Bukefalos 28 år!

Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak och

Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Ok. ni vill bara diskutera brant högre sida/ utfluten lägre sida:crazy:

när jag blev medlem här så påstogs det att den branta o högre sidan var den som belastades mest. För mig var det obegripligt då den utflutna sidan hela tiden blir lägre kontra den branta sidan- om inte utlägg göres för den branta att vidga sig.
Min hovis sätter endast 3 söm på insidan- som är den som oftast kan bli trängre o i förlängningen brant o ballförskjuten.

Det optimala torde väl vara att få båda sidors väggar att ha samma lutning o därmed ungefär samma belastning på normalhästen.:confused:

Vad har detta med långa tår o understuckna trakter att göra- som coari insinuerade:confused:

Varför är ni hovisar nästan alltid oense :crazy:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Tänk till nu Axel!

På vilket sätt påverkas landningsfas och belastningsfas på en häst som landar dubbelslående oavsett om det handlar om ett dubbelslående utsida-insida eller tå-trakt osv.
Som jag skrev tidigare är kraften i belastningen samt belastningens riktning delar av det som påverkar hovformen mest. Det är inte önskvärt att fördubbla tiden när hoven maximalt belastad vilket sker vid ett dubbelslående, kontra en plan landning.

Detta gäller på rakt spår. På böjt spår är det ofrånkommligt att hästen landar på sin utsida med innerben samt insida med ytterben.
Jag tycker ju att jag tänkt till:angel:

Om hästen sätter ner hoven i landningsfasen i trav med en låg trakt( låg eller lång o understucken) samt att då skon slutar längre fram än vad den skulle ligga på en normalhög trakt . Klart att tån blir mer lutande o lång.

I skritt sätter dessa hästar ner tån först o får ett stort genomtramp.

Är du med på hur jag tänker?

Om då skon slutar baktill där den borde ligga hjälper ju det till att inte få den ökade belastningen i landningsfasen.

Jag ser gärna att hästen ter sig sätta ner hoven plant o har då lätt lätt att koma iväg i påskjutsfasen. Nu menar jag på en ridhäst som travar generöst o inte travartrav.

Jag vet inte men det här verkar komma ur samma tro som Strasser- att många hästar har höga branta hovar o alldeles för hög trakt.

Hovisen använder samma storlek på skon fast hästens hela hov är framskjuten o passar egentligen inte längre.
Jag ser ingen med hög trakt. Möjligen hög o understucken.

Nyligen var det mkt kritik i en tråd om en häst som var snyggt skodd för 3 v sen, men som kunde haft mer utlägg o en rak tåvägg.
Det finns betydligt sämre skoningar än den. Jag tror att ni känner till det.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Med en häst med en framhov som har en utfluten utsida samt en rak kanske lite uppdriven insida är det inte fullt så självklart.
Den utflutna insidan i kombination med en ballförskjuten insida och kanske en spricka bakom bredaste punkt på insidan.
Här är alltså utsidan den mest belastade samtidigt som insidan bevisligen är under en väldig stress med tanke på ballförskjutningen och sprickan.

Olika teorier och orsaker till detta och hur problemet löses eller minskas hade varit spännande att ta del av!
För att se huruvida åtgärderna skiljer sig beroende på om man anser den breda eller raka sidan vara den mest belastade!

I detta fall har det visat sig vara väldigt effektivt att sko hoven med ett beslag där den friska sidan tar upp belastningen med ett hårt/fast understöd samtidigt som den skadade sidans belstning tas upp med ett mjukt/eftergivande understöd. Detta gäller dock INTE aktiva fullblod.

Man måste komma ihåg att i vissa belastningsfaser så utsätts hoven inte bara för en sida som blir mest belastad utan många gånger två sidor.

Böjda spår är ett ex,, Fullblod som är aktiva tävlingshästar är ett praktexempel på hur illa den mest belastade hoven blir (h.f) och hur den dubbla belastngen avspeglar sig.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Vad har detta med långa tår o understuckna trakter att göra- som coari insinuerade:confused:

Svaret är enkelt men orsakerna är många och svaret är.

Enkelt förklarat så är det av yttersta vikt att alltid försöka skapa cymetri i hoven, ju mer balanserat belastningen ligger rakt över hovleden ju mindre avvikelser ser v i i hornkapseln.

I det du verkar ha hängt upp dig på så är det inte svårare än att belastningen ligger för långt bak i hoven, t.o.m. långt bakom hovens bredaste del. För att komma till rätta med denna avvikande belsning så behöver man "bara" utföra en fysiologisk skoning så belastningen flyttas fram i hoven.

Detta kan göras på många olika sätt, ibland även med ett kompliterande mekaniskt understöd för hovbenets bakre del.

Vi kankse får anledning att återkomma lite mera ingående om själva åtgärderna så snart polätterna har ramlat ner om orsakerna.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Varför är ni hovisar nästan alltid oense :crazy:

Det är ju helt omöjligt att diskuttera detta när någon envisas med att leva kvar i den millitära skolan, samtidigt som det hejjas på från veterinärt håll i samma skola.

Det finns 2 här som jag verkligen skulle vilja sätta på skolbänken hos OW å CJ även om det förmodligen inte skulle leda till att hunden lär sig sitta.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Jag tycker ju att jag tänkt till:angel:

Om hästen sätter ner hoven i landningsfasen i trav med en låg trakt( låg eller lång o understucken) samt att då skon slutar längre fram än vad den skulle ligga på en normalhög trakt . Klart att tån blir mer lutande o lång.

I skritt sätter dessa hästar ner tån först o får ett stort genomtramp.

Är du med på hur jag tänker?

Om då skon slutar baktill där den borde ligga hjälper ju det till att inte få den ökade belastningen i landningsfasen.

Jag ser gärna att hästen ter sig sätta ner hoven plant o har då lätt lätt att koma iväg i påskjutsfasen. Nu menar jag på en ridhäst som travar generöst o inte travartrav.

Jag vet inte men det här verkar komma ur samma tro som Strasser- att många hästar har höga branta hovar o alldeles för hög trakt.

Hovisen använder samma storlek på skon fast hästens hela hov är framskjuten o passar egentligen inte längre.
Jag ser ingen med hög trakt. Möjligen hög o understucken.

Nyligen var det mkt kritik i en tråd om en häst som var snyggt skodd för 3 v sen, men som kunde haft mer utlägg o en rak tåvägg.
Det finns betydligt sämre skoningar än den. Jag tror att ni känner till det.

Jag tro Axel du är in i rätt spår, Strasser och dessa Naturliga Verkning, man ska verka efter hästens normal förslitning som i för sig skulla vara rätt, problemet är den del av hoven som inte sliter bli bara längre och längre. Huvslagers uppgift är att ta bort den överväxt delen för att återfå hovens balance (that is a no brainer)
Om du minns vi prata om dom två typ av belästning, statisk (när häst bara stå) och den rörliga.
Dom flesta häster i Sweden stå för det mesta, berörenda på ben ställning hitta dom den mest bekväm vilo ställning, du se hur dom stå trång och hur ena siden har en räk hov väg och ballförskjutnnig på den siden (ett räk rör ta mer belästning än en bjod). Till öget kan det se utt att hästen belästa den konkov siden. (lurig)
Vid verkning vill man återstella hovens balance så att hovväg har samma längd och träkt/ball komma i samma plan. Det säjer sig själv att verka man den siden som ser längst..den bränt siden komma hoven att få mer bryttning i hov leden och en mer understuket träktarm.
Vid skoning måste hovslagern har en uppfättning om hästen rörelset (skritt/trav) för att ger hoven den bäste stöd.

Jag hålla med dig, det börda inte vara en diskussion om hovens belästning, det vasentliga är verkstad, hur man återställa hovens balance och frisk hover för att få brukbar häster!
Att den finns en sån debate säjer att det finns nonting fel med dagens hovslagerutbildning.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Problemet blir om man sänker den höga branta sida. då blir det den mer belastade o då kommer den utflutna att skjuta ut än mer o då blir den givetvis lägre ... igen.

Man får sänka den utflutna för att få belastningen att vara kvar där o lägga ut skon på den branta sidan. Min fick så på ena bak när den stog konv. vid fång o skon lades ut 1 cm på insidan o det hjälpte.
Det är inte belastningen i sig som är fel utan avlastningen/ stödet som inte finns.

När jag skriver som detta är sanningen är det för att då får jag svar på tal när jag har fel:devil::bow:
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Svaret är enkelt men orsakerna är många och svaret är.

Enkelt förklarat så är det av yttersta vikt att alltid försöka skapa cymetri i hoven, ju mer balanserat belastningen ligger rakt över hovleden ju mindre avvikelser ser v i i hornkapseln.

I det du verkar ha hängt upp dig på så är det inte svårare än att belastningen ligger för långt bak i hoven, t.o.m. långt bakom hovens bredaste del. För att komma till rätta med denna avvikande belsning så behöver man "bara" utföra en fysiologisk skoning så belastningen flyttas fram i hoven.

Detta kan göras på många olika sätt, ibland även med ett kompliterande mekaniskt understöd för hovbenets bakre del.

Vi kankse får anledning att återkomma lite mera ingående om själva åtgärderna så snart polätterna har ramlat ner om orsakerna.
Ja men det är ju det jag förenklar genom att skriva att de går i "bakvikt".

Allt fokus verkar att ligga på att korta/ backa tån o då med allsköns nya modeller av skor.
Aldrig hör man talas om vikten av att hästen får ett bättre understöd för trakten:confused:

Alla skor slutar vid den för långt fram liggande understuckna trakten. hur ska man någonsin får den att bli rätt igen:confused: 3-4 cm från ballarna sett på nedsatt hov.
På upplyft hov vill jag att man inte ska se ballarna ligga neråt som de tillhörde en del av hoven.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Du är lika hysterisk som vanligt! Var har jag "hejat på" ngn? Jag länkade till en artikel i ett inlägg som inte var riktat till dig. Den menar att den vertikala belastingen är lika men att den horisontala komponenten är större på den lutande sidan. Vilket innebär större total belastning på den lutande sidan.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Väldigt intressant tråd, hur kan det komma sig att åsikterna kan gå så kraftigt isär?!

=)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

KL

Hmm, jag tror att jag ska ta och fota min häst och hans MKT icke-typiska hovform. Låta er kommentera bilden och se vad ni kommer med för teorier:)

Kan säga att EN hovslagare har lyckats lösa problemet och få hästen brukbar igen - och den hovslagaren är jag evigt tacksam för att han har förmågan att "tänka utanför boxen"!

Återkommer med bild.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

För att man har haft det som ett mantra o sen tänkt till lite bättre.

Om expertisen påstår ngt så köper man det utan eftertanke. Det blir allmänt vedertaget. En praxis.

Det säger sig självt att en brant vägg inte kan expandera vid tryck ovanifrån-stumt o växer bara på höjden o den sidan blir högre o då ballförskjuten.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

KL

Hmm, jag tror att jag ska ta och fota min häst och hans MKT icke-typiska hovform. Låta er kommentera bilden och se vad ni kommer med för teorier:)
Återkommer med bild.

Gör det i en egen nyöppnad tråd så det inte blir TS,,,

det är inte helt ovanligt att vissa focuserar sig på det sista och så flyter tråden iväg från sitt ursprungliga ämne.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Varför skulle jag öppna en egen tråd för det?? Det är i HÖGSTA grad relevant i denna tråd. Om det inte är så att du tycker att det besvärande på något sätt förstås. Eller vill du bara precis ha de inlägg som passar dig personligen?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

KL

Till er andra, förutom Coari då, så hoppas jag att ni tycker att det är relevant att få se en bild på hovar som inte är helt typiska? Jag trodde att tråden handlade om att slå era kunskaper ihop gällande just hur man uppnår en bra balans för hästen, genom en korrekt verkning och skoning? Understuckna trakter? Jäpp. Oliksidiga hovar? Jäpp.

Är det relevant nog i tråden?
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Nu är det ju inte jag som startat tråden, har nog inget vettigt att tillföra den heller. Jag har betydligt lättare för att förstå hur hovar ser ut inuti (och axel, jag tänker då inte på molekylnivå, eller ens cellnivå). Men jag vill gärna förstå lite mer om utsidan och tycker det är intressant. Klart du ska lägga in dina bilder.

Strunta i coari, han tycker alltid att han ska bestämma :)
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Problemet blir om man sänker den höga branta sida. då blir det den mer belastade o då kommer den utflutna att skjuta ut än mer o då blir den givetvis lägre ... igen.

Man får sänka den utflutna för att få belastningen att vara kvar där o lägga ut skon på den branta sidan. Min fick så på ena bak när den stog konv. vid fång o skon lades ut 1 cm på insidan o det hjälpte.
Det är inte belastningen i sig som är fel utan avlastningen/ stödet som inte finns.

När jag skriver som detta är sanningen är det för att då får jag svar på tal när jag har fel:devil::bow:

You got it!!! För att få ett jämnar stöd ett ring sko kan vara till hjälp. Jag minns vi hade månge häster med dåliga hover, svag understuket träkt som kom in i Skara, Smedmäster Tore Svedberg alltid rekomendera Ringsko, hästen fick bra stöd och vid näst skoning man kunde se ett markänt förbättring.
Det här att sko kort och inte täcka träkten kan ger upphov till växt problem och infetion.

vi för gjöra dig till hovslager, du kan bli bra ;).
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Väldigt intressant tråd, hur kan det komma sig att åsikterna kan gå så kraftigt isär?!

=)
Kunskaperna,erfarenheterna och helhetssynen varierar .;)

Själv vet jag inte var man ska börja svara här för det är lite rörigt.:devil:

Om en häst är illa skodd och har understuckna trakter och den skos bättre och oftare och blir ok ,fine då var svaret enkelt ,hästen behövde en kompetent hovis och kortare skoperioder.

Sen kan vi lägga till fler faktorer som gör det hela mer komplicerat.
Om nu hästen skos korrekt och tillräckligt ofta för individen men ändå får understuckna trakter? Kan det då bero på tex exteriör,tex extremt veka kotor? Ont i ryggen? Tandproblem? Dålig ridning?Gamla skador?Listan tar aldrig slut.Olika kombinationer av alla saker.
Värsta scenariot har hästen med taskig exteriör och gamla skador som rids fel och får en inkompetent hovis,långa skoperioder och en okunnig hästägare..alla variationer finns.

Allt ovanför hästens hovar påverkar också hur hästen belastar sina hovar.
Hovslagarens jobb är superviktigt MEN andra stora faktorer kan påverka enormt.

Det finns okompetenta hovslagare ,hästägare ,veterinärer,ryttare och en salig blandning av alla varianter..

Det man vill uppnå är väl det bästa av allt.
Att hästindividen får den hjälp den behöver.Det är inte alltid bekvämt eller enkelt .


Ett ex om hästen har ont i ryggen och inte får hjälp ,hur skall man då kunna få upp trakten om inte grundorsaken fixas,trakten kan va ett symtom .
Å andra sidan kan ryggont uppkomma av felaktig vinkel på hovarna.
Hönan och ägget..

Helhetssyn hos hovslagare och hästägare är superviktigt.


En korrekt verkning och balans för en häst är inte samma som för nästa häst,det handlar om individer med olika exteriör mm.

Hovslageri är inte enkelt
Ringskor tex kan hjälpa en indvid men va en totalkatastrof på nästa.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

En klok Lille Skutt vi har här på forumet:)

Och jag sitter här med mina bilder i JPG format men lyckas inte klura ut hur jag ska få in dem här (trodde att det var en simpel sak men icke för mig tydligen). Någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur i h-ndan man gör? Och jag har 4-5 bilder som jag skulle vilja ha in i samma inlägg om det går.
 
Sv: Alla duktiga hovisar- slå ihop era kloka kunskaper. Understuckna trakter-orsak oc

Varför skulle jag öppna en egen tråd för det?? Det är i HÖGSTA grad relevant i denna tråd. Om det inte är så att du tycker att det besvärande på något sätt förstås. Eller vill du bara precis ha de inlägg som passar dig personligen?

:rofl: så länge du delger historik och det håller sig inom själva tråden så har jag absolut inga problem med att du delger det..

Vad är det som får dig att "tro" att jag bara svarar på inlägg som passar mig personligen???

Vad är det som ofta får mig att notera att vissa användare gärna vill delge sina egna problem än att respektera andras.??
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 238
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 533
Senast: Efwa
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 551
Senast: Ray
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 802
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp