Bukefalos 28 år!

All rasism på buke nuförtiden?!

Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Skillnaden i de undersökningar som görs där faktorer som deltid/utbildning etc jämnats ut är 1-8%, och om du hade bemödat dig med att läsa statistiken jag länkade till på SCB så hade du sett att den som benämns som "Standardvägd" är en sådan undersökning och den visar på att kvinnors lön ligger på ca 93% av vad en manlig lön gör.

Jag vet redan allt det där och jag tror du missförstår mig. Det jag skrev var att även den vägda statistiken från SCB saknar vissa parametrar som man vet påverkar lönen. Och att man från SCB:s sida har sagt att man utifrån deras vägda mått inte kan säga att det förekommer någon lönediskriminering. Trots detta återges ofta SCB:s oförklarade löneskillnad som ett mått på lönediskriminering men det är alltså fel, menar jag precis som SCB själva.

De undersökningar som väger in fler faktorer än de som finns med i den officiella lönestatistiken från SCB finner att den oförklarade löneskillnaden är mycket mindre än så.
 
Senast ändrad:
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Målet har jag egentligen ingenting emot även om det helt saknas bevis för att jämn representation skulle vara bättre utan det är metoderna som används för att komma dit som är fascistiska, diskriminerade och rent av korkade.

Bättre för alla säger du? Jag hoppas du själv då är beredd att säga till någon som inte fick sitt drömyrke p.g.a "fel" könsorgan att pappa staten har bestämt att det är bättre för den personen att hen inte jobbar där p.g.a sitt könsorgan. Att pappa staten har bestämt att den personen inte ska göra det den själv vill i livet utan att den personen ska passa in i samhället på det sättet pappa staten tycker är lämpligast. Det ser ju bättre ut i statistiken då.

Men det är ju just det.....kön är idag rätt underordnat, tillskillnad från genus. Vad säger du till dom?

Eftersom du betonar organ antar jag att du inte ser andra strukturer i samhället så då är ju vår diskussion slut här.

Sen får inte alla alltid sitt drömjobb....oavsett
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

S

Det går alltså med dagens forskning varken dementera eller bekräfta att det finns någon lönediskriminering av kvinnor.

Jo det kan man.

och det är lite udda att du inte kan läsa den könsdiskriminerande statistiken, eftersom du så gärna tar till dig alla felaktiga tolkningar om invandrare från SD och deras husorgan Avpixlat.

snälla svara och låt mig få gnugga in det lite...
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Men det är ju just det.....kön är idag rätt underordnat, tillskillnad från genus. Vad säger du till dom?

Det går inte att förstå vilka du menar. Vad jag säger till människor med ett kön? Eller till de med ett genus?

Eftersom du betonar organ antar jag att du inte ser andra strukturer i samhället så då är ju vår diskussion slut här.

Förstår inte den här slutsatsen heller.

Sen får inte alla alltid sitt drömjobb....oavsett

Och förstår inte hur det är ett argument.

Men om diskussionen är slut här så tackar jag för mig. Ha det bra Miss.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jo det kan man.

och det är lite udda att du inte kan läsa den könsdiskriminerande statistiken, eftersom du så gärna tar till dig alla felaktiga tolkningar om invandrare från SD och deras husorgan Avpixlat.

snälla svara och låt mig få gnugga in det lite...

Ta fram den forskningen då som slår fast att kvinnor är strukturellt lönediskriminerade. Gnugga på men vänta gärna till du har presenterat forskning som visar att jag har fel.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Det går inte att förstå vilka du menar. Vad jag säger till människor med ett kön? Eller till de med ett genus?



Förstår inte den här slutsatsen heller.



Och förstår inte hur det är ett argument.

Men om diskussionen är slut här så tackar jag för mig. Ha det bra Miss.

Kön- organ
Genus-roller

Alla det som idag har lägre lön, sämre förutsättningar etc etc - Vad säger du till dom ( Helt annan tråd)

Jag antar då att du inte anser att det finns roller i samhället

Det finns inga garantier att man får drömjobbet, för man kanske inte är lämplig, tex
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jo tack jag förstår skillnaden mellan kön och genus, jag förstod inte bara vad du menade att jag skulle säga till vem. Jag skulle säga till dem att jag är emot att de diskrimineras. Det hade varit mycket enklare än att säga att jag är för att de diskrimineras, vilket du är i de fall diskrimineringen ger jämnare representation.

Jo jag förstår att det finns roller i samhället, det jag inte förstod var din slutsats att jag inte förstod det.

Jag förstod även även vad du menade med att man kanske inte får drömjobbet ändå, det jag inte förstod var hur det var ett argument för att diskriminera folk. För mig är det som att vara emot säkerhetsbälten för att man kanske ändå dör i trafiken.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jo tack jag förstår skillnaden mellan kön och genus, jag förstod inte bara vad du menade att jag skulle säga till vem. Jag skulle säga till dem att jag är emot att de diskrimineras. Det hade varit mycket enklare än att säga att jag är för att de diskrimineras, vilket du är i de fall diskrimineringen ger jämnare representation.

Jo jag förstår att det finns roller i samhället, det jag inte förstod var din slutsats att jag inte förstod det.

Jag förstod även även vad du menade med att man kanske inte får drömjobbet ändå, det jag inte förstod var hur det var ett argument för att diskriminera folk. För mig är det som att vara emot säkerhetsbälten för att man kanske ändå dör i trafiken.

Bonus på ordet förstod?

Vet du, du är för smart för mig....killevippen:cool:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Ta fram den forskningen då som slår fast att kvinnor är strukturellt lönediskriminerade. Gnugga på men vänta gärna till du har presenterat forskning som visar att jag har fel.

Den är massiv och den hittar alla som bara googlar lite..

men nu ska vi njuta lite av lustmordet på den statistik du brukar ta fram för de rasistiska föreställningar du brukar framföra.

mmm nu njuter golit.. :)
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Den är massiv och den hittar alla som bara googlar lite..

men nu ska vi njuta lite av lustmordet på den statistik du brukar ta fram för de rasistiska föreställningar du brukar framföra.

mmm nu njuter golit.. :)

Nej du får ge mig en undersökning som slår fast att det förekommer strukturell lönediskriminering av kvinnor i Sverige. Jag har inte hittat någonting som stödjer ditt påstående och om det är så enkelt så ge mig en länk bara.

Jag har däremot kollat vad SCB, Arbetsgivarverket, Medlingsinstitutet, Eva Meyerson & Trond Petersen, Landstingsförbundet och Svenskt näringsliv som undersökt frågan säger och det är att strukturell lönediskriminering inte kan bevisas. Om det finns så mycket massiv forskning som kommer till en annan slutsats än de största och kändaste undersökningarna ang. löneskillnader så borde jag ha hittat dem.

Jag repeterar golit, om det är så lätt, presentera forskning som fastslår att kvinnor är strukturellt lönediskriminerade i Sverige. Istället för att komma med ännu ett inlägg där du raljerar över hur fel jag har, motbevisa mig. Om du kan.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

*kl*
Nu när ni ändå har denna brinnande diskussion om vad som klassas som rasism eller inte måste jag ställa ett par frågor här i detta ickedömmande forum. Alla människor har lika värde och iaf jag försöker att bemöta alla på samma sätt oavsett åsikter och etnicitet. Om någon undrade alltså.

Har funderat länge på....

*Hur kommer alla flyktingar hit? Organiserat? Betalt av svenska staten? Via så kallade flyktingsmugglare? Är det faktiskt inte så att vi i så fall faktiskt göder en helt förkastlig industri som utnyttjar människor på ett fruktansvärt sätt?

*Varför kan man inte hjälpa så många som möjligt på plats? Folk bär med sig fruktansvärda trauman som säkert inte blir lättare att bra när de kommer till en helt ny kultur och miljö.


Som avslutning vill jag säga att jag tycker att det blivit allt vanligare att folk försöker göra sig "billiga poänger" så fort de verkar förlora en debatt så slänger man ur sig SD, rasist eller varför inte det nya inneordet nättare. Hur argumenterar man mot det? Så fort motparten slängt ur sej din "jävla rasist" så faller hela debatten även om den andra parten kommit med lugna och sakliga inlägg.
Ibland känns det som att man får ha vilken åsikt man vill så länge man har rätt PK åsikt. Vet inte riktigt om det är demokrati och åsiktsfrihet så som jag ser det. Lika lite som jag skall bli förföljd för att jag är av en annan härkomst skall jag bli förföljd för att jag har en avvikande åsikt.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Med "särartsantifeminist" menar jag att du betraktar män och kvinnor som fundamentalt olika och inte är feminist.

Jag har samma kritik mot feminismen som alla andra jag sett kritisera feminismen har.
Alla andra antifeminister ja. Fast jag ser inte vad det har med saken att göra.


Vill också vara noga med att påpeka att jag inte är emot all feminism, det beror helt enkelt på hur man definierar det.
Det var nytt! Tidigare har du uttalat dig mot feminism som en helhet. Men du är feminist ändå alltså?
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Jag är muslim och hamnar ofta på buke då jag googlar svar på hästrelaterade funderingar, men jag har även upptäckt Senior och tar del av allt från fiskrecept, städtips till deklarationshjälp.
Jag vill bara hälsa er alla bukefalister som med en åsnas envishet står upp för alla människors lika värde, att ni värmer mitt hjärta varje dag!
Trots att de på bukefalos knappast finns någon muslim så för ni vår talan och det rör mig mer än ni nog kan ana.
Ofta orkar jag inte läsa trådar liknande denna för det gör mig bara så ledsen men nu när jag "lärt känna" vilka jag ser som mänsklighetens kämpar så kan jag välja att läsa inlägg av er och strunta i att läsa allt som bara gör min dag tyngre, för ute i verkligheten tvingas man konfronteras med dessa åsikter iaf men då kan jag gå in på Buke och tanka på lite medmänsklighet, värme, argument och styrka från er! Tack och åter tack för att ni finns:bow:

Jazmin

Vilket härligt och positivt inlägg! :love:
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Trots att de på bukefalos knappast finns någon muslim så för ni vår talan och det rör mig mer än ni nog kan ana.

Välkommen hit Jazmin! :bow:
Vi för medmänsklighet och sunt förnufts ord, samt alla människors rätt till lik behandlings ord! Vi vill inte dela upp människor som vi alla är i olika fack och värderingar med olika rättigheter utan anser att alla människor är födda fria, oavsett etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, språk, religion, sexuell läggning, politisk uppfattning eller social ställning. Att det alls finns folk som går emot detta övergår mitt förstånd, och jag är övertygad om att det är på grund av de som motsäger sig detta - vi har krig i världen.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

När jag tar bussen till jobbet, när jag handlar på willys, när jag står i kön på apoteket, när jag tar en fika på stan, när jag röstar, när jag rensar ludd från den gemensamma tvättmaskinen så är jag en representant inte bara för mig själv, inte bara för min familj, inte bara för mina föräldrars landsmän utan för alla muslimer i detta land

Fast som jag ser det - det är du inte! Du representerar bara dig själv.:)

Om jag lämnar ludd i torktumlaren är det ingen som säger "sådär gör alla kristna/svenskar/blondiner/osv." De ser att det är JAG och ingen annan som slarvade.

Du ska inte behöva vara representant för en hel religion, det är där rasisterna gör sitt stora tankefel. Om EN muslim bär sig dumt åt så säger det inget om Jazmin - eller någon annan muslim.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Med "särartsantifeminist" menar jag att du betraktar män och kvinnor som fundamentalt olika och inte är feminist.

Nej nu hittar du bara på. Jag har aldrig uttryckt att män och kvinnor är fundamentalt olika varandra. Tvärtom så har jag skrivit att män och kvinnor är mycket mer lika varandra än olika. Men när vi har diskuterat kön och genus är det just skillnaderna som har varit i fokus, inte likheterna.

Det var nytt! Tidigare har du uttalat dig mot feminism som en helhet. Men du är feminist ändå alltså?

Vissa betraktar feminism som kampen för rättvisa mellan könen och i den meningen är jag feminist.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Varför har kvinnor ofta gjort en sämre karriär och har sämre lön än en motsvarande man?

Därför att till nu så bär tjejerna en större del av det icke avlönade arbetet. en större del av det arbete som inte meriterar till högre lön och högre positioner.

Kan man belasta företagen för det? NEJ!

Som företagare premierar jag produktion och närvaro. Den anställde som kan ställa upp oavsett tider får naturligtvis ett gensvar från mig som företagare.

Då det fortfarande är så att tjejen tar det större ansvaret vid sidan av jobbet så ställer sig många tjejer avsilktligt eller oavsiktligt offside.


Botemedlet är en jämnare fördelning av ansvaret hemma och att man måste inse att en familj inte tillåter att båda ställer upp till 100% på jobbet

Vem som gör vad måste varje familj göra upp inom sig.

En väg att gå vore att från den dag man flyttar ihop så delar paret 50/50 på de pensionspoäng man jobbar ihop.
Då gör det inte så mycket om mannen tjänar betydligt mer, kvinnan får ändå en dräglig pension till skillnad från idag.
 
Sv: All rasism på buke nuförtiden?!

Välkommen hit Jazmin! :bow:
Vi för medmänsklighet och sunt förnufts ord, samt alla människors rätt till lik behandlings ord! Vi vill inte dela upp människor som vi alla är i olika fack och värderingar med olika rättigheter utan anser att alla människor är födda fria, oavsett etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, språk, religion, sexuell läggning, politisk uppfattning eller social ställning. Att det alls finns folk som går emot detta övergår mitt förstånd, och jag är övertygad om att det är på grund av de som motsäger sig detta - vi har krig i världen.

Tack Honung och jag skulle inte ha kunnat formulerat det bättre själv.
Jag håller med dig i varje stavelse

Jazmin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp