"Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Beror väl på hur barnet är? Om han är en yrhätta som lätt skulle gå vilse eller dra iväg åt fel håll och aldrig komma hem, eller hitta på farligheter, så är det väl inte en så bra idé. Är han lite mer lugn och pålitlig borde det väl inte vara ett problem, om han vill själv? Givet att han inte ska korsa stora vägar etc, men annars ska det väl inte vara något problem i den åldern. Jag gick hem från lekis själv när jag var sex, 1 1/2 km ungefär, och tänkte aldrig på att det skulle vara något konstigt. Går man samma väg varje dag så hittar man ju.

Cykla själv skulle jag kanske tycka att man är lite liten för, om det inte handlar om extremt otrafikerad väg, men gå.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

kl

Nu har inte jag läst tråden, ursäkta för det, men.. jag hade ALDRIG fattat mina beslut kring vad andra föräldrar låter sina barn göra hur mycket mitt barn än tyckte det var orättvist.
Jag hade utgått från mitt barn, mig som förälder och eventuella yttre delar som spelar in. Vad andra föräldrar låter sina barn göra är absolut inte en sådan.
Sedan kanske det är dags att revidera det tidigare "nej:ej" men låt inte vad andra tycker spela in. Ni känner ert barn bäst och vet om hen är redo eller ej.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Kan ni inte mötas lite halvvägs och göra honom sällskap till en kompis som bor närmare skolan och så får de klara sig själva därifrån?
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Svarar er alla här:

Vi har i alla år med dagis, och numera även skola, försökt att ta oss dit och hem cyklande eller gående iallafall de dagar jag är ledig/börjar sent/slutar tidigt. Så våra barn är absolut vana vid att gå/cykla. Särskilt 7åringen. Han har god vana vid hur man beter sig på vägen. Nu har vi den stora fördelen att större delen av vägen är bilfri. Dessutom är han väldigt "redig" och jag är helt säker på att han gått raka vägen hem om vi sagt åt honom det. MEN, jag tycker han är liten. Sen kan det hända att många andra 7åringar går och cyklar.

Jag är mycket för att man ska röra sig och man ska gärna vara ute mycket. Så givetvis vill jag kunna pusha på honom när han självmant vill en sån grej. Har sett ut som så att vi ibland bestämt att vi ska mötas när han går hem från skolan. Så jag går ca 2/3 av sträckan och där väntar jag och ser honom på långt håll. Sen har vi följe hela vägen hem. Känns som ett bra mellanting nu ett tag.

Alla föräldrar har ju olika synsätt på saker och det respekterar jag absolut. En del tycker kanske att vi är överbeskyddande som inte låter honom gå/cykla själv till skolan. Däremot så cyklar och går han till kompisen en bit bort. Han går en bit själv på vägen hem från skolan och jag möter honom. Han lämnas ensam hemma i huset kortare stunder ibland. Känns lagom JUST NU. Givetvis får vi utöka detta efterhand.

Men absolut intressant att höra hur andra resonerar kring detta för jag har ju förstått att det är väldigt olika hur man gör. :)
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Gå själv är väl ok i ettan? Om inga stora vägar. Men är de mogna att cykla? Fråga BVC el likn, kan ha med hjärnans utveckling att göra.

Enklare när jag var liten, togs klassbeslut om att ingen fick cykla själv innan 9 år tror jag det var.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Exakt!! Vi hade med såna regler när jag var liten. Sen var vi alltid minst 2 som hade följe när vi gick till skolan.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Ja exakt :) när jag var 10 fick jag med mig 7 åriga grannbarnet.

När jag var 7 har jag för mig att jag oftast hämtade kompis efter en liten bit.

Men helt ärligt det finns säkert rekommendationer och jag skulle fråga. BVC har tex glasklara rekommendationer om att barn helst inte ska cykla tvåhjuling innan 5. Om sedan folk i allmänhet ändå gör så är inte lika intressant (väldigt många kör ju med tvåhjuling o stödhjul tidigare trots att det inte är optimalt). Kort sagt det spelar egentligen inte så stor roll vad andra gör om det skulle vara så att barnets hjärna tex inte är utvecklad nog för att cykla ensam i låg trafik.
 
Senast ändrad:
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Halvt KL.

Vi hade något liknande när jag var liten och gick i skolan, att gå själv till skolan var ok om det var kort väg men det var inte tillåtet att cykla till skolan utan en förälder som sällskap förrän man började 3:e klass och det var en regel som gällde för hela skolan.

Det tycker jag var väldigt vettigt faktiskt, att vara fotgångare eller cyklist i trafiken är en ganska stor skillnad tycker jag, fler regler man måste hålla koll på, högre hastighet, större skaderisk.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

kl

Jag har för mig att vi hade regeln att fran 5 eller 6 klass fick man cykla själv till skolan och da var det inte sa mkt trafik runt den skolan. Jag hade aldrig latit en 7 aring cykla själv till skolan även om det bara var en kort bit. Ga tror jag hade känts ok tidigare. Där jag bor verkar dom flesta lata sina barn ga till skolan själva fran första klass (alltsa 6-7 ar).
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Oj, tänk vilken skillnad det är på olika ställen! När jag gick i skolan (född -86), så fanns det inga regler alls för sådant här. Jag och bästisen gick utan vuxet sällskap från dag 1, och helt ensamma om den ena var sjuk eller liknande. Man gick längs parkvägar större delen av sträckan, men korsade några trafikerade vägar också - i en förort till Stockholm. Vi cyklade också, allt beroende på årstid och sånt.

Jag har turen att bo väldigt nära äldsta barnets skola, kanske 300 m ifrån eller så. Man korsar en liten byväg där det är 30 km/h och bra sikt. Här i byn så går/cyklar alla som bor i närheten själva till skolan, utöver dom som bor tillräckligt långt bort för att få åka buss, alternativt inte är berättigade till det av någon anledning.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jag förklarade tidigt för mina barn att det där att "alla andra får ju" inte är något argument. Om andra barn har oansvariga föräldrar så är det beklagligt men det innebär inte att jag tänker bli en jag också. Om alla andra hade hoppat ifrån en bro så inte hade du gjort det också frågade jag mina barn och självklart fick jag ett nekande svar. Jag ville inte uppfostra mina barn till att hoppa bara för att någon säger hoppa utan jag ville att de ska tänka själva och kunna argumentera för sin sak och hade de bra argument så fick de som de ville. Det är också så att när man väl börjar luska så brukar det vara ett eller två barn som är "alla de där andra" eller i värsta (bästa) fall så finns inte några "alla de där andra" alls och i vilket fall så är det inget argument.

Jag hade aldrig låtit mina barn cykla ensamma som sjuåringar oavsett om det hade varit cykelväg hela vägen och då var sonen ändå väldigt ansvarsfull och hade cyklat väldigt mycket med mig. Dottern har alltid varit en drömmare som kunde glömma bort att hon faktiskt skulle hem efter skolan och istället stannade på en lekplats eller så med all den oron det innebar så där var det inte tal om att gå hem själv ens när vi bodde nära. Det räckte att hon skulle gå ifrån grannhuset som låg på samma gård för att glömma bort att hon skulle gå hem... Om sonen slutade på samma gång så att de kunde gå ihop hem så gick det bra men annars hämtade jag henne både i nollan och ettan.
När min son gick i nollan så bodde vi så att han skulle över en av de största gatorna i stan så där var det aldrig någon diskussion alls. Han fick inte gå över där själv. Det räckte med att så många andra barn hade blivit påkörda där. När sonen gick i trean och dottern i ettan fick de däremot gå själva eftersom vi då bodde mitt emot skolan med skolpoliser vid övergångsstället men att cykla var det aldrig tal om. Barn är inte redo att ge sig ut i trafiken när de är så små.
När dottern var 8 och sonen 10 så flyttade vi så att de åkte buss istället och då var problemet ur världen just till skolan.

När sonen var tio så fick han cykla till ställen dit det var cykelväg hela vägen men då var han som sagt väldigt ansvarsfull och har alltid varit det. Dottern fick cykla själv något år efter då den värsta drömmarperioden var över och även hon hade blivit ansvarsfull. Däremot cyklade vi väldigt mycket tillsammans och inte enbart för att det var smidigt utan också för att barnen skulle lära sig hur man beter sig i trafiken och för att de skulle lära sig trafikreglerna och vad skyltarna betydde. Innan barnet kan trafikreglerna och vet vad skyltarna betyder så anser inte jag att de har i trafiken att göra alls ensamma även om de bara cyklar på cykelvägar och leder cykeln om de ska över något övergångsställe.

Varje år så ser man horder av små barn som är ute på gatorna själva på väg till eller ifrån skolan eller till andra ställen och jag undrar alltid var föräldrarna är? Eller som ett tag när barn lekte en variant av chicken race genom att springa över en av de största och mest trafikerade gatorna i stan. Det gick ut på att de skulle rusa över gatan så nära det vågade när det kom en bil. Helst utan att bli påkörda. Att barn blev påkörda och fick tillbringa halvårsvis på sjukhus bekom dem inte. De brukade lugna sig några dagar efter de mest allvarliga olyckorna men snart var de i full färd med sina livsfarliga aktiviteter igen. Incidenter förekom dagligen under en period men det bekom dem inte utan de bara skrattade när bilarna fick nita och de blev touchade av bilen för det ansågs häftigt?! Var finns föräldrarna då? Oftast är det samma barn som inte ser sig för alls när de ska över på övergångsställen utan bara rusar rakt ut för att de har bråttom när de ska till skolan. De barnen borde inte vara ute i trafiken överhuvudtaget och dessa barn är mellan 5-10 år ungefär. De har ingen respekt för bilar och de kan inga trafikregler alls verkar det som och det är definitivt inte mogna för att gå till skolan själva.

Det är ju så att som förälder så måste man ta en hel massa obekväma beslut och det är ju det föräldraskapet handlar om. Att våga säga nej när barnet vill göra något som faktiskt kan skada dem. Barnet kan inte överblicka en situation som vi vuxna kan och då är det vårt ansvar att se till att skydda våra barn. Att vilja cykla till skolan är bara början på allt som barnet kommer vilja göra som inte är så klokt och då får man helt enkelt stå på sig. I vissa lägen så kan man inte förhandla utan det är bara så. Givetvis förklarar man varför det är så men man måste ta sitt vuxenansvar. I andra fall så kan man gå halva vägen var som t ex. att barnet får gå endel av vägen själv och att man sedan möter upp barnet där det är farligare trafik t ex.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Intressant!!
Du tänker som jag och jag har absolut inte tänkt ändra hur jag känner och tänker. Men jag blir lite fundersam när man ser alla i hans ålder som är cyklar ensamma till skolan.

Vi lägger grunden med att cykla och gå mycket med dom till och från skolan så då ändå är vana vid det den dagen dom är tillräckligt stora för att göra det själva.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

bridge.png


Kunde inte låta bli ;)
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jag gick hem från dagis med mina kompisar i nämnda förort. Fast det kanske inte var helt tänkt så :angel:

Men vi gick också själva redan från ettan.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

kl

Den här tråden får mig att tänka på när jag och min kompis ville hitta på något vi visste att vi antagligen inte skulle få göra..
"Men om du går hem och frågar, och säger att jag får, så säger jag att du får, då kanske vi får!!!" :o:)
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

NU hade jag aldrig låtit ett barn gå ensam där vi kommer ifrån, men på den tiden var det ju lite annorlunda klimat.

Jag gick ju på skolan nedanför där du bodde förut, från 1-6, och bodde borta vid tippen ungefär.

Jag kan väl summera det hela med att jag tycker att det beror på barnet ifråga, hur miljön ser ut och hur det är med kompisar - är dom ansvarsfulla eller ej osv.
Jag gick inte på fritids heller, utan var hemma ensam efter skolan när mamma jobbade.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jag låter absolut inte min 7-åring gå själv till skolan (några hundra meter bort). Hade det varit gångväg utan passager hade det nog varit ok. Jag ser en grupp barn gå till skolan, så sent som härom dagen sprang ett yngre barn bara över gatan vid övergångstället (hade kommit på efterkälken från de större barnen). Som tur var uppmärksammade bilisten barnet (det är 30-väg) men jag garanterar att detta barn inte slängde ett öga åt bilarna.

Visst gick jag själv tidigt, men trafiksituationen ser helt annorlunda ut idag!
Cykla till skolan fick vi från vi var 12 (efter att trafikpolisen gått igenom allas cyklar och godkänt dem). Då var det ordning och reda! Detta var på 80-talet i en förort till Stockholm.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

*kl

Vad jag har förstått så är barns hjärnor inte tillräckligt utvecklade för att göra rimliga riskbedömningar i trafiken före 12 års ålder, och att det därför ofta rekommenderas att de inte cyklar på trafikerade vägar före dess. Sju år känns otroligt tidigt, i mina ögon helt orimligt, att de ska klara av det ansvar och de bedömningar som behöver göras i trafiken. Mina elever i 12-årsåldern verkar knappt kapabla att cykla i trafiken, och jag hade aldrig i livet låtit en sjuåring göra detsamma.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Det beror väl lite på hur barnet är som person? Jag var tio när jag fick börja cykla till och från skolan, och jag hade nog inte varit mogen för det innan, men min lillebror var bara åtta. Han klarade det alldeles utmärkt. Vi hade sällskap på morgonen och de dagar vi slutade samtidigt, men ett par dar i veckan slutade han tidigare än jag, och då fick han givetvis också cykla hem själv. Vi hade två km till skolan, dålig, smal väg utan cykelbana. De flesta barn i vår skola cyklade eller gick till skolan, föräldrar körde absolut inte på samma sätt då som de gör nu och "byn" var så liten att det kanske var två eller tre på hela skolan som hade rätt till skolskjuts. Men nu pratar vi slutet av 90-talet, och jag är fullt medveten om att tiderna har förändrats. Vi hade cyklat mycket med mamma och pappa sen vi var fem typ, så de visste att vi hade koll på trafikreglerna och hur man beter sig i trafiken.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Vi har två pojkar 9 och 7 år. De får inte cykla själva från och till skolan, men vi cyklar med dem och släpper dem där det är "säkert" och så får de cykla fram till
skolan själva. Gå hem har de fått göra själva och i par. Dock slutade en av gångerna med att storebror fastnade i ett staket och lillebror fick springa efter hjälp.
Allt slutade lyckligt efter att brandkåren tagit loss honom och han fick åka ambulans för observation. Då han hade ont i benet.

Jag har sett dem cykla omkull när de har fått prova att cykla i förväg och på tiden tills jag var framme så gick det förbi 4 personer och några som satt
på en parkbänk, så jag litar inte på att folk hjälper till utan försöker minimera riskerna så gott det går. Pojkar är pojkar och tävlar mest hela tiden verkar det som.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 517
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 434
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att...
Svar
13
· Visningar
2 375
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp