Äldre shettis som fäller mycket och har blivit mager

purity_666

Trådstartare
Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt hållit formen. Hon går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Hon är sån som blir riktig mammut på vintern, rejält långhårig.

Hon har mått bra hela vintern men nu har hon börjat fälla på ett konstigt sätt. Hon har alltid fällt kopiösa mängder eftersom hon har päls som en collie typ, men i år kan man dra loss tussar utan att pälsen under har kommit igång. Hon har stora kala fläckar på kroppen, upp till en handflata.
Under all päls är hon också lite mager. Hon brukar vara lagd åt andra hållet så det är konstigt.
Hon rids inte jättehårt. Går 3 dagar i veckan ungefär och mest skritt då det är en nybörjare som rider nu. Ifjol reds hon i full fart så hon fick rakas för att hon blev så svettig i ridhuset.

Jag undrar om det kan bero på någon mineralbrist just att hon fäller så konstigt? Man kan ju ta en näve och dra loss så blir det en kal fläck. Pälsen under har inte alls hunnit med. Sen också vikten, hon går ju absolut inte såpass hårt så att hon ska falla ur p.g.a. det . Hela sommaren fick hon gå på magerbete för att inte bli allt för tjock.

Vad tror ni?
 
Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt hållit formen. Hon går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Hon är sån som blir riktig mammut på vintern, rejält långhårig.

Hon har mått bra hela vintern men nu har hon börjat fälla på ett konstigt sätt. Hon har alltid fällt kopiösa mängder eftersom hon har päls som en collie typ, men i år kan man dra loss tussar utan att pälsen under har kommit igång. Hon har stora kala fläckar på kroppen, upp till en handflata.
Under all päls är hon också lite mager. Hon brukar vara lagd åt andra hållet så det är konstigt.
Hon rids inte jättehårt. Går 3 dagar i veckan ungefär och mest skritt då det är en nybörjare som rider nu. Ifjol reds hon i full fart så hon fick rakas för att hon blev så svettig i ridhuset.

Jag undrar om det kan bero på någon mineralbrist just att hon fäller så konstigt? Man kan ju ta en näve och dra loss så blir det en kal fläck. Pälsen under har inte alls hunnit med. Sen också vikten, hon går ju absolut inte såpass hårt så att hon ska falla ur p.g.a. det . Hela sommaren fick hon gå på magerbete för att inte bli allt för tjock.

Vad tror ni?
PPID?
 
Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt hållit formen. Hon går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Hon är sån som blir riktig mammut på vintern, rejält långhårig.

Hon har mått bra hela vintern men nu har hon börjat fälla på ett konstigt sätt. Hon har alltid fällt kopiösa mängder eftersom hon har päls som en collie typ, men i år kan man dra loss tussar utan att pälsen under har kommit igång. Hon har stora kala fläckar på kroppen, upp till en handflata.
Under all päls är hon också lite mager. Hon brukar vara lagd åt andra hållet så det är konstigt.
Hon rids inte jättehårt. Går 3 dagar i veckan ungefär och mest skritt då det är en nybörjare som rider nu. Ifjol reds hon i full fart så hon fick rakas för att hon blev så svettig i ridhuset.

Jag undrar om det kan bero på någon mineralbrist just att hon fäller så konstigt? Man kan ju ta en näve och dra loss så blir det en kal fläck. Pälsen under har inte alls hunnit med. Sen också vikten, hon går ju absolut inte såpass hårt så att hon ska falla ur p.g.a. det . Hela sommaren fick hon gå på magerbete för att inte bli allt för tjock.

Vad tror ni?
Har ni kollat så tänderna är i bra skick?

edit. :)
Tänker att om hon haft svårt att tugga maten kanske hon inte fått i sig tillräckligt med näring = underhull och att den knepiga pälsfällningen är ett resultat av det.
 
Håller också med om att börja med tänderna. Det kan ju vara lite svårt att se hur de äter om de har fri tillgång, tänker jag. Min shettis har ett tandproblem som uppdagas förra året. Hon får sin mat i portioner, så jag såg direkt när det var dags för ny tandkoll igen. Hon började lämna en hel del mer igen nämligen.
 
Har ni kollat så tänderna är i bra skick?

edit. :)
Tänker att om hon haft svårt att tugga maten kanske hon inte fått i sig tillräckligt med näring = underhull och att den knepiga pälsfällningen är ett resultat av det.

Hon var hos tandläkare för några månader sen. De åtgärdade hakar på henne. Tänderna såg bra ut annars, som en gammal hästs tänder men inga speciella problem.
 
Hon var hos tandläkare för några månader sen. De åtgärdade hakar på henne. Tänderna såg bra ut annars, som en gammal hästs tänder men inga speciella problem.
Jag hade nog låtit kolla tänderna en gång till ändå, om det kommit in något som satt sig fel, blivit någon foderpackning eller så.
 
i mina ögon är det två frågor som inte nödvändigtvis har något samband.
Det ena svaret är att det nog snarare är regel än undantag att äldre ponnyer - även shetlandsponnyer! - har svårt att hålla hullet på vinterhalvåret. Ju äldre de blir, desto svårare är det för dem att tugga maten väl och sen tillgodogöra sig näringen i den.
Mina två äldsta shetlandsponnyer, 24 resp 27 år, behöver båda kraftfodertillskott på vintrarna.
När det gäller pälsen så brukar det snarare vara så att de inte fäller av om de har näringsbrist, så där är nog orsaken någon annan. Dels så är det inte helt ovanligt inom rasen att man kan lyfta bort hela nävar med päls. Sen undrar jag lite var de kala fläckarna sitter? Kan det vara pälsätare inblandade?
 
i mina ögon är det två frågor som inte nödvändigtvis har något samband.
Det ena svaret är att det nog snarare är regel än undantag att äldre ponnyer - även shetlandsponnyer! - har svårt att hålla hullet på vinterhalvåret. Ju äldre de blir, desto svårare är det för dem att tugga maten väl och sen tillgodogöra sig näringen i den.
Mina två äldsta shetlandsponnyer, 24 resp 27 år, behöver båda kraftfodertillskott på vintrarna.
När det gäller pälsen så brukar det snarare vara så att de inte fäller av om de har näringsbrist, så där är nog orsaken någon annan. Dels så är det inte helt ovanligt inom rasen att man kan lyfta bort hela nävar med päls. Sen undrar jag lite var de kala fläckarna sitter? Kan det vara pälsätare inblandade?

De kala fläckarna är lite här och där. Inget speciellt mönster. Jo att dom fäller är vi vana vid. Skillnaden nu är att sommarpälsen inte alls är med i matchen och att det verkligen blir helt kalt där man får loss tussar. De har haft henne i flera år och ägaren har reagerat på skillnaden.
Ifjol blev hon helklippt så vet inte hur det hade varit då.

Tror inte pälsätare, ser inte riktigt ut så. Sen blir det ju som sagt kala fläckar där man drar loss pälsen (vi drar förstås inte hårt men ni fattar) Eftersom hon är så himla långhårig syns det jättetydligt. Är mest på själva kroppen.
 
Jag skulle ta kontakt med veterinär och göra en allmän hälsokoll och ta prov för PPID.

http://www.hastsverige.se/ppid_veta.html
Hon har ju inga direkta symptom. Aldrig haft fång, har inga problem med att lossa pälsen, den fäller som sjutton. Sommarpälsen är normal. Vinterpälsen är inte heller lockig, bara lång. Inte varit sjuk någonting, inte hängig. Är pigg och glad på sina turer. Var i kanonform i somras när hon gick hårdare. Inga fettdepåer. Svettas gör hon, men det är ju pälsen. Ifjol när hon gick mer rakades hon på vintern för att hon blev sjöblöt i ridhuset. Sen svettades hon inte sådär.

I somras hade hon problem med ett öga, men det var för hon fick skav av en flughuva. Det gick över när hon fick en annan. Hon gick på magert bete hela sommaren och var bra i hull, inte mager och inte fet.
 
Jag har någon gång under mina hästår träffat på hästar som fällt så att dom sett ut att vara "nakna". Antingen har pälsen kommit väldigt snabbt eller så har man upptäckt att hästen under den tjocka pälsen haft regnskållor som inte upptäckts innan.
 
Jag hade ju problemen med min gamla dam sista två åren att hon såg ut som en vit långhårig mammut och lite si och så under pälsen då.. och näst sista året, när vi stod på lösdrift där hon inte fick i sig det hon behövde helt, trots att jag verkligen försökte fodra på henne allt som gick vallades runt av sina hagkamrater så hon inte fick matro de stunder jag inte tog ut henne ur hagen, så fällde hon väldigt långsamt och sent... Så kolla över att ponnyn får i sig det grov- och kraftfoder den behöver, samt lugn och ro att äta utan att övriga hästar stjäl maten och/eller försöker valla runt på ponnyn så den inte får den vila den behöver, samt pytsa på med B-vitamin. Det var det som min vet sa plus att jag skulle pytsa på med diverse andra bokstavskombinationer gällande vitaminer för muskler o leder. :) Veterinären är endast ett telefonsamtal bort, rådfrågning kostar inte. Det är när veterinären behöver komma på plats som det kostar. Veterinärer hjälper gärna till med goda råd.

Hoppas ni får flera lyckliga år till med gammelponnyn.
 
Jag har någon gång under mina hästår träffat på hästar som fällt så att dom sett ut att vara "nakna". Antingen har pälsen kommit väldigt snabbt eller så har man upptäckt att hästen under den tjocka pälsen haft regnskållor som inte upptäckts innan.
Ja det är inte omöjligt. Funderade på om det blivit svamp kanske. Hon har ju som sagt väldigt mycket och lång/tjock päls. Hon går på lösdrift med fri tillgång. Hon kommer nu börja stödfodras med korn i första hand och mineraler. Så får vi se hur det yttrar sig.

Det har inte släppt under sadeln eller vid sadelgjorden, vilket man väl annars skulle kunna tro.
 
Vi har en shettis i stallet på 25 år som fortfarande rids och körs. Hon är i riktigt bra grundform, men nu på våren har hon inte riktigt hållit formen. Hon går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder. Hon är sån som blir riktig mammut på vintern, rejält långhårig.

Hon har mått bra hela vintern men nu har hon börjat fälla på ett konstigt sätt. Hon har alltid fällt kopiösa mängder eftersom hon har päls som en collie typ, men i år kan man dra loss tussar utan att pälsen under har kommit igång. Hon har stora kala fläckar på kroppen, upp till en handflata.
Under all päls är hon också lite mager. Hon brukar vara lagd åt andra hållet så det är konstigt.
Hon rids inte jättehårt. Går 3 dagar i veckan ungefär och mest skritt då det är en nybörjare som rider nu. Ifjol reds hon i full fart så hon fick rakas för att hon blev så svettig i ridhuset.

Jag undrar om det kan bero på någon mineralbrist just att hon fäller så konstigt? Man kan ju ta en näve och dra loss så blir det en kal fläck. Pälsen under har inte alls hunnit med. Sen också vikten, hon går ju absolut inte såpass hårt så att hon ska falla ur p.g.a. det . Hela sommaren fick hon gå på magerbete för att inte bli allt för tjock.

Vad tror ni?

Jag hade också kollat upp PPID, minskad muskelmassa är ett symptom av flera. Men eftersom hon inte är akut sjuk så hade jag väntat till hösten med att ta provet då det är den bästa tiden för att få ett säkert svar.
 

Liknande trådar

Hästvård De båda andra (kallblod) fäller för fullt och har gjort så några veckor nu. Men shettisen fäller inte ett strå. Det är andra vintern jag...
2
Svar
20
· Visningar
3 763
Senast: Wera
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 256
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 299
Senast: Boj
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
5 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp