Bukefalos 28 år!

Alice kastreras, tips och råd

heartstring

Trådstartare
Imorse åkte jag till veterinären med mina två katter. Min snuffa har nämligen blivit så stor att hon ska kastreras. Jag måste erkänna att det var lite jobbigt att lämna henne där, med vetskapen att de ska operera henne. Det är ju inte som när Lucas kastrerades direkt, det är ju knappt så att det kan kallas för ingrepp. Men nu ska de ju in i magen på Alice.
(Anledningen till att båda katterna åkte till vetten är för att de ska tatueras också).
Usch, min lilla snuffa... :( Det är jättetomt här hemma, inga katter som far runt, eller snarkar för den delen...

Men iallafall. Jag är inte särskilt orolig för operationen egentligen. Men jag tänker efteråt, när de kommer hem. Vi får ju se om vi kommer behöva någon tratt till henne, men det jag bekymrar mig lite över är honom. Det känns som att Lucas skulle kunna tvätta såret åt henne :crazy: Och hur gör man då? Jag kan ju inte gärna ha tratt på honom också.

Sen är det det här med mat. Vi kommer ju att få lite prover med oss hem, men jag kan verkligen inte det här med mat alltså. Vad brukar ni ge era kastrerade honkatter? Alice är ju alldeles snart 6 månader, så det känns ju inte som att man vill sätta henne på något light-foder heller eftersom hon fortfarande växer. Eller?

Alla råd och tips och råd för att göra det bekvämt för min snuffa mottages gärna från er bättre vetande! :D Jag har ju inte varit med om en hon-kastration förut, direkt..
 
Sv: Alice kastreras, tips och råd

Om du är rädd för att såret skall slickas på så kan du ta en avklippt tröjärm och klippa hål för frambenen och trä på henne. Har de sytt med stålstygn är risken inte så stor att de slickar.

Se till att hon håller sig någerlunda i stillhet och är varm.

Lightfoder är inte speciellt bra alls. Det bästa är barf och blötmat. Så länge hon växer går det bra med fri tillgång. För det mesta när de är vuxna oxå.
 
Sv: Alice kastreras, tips och råd

Jag har precis kastrerat en sexmånaders. Hon fick tratt på sig hos veterinären trots att hon hade stålstygn.

Den andra katten var inte ett dugg intresserad av att slicka några sår så det var inte ett problem.

Maten hon får är fortfarande bebismat eftersom jag tycker hon är så pass aktiv, vuxenmat blir en senare fråga.
 
Sv: Alice kastreras, tips och råd

Nu har de tydligen börjat testa på en ny grej (nytt på mitt dj.sjukhus iallafall), och det var att ha ett "bandage" över såret. Det är som en kompress liksom, och på så vis ska de slippa tratten. Så om hon inte börjar tugga och hålla på med bandaget så kommer hon slippa tratten, och det är skönt!

Än så länge har hon varit lugn och snäll, men hon är en riktig buskatt annars, så vi får se hur länge lugnet håller i sig.. Men tills det läkt tillräckligt för att inte gå sönder en massa iallafall, hoppas jag.

Vi fick med lite matprover från veterinären nu, som vi ska testa. Det skulle funka till Lucas också, och det är ju skönt om de kan äta samma mat.
Tyvärr har ju även han ätit en hel del av Alice kitten-mat, och blivit lite för rund om magen.
Annars skulle jag vilja testa på det med barf, men jag har en så pipplig sambo... Samt att jag inte vet hur man gör osv.
Vetten sa förstås att blötmat var en dålig grej. Eller ja - bra så länge man ville få i katten extra vätska, om den drack dåligt. Men sen är jag ju tveksam till hur mycket de kan om foder och så?


Jane_Done: Som sagt så fick hon ett bandage över såret, så vi slipper förhoppningsvis tratten.
Jag skulle gärna ge henne bebismaten ett tag till med, för hon är väldigt aktiv och växer ju hon med, men problemet här är att Lucas (som nu är 1,5 år) äter av hennes mat med, och blir tjock! Han hade gått upp 0.4 kilo sedan sist vi var där (var kanske 3 mån sen), och det är 0.4 kilo för mycket. Han är ju inte jättetjock, men börjar få buk, och jag vill inte behöva banta ner honom en massa sen, bara för att jag ville ha henne på bebismat.
De här testerna vi fick skulle vara bra, och den ena var för kastrerade unga vuxna katter, så den känns ju bättre. Och just att båda katterna kan äta av det då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 256
Senast: Devinie
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 472
Senast: ako
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 990
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp