Bukefalos 28 år!

Alla hästar han rätt till en andra chans.

CeciliaT

Trådstartare
Alla hästar har rätt till en andra chans.

Hej!
Jag tänkte starta en tråd som kanske kan hjälpa andra som tagit sig an före detta vanvårdade, oinridna vuxna hästar och ge dem en andra chans.

Jag och min kompis tog i somras an oss en 14årig nordsvensk. Han och hans helbror stod hos en man som tyckte mycket om dem men inte visste något om hästar vilket gjorde att de for illa. De var väldigt ovårdade, undernärda, dåliga hovar och hade ingen social kompetens att tala om. Vi har kämpat hela sommaren och hösten med att vinna hans förtroende vilket är svårt då han är väldigt sluten. Han har många psykiska men och tvångsbeteenden och är väldigt matorienterad. Det gick bra ett tag och sen föll vi tillbaka och så höll det på. Tillslut kände vi att om vi ska göra detta ska vi göra det ordentligt och be om hjälp när det inte går längre.
Nu har vi kontaktat en NH-tränare som är underbar och som har hjälpt oss. men vi har lång bit kvar att gå även om vi har gjort små framsteg. Just nu får vi träna honom med övningar som man gör med föl, leda honom på ett bra avstånd och att han ska lära känna sin kropp.

Många ansåg att vi var optimistiska, till och med dumma för att vi gav honom en chans att få ett bra liv även om det betyder att vi bara kan rida ut i framtiden. Men vi ser det inte så. Det är värt allt för oss. Även om han inte litar på någon än och är väldigt osäker så älskar vi honom över allt.

Jag tänkte fortsätta skriva om våra övningar och framsteg som kanske kan ge idéer och hjälpa andra.

Om ni har varit med om något liknande och kämpar på i detta nu, skriv gärna om hur det går. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

För ca 2 år sedan köpte jag en "problemhäst". Det var ett 5-årigt halvblod som inte var inriden. De hade försökt men blivit avkastade.
De kunde inte leda honom utan att han sprang över dem, kunde inte gå med andra hästar för då sparkade och högg han.
Före mig hade han haft 5 olika ägare. Alla hade på olika vis velat visa vem som bestämde.
Första dagen hemma hos mig fick han stå inne och bara se de andra hästarna. Morgonen efter släppte jag ihop honom med mitt gamla sto som alltid är jättesnäll mot andra hästar. Han brydde sig inte om henne utan sprang bara runt och tittade på alla buskar och träd i hagen ( hade tidigare stått i en lerig ruta 10x10 meter). Efter 10 minuter stog de och åt i samma hö hög. Han har ALDRIG sparkat åt någon häst hos mig.
Fick åka och ta bort 2 tänder som växte in i kinden på honom + vargtand. Inte konstigt att han hade ont av tränset.
Provade ut en sadel som passade och har inte haft några större problem med att rida in honom.
Han är världens goaste häst och kommer alltid i full gallop när jag hämtar honom i hagen. Jag har aldrig haft en häst med en sån personlighet som honom. Han är helt klart mitt bästa hästköp.:love:
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

:D Vad härligt att det fixade sig. man undrar ju vad de andra gjorde som var så fel eftersom han inte alls verkade vara någon knepig häst.
 
Sv: Alla hästar har rätt till en andra chans.

Vad hände med den andra hästen?

Han är hel-lillebror till våran och bor i samma stall och ägs av en vän till oss. Han var inte lika nedgången som tur var. De jobbar hårt de med men han verkade ha lite förkunskaper vilket gör att de har kommit längre. :)
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Hon menar nog; Bra jobbat med dessa hästar :D

M-oaa
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Jag hade en häst,
kan väl inte säga att han var direkt en svår häst enligt mig, men enligt många andra var han det, de var jag som hade problem med han, i början..

Han kom till mig som en otroligt vild 20-åring, en mörk vinterkväll kl. 10..
Shettisen jag hade var ensam hela dagen, vilket han aldrig varit förut (självklart lämnad själv men aldrig över dagen) !
Och bara 8 månader..
Men vi var tvungna att lämna han 8 på morgonen och komma tillbaka 10 på kvällen, han hade alltså inte ens hästsällskap under denna tid!
Men de var nyttig träning :D

Hästen vi provred var inte densamma vi fick med i transporten!
Den vi provred hade varit lugn, trygg och cool!
Men den vi lastade på och ur, de var inte densamma Coolman (vi kallade han ibland för de, vill inte skriva hästens riktiga namn)..

När vi lastade av, var han stirrig, var på tårna och kunde aldrig varva ner.
Snurrade runt och höll på när vi skulle ta av transportskydden.
Efter ett evigt tjat med hästen, slängde vi in han i hagen med dom på!
Shettisen och valacken fann sig direkt i sitt sällskap!
De klickade mellan dom så de lät, hihi!

2 veckor senare så konstaterade vi att han mådde väldigt dåligt då han började stegra med min syster på ryggen som inte ridit sen hon var 6 år (var då 18).
Tog ut vet, lunginflammation konstaterades, och att han troligen haft det i ca. ett halvår!!
Vet var osäker på om han hade sina dagar räknade..
Medicin skrevs ut och han stod ytterligare 8 veckor..

En häst med en ryttare med problem var vart allt började efter 9 veckor.
Jag var livrädd för han!
Det säger jag med vilja faktiskt.
Jag var rädd, de visste ju hästen sen länge.
Tog hjälp av en ridlärare i närheten, men inte fick vi bukt på henne, hon sade en gång:
"Detta var en besvärlig häst, vi får helt enkelt testa med gummisnodd nästa gång så han får ordning på sig!!"
Jag hade inget att säga.
Gummisnodden kom på prompt!
De som hände den ridturen var säkert 25 gånger i diket och där kom en stegringar också..
Gjorde inte saken bättre!

Tog tag i saken själv med hjälp av min mamma!
Oj, stora framsteg när man bara litade på att allt skulle gå okej :)

I augusti fick vi medryttare, i september galopperade jag för första gången någonsin på min alldeles egna häst, Coolman!

Sen for de bara iväg, vi galopperade genom skogen, vi började med dressyr, min medryttare som instruktör.
Sen kom den dagen i slutet av september när jag hoppade 105 cm på han!

När första snön kommit för att stanna, så ringde jag en NH-tränare.
Vi tränade och tränade och tränade.
Till slut köpte jag repgrimma och ledrep av henne (för den delen kostade det 600 spänn!! :o )
Men bra vart han!

En lugn, cool Coolman! :D
Han var bättre än när jag provred, och definitivt Mycket bättre än den jag fik hem!

I månadsskiftet december/januari så red vi runt i halsring, han följde mig helt lös, gjorde vad jag gjorde.
Shettisen kunde även buga, ligg och stegra!

Coolman lärde mig SÅÅ mycket!
Detta var min första häst som jag har ägt själv, har varit delägare o.s.v.
Men en bättre häst än denna, får ni enligt mig leta efter!
Jag använde pessoa ett fåtal gånger på han, när jag red ut, han var förjävlig! Men även där kom han till ordning och kunde ridas i endast repgrimma.:love:

En otrolig känsla har allt detta vart.

Nu är Coolman och shettisen sålda, men är där regelbundet och ser till dom :)

Men, allt detta jag kunde göra med Coolman på slutet har vi att tacka min tränare Jill Johansson för!

Coolman ägde jag förövrigt i 1½ år. Shettisen i nästan 2½ år.

Tänk att en häst kan lära en människa så mkt! :)
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Min häst var iofs inriden när jag köpte honom, men pga dålig inridning + misshandel så var han knappt ridbar när vi "provred" honom.

När vi kom till gården där min älskade häst stod, så sa dom (ägarna + skötaren) att Filipus stod inne i stallet så vi gick in där och såg i en mörk, liten spilta en söt fux med vit man och svans men som var lerig från topp till tå och så rädd att han skakade. Vi fick inte gå in i spiltan till han utan stå bakom väggen och försöka borsta bort den värsta leran, sen släppte vi lös honom så han fick backa ut själv och så borstade vi benen, under magen och fixade iordning honom. Hela tiden var han så rädd, jag minns det som om det var igår..

Ridturen gick inte så bra kan jag säga. Man fick sitta på ryggen hans, men tog man i tyglarna så fick han panik, nuddade man honom med skänklarna skenade han. Men vi beslöt oss för att köpa honom för ett hutlöst pris (som jag idag aldrig hade accepterat) och en vecka senare var han besiktad och klar för transport hem till oss.

Det var inte lätt första tiden hemma hos oss, man kunde inte fånga han i hagen och första ridturen slutade i ren panik och sken på stora vägen (:eek:) men det slutade bra ändå..

Vi började om från början med honom helt och hållet. Kollade upp tänder osv, det såg bra ut så vi körde NH med honom, gick en kurs där vi fick jättemkt hjälp och så tränade vi massa hemma innan vi började rida in honom på nytt. Men det var inte det lättaste, med tanke på hans dåliga förflutna så var han så svår att till och med tränare bad oss avliva honom :eek: för han var så farlig tyckte dom. Jag tyckte helt andra saker, jag såg en bra häst i honom som bara hade haft det svårt.

Och det var ingen lätt häst vi hade köpt, varje ridtur slutade i blod, svett och tårar men det var det värt. För till sist så klickade det mellan oss, vi blev ett samspel. Blod, svett och tårar byttes ut mot skratt, leenden, tårar av glädje.

För ett år sedan tävlade vi för första gången och fick beröm för den fina ritten och samspelet. Jag grät av lycka.

Min älskade häst har bott hos mig i snart 10 år !



 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Vad härligt det är att läsa allt detta. Det ger en verkligen känslan av att det kommer lösa sig med min nordis, förr eller senare :D
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Tid, tålamod och åter, tid..
Det är de man måste ge dom, och en chans såklart :)

Det tog 4 månader för min att ens sluta springa 24/7 i hagen på sommaren.
Han såg sjön, han hade aldrig förr sett en sjö som glimtade av solen ;)

Härliig historia filipuss!! :D :bump:

tur att de finns dom som ger hästar en andra chans å inte bara satsar på slakt! :bow:
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Tid, tålamod och åter, tid..
Det är de man måste ge dom, och en chans såklart :)

Det tog 4 månader för min att ens sluta springa 24/7 i hagen på sommaren.
Han såg sjön, han hade aldrig förr sett en sjö som glimtade av solen ;)

Härliig historia filipuss!! :D :bump:

tur att de finns dom som ger hästar en andra chans å inte bara satsar på slakt! :bow:

Håller med dig helt. :) De är värda att få göra rätt för sig.
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Håller med dig helt. :) De är värda att få göra rätt för sig.

Ja, helt klart har dom de! :)
Alltför många tycker att tex travare är ren skit!
Visst, en del är faktiskt så överansträngda i benen att dom knappt kan stå :crazy:
men dom flesta är ju såå bra!

Och samma sak med galopphästar,
dom är präglade för att göra som dom gör, men ingen häst är omöjlig!

om jag kunde skulle jag nog ha hela ladan full med hästar med en otroligt bakgrund :rofl:
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Ja, helt klart har dom de! :)
Alltför många tycker att tex travare är ren skit!
Visst, en del är faktiskt så överansträngda i benen att dom knappt kan stå :crazy:
men dom flesta är ju såå bra!

Och samma sak med galopphästar,
dom är präglade för att göra som dom gör, men ingen häst är omöjlig!

om jag kunde skulle jag nog ha hela ladan full med hästar med en otroligt bakgrund :rofl:

Alla hästar är bra hästar, de är vi människor som gör att de får trasiga ben, blir aggresiva och ser ner på dem för att de tillhör en viss ras.

Jag skulle också vilja ha ladan full :D Jag tycker att hästar som har haft en dålig bakgrund ofta har väldigt mycket personlighet och så mycket tacksamhet i sig när de får det bättre. Även om de kan vara oroliga, okunniga, stressade eller liknande så är de så tacksamma när de till exempel får sig ett mål mat. Min häst är sådan nu. Han har svultit och varje gång vi tar in honom i boxen där det ligger mat och han har fått tugga en stund så är han så otroligt rofylld och positiv. Det är en underbar känsla att få göra det bättre för någon. :D
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Alla hästar är bra hästar, de är vi människor som gör att de får trasiga ben, blir aggresiva och ser ner på dem för att de tillhör en viss ras.

Jag skulle också vilja ha ladan full :D Jag tycker att hästar som har haft en dålig bakgrund ofta har väldigt mycket personlighet och så mycket tacksamhet i sig när de får det bättre. Även om de kan vara oroliga, okunniga, stressade eller liknande så är de så tacksamma när de till exempel får sig ett mål mat. Min häst är sådan nu. Han har svultit och varje gång vi tar in honom i boxen där det ligger mat och han har fått tugga en stund så är han så otroligt rofylld och positiv. Det är en underbar känsla att få göra det bättre för någon. :D

Ja, precis så är det, alla hästar skulle ju springa i det fria utan några skador och bekymmer om inte vi lagt oss i från början..
Men de är rätt tur ändå att vi gjorde det, hehe :p

Om man hade råd och tid så hade det nog inte varit några problem med ladan full :D
Ja, dom har nog dubbelt så stark personlighet som en "vanlig" häst, dom blir jätte vänliga och goa, som du sade, dom är väldigt tacksamma! :love:
Tyvärr är ju många otroligt förstörda och så tar folk dom som inte klarar av dom, och så blir det helt fel, det är synd..
Jag gjorde helt klart fel i början, men det vart ju rätt till slut iaf.. ;)

Det är helt otroligt att ta hand om en "förstörd" häst och få något underbart av det,
tyvärr inser ju inte alla som inte varit med under hela tiden vilka fina hästar vi har jämfört med deras väldigt dyra tävlingshästar.. :cool:
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Vilken bra tråd!! Jag håller just att få "ladan" full!! Häromdagen köpte jag en ardenner som då lämnade sitt föl...hon hade haft en svår förlossning och gick inte att ha som avelshät, och då var hon inget att spara på tyckte dom! Skulle skickats till slakt annars! Hon är grymt undernärd,full med bitsår efter dom andra hästarna där och troligen inte bra hanterad då hon vägrar att lyfta hovarna osv. Jag vet att det ligger otroligt mycket jobb framför mej men det är det värt! Nu har jag haft många raser från shettis till nordsvensk men aldrig ardenner!! En stor utmaning! men vad gör man inte om hoppet finns där! just nu har hon varmblod och shettis som sällskap och det funkar bra, vräker i sig mat så det lär nog g åt en del i vinter:) kan lägga ut bilder senare!!
 
Sv: Alla hästar han rätt till en andra chans.

Ja, precis så är det, alla hästar skulle ju springa i det fria utan några skador och bekymmer om inte vi lagt oss i från början..
Men de är rätt tur ändå att vi gjorde det, hehe :p

Om man hade råd och tid så hade det nog inte varit några problem med ladan full :D
Ja, dom har nog dubbelt så stark personlighet som en "vanlig" häst, dom blir jätte vänliga och goa, som du sade, dom är väldigt tacksamma! :love:
Tyvärr är ju många otroligt förstörda och så tar folk dom som inte klarar av dom, och så blir det helt fel, det är synd..
Jag gjorde helt klart fel i början, men det vart ju rätt till slut iaf.. ;)

Det är helt otroligt att ta hand om en "förstörd" häst och få något underbart av det,
tyvärr inser ju inte alla som inte varit med under hela tiden vilka fina hästar vi har jämfört med deras väldigt dyra tävlingshästar.. :cool:

Oh blir helt varm när jag läser detta. Tänker exakt likadant :D De anar inte vad våra hästar har fått kämpa och gå igenom mycket för att komma dit de är.

Gjorde också mycket fel med min i början, eller ja, ägaren sa att han hade blivit körd regelbundet och dragit timmer så vi var kanske inte helt med på hur lite han kunde. När hans brorsa fick panik framför en rokard så fattade vi att de nog inte blivit körda så mycket. Men nu har det ju börjat rätta till sig. får hålla på med fölhandeting.

Men hur vimsig och okunnig han än är så kan jag ju säga att han är ju inte galnare än vissa tävlingshästar man sätt som har varit fullt inridna. :cool:


Vilken bra tråd!! Jag håller just att få "ladan" full!! Häromdagen köpte jag en ardenner som då lämnade sitt föl...hon hade haft en svår förlossning och gick inte att ha som avelshät, och då var hon inget att spara på tyckte dom! Skulle skickats till slakt annars! Hon är grymt undernärd,full med bitsår efter dom andra hästarna där och troligen inte bra hanterad då hon vägrar att lyfta hovarna osv. Jag vet att det ligger otroligt mycket jobb framför mej men det är det värt! Nu har jag haft många raser från shettis till nordsvensk men aldrig ardenner!! En stor utmaning! men vad gör man inte om hoppet finns där! just nu har hon varmblod och shettis som sällskap och det funkar bra, vräker i sig mat så det lär nog g åt en del i vinter kan lägga ut bilder senare!!

Skönt att någon lyckas få ladan full, hehe :P
Vad underbart att du kunde rädda henne. hon kommer ju säkerligen kunna användas till allt möjligt bara hon får äta upp sig lite och får tid. :) Adennrar är rikigt vackra hästar, faktiskt en utrotningshotad hästras fick jag veta för ett par månader sen (även nordsvensken).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 061
Senast: Mauen
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 667
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp