Bukefalos 28 år!

All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men fatta att inte enbart muslimer sysslar med hedersmord utan även kristna! Om du nu ska föra kampanjer för kvinnofrid så får du inte stirra dig blind på muslimer utan även plocka in fler grupperingar med snedvriden syn på kvinnor, eller blir det för komplicerat att även kristna aktivt utövar hedersmord? Vem ska du då hetsa mot, kyrkan?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tänk om ditt drömyrke skulle bestå till 95% av ditt eget kön, ska du verkligen lida och få det så oerhört mycket svårare att få ditt drömyrke bara för du råkar vara född till kvinna/man? Ser du inte den djupa orättvisan i det?
Om mitt drömyrke består till 95% av mitt eget kön så behöver jag förmodligen inte lida särskilt mycket för att få det. Kvotering eller ej.

Däremot kommer det faktum att jag är kvinna göra att jag får lida genom hela min yrkeskarriär, oavsett yrke. Tjäna mindre, behöva hävda mig mer, bli utsatt för sexualisering etc. Ser du inte den djupa orättvisan i det?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Islam stöder inte hedersmord. Det finns vissa grupper, både muslimska, kristna och andra, där hedersmord förekommer men det har som sagt med kultur att göra snarare än religion.

Eftersom du drar upp koranen:

"Av denna orsak förskrev Vi för Israels barn att om någon dödar en människa, som inte själv har dödat någon eller försökt störa ordningen på jorden och sprida sedesfördärv, skall det anses som om han hade dödat hela människosläktet och om någon räddar en människa skall det anses som om han hade räddat hela människosläktet." Koranen 5:32
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om mitt drömyrke består till 95% av mitt eget kön så behöver jag förmodligen inte lida särskilt mycket för att få det. Kvotering eller ej.

Det var ett exempel för att visa hur fel det är med medveten diskriminering. I praktiken kan du dessutom visst lida mycket utav det, om t.ex arbetsgivaren kan välja mellan dig och en från det underrepresenterade könet. Då är det ju troligtvis helt avgörande.

Däremot kommer det faktum att jag är kvinna göra att jag får lida genom hela min yrkeskarriär, oavsett yrke. Tjäna mindre, behöva hävda mig mer, bli utsatt för sexualisering etc. Ser du inte den djupa orättvisan i det?

Självklart kan jag se andra orättvisor också Trani men varför skulle jag vara för en medveten och strukturell diskriminering av både män och kvinnor på jobbmarknaden för att kvinnor blir mer utsatta för t.ex sexuella trakasserier?

Men sen vadå faktum att du tjänar mindre för att du är kvinna? Vad tyder på det menar du?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Rita en teckning på Muhammed och lägg ut den på nätet så får du se vad som händer om du inte tror att islam är ett hot mot jämnställdhet och frihet.

Förutom att du har helt fel om allt annat (vilket alla som inte hämtar sin världsbild på avpixlat förstår, så har du även fel om detta.

För nåt år sen hade vi en hel tråd här på bukefalos där vi ritade mohamed.

golit kan göra det igen: :cool:

golit ursäktar detta korta mellanspel i debatten.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Om mitt drömyrke utövas till 95% av kvinnor så kommer det troligen inte vara så att just när jag söker jobb så har pendeln plötsligt svängt och jag får konkurrera med en massa män. Kvinnodominerade yrken är inga superattraktiva höjdaryrken.

Om mitt drömyrke däremot till 95% utövas av män så kan det ge mig en välbehövlig schysst knuff i motvinden.

Jag säger inte att kvotering är helt oproblematiskt men jag tycker att du fokuserar fel. I grunden har vi ju en orättvisa som gör att jag som kvinna alltid drar kortare strået på arbetsplatser (forskning som du ogillar visar det). Kvotering är inte en åtgärd som läggs uppepå ett jämlikt och rättvist förhållande.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Inte bara muslimer utan även t ex Grekisk/Rysk ortodoxiska, samt ett par Zoroaster samt diverse ganska polyteistiska religioner i norra/mellan Afrika.

Kan inte vara lätt att orientera sig i världen när man saknar kompass o kartan inte stämmer med verkligheten.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Vad tyder på att du kommer tjäna mindre pengar för att du är kvinna?

Att kvinnor alltid drar kortare strået på arbetsplatser är ju helt enkelt fel, det behöver jag inte ens forskning för att kunna säga utan det kan jag säga utan tvivel enbart baserat på mina egna erfarenheter. Jag kan tänka mig att du istället menar oftast och det vore en sak att diskutera möjligtvis.

Kvotering är aldrig en legitim metod enligt mig.


Kan du f.ö definiera ett rättvist förhållande för mig. Om du bara kommer säga lika representation av alla överallt så blir följdfrågan om du inte ser att kultur påverkar ens livsval och att en lika representation överallt inte skulle reflektera vad människor egentligen vill så länge vi lever i olika kulturer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

15:52, har du missat det?

Det jag menar är att mitt kön spelar roll i arbetslivet. Tyvärr. Jag kan inte komma ifrån att det faktum att jag är kvinna ligger mig i fatet.

Ett rättvist förhållande är när (om vi nu håller oss specifikt till kön och arbete) män, kvinnor och andra behandlas likadant i arbetslivet.

Men vi vet ju sedan tidigare att vi har väldigt olika uppfattningar i den här frågan eftersom du är särartsantifeminist. Jag ser det som att dessa stora och tydliga könsmönster som vi har i arbetslivet idag är symptom på orättvisa och inte något som kan förklaras med biologi.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

15:52, har du missat det?

Nej jag har inte missat den men den behandlar inte enligt någon definition diskriminering som var det jag frågade efter.

15:52-rörelsen ger en mycket missvisande bild av orättvisan på arbetsmarknaden.

Det första felet man gör att är man utgår från löneskillnaden omräknat till heltid. Det är ingen rättvis jämförelse eftersom någon som jobbar heltid har bättre möjligheter till löneökning än någon som jobbar heltid. Om jag jobbar dubbelt så mycket som någon annan inom samma yrke så kommer jag med största sannolikhet besitta en större kompetens inom yrket än den som jobbar deltid och det reflekteras naturligtvis i lönen.

Det andra felet är att man jämför livsprioriteringar med att jobba gratis. Bara för att män i högre utsträckning väljer arbetsplats efter lön och i mindre utsträckning efter trivsel så betyder det inte att kvinnor är diskriminerade. Än mindre att de får kompensera för mäns val i form av att jobba gratis.

Anledningen till att feminister kommer undan med att ge en sån felaktig bild tror jag beror på att folk ser syftet som gott. Då behöver man inte ge en rättvis bild av läget. Det är ungefär som det Uppdrag granskning tog upp med BRIS och Rädda barnen o.s.v. Folk ser överdrifter som okej om det tjänar vad man ser som ett gott syfte.

Men vi vet ju sedan tidigare att vi har väldigt olika uppfattningar i den här frågan eftersom du är särartsantifeminist. Jag ser det som att dessa stora och tydliga könsmönster som vi har i arbetslivet idag är symptom på orättvisa och inte något som kan förklaras med biologi.

Särartsanti-någonting har jag aldrig hört talas om innan men jag kan inte instämma. Jag har samma kritik mot feminismen som alla andra jag sett kritisera feminismen har. Vill också vara noga med att påpeka att jag inte är emot all feminism, det beror helt enkelt på hur man definierar det. Lika möjligheter och rättigheter för alla oberoende av kön/etnicitet o.s.v är jag naturligtvis för.

Jag ser även orättvisa sociala strukturer som i arbetslivet absolut oftast drabbar kvinnor. Dess omfattning (särskilt) gällande hur det påverkar lönen verkar vi inte vara överens om däremot.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag är muslim och hamnar ofta på buke då jag googlar svar på hästrelaterade funderingar, men jag har även upptäckt Senior och tar del av allt från fiskrecept, städtips till deklarationshjälp.
Jag vill bara hälsa er alla bukefalister som med en åsnas envishet står upp för alla människors lika värde, att ni värmer mitt hjärta varje dag!
Trots att de på bukefalos knappast finns någon muslim så för ni vår talan och det rör mig mer än ni nog kan ana.
Ofta orkar jag inte läsa trådar liknande denna för det gör mig bara så ledsen men nu när jag "lärt känna" vilka jag ser som mänsklighetens kämpar så kan jag välja att läsa inlägg av er och strunta i att läsa allt som bara gör min dag tyngre, för ute i verkligheten tvingas man konfronteras med dessa åsikter iaf men då kan jag gå in på Buke och tanka på lite medmänsklighet, värme, argument och styrka från er! Tack och åter tack för att ni finns:bow:

Jazmin
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag håller dock med om att kvotering inte är en särskilt bra lösning. Jag anser att problemet inte ligger i att rätt personer kommer in, jag anser att problemet ligger i att rätt personer inte attraheras av arbetsplatsen. Och jag tror helhjärtat på att vi inte kommer komma tillrätta med ojämna fördelningar eller få den mångfald arbetsplatsen kan må bra av förrän man ser över hur attraktiv man som arbetsgivare är för de grupper man vill komma åt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

För att få en god människa att mörda sin egen familj så behövs religion.

Det här tror jag är så fel det bara kan bli. Om man att mördar någon, oavsett om man lutar sig tillbaka på religion, att man blev arg o.s.v., så är man väl inte en god människa i det avseendet? Och jag tror också att oavsett om religioner finns eller inte så kommer de människor som utför sådana saker alltid hitta nåt att "skylla på".
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag fick lust att skriva ut ditt inlägg och sätta upp på väggen som påminnelse till varför det är värt att skriva samma sak för femhundratolfte gången. :) Det är skönt här på Buke för det finns väldigt mycket vettigt folk som inte är rädda att skriva vad de tycker. Välkommen hit!
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

SCB själv säger att det finns andra faktorer som påverkar lönen som man inte väger in i statistiken och att man utifrån deras standardisering inte kan säga om kön är en faktor för vilken lön man får. Samtidigt finns det en rad andra stora undersökningar som försökt väga in även andra faktorer som man vet påverkar lönen och dessa ifrågasätter att det finns en strukturell lönediskriminering av kvinnor. Skillnaderna blir i dessa undersökningar blir typiskt någon procent. Man kan inte heller dra slutsatsen att denna procents skillnad beror på diskriminering eftersom det är näst intill omöjligt att räkna med precis alla faktorer som kan påverka. Vi har också JämOs granskning på nästan en miljon människor som fann 99,6% inte hade omotiverat låga löner p.g.a kön, och bland de resterande 0,4% fanns både kvinnor och män.

Det går alltså med dagens forskning varken dementera eller bekräfta att det finns någon lönediskriminering av kvinnor. Däremot kan man med säkerhet säga att om det existerar så är den väldigt liten och påverkar troligtvis väldigt få. En vanligt tatuering på underarmen påverkar troligtvis mycket mer.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Skillnaden i de undersökningar som görs där faktorer som deltid/utbildning etc jämnats ut är 1-8%, och om du hade bemödat dig med att läsa statistiken jag länkade till på SCB så hade du sett att den som benämns som "Standardvägd" är en sådan undersökning och den visar på att kvinnors lön ligger på ca 93% av vad en manlig lön gör.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Tack Dentaku, vet inte hur aktiv jag kommer att vara i form av att skriva inlägg men jag deltar i det tysta och det är just det som jag är så glad att ni inte är - tysta.
Jag har en inre konflikt vad gäller att vara aktiv, nu menar jag inte bara på buke utan i alla hänseenden, argumentera, upplysa och debattera eller att vara tyst.

I perioder blir jag så beklämd och tappar hopp, jag orkar inte att vara den som "står på barrikaden".

I dessa perioder så intalar jag mig att det jag gör, genom att finnas synlig i samhället är nog så viktigt.

När jag tar bussen till jobbet, när jag handlar på willys, när jag står i kön på apoteket, när jag tar en fika på stan, när jag röstar, när jag rensar ludd från den gemensamma tvättmaskinen så är jag en representant inte bara för mig själv, inte bara för min familj, inte bara för mina föräldrars landsmän utan för alla muslimer i detta land och över hela världen och DET inspirerar mig och du Dentaku gör det så mycket lättare. Tack!

Jazmin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp