Alkohol & amning

Ammar nu en 4-månaders och dricker väldigt lite alkohol. Lättöl till maten ibland och vid enstaka tillfällen har jag druckit ett halvt glas vin. Avstår framför allt pga samsovning (så har vi inte sovit de gångerna jag druckit vin).
 
Även råden om alkohol under graviditet har ändrats 2021. Nu säger de att öl, vin och cider upp till 0,5 % går bra att dricka upp till en liter i veckan. Och dricker man allt på samma dag ska man sprida ut det över några timmar. Och om alkoholhalten ej anges, max något enstaka glas i veckan.

Fast under 0,5% anses som alkoholfritt. Varför ha begränsande råd kring det?
 
Fast under 0,5% anses som alkoholfritt. Varför ha begränsande råd kring det?

Att 0,5 % ”anses alkoholfritt” är ju en sanning med modifikation. Anses av vem?

Svensk lag anger att alkoholdrycker är drycker med mer än 2,25 % alkohol.

Systembolaget har själva bestämt att dryckerna i deras sortiment som har alkoholhalt 0,5 % eller lägre klassas som ”alkoholfria”.

Inget av dessa har ju med alkohols påverkan på människor med tex medicinering, sjukdomar, beroenden eller bebisar att göra (i den bemärkelsen att de kan konsumeras fritt av alla).

Så Livsmedelsverket som säger detta har nog utgått från forskningen och inte systembolagets definitioner. Men jag har inte läst rapporten så jag vet inte exakt vad den säger.

Varför Livsmedelsverket anser att det bör finnas begränsande råd för drycker under 0,5 % lär väl framgå där med.
 
Senast ändrad:
Att 0,5 % ”anses alkoholfritt” är ju en sanning med modifikation. Anses av vem?

Svensk lag anger att alkoholdrycker är drycker med mer än 2,25 % alkohol.

Systembolaget har själva bestämt att dryckerna i deras sortiment som har alkoholhalt 0,5 % eller lägre klassas som ”alkoholfria”.

Inget av dessa har ju med alkohols påverkan på människor med tex medicinering, sjukdomar, beroenden eller bebisar att göra.

Så Livsmedelsverket som säger detta har nog utgått från forskningen och inte systembolagets definitioner. Men jag har inte läst rapporten så jag vet inte exakt vad den säger.

Varför Livsmedelsverket anser att det bör finnas begränsande råd för drycker under 0,5 % lär väl framgå där med.

Kefir innehåller också låga halter av alkohol (0,01-0,1%).
Läsk kan innehålla upp till 0,1% alkohol.
Kombucha 0,5-1% alkohol.
 
Så varför kan man dricka obegärnsad mängd kombucha men bara en liter 0,5%-ig cider? Moralpanik och skuldbeläggande.
Var skrev de att man kan dricka obegränsad mängd kombucha? Om det står 0,5-0,1% på flaskan så är det väl ganska lätt att förstå att råden gällande andra drycker med de halterna gäller även kombucha.

Om man gör kombucha själv och dricker över en liter i veckan så kanske man får vara så intresserad av drycken att man kollar upp kombucha och graviditet?

Jag tycker det är bra förtydligande, det var jämt oro och diskussion om man skulle våga dricka den där cidern som var "alkoholfri" men som hade 0,25% alkohol i. De måste ha fått miljoner frågor om det.
 
Senast ändrad:
Så varför kan man dricka obegärnsad mängd kombucha men bara en liter 0,5%-ig cider? Moralpanik och skuldbeläggande.

Alltså jag har varken sagt något om ifall råden är bra eller dåliga eller argumenterat för nolltolerans. Bara sagt att råden har ändrats och vad de säger.

Men jag tycker att det är dumt att i en sån här tråd på ett forum inte utgår från vad råden faktisk säger eller argumenterar för egna sanningar. Och speciellt inte om men inte har läst rekommendationerna eller underlaget till dem.

Ska jag dra till med en gissning angående livsmedel utan märkning så är det ju helt omöjligt för Livsmedelsverket även OM de ville att komma med rekommendationer angående alkoholhalt i livsmedel där det inte finns någon reglering i att de ska märkas. Men jag har inte heller läst forskningsrapporter.

Just kombucha brukar väl ha alkoholmärkning så då är ju problemet lättlöst?

Jag har svårt att tro att Livsmedelsverket drabbats av moralpanik och vilja att skuldbelägga sen 2008 (då tidigare rekommendationerna kom). Varför skulle de ha en annan agenda än vad de tror är bäst rekommendationer?
 
Senast ändrad:
Alltså jag har varken sagt något om ifall råden är bra eller dåliga eller argumenterat för nolltolerans. Bara sagt att råden har ändrats och vad de säger.

Men jag tycker att det är dumt att i en sån här tråd på ett forum inte utgår från vad råden faktisk säger eller argumenterar för egna sanningar. Och speciellt inte om men inte har läst rekommendationerna eller underlaget till dem.

Ska jag dra till med en gissning angående livsmedel så är det ju helt omöjligt för Livsmedelsverket även OM de ville att komma med rekommendationer angående alkoholhalt i livsmedel där det inte finns någon reglering i att de ska märkas. Men jag har inte heller läst forskningsrapporter.

Just kombucha brukar väl ha alkoholmärkning så då är ju problemet lättlöst?

Jag har svårt att tro att Livsmedelsverket drabbats av moralpanik och vilja att skuldbelägga sen 2008 (då tidigare rekommendationerna kom). Varför skulle de ha en annan agenda än vad de tror är bäst rekommendationer?

Det jag vänder mig emot är moralpanik. Speciellt som den bara verkar vara riktad mot mamman och inte pappan när risken med bröstmjölkens alkoholinnehåll är mindre än risken som kommer av att vara full när man hanterar eller sover med en bebis. Det tyder på att man anser att det huvudsakligen är mamman som hanterar bebisen och därför är det viktigaste att hindra henne från att dricka alkohol och detta gör man genom amningen. När det egentligen är precis lika viktigt att hindra fulla pappor från att hantera bebisar som att hindra fulla mammor från att göra det.
 
Det jag vänder mig emot är moralpanik. Speciellt som den bara verkar vara riktad mot mamman och inte pappan när risken med bröstmjölkens alkoholinnehåll är mindre än risken som kommer av att vara full när man hanterar eller sover med en bebis. Det tyder på att man anser att det huvudsakligen är mamman som hanterar bebisen och därför är det viktigaste att hindra henne från att dricka alkohol och detta gör man genom amningen. När det egentligen är precis lika viktigt att hindra fulla pappor från att hantera bebisar som att hindra fulla mammor från att göra det.

Fast nu påstod du ju att det var moralpanik med rekommendationer för drycker under 0,5 % under graviditeten. Och jag undrade varför du trodde att Livsmedelsverket drabbats av moralpanik sen 2008 och vad deras agenda var?

Vad gäller risker under amning så är ju de något annat än risker när man tar hand om ett litet barn. Och vad jag kan se och läsa är ju råden för alkoholintag när man tar hand om en bebis exakt samma oavsett om man är den ammande mammans kvinnliga eller manliga partner och oavsett om barnet ammas eller flaskmatas?
 
De skrev ju även de bitarna, lite dolt, så den som läser dem noga förstår det implicita tyckte jag.
Ett klart råd, Nej, för den som inte klarar att läsa längre eller förstå mer än så,
sedan, om du lyckas läsa resten av texten kan du uttyda att om du själv gör bedömningen att du kan hantera ett litet standardglas så kan du också själv göra bedömningen att det sannolikt är ok, med tanke på texten om det medicinska. Men inte mer. (Så skulle jag läst den texten när det gällde)

Alltså det står ju verkligen exakt i texten, vetenskap och allt.

"Du bör undvika att dricka alkohol när du ammar" (lätt att förstå. Nej. Men den som läser mer läser undvika, inte lika strikt betydelse)

sedan

"Enligt forskning innebär det inga medicinska risker för barnet så länge du dricker måttliga mängder"
(superklart, inga risker, måttlig mängd)

Sedan, vad är då måttlig mängd.

"Med det menas ett eller två (standardglas enligt myndigheten 1,2 dl) eller motsvarande, en till två gånger i veckan"

Lätt att förstå.

Däremot drick inte mer än så.

Även det lätt att förstå.

Sedan kom de till Pappan och resten av släkten.

"gäller alla vuxna"

Och sova.

ej i samma säng.

Tycker det är en väldigt klar text. (hade själv varit stolt om jag hade lyckats producera den. Men såklart så missuppfattas den ändå. Men den missuppfattas i alla fall från rätt håll, ur myndighetens synvinkel. Eftersom även personer med dålig läsförståelse (mycket vanligt numera bland unga) och vidlyftiga alkoholvanor ska läsa den.

Men varför bör man inte dricka alkohol alls enligt dem trots att det som de själv skriver inte finns några medicinska risker om mamman dricker måttligt? Var kommer det rådet ifrån. Sånt stör mig.

Det är som läkaren som jag gick till med min dotter när hon var liten och hostat ett tag. Hostan var det ingen fara med visade det sig. Jag frågade honom om vi kunde gå på babysimmet (eller minisim minns inte vilket, hon var inte pytteliten) eller om vi skulle vänta tills hostan gått över. Istället för att svara på min fråga så sa han att babysim inte är bra för då får de öroninflammation. 1) Det var inte det jag frågade om. 2) Min dotter hade inte haft några som helst tecken på öroninflammation någonsin. 3) Påståendet var helt felaktigt enligt sköterskan i receptionen som jag pratade med på vägen ut. Det här låter lite likadant i mina öron. Vetenskapen säger en sak men råden man får säger nåt annat utan att man motiverar varför.
 
Även råden om alkohol under graviditet har ändrats 2021. Nu säger de att öl, vin och cider upp till 0,5 % går bra att dricka upp till en liter i veckan. Och dricker man allt på samma dag ska man sprida ut det över några timmar. Och om alkoholhalten ej anges, max något enstaka glas i veckan.
Jag är rätt säker på att det var samma råd 2019 (men då stod det alkoholfritt). 0,5 tänker jag är alkoholfritt med råge enligt den definitionen vi har i Sverige. De har förtydligats men knappast ändrats då jag kollade upp det vad jag minns.
 
Alltså jag har varken sagt något om ifall råden är bra eller dåliga eller argumenterat för nolltolerans. Bara sagt att råden har ändrats och vad de säger.

Men jag tycker att det är dumt att i en sån här tråd på ett forum inte utgår från vad råden faktisk säger eller argumenterar för egna sanningar. Och speciellt inte om men inte har läst rekommendationerna eller underlaget till dem.

Ska jag dra till med en gissning angående livsmedel utan märkning så är det ju helt omöjligt för Livsmedelsverket även OM de ville att komma med rekommendationer angående alkoholhalt i livsmedel där det inte finns någon reglering i att de ska märkas. Men jag har inte heller läst forskningsrapporter.

Just kombucha brukar väl ha alkoholmärkning så då är ju problemet lättlöst?

Jag har svårt att tro att Livsmedelsverket drabbats av moralpanik och vilja att skuldbelägga sen 2008 (då tidigare rekommendationerna kom). Varför skulle de ha en annan agenda än vad de tror är bäst rekommendationer?
Fast jag har läst rekommendationerna och den forskning som de stödjer sig på. Och skrivit att det finns ingen bra forskning kring detta av förklarliga skäl, precis som med alkohol under graviditeten egentligen.
Och det lär vi aldrig få heller. Forskningen är entydig med att barnet inte kan påverkas av alkoholen via bröstmjölken, alltså kan du vara hur full du vill och ändå amma. Däremot är det ju olämpligt att hantera ett litet barn och vara full.
 
Men varför bör man inte dricka alkohol alls enligt dem trots att det som de själv skriver inte finns några medicinska risker om mamman dricker måttligt? Var kommer det rådet ifrån. Sånt stör mig.

Det är som läkaren som jag gick till med min dotter när hon var liten och hostat ett tag. Hostan var det ingen fara med visade det sig. Jag frågade honom om vi kunde gå på babysimmet (eller minisim minns inte vilket, hon var inte pytteliten) eller om vi skulle vänta tills hostan gått över. Istället för att svara på min fråga så sa han att babysim inte är bra för då får de öroninflammation. 1) Det var inte det jag frågade om. 2) Min dotter hade inte haft några som helst tecken på öroninflammation någonsin. 3) Påståendet var helt felaktigt enligt sköterskan i receptionen som jag pratade med på vägen ut. Det här låter lite likadant i mina öron. Vetenskapen säger en sak men råden man får säger nåt annat utan att man motiverar varför.
Men de skrev ju vad vetenskapen säger. Jag förstår inte vad du inte ser i texten? Och Imogen har förklarat varför de ändrade, numera var man lite mer osäker, vilket också står i texten.

Om man läser hela texten så kan man sedan själv göra en bedömning och vara vuxen nog att bestämma att det (standard)glaset i veckan de säger inte är farligt medicinskt enligt vetenskapen inte är farligt. Och också lita till det de säger om senare rön som antyder att mer faktiskt kan påverka. Det står ju svart på vitt.

Det står faktiskt verkligenbör inte dricka alkohol alls. Det står bör undvika, vilket är mildare. Sedan står det, jag citerar igen: Enligt forskning innebär det inga medicinska risker så länge du dricker måttliga mängder" 1-2 glas (standardglas) i veckan.

Allt det du eftersöker i texten finns där. Bör inte som du skriver att det står är mycket skarpare än bör undvika som det faktiskt står.
 
Jag är rätt säker på att det var samma råd 2019 (men då stod det alkoholfritt). 0,5 tänker jag är alkoholfritt med råge enligt den definitionen vi har i Sverige. De har förtydligats men knappast ändrats då jag kollade upp det vad jag minns.

Det låter ju helt rimligt om man ändrat sig från att skriva ”alkoholfritt” till att vara specifik med drycker och procentsatser om folk trodde att de kunde dricka helt fritt av drycker med Systembolagets definition 0,5 % = alkoholfritt. När jag blev gravid förra året reagerade jag på att det nu stod specifikt om dessa drycker, vilket det inte gjorde när jag var gravid 2017 vad jag minns.

Så här står det i Livsmedelsverkets rapport ”Alkoholkonsumtion under graviditet” som ligger till grund för de nya råden:

Även om rådet är att inte dricka alkohol, bedömer Livsmedelsverket att risken för skador på foster sannolikt är mycket liten om gravida dricker måttliga mängder av drycker som innehåller små mängder alkohol, till exempel så kallat alkoholfritt öl, vin eller cider. En mängdbegränsning sätts dock även för dessa drycker eftersom det inte går att definiera någon säker gräns för riskfri konsumtion av alkohol för gravida.

- Med måttlig mängd avses till exempel upp till en liter (1-3 st 33 cl-flaskor) av drycker som innehåller max 0,5 volymprocent alkohol som dricks under några timmar max någon gång i veckan. Om alkoholhalten är mellan 0,5 och 1,2 volymprocent, eller om alkoholhalten inte är angiven, bör gravida inte dricka mer än något enstaka glas i veckan.

- Nio stycken 33-cl flaskor (ca 3 liter) av dryck som innehåller max 0,5 volymprocent alkohol innehåller samma mängd alkohol som ett standardglas vin. Ett glas vin per vecka (12 g alkohol) kan dock inte räknas som en säker konsumtionsnivå av alkohol under graviditet.

Eftersom begreppet ”alkoholfri” används även på produkter som innehåller låga halter alkohol så måste den som vill minimera sitt alkoholintag läsa på etiketten för att kontrollera den faktiska alkoholhalten.


Skulle påstå att de är ganska jättetydliga med att det inte är rekommenderat att konsumera drycker om Max 0,5 % fritt?
 
Fast jag har läst rekommendationerna och den forskning som de stödjer sig på. Och skrivit att det finns ingen bra forskning kring detta av förklarliga skäl, precis som med alkohol under graviditeten egentligen.
Och det lär vi aldrig få heller. Forskningen är entydig med att barnet inte kan påverkas av alkoholen via bröstmjölken, alltså kan du vara hur full du vill och ändå amma. Däremot är det ju olämpligt att hantera ett litet barn och vara full.

Det är mycket möjligt att du är bättre än Livsmedelsverkets rapportskrivare på att bedöma forskning och komma med rekommendationer.

Men för mig och alla andra som läser dessa rekommendationer och ska göra sina val är det kanske trots allt bättre att lyssna på namngivna experter på Livsmedelsverket istället för en anonym figur på nätet som tycker något annat?
 
Sedan står det, jag citerar igen: Enligt forskning innebär det inga medicinska risker så länge du dricker måttliga mängder" 1-2 glas (standardglas) i veckan.

Dock lite intressant att det på 1177 står just så, men på Livsmedelsverket står exakt samma mening förutom ”troligen”. Någon har raderat eller lagt till :p Blir ju viss skillnad…
 

Bifogade filer

  • CB20F23D-9FC2-4422-9847-A45735CF9587.jpeg
    CB20F23D-9FC2-4422-9847-A45735CF9587.jpeg
    57,1 KB · Visningar: 36
Dock lite intressant att det på 1177 står just så, men på Livsmedelsverket står exakt samma mening förutom ”troligen”. Någon har raderat eller lagt till :p Blir ju viss skillnad…
Minst sagt :laugh: men de vill väl ha både hängslen och livrem kanske.
 
Det låter ju helt rimligt om man ändrat sig från att skriva ”alkoholfritt” till att vara specifik med drycker och procentsatser om folk trodde att de kunde dricka helt fritt av drycker med Systembolagets definition 0,5 % = alkoholfritt. När jag blev gravid förra året reagerade jag på att det nu stod specifikt om dessa drycker, vilket det inte gjorde när jag var gravid 2017 vad jag minns.

Så här står det i Livsmedelsverkets rapport ”Alkoholkonsumtion under graviditet” som ligger till grund för de nya råden:

Även om rådet är att inte dricka alkohol, bedömer Livsmedelsverket att risken för skador på foster sannolikt är mycket liten om gravida dricker måttliga mängder av drycker som innehåller små mängder alkohol, till exempel så kallat alkoholfritt öl, vin eller cider. En mängdbegränsning sätts dock även för dessa drycker eftersom det inte går att definiera någon säker gräns för riskfri konsumtion av alkohol för gravida.

- Med måttlig mängd avses till exempel upp till en liter (1-3 st 33 cl-flaskor) av drycker som innehåller max 0,5 volymprocent alkohol som dricks under några timmar max någon gång i veckan. Om alkoholhalten är mellan 0,5 och 1,2 volymprocent, eller om alkoholhalten inte är angiven, bör gravida inte dricka mer än något enstaka glas i veckan.

- Nio stycken 33-cl flaskor (ca 3 liter) av dryck som innehåller max 0,5 volymprocent alkohol innehåller samma mängd alkohol som ett standardglas vin. Ett glas vin per vecka (12 g alkohol) kan dock inte räknas som en säker konsumtionsnivå av alkohol under graviditet.

Eftersom begreppet ”alkoholfri” används även på produkter som innehåller låga halter alkohol så måste den som vill minimera sitt alkoholintag läsa på etiketten för att kontrollera den faktiska alkoholhalten.


Skulle påstå att de är ganska jättetydliga med att det inte är rekommenderat att konsumera drycker om Max 0,5 % fritt?
Fast det står det ju inte, det står att man kan göra det, tom specificerat till någon liter i veckan?
 
Det är mycket möjligt att du är bättre än Livsmedelsverkets rapportskrivare på att bedöma forskning och komma med rekommendationer.

Men för mig och alla andra som läser dessa rekommendationer och ska göra sina val är det kanske trots allt bättre att lyssna på namngivna experter på Livsmedelsverket istället för en anonym figur på nätet som tycker något annat?
Jag var otydlig, jag menade under amning. Det är 3 studier som är små varav en även tittar på prenatalt intag. Det (prenatalt intag) hänger troligen ihop med andra faktorer som i sig är en risk för sömnstörning och andra problem som kan uppstå under uppväxten både socialt och genetiskt (ex odiagnostiserade npf diagnoser osv). Precis som Livsmedelsverket säger jag att man inte kan veta säkert men att låg till måttlig konsumtion inte har visat sig ge bröstmjölk som är skadligt för barnet.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
17 655
Senast: Skorpion76
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 965
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 656
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp