Alkohol & amning

Voeux

Trådstartare
Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för ett par år sedan uppfattade jag samma sak där. Men 1177 ger rådet att avstå alkohol helt under tiden man ammar, men skriver också att små mängder inte ska påverka.

Hur gör ni? Nu samsover vi så av den anledningen har jag inte vågat mig på någon alkohol, men börjar så smått bli sugen på nåt glas vin.
 
Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för ett par år sedan uppfattade jag samma sak där. Men 1177 ger rådet att avstå alkohol helt under tiden man ammar, men skriver också att små mängder inte ska påverka.

Hur gör ni? Nu samsover vi så av den anledningen har jag inte vågat mig på någon alkohol, men börjar så smått bli sugen på nåt glas vin.

Mig veterligen så gäller avrådan egentligen att man inte ska hantera sitt barn på fyllan typ. Den mängden alkohol som går över i bröstmjölken är så extremt liten att den inte påverkar.
 
Jag höll upp med all alkohol och även starka kryddor under hela amningstiden. Vi samsov också hela 1a året, så det spelade in såklart, men jag ville inte "riskera" något. Det är ändå under en begränsad tid tänkte jag.
Jösses vad jag låter präktig, men jag var och är (enligt junioren) ganska överbeskyddande :bag:
 
Mig veterligen så gäller avrådan egentligen att man inte ska hantera sitt barn på fyllan typ. Den mängden alkohol som går över i bröstmjölken är så extremt liten att den inte påverkar.

Såhär står det. Mina vänner som ammat de senaste åren har druckit vin till middag så nu när jag själv fick barn och läste på blev jag förvånad över formuleringen att man bör avstå. Men ja, de skriver ju också att måttliga mängder inte ska påverka bröstmjölken.

EEA0CF49-0BB6-4306-A6F4-3941F292F3DF.png
 
Såhär står det. Mina vänner som ammat de senaste åren har druckit vin till middag så nu när jag själv fick barn och läste på blev jag förvånad över formuleringen att man bör avstå. Men ja, de skriver ju också att måttliga mängder inte ska påverka bröstmjölken.

Visa bifogad fil 87081

det där måste vara nya råd? Så har det inte stått när jag varit gravid 2017 och 2019.
 
Jag höll upp med all alkohol och även starka kryddor under hela amningstiden. Vi samsov också hela 1a året, så det spelade in såklart, men jag ville inte "riskera" något. Det är ändå under en begränsad tid tänkte jag.
Jösses vad jag låter präktig, men jag var och är (enligt junioren) ganska överbeskyddande :bag:

Jag tänker lite som du just nu men vet inte om jag är onödigt försiktig. Men det är som du säger, det är ju en begränsad tid också. Ska dock ha några vänner över i stugan i helgen och funderar på att testa ett halvt glas tidigt på kvällen, och se hur det känns. Kanske känns det jättefel och då spelar det ju ingen roll hur säkert det är.
 
Det vet jag inte, har inte läst på om råden fören nu :)
Jag har läst i amningsgruppen på Facebook där det presenterats andra uppgifter än de från 1177.

Att alkohol går över i väldigt små mängder till bröstmjölken och därmed ingen fara att amma. Jag avstod helt första året pga samsovning dock.
 
Jag har läst i amningsgruppen på Facebook där det presenterats andra uppgifter än de från 1177.

Att alkohol går över i väldigt små mängder till bröstmjölken och därmed ingen fara att amma. Jag avstod helt första året pga samsovning dock.

Vilka källor har de hänvisat till då, och vad har det stått?
 
Nej det förstår jag, inte lätt för dig att veta såklart 😄 Men jag blev faktiskt förvånad att det stod så, jag har druckit något glas vin till maten när jag ammat mina barn, det har inte stått något om att avstå helt.

Upplever att många råd är väldigt mycket ”på säkra sidan med god marginal”. Jag får enligt min BM inte börja träna försiktigt ännu, 6 veckor efter förlossning (snitt), trots att jag mår super. Så jag tror de har väl tilltagen marginal och så ger de det rådet till alla. För hem vet hur någon kan tolka ”måttlig mängd” osv.
 
Blev också förvånad när jag läste råden nu, som jag förstått det är det ingen fara med nåt glas vin då och då. Jag har inte ammat mina barn men minns att min syster fick till sig från BVC att man ska undvika att bli berusad men att det gäller både mamma och pappa, dvs handlar om att man inte ska hantera bebisar när man är berusad.
 
Såhär står det. Mina vänner som ammat de senaste åren har druckit vin till middag så nu när jag själv fick barn och läste på blev jag förvånad över formuleringen att man bör avstå. Men ja, de skriver ju också att måttliga mängder inte ska påverka bröstmjölken.

Visa bifogad fil 87081
Du kan dricka vin. Du kan t.o.m. bli pruttfull och och barnet lär inte bli påverkat vid enstaka tillfällen. Det 1177 hänvisar till är inga nya studier och de är inte vetenskapligt starka, eftersom man inte får randomisera människor till den här typen av studier. Observatinella studier visar inte någon skillnad om man tar bort övriga faktorer (missbruk under graviditeten, rökning osv). Drick två glas om du vill.
 
Har avstått helt medan de helammat, men det har även varit för att vi samsovit/samsover.
Jag har heller inte saknat alkohol så för mig har det inte varit någon uppoffring.
 
Kan du hantera barnet på säkert sätt kan du amma.

Det är väl den andra delen i det, och det är inte säkert att jag kan göra på det sätt jag vill även efter mindre mängd. Så det får jag fundera lite på. Men något halvt glas borde kännas okej, för smakens skull till mat.
 
Du kan dricka vin. Du kan t.o.m. bli pruttfull och och barnet lär inte bli påverkat vid enstaka tillfällen. Det 1177 hänvisar till är inga nya studier och de är inte vetenskapligt starka, eftersom man inte får randomisera människor till den här typen av studier. Observatinella studier visar inte någon skillnad om man tar bort övriga faktorer (missbruk under graviditeten, rökning osv). Drick två glas om du vill.
Det är lite riskabelt att ge sådana råd, tycker jag. Självklart finns inga vetenskapliga studier. Hur skulle man kunna göra det? Ha två forskningsgrupper varav den ena inte dricker och ammar medan den andra dricker och ammar?
 
Såhär står det. Mina vänner som ammat de senaste åren har druckit vin till middag så nu när jag själv fick barn och läste på blev jag förvånad över formuleringen att man bör avstå. Men ja, de skriver ju också att måttliga mängder inte ska påverka bröstmjölken.

Visa bifogad fil 87081
Jag reagerade också på att de avråder från alkohol, när det i stycket ovan säger att forskning visar att det inte finns risker så länge man dricker måttliga mängder.

För mig har det hela tiden (två månader gammal unge) känts okomplicerat, men vet andra som känt helt annorlunda (inklusive en som inte ville dricka cider med 0,1 % för att det inte kändes bra). Jag bryr mig noll om vad andra gör men suckar lite när det antyds att jag inte borde dricka.

Nu är jag ingen storkonsument av alkohol, men smuttar gärna lite whisky på helgen och har tagit något glas vin vid trevlig middag. Däremot påpekar miljön för mig, jag är mindre bekväm med att dricka om vi är iväg till någon annan än vad jag är hemma.
 
Jag tänker lite som du just nu men vet inte om jag är onödigt försiktig. Men det är som du säger, det är ju en begränsad tid också. Ska dock ha några vänner över i stugan i helgen och funderar på att testa ett halvt glas tidigt på kvällen, och se hur det känns. Kanske känns det jättefel och då spelar det ju ingen roll hur säkert det är.
Alltså, så begränsad tid är det ju inte. Jag ammade ett år, och sen hade man såklart inte druckit alls under graviditeten heller. Så det blir ju uppåt två år som absolutist. Jag drack när jag ammade, dock aldrig så jag blev berusad. Men typ en folköl eller ett glas vin. Bröstmjölk får lägre alkoholhalt än blodet, så vi pratar ju om mindre alkohol än i filmjölk. Som andra skrivit handlar det mer om att man såklart inte vill vara berusad när man ska ta hand om en bebis.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
17 655
Senast: Skorpion76
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 965
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 656
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp