder på första häst?

Jag tycker du skall satsa på en välutbildad stabil häst, framförallt om du vill tävla.

Jag kan bara relatera till mig själv då min första egna ponny var en f.d ridskoleponny som var otroligt stabil och välutbildad, och ca 65% av det jag kan idag lärde jag mig på den ponnyn. Hon var 20 år när mamma och pappa köpte henne till mig och min syster och hon hängde med i 11 år till i full fräs.
Trots sin ålder så var hon jättemjuk och följsam att rida och var mycket spänstigare än många av de yngre hästarna i stallet och hon var bara halt en gång under de 11 åren vi hade henne. Till och med veterinären sa det när vi skulle ta bort henne (p.g.a melanom) att hon var otroligt fin och hon hade gissat att hon var max 17 år om hon inte sett passet.

Så att en äldre häst skulle vara i sämre skick stämmer inte på alla, visst så är väl ponnyer mer "hållbara" vid högre ålder än hästar med tanke på mindre belastning osv, men jag tycker inte att man skall dra alla över en kant.

Hade jag vart du så hade jag valt att köpa en välutbildad häst så man får känna på och lära sig hur det skall vara och kännas, sedan om du vill så kan du ta med dig den kunskapen och överföra den till en yngre häst - för då vet du vilken känsla du skall leta efter.

Tyvärr är det ju så att om man vill ha en häst som är välutbildad och inte allt för gammal så kostar det där efter, då kan en äldre vara aktuellt istället, tror det är så din mamma tänker.

Jag är iaf otroligt glad att jag fick möjligheten att lära mig av en riktig "läromästare", bättre grund är svårt att få anser jag.

Lycka till! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 457
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 732
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp