Bukefalos 28 år!

Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Kan du inte lägga in bilder på understuckna trakter?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Orsak o verkan.
För alla hästars skull.
Ta er tiden att bidra- snälla ni:love:

Också intresserad av detta. När våra hästar är nyskodda ser det ok ut, men efter 4-6 veckor är de understuckna. Är de felverkade då eller blir det bara så för att hovarna växer? Ska ta och fota före och efter, hovis kommer idag.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Understuckna trakter/lång tå.
Att ridhästar får långa tår är inte ett allt för ovanligt problem, understuckna trakter blir tyvärr också ofta resultatet. Har hästen även drabbats av dålig hornkvalité så blir det hela oftast svårare att behandla. Denna häst blev även väldigt halt om den tappade en sko, vilket den enligt ägaren ofta gjorde, därför valdes att inte riskera några avtrampade skor, hästen skoddes således med ganska korta skor för att undvika problem med tappskor på de sköra hovarna.
SEr mer ut som en fånghov http://www.alltomhastar.se/wp-content/uploads/2010/03/understuckna-trakter-l%C3%A5ng-t%C3%A5.jpg

4 v. senare http://www.alltomhastar.se/wp-content/uploads/2010/03/understuckna-trakter-4-veckor.jpg
"Efter ca 4 månader så har hela hoven fått ett annat utseende,tåväggen är rak och fin och flyter ej längre iväg framåt, traktdelen har intagit en bra position. och är inte längre understucken. Jämför även kronranden i den bakre delen av hoven med bilden längst upp, en klar förbättring. Hoven är inte längre är utfluten och missformad, den har den nu mycket bättre hållfastighet än i bilden längst upp, eftersom hornrören växer i rätt riktning hela vägen i från kronrand till bärrand. I tådelen finns nu en normaltjock hovvägg. Tilläggas bör kanske att denna häst arbetade normalt under hela behandlingstiden.
understuckna-trakter-4-m%C3%A5nader.jpg

C. Ivarius - Allt om hästar

Från en ET´s sida

Det går att lära sig att gå med högklackat, även om man är ovan. Men få skulle föredra högklackade skor som löparskor. Ännu färre skulle välja en högklackad sko med liten hälklack och en stor klack framme i tån. Det är vad en lång tå på hoven innebär…

Om du har en häst med långa tår och vill ha en häst som tävlar bättre och håller längre – verka bort tån och låt trakten vara.

Understuckna trakter

Ett lika stort problem som långa tår är understuckna trakter. Hovväggen stressas än mer av understuckna trakter än vad den gör av långa tår. Väggen skall vara del i stötupptagande i varje steg. Den mesta av den effekten sitter i lamellerna. För att de skall kunna jobba krävs att de ligger an mot marken i samma vinkel. Om trakten är understucken ändras vinklarna och stötupptagningen blir sämre. Istället får andra vävnader ta upp mer av stöten. Oftast drabbas leder, senor och gaffelband. En annan viktig sak med understuckna trakter är att de inte ger ett bra stöd åt foten eller för den delen hela hästen. Dess förmåga att stå avslappnat försämras och den börjar överanvända sina muskler och senor. Dessa blir ömma och inflammerade. Det kan drabba så höft upp som i nacken eller ryggen.

(har inte tagit med bilden)
En understucken trakt med för kort sko medför samma sak för hästen. Ett tankeexempel till: Ta på dig ett par träskor, två storlekar för små och med en extra klack i tån. Ge dig ut och spring. Berätta sedan för din omgivning om hur du klätt dig för din motionstur. Det är en mänsklig motsvarighet till understuckna trakter.

Ytterligare saker att tänka på när det gäller skoning är att forma skon efter hoven INTE tvärtom. Skon skall ge hoven möjlighet att jobba ordentligt, inte pressa ihop den. Jag vet att det innebär en ökad risk för avtrampning. Men det är det väl värt? Vad är ett par avtrampningsskor jämfört med de skador felaktig skoning kan orsaka?:bow:
Jämförelsen är faktiskt ganska sann.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

När jag säger att hovis ska ta mer på tån säger han att det inte går för då börjar det blöda. En fånghäst ska ju både ha låga trakter och kort tå sa de på kliniken. Och när jag hade equiterpeften sa hon att mina hästar hade för höga trakter. Så det har vi ändrat men nu känns det som de behöver verkas oftare.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Det går inte att ha för låga:confused: trakter o samtidigt en ngt för lång tå. Då kommer tån att fara iväg framåt.

Trakten ska vara i proportion till tån.

när min häst var fångverkad fick den ha en aning för hög trakt ett tag för att inte lägga ytterligare stress på tån. Där är det A o 0 att underlätta överullningen på de sköra tå-lamellerna som är utflutna pga att lamellerna har släppt ..
Den ska inte vara LÅG utan normal.
Normal trakt o kort tå. Då först kommer hästen att stå optimalt iom att det är tån som synbart växer mer, medan trakten trycks ihop hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Hej!

En dum fråga.. Borde inte en hög trakt lägga MER vikt och belastning på tån??

/Lavinia, bara undrar..
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Man måste skilja på begreppen om vad som är hög, ngt hög, låg trakt- hög trakt.

allt ska vara i förhållande till varandra.

En ngt hög trakt är just NGT hög i förhållande till tån o då av en orsak i mitt fall. Jag skrev just därför EN ANING HÖG!

Jag tycker att vi mer borde använda normallåg/ hög i vår sammanlagda beskrivning som kan skilja sig betydligt i vad man menar med det. Därför är bilder bra.
En FÖR låg trakt kommer aldrig att rimma med en god kort tå.
Vi får vänta tills hovisarna har slutat jobba o kan spåna såhär.....
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

När jag säger att hovis ska ta mer på tån säger han att det inte går för då börjar det blöda. En fånghäst ska ju både ha låga trakter och kort tå sa de på kliniken. Och när jag hade equiterpeften sa hon att mina hästar hade för höga trakter. Så det har vi ändrat men nu känns det som de behöver verkas oftare.

Vet inte När eller Hur den tänkenda kom!!
Precis som Axel säjer så har vi lärt oss i hovslagerskolan Skara 1976 av Proff. Åkerblom.
På den tiden det problemet vi hade var Francisa Trav Häster med tunn huvvägg och understuket träkt tack vara för tidig och för trång skoning, Plättfot Fjordis som tack vara en god avel inte längre finns:banana:
och sen varmblods häster som vill gärna strycka sig.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

När jag säger att hovis ska ta mer på tån säger han att det inte går för då börjar det blöda. En fånghäst ska ju både ha låga trakter och kort tå sa de på kliniken. Och när jag hade equiterpeften sa hon att mina hästar hade för höga trakter. Så det har vi ändrat men nu känns det som de behöver verkas oftare.

Ett tips om hästen snabbt får lång tå är att sko den med Natural Balance-skor. Hade tidigare problem med att ponnyns tår växte, men inte resten av hoven, och det har blivit mycket bättre efter ett halvår med nya skor.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Om jag få hoppa i:
En hög träkt komma att avlästa bojsen, underlätta överrollning och lägge mer vikt och slit på tån.
Ett uppmarksom ska hållas på den främ sträcksen för överbelastning.

Av interest:
Mular verkas med hög träkt, 50-55 grd.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

*KL*

Bilder på vad folk menar med lång tå, hög trakt etc skulle vara guld. Det är så svårt att förstå på bara förklaringar, tycker jag.

Jag anser tex att min häst har höga hovar- dvs hög i trakterna och i tån, hovarna växer liksom mer på höjden än framåt/utåt, men jag kan tänka mig att andra kallar det för långa hovar eller nåt helt annat.

/Lavinia, hovintresserad
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Var är bilden efter 4 månader?? Jag ser bara bilden på understuckna trakter och sen 4 veckor senare.. hade varit intressant.

Jag ska ju lätt erkänna att jag inte är ett fan av när traktstöden sticker ut för mkt , jag kan inte sko om efter varenda fälttävlan vilket jag hade fått göra om hovis hade fått bestämma, skorna hade rykt direkt. Men det är ju inte ens i närheten av vad du visar på dina bilder.. Ska se om jag kan få en bild. :cool:

Aha jag missade bilden.. eller jag trodde det var den som var efter 4 veckor men det är alltså efter 4 månader.. ja då har jag inget att tillägga eller bidra med i denna tråden
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag vill gärna också lära mig lite mer om det här.

Min nya häst är skodd med lite längre tå än vad jag är van vid. Frågade min hovslagare om det finns någon fördel med lång tå. Ja det finns det, travare som inte ska falla i galopp...

min kommer kortas i tån nästa gång hovslagaren kommer, ska bli spännande och se om man märker någon skillnad på henne :)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jämförelsen är faktiskt ganska sann.


Du får ursäkta men jag håller faktisk inte med i en enda stavelse.

Börja från början, läs av hornrörent tydliga belastningsförhållande och därefter notera var i själva hoven den största belastningen ligger.

För att detta sk leda till en vettig diskuttion så bör vi redan nu vara överens om vilken del av hoven som utsätts för den största belastningen i själva hornkapseln,, den raka eller den mest välvda sidan...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Börja från början, läs av hornrörent tydliga belastningsförhållande och därefter notera var i själva hoven den största belastningen ligger.

För att detta sk leda till en vettig diskuttion så bör vi redan nu vara överens om vilken del av hoven som utsätts för den största belastningen i själva hornkapseln,, den raka eller den mest välvda sidan...

Jag tycker att det är intressant med hovar och vill gärna lära mig mer. Därför hade jag verkligen uppskattat lite mer förklaringar. Jag har förstått det som att hornrören är de rör som den yttre hovväggen består av och som går uppifrån kronranden och nedåt till marken. Men hur läser man av deras belastningsförhållande och hur kan man se var den största belastningen ligger? Var ska den ligga?

Och vilka är de raka och vilka är de mest välvda sidorna av hovkapseln?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

*KL*

Bilder på vad folk menar med lång tå, hög trakt etc skulle vara guld. Det är så svårt att förstå på bara förklaringar, tycker jag.

Jag anser tex att min häst har höga hovar- dvs hög i trakterna och i tån, hovarna växer liksom mer på höjden än framåt/utåt, men jag kan tänka mig att andra kallar det för långa hovar eller nåt helt annat.

/Lavinia, hovintresserad

Det stora tillväxt är i tån, med den tillväxt komma hov vinkel att bryta bakåt.
Hovmekinism få trakterna att slita något mot skon.
Tyvär vet jag inte hur man sätta in bilder, mitt varmblod är något indragen på ena foten, berör på tidig skoning och jag misstänker ett långvarig skada som ung under uppväxt tiden.

FA:
Det är den räk bränt siden som ta den storsta belästning.
Coria har ett annat uppfättning, vet inte var det komma ifrån,
för att övertygga mig själv att jag har inte blivit helt ålderförkalket fråga jag hovslager bekänt som har gått dessa "tilläggs kurser" och är nu Jordbruks Godkände....right:grin: och den säjer att hästens belästning ligga på den bränta siden precis som vi lärt oss i skolen.
Vad gott, hästen fysiologi har inte ändra sig under åren :D
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

FA:
Det är den räk bränt siden som ta den storsta belästning.
Coria har ett annat uppfättning, vet inte var det komma ifrån,
för att övertygga mig själv att jag har inte blivit helt ålderförkalket fråga jag hovslager bekänt som har gått dessa "tilläggs kurser" och är nu Jordbruks Godkände....right:grin: och den säjer att hästens belästning ligga på den bränta siden precis som vi lärt oss i skolen.
Vad gott, hästen fysiologi har inte ändra sig under åren :D

Jag försöker översätta det du skriver eftersom du nu fått svaret från kollegor som gått "tilläggs kurser"

Om du med tilläggskurser menar fortbildningsblocken och dessutom att dessa kollegor fortfarande hävdar att den raka sidan är den mest belastade sidan så skäms jag över inlärningsförmågan..

Eller jag kanske ska skriva att denna fortbildning har två av världens mest erkända Veterinärer i ämnet hovar, hovens uppbyggnad och strukturer, fång och hovens belastningsförhållande.

Tyvärr så ser jag inte att du genom ditt delgivande förmelar annat än att dina kollegor totalt har missuppfattas vad dagens (för 8 år sedan) kommit fram till. Till dina kollegors försvar kan jag erkänna att denna Veterinär talar otroligt dålig svenska, mera svenglish och har ofta tidigare blivit förolämpad om att vara dansk..

Äkta Ower there är det i grunden och framför allt, jag behöver inte ens framföra att dina kollegor har missuppfattad detta,, det kommer automatiskt avslöja sig vid själva examen när man ska utföra en fysiologisk skoning, före besiktiga hästen statiskt och dynamiskt. Förklara hästens exteriör och fysiologiska förutsättningar, notera avvikelser så som felaktiga belastningsförhållande,rörelsestörningar,exteriöra avvikelser som påverkar individens framtida hållbarhet avseende tänkt bruk osv osv.


Utför man i det provet en fysiologisk skoning med envisheten om att den raka sidan är den mest belastade,, ja då förstår du nog själv att man tagit det hela med en klackspark..

Jag vill bara avsluta med att jag håller med dig till 100%,, hästens fysiologi har INTE ändrat sig under åren..

Dagens forskning och fortbildningarna försöker däremot med alla medel bidra till den enskilde utövarens förståelse för vad man genom modern forskning för dagen kommit fram till.

Det står faktiskt att yrket skall bedrivas utifrån beprövad forskning.. Med beprövad forskning menas inte för dagen den gammla millitära skolan.


Ge mig och alla andra en rimlig förklaring till vad som styrker din uppfattning om motsatsen och delge källa,,, i annat fall kommer det bli ytterst svår att ens bena ut om en trädstam böjer sig med vinden eller mot vinden och varifrån vinden blåser...
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Vi har varit här förut Coria och jag tro det hjälper inte FA eller dom andra.
Öget ljugar inte, man kan ofte se en ballförsjutning på den mest belästed siden.
Ett annat prov är att trava upp hästen, där se man tydliga spår om hästens belästning.
Om man kan inte se hur hästen belästa och slita på hoven hur i hela friden ska man vet hur man ska verka och sko?
Nu bli jag verkligen funderensom på dagens huvslager uttbildning.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

*KL*

Bilder på vad folk menar med lång tå, hög trakt etc skulle vara guld. Det är så svårt att förstå på bara förklaringar, tycker jag.

Jag anser tex att min häst har höga hovar- dvs hög i trakterna och i tån, hovarna växer liksom mer på höjden än framåt/utåt, men jag kan tänka mig att andra kallar det för långa hovar eller nåt helt annat.

/Lavinia, hovintresserad

Svårt att hitta ett bra hovslager film, har hitta den har:
www.youtube.com/watch?v=9-7v9CH6aDU&feature=related
Han vissa lite av hovens ballförsjutning.
hoppas det hjälper.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 206
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 363
Senast: Efwa
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 494
Senast: Ray
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 742
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp