"Ålderstillägg" på häst

vinkelina

Trådstartare
vilka krämpor tycker ni att är "ok" på en äldre häst, säg 18+ (speciellt på hästar som kanske inte alltid jobbats korrekt utan då kan ha mera slitskador)

Tex, ligger ner och sover och slipper själv upp, men är mycket stel att rida innan den värmts upp ordentligt

Äter ok, men kräver "seniormat" (uppblött, hackat osv)

Fin i hull och muskler

Aldrig kommer att gå genom ett böjprov (hur många graders hälta skulle ni i så fall acceptera, om hästen aldrig annars visar nått?)

Ofta galliga ben, där de mesta försvinner vid rörelse.

Annat som ni kanske funderar på som jag inte kom på. Alltså, vad "accepterar" ni att era åldrande hästar drabbas av, så länge de mår bra och visar att de vill bli ridna osv
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Jag skulle inte acceptera att en gammal häst var mycket stel eller hade mer än 0.5 graders
hälta vid hårt böjprov om jag skulle rida på den.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Jättesvårt säga generellt tycker jag. En äldre häst med artros t ex som har jämna (dvs lika mycket på båda fram alt båda bak) böjreaktioner på säg 1 grad, men som värmer ur reaktionerna på väg tillbaka på löpargången och som är helt u.a. i arbete är en sak. Medan en äldre häst utan artros som är 1 grad halt på ena fram eller ena bak på böjprov och ibland är "knackig" eller som kräver väldigt lång uppvärmning för den är "stel" är en helt annan sak.

Mycket stel att rida innan värmts upp ordentligt skulle jag INTE acceptera alls.

Att de kräver specialmat för tänderna är dåliga kan jag utan problem acceptera sålänge hästen håller hullet, inte får en massa besvär/obehag med foderinpackningar osv.

Galliga ben ogillar jag rent personligt, men om hästen blir gallig när den står i boxen men blir ren i benen när den rör sig (hage eller ridning) är det ju cirkulationen, och det skulle jag också acceptera.

Men i slutändan är det ju den samlade bilden som så att säga avgör.
Jag tror att när man börjar fundera på om "det är dags" - då är det just dags.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Jag kan kanske acceptera en något längre startsträcka för att bli uppvärmd vid ridning och möjligen även uppblött seniormat, men i övrigt ställer jag nära nog samma krav som på vilken annan häst som helst.
Dvs hästen ska må bra, hålla hullet bra och röra sig utan svårighet.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Har själv en 21-åring och visst har man funderat i de banorna. Än så länge är han pigg och frisk som vilken annan häst som helst, ibland värre än unghästarna.. :angel:


Jag tycker specialmat är ok sålänge hästen kan tillgodogöra sig den och håller hullet. Dock vill jag nog inte att det ska gå så långt att hästen inte kan äta normalt pga väldigt dåliga tänder. Grovfoder bör den kunna äta någorlunda normalt, dvs inte enbart en massa gröt för att överleva..

Däremot rörelseaparaten ska vara felfri och utan smärtor. Lite stelhet kanske man får räkna med, men det ska inte vara onormalt mycket.

Tänker också lite samma krav som vilken häst som helst.
Så en bra ålderdom för mig bör vara ett rätt normalt hästliv utan svårigheter till rörelse.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

orsaken till min fråga är att nån tyckte att jag skall börja fundera på att ta bort min häst: Orsak, har hon stått mera än två dagar är hon mycket stel om man inte värmer upp henne ordentligt vid ridning. Har dock köpt msm pulver och det *peppar peppar* tycks hjälpa. Plus just det att faktiskt försöka hålla igång henne varje dag (bland så kommer det dock nått emellan)

Hon äter bra, har seniormat åt henne, pellets, men behöver ännu inte blötlägga det utan hon äter det torrt. Är som ett ånglok att rida, hoppar gärna och blir ÄNNU piggare av det. Vår tränare trodde att hon var 6 år, inte 19 första gången få vi tränade för honom. (just fyllda 20 nu)

Håller hullet lite väl bra *visslar* och verkar trivas med livet. Stelheten har hon haft i ett par års tid nu, utan att man har hittat nån orsak till det. Vet tror på nån gammal slitskada eller liknande som ej syns, men som hon då ev känner av.

Men alltid finns det folk som förstårsigpåar, och skall lägga näsan i blöt
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Bry dig inte om vad andra säger. Min häst är 22 och tränas och rids som vanligt.. Har nog bättre kondition än de flesta andra "tävlingshästarna" i mitt stall... Han får glukosamin och fungerader bra på detta. Började efter en skada för 3 år sedan och nu vågar jag inte sluta. En viss stelhet efter 2 dagars vila tycker jag att man får leva med. Vilar min mer en 1 dag så brukar jag alltid sätta igång med en skrittrunda.

När jag börjar märka att han inte tycker att ridningen är skoj längre då får han bli "pensionär".. I nuläget så skulle han bli deprimerad om han inte blev riden.

Du känner din häst bäst och jag tror att du kommer att veta när det är dags...
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Håller med föregående, lyssna inte för mycket på andra.

Jag vet en häst som startade i sin sista hopptävling när hon var 28 (inte speciellt högt, men likväl en hopptävling) utan några som helst problem. Både domare och publik trodde det var en unghäst.
Min egen lort är 17 år och har också blivit tagen för unghäst på flera tävlingar.

Jag tror hästarna behöver hållas igång på ena eller andra sättet för att må bra som gamla, så så länge hästen inte verkar lida av att leva så kör på!
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Jag hade som krav att min gammelman inte skulle behöva "rulla" höet, utan skulle kunna tugga det okej. Sedan att han inte på långa vägar klarade sig på näringen i höet är en annan femma. Annars tycker jag att hästen ska vara ohalt normalt (inte nödvändigtvis ohalt vid böjprov), inte ha några större svårigheter att resa sig från liggande.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Min förra pålle var 23 och reds som vanligt förutom hoppning på grund av en gammal senskada. Man fick värma upp och skritta av ordentligt men det tycker jag egentligen man ska göra med alla hästar och så är det med min pålle nu också som är 17, han behöver ordentligt uppvärmning för att komma till sin rätt. Så länge de inte har ont eller är halta och man själv är villig att anpassa sig till hästens förutsättningar tycker jag man kan ha kvar sin häst så länge den mår bra. Min pålle är lite gallig men inget som märks vid ridning och han håller hullet bra om man fordrar ordentligt vilket jag gör ;)
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Så länge hästen inte lider ser jag ingen orsak till att ta bort. Dock kan man ju fundera på vad man själv vill ha och önskar. Jag hade hellre skaffat en ny häst. Finnhästar är ju nästan gratis härikring ifall man inte vill ha en helt färdigutbildad.

Med lite tur kan man dessutom hitta folk som tar emot hästar på livstidsfoder, som sällskaps/promenadhäst här i trakterna. Känner flera i Vasa som utan problem hittat sådana ställen.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

den dagen jag själv inte kommer att ha hästen kvar skall hon tas bort (fast hur frisk hon skulle vara då) vill inte riskera nått med hennes temperament att det händer nått.

nästa häst kommer dock troligen att bli halvblod, då jag önskar tävla lite högre dressyrklasser, fast finnhästar nog klarar sig, men sällan är de topplacerade
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

Jag tycker det har lite att göra med hur man ska använda den. Så länge den kan lägga sig och resa sig obehindrat, äta grovfoder (ok att den inte håller hull på bara stråfoder) och kan hänga med flocken så är jag nöjd. Men då ska den ju vara som sällskap och inte tränas om den inte är ok för det. Alltså att den kan ha ett drägligt hästliv. Om den är halt utan böjprov på rakt spår så har den ont. Stel blir alla när de blir gamla! Kom igen, inte tänker jag bestämma att min häst inte vill leva för att den är gammal?! Jag vet massor av gamla människor som har lite ont här och där och är stela, utan att de för den sakens skull inte vill leva. Men de är oftast pensionärer utan krav att arbeta.

Min ponny har passerat 20-sträcket. Förra året gick han omkull och slog i framknäet (carpus) och var då kraftigt halt vid böjprov, helt ohalt annars. Veterinären tyckte att jag kunde arbeta honom som vanligt, och idag är han ren vid böjprov på det benet. I vintras vände han i hagen när han såg att jag hade grimman med mig, något han aldrig gjort förut, så då var det att pka till veterinären igen. Då var det en inflammerad tand som spökade, efter att den var borta så ville han gärna träna igen. Idag har han dragit på sig en skada i andra framknäet (olycka) och är halt på mjuk underlag böjt spår och vid böjprov. Jag har fått klartecken att sätta igång honom rakt fram på hårt underlag. Och efter lite vila så är han nu överlycklig över att få göra något. Han kommer tyvärr nog alltid vara halt vid böjprov på det benet, men borde kunna bli ohalt på böjt spår mjukt underlag. Han har därför fått bli "pensionär", dvs jag hoppas på att kunna köra honom rakt fram i alla gångarter och lyckan vore om jag kunde jobba honom lite på raka spår i ridhus. Borde jag ta bort honom? Inte för hans skull! Han är superlycklig i nuläget. Men visst vill jag träna mer så får jag ju skaffa mig en annan häst.:idea:
Hade han själv inte velat arbeta, verkat ledsen, inte lika framåt eller något annat då hade det varit en helt annan sak. Han är inte stel, pigg och glad, bockar och busar och utvecklas i utbildningen. Rund och go dessutom. Jag kommer enbart gå på hur han mår, är han glad så är jag nöjd. Och andra sidan är det få hästar som det syns så tydligt på om de inte trivs med livet som han.
 
Sv: "Ålderstillägg" på häst

KL*

Man ska absolut inte vara självisk och låta dem leva vidare fast det är dags bara för man vill ha kvar dem, mår de bra för övrigt och kan leva ett värdigt häst liv kan de vara kvar som mys och pyssel häst. Självklart blir de stela som även människan och de är ok för mej.

Jag och veterinär har bestämt att det är dags för min gammel tant (23år) att få springa vidare på de eviga gröna ängarna om några månader när kylan kommer och de ska börja få gå in på natterna...


Anledningen är att hon har senskador som inte vill ge sig. Hon börjar mer och mer bli hängig och depprimerad, går gärna ifrån flocken och betar själv.

Hon skiftar mellan att vara pigg och glad och ena stunden hängig och görgammal, hon tar sig lätt upp från liggandes

Förra sommaren tog jag bort 22åringen som var jätte klar och pigg men hennes ben orkade inte längre.. Handen på hjärtat så skulle jag tagit bort henne tidigare om jag fått :cry: men min far stod som ägare och vägrade inse att hon hade ont i bakbenen.. "hon springer ju med de andra när de springer så de är inget fel på hästen" ja de gjorde hon för hon var en så flockbunden häst, efter skenandet kunde hon inte gå alls :crazy:

Har ett film klipp dagen jag fick godkännande utav far att låta henne avsluta, som hon gick..ingen vacker video..

Så långt ska det INTE gå där av mitt samt veterinärens bestut för min 23åring.

Känns jobbigt att få ta bort två älskade individer med ett års mellanrum
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 236
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp