Alkohol & amning

I Finland rekommenderas man att hålla nere alkohol redan vid planeringsskedet men att man inte behöver känna skuld över nåt glas vin innan man vet om man är gravid. Det rekommenderas också noll alkohol under graviditet även om 1-2 portioner i veckan inte har visat sig vara skadligt.
Men varför då? Embryot påverkas väl inte innan det har fäst?

Sen är väl det fortfarande så att de flesta barn inte är så noga planerade. Eller gäller rådet alla kvinnor som inte använder dubbla skydd?
 
Om folk vill dricka alkohol eller inte får väl vara upp till dem tänker jag, och får totalt spel på myndigheterna som lägger så mycket ansvar på Modern. Modern ammar alltid och Modern har huvudansvar. Hallå 2022 är här och knackar. En inte obetydlig andel barn ammas inte alls och det finns gott om pappor som tar lika mycket hand om barnen som mamman.

Råden borde vara: det är inte riskfritt att konsumera alkohol när du hanterar spädbarn. Risken är direkt korrelat till mängden. Mer än 2 glas vin kan medföra stora risker.
 
Men varför då? Embryot påverkas väl inte innan det har fäst?

Sen är väl det fortfarande så att de flesta barn inte är så noga planerade. Eller gäller rådet alla kvinnor som inte använder dubbla skydd?
Ingen aning. Kanske för att man inte kan ge 100% garantier? Jag läste bara vad som stod. Och det var ett svar på ett annat inlägg där det lät som att Finland hade andra rekommendendationer. Jag ville mest korrigera det felaktiga påståendet. Jag har inga som helst åsikter egentligen, min IVF läkare sa att man fick dricka innan befruktning, men att förstås alla levnadsvanor kan påverka fertilitet och kvalitet på spermier och ägg, slemhinna osv osv
 
Om folk vill dricka alkohol eller inte får väl vara upp till dem tänker jag, och får totalt spel på myndigheterna som lägger så mycket ansvar på Modern. Modern ammar alltid och Modern har huvudansvar. Hallå 2022 är här och knackar. En inte obetydlig andel barn ammas inte alls och det finns gott om pappor som tar lika mycket hand om barnen som mamman.

Råden borde vara: det är inte riskfritt att konsumera alkohol när du hanterar spädbarn. Risken är direkt korrelat till mängden. Mer än 2 glas vin kan medföra stora risker.

Fast det är väl precis så råden är? Att de både handlar om amning och att ta hand om spädbarn? Eller menar du att man helst skulle ta bort råden om amning? Varför då? Det är ju en helt annan risk än den som eventuellt uppstår då än när man ”hanterar” ett spädbarn?
 
Om folk vill dricka alkohol eller inte får väl vara upp till dem tänker jag, och får totalt spel på myndigheterna som lägger så mycket ansvar på Modern. Modern ammar alltid och Modern har huvudansvar. Hallå 2022 är här och knackar. En inte obetydlig andel barn ammas inte alls och det finns gott om pappor som tar lika mycket hand om barnen som mamman.

Råden borde vara: det är inte riskfritt att konsumera alkohol när du hanterar spädbarn. Risken är direkt korrelat till mängden. Mer än 2 glas vin kan medföra stora risker.
Problemet är att det finns indikationer på att även små mängder alkohol kan vara skadligt i vissa skeden (och svårigheter att göra kontrollerade studier). Man har alltså från både Livsmedelsverket och vården backat på rekommendationerna och gjort dem strängare och att detta inte bara gäller i Sverige. Sedan kan man argumentera att råden rekommenderar en stor försiktighet (men myndigheter har ju svårt att skriva "ta gärna risken med ett glas vin ibland")

Personligen skulle jag inte ha problem med någon i bekantskapskretsen drack något litet även under amning - men det är människor jag känner och vet hur de bedömer "ett glas vin" och jag har sett en del strategier (pumpa först, drick sedan) etc. Jag skulle däremot inte råda någon på webben (utom kanske att påpeka att myndigheterna pekar på en risk). Jag vill inte ansvara för okändas riskvärdering.

Det vore smakligt om den tvärsäkert hävdar att det "bara är moralpanik" och handlar om att "skambelägga mödrar" kunde visa vetenskapliga studier på att:
1) Alkoholmängden i bröstmjölken är liten
2) Ett litet barn skadas inte av lite alkohol.
Dels för att inte uppmuntra någon att ta en risk utifrån en personlig kill-gissning, dels för att inte i onödan skada förtroendet för myndigheter - men också för att myndigheter ska ifrågasättas om det finns väl underbyggda argument för det
 
Problemet är att det finns indikationer på att även små mängder alkohol kan vara skadligt i vissa skeden (och svårigheter att göra kontrollerade studier). Man har alltså från både Livsmedelsverket och vården backat på rekommendationerna och gjort dem strängare och att detta inte bara gäller i Sverige. Sedan kan man argumentera att råden rekommenderar en stor försiktighet (men myndigheter har ju svårt att skriva "ta gärna risken med ett glas vin ibland")

Personligen skulle jag inte ha problem med någon i bekantskapskretsen drack något litet även under amning - men det är människor jag känner och vet hur de bedömer "ett glas vin" och jag har sett en del strategier (pumpa först, drick sedan) etc. Jag skulle däremot inte råda någon på webben (utom kanske att påpeka att myndigheterna pekar på en risk). Jag vill inte ansvara för okändas riskvärdering.

Det vore smakligt om den tvärsäkert hävdar att det "bara är moralpanik" och handlar om att "skambelägga mödrar" kunde visa vetenskapliga studier på att:
1) Alkoholmängden i bröstmjölken är liten
2) Ett litet barn skadas inte av lite alkohol.
Dels för att inte uppmuntra någon att ta en risk utifrån en personlig kill-gissning, dels för att inte i onödan skada förtroendet för myndigheter - men också för att myndigheter ska ifrågasättas om det finns väl underbyggda argument för det
Fast att alkoholmängden i bröstmjölk är väldigt liten är ju välundersökt. Det är ju inte kontroversiella studier så det finns gott om dem!
 
Det ställer jag mig försiktigt skeptisk till.
Att det finns gott om eller att det finns alls?

Beror du på att du tänker att de inte kan (de är biologiskt felprogrammerade), att du tänker att de inte vill, att du tänker att de inte får för mamman, eller att du tänker att alla män känner att de måste följa traditionella könsnormer?
 
Det är inte min erfarenhet av min egen relation, däremot vad jag kunnat utläsa från det här forumet i alla år, vad jag hört på arbetsplatser mm. För att inte tala om alla studier och all statistik gällande vem som gör mest i hemmet och relaterat till barnen.

Mycket märkligt att du helt missat det!
"finns gott om" menar du alltså till exempel skulle betyda mer än hälften eller någonting liknande.

Jag uppfattar orden "finns gott om" som att det inte är sällsynt, dvs säkert finns 10-20% i alla fall, vem vet kanske 30%. (+ sedan såklart fäder som tar bra hand om barnen men till lite mindre grad än mamman)
 
Senast ändrad:
@Badger Skriver kort och snabbt pga spädbarn i famnen.

”Gott om” signalerar för mig att det är något vanligt förekommande och det är alltså det jag ställer mig skeptisk till att det skulle vara. Jag tror inte att det är vanligt att män sköter om barnen i samma utsträckning som mamman i heterosexuella relationer. Jag tror inte att det beror på biologi utan könsroller.

Jag är förvånad över att det jag skriver anses kontroversiellt (?). Vi vet ju att kvinnor tar hand om hus och hem i långt större utsträckning än män.
 
@Badger Skriver kort och snabbt pga spädbarn i famnen.

”Gott om” signalerar för mig att det är något vanligt förekommande och det är alltså det jag ställer mig skeptisk till att det skulle vara. Jag tror inte att det är vanligt att män sköter om barnen i samma utsträckning som mamman i heterosexuella relationer. Jag tror inte att det beror på biologi utan könsroller.

Jag är förvånad över att det jag skriver anses kontroversiellt (?). Vi vet ju att kvinnor tar hand om hus och hem i långt större utsträckning än män.
Vi uppfattar nog bara orden "vanligt" olika. Du tex som över 50% medan jag tänker att det räcker med runt 20-30 % för att det ska vara vanligt istället för ovanligt.

Med det sagt så just här där jag är, då "alla" hade små barn (10 år sedan ca), var det faktiskt mer ovanligt att mannen inte låg nära 50% i omvårdnaden av barnen.

Min egen var så som de andra i bekantskapskretsen och inte ens när jag ammade och var hemma min bit hade mitt barn en klar preferens för mig, utan uppskattade omvårdnad av båda föräldrar ungefär lika. (Delvis såklart för lägga varannan kväll och mannen tar barnet när han kommer hem.)

Jag har ju snarare blivit en hel del förvånad över många trådar i Buke om hur totalt ojämn fördelningen tenderar vara ibland. Dock så skulle jag också nog vilja gissa på att de som har större problem med fördelningen skriver mer om fördelningen. För "allt är bra" är en mycket kortare post och ingen vill ändå oftast bygga vidare på den (man låter bara motsträvig och ointressant).
 
Vi uppfattar nog bara orden "vanligt" olika. Du tex som över 50% medan jag tänker att det räcker med runt 20-30 % för att det ska vara vanligt istället för ovanligt.

Med det sagt så just här där jag är, då "alla" hade små barn (10 år sedan ca), var det faktiskt mer ovanligt att mannen inte låg nära 50% i omvårdnaden av barnen.

Min egen var så som de andra i bekantskapskretsen och inte ens när jag ammade och var hemma min bit hade mitt barn en klar preferens för mig, utan uppskattade omvårdnad av båda föräldrar ungefär lika. (Delvis såklart för lägga varannan kväll och mannen tar barnet när han kommer hem.)

Jag har ju snarare blivit en hel del förvånad över många trådar i Buke om hur totalt ojämn fördelningen tenderar vara ibland. Dock så skulle jag också nog vilja gissa på att de som har större problem med fördelningen skriver mer om fördelningen. För "allt är bra" är en mycket kortare mening.

Vi verkar ha samma erfarenhet.
 
Vi verkar ha samma erfarenhet.
Jo precis, jag har fått känslan av att det är en hel hög av personer på Buke som har ungefär samma erfarenhet där. Men att det som sagt tar mycket mindre plats att skriva om det än om motsatsen. Motsatsen kan ju bli mer problematisk och därmed mer intressant (ibland känner man sig ju som värsta glädjedödaren eller drygt präktig när man protesterar).
 
Fast det är väl precis så råden är? Att de både handlar om amning och att ta hand om spädbarn? Eller menar du att man helst skulle ta bort råden om amning? Varför då? Det är ju en helt annan risk än den som eventuellt uppstår då än när man ”hanterar” ett spädbarn?
Ja jag tycker inte att man ska göra skillnad på hantering och amning. Jag tycker inte heller att socialstyrelsen ska syssla med avrådan utan riskförklaring, eftersom avrådan i praktiken blir förbud riktat mott ett kön.
 
Ja jag tycker inte att man ska göra skillnad på hantering och amning. Jag tycker inte heller att socialstyrelsen ska syssla med avrådan utan riskförklaring, eftersom avrådan i praktiken blir förbud riktat mott ett kön.

Men det är ju ihopslaget? Eller rättare sagt det står ju svart på vitt på 1177 att de som tar hand om barnet bör följa samma råd?

Men om inte amning ska kunnas nämnas specifikt blir det ju jättekonstigt? Risken med att barnet får i sig alkohol via bröstmjölken är ju en helt annan risk än de risker som uppstår när en påverkad person tar hand om barnet.

Livsmedelsverket har ju ett antal råd till ammande (och gravida) kvinnor vad gäller kost, många fler än just alkohol. Vad man bör äta och dricka när man ammar är ju en väldigt vanlig fråga som nyblivna föräldrar har. Ska man inte kunna få dessa svar hos ansvarig myndighet? Eller är det bara vad gäller alkohol som ammande och hantering ska slås ihop?

Jag tror att det skulle vara en jättedålig idé att myndigheter enbart presenterade risker och inte kom med några råd. Att få till det på ett sätt som är tydligt och fyller sitt syfte känns ju halvt hopplöst. Och kanske inte så lämpligt när tredje part är den som utsätts för risken.

Att det skulle vara ett förbud riktat mot ett kön förstår jag inte alls varför det skulle vara ett argument. Ja kvinnor ammar och råden om amning riktar sig mot de som ammar. Ska vi ta bort kostråden för gravida eftersom de är fullproppade med ”förbud mot ett kön”?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·
Äldre Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
17 655
Senast: Skorpion76
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 965
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 656
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp