Bukefalos 28 år!

Alla män är potentiella våldtäktsmän

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det har jag aldrig sagt. Alla män är potentiella våldtäktsmän. Det är skillnad.
Men vad fyller det för funktion? Är du ok med alla liknande generaliseringar angående potential oavsett vad det gäller?

Alla invandrarmän är potentiella våldtäktsmän. Alla kvinnor är potentiella seriemördare. Alla personer är potentiella terrorister. Alla muslimer är potentiella terrorister.

Vilka är ok och vilka är inte ok? Varför?
 
Men vad fyller det för funktion? Är du ok med alla liknande generaliseringar angående potential oavsett vad det gäller?

Alla invandrarmän är potentiella våldtäktsmän. Alla kvinnor är potentiella seriemördare. Alla personer är potentiella terrorister. Alla muslimer är potentiella terrorister.

Vilka är ok och vilka är inte ok? Varför?

Varför gör du skillnad på män och invandrarmän?
 
Jag har som sagt aldrig haft den diskussionen tidigare, irl. Så jag hade ingen aning om hur jag skulle reagera. Men när snubben började snacka om det så blev det mitt svar. Och sen står jag ju såklart för vad jag sa, och att jag sa det. Men det är ju det som är lite syftet med tråden. Jag var nyfiken på att höra hur andra hade svarat.
Jo jag förstår det. Men vad jag undrar är, och det har du inte svarat på, vad exakt ville du uppnå med att säga det? Tror du, när du uttrycker dig så, att folk kan ta till sig det du säger? Känner du, efter att ha uttryckt dig så nu vid ett tillfälle, att det här är nåt som fungerar?

Angående paranoian: Jo, jag tycker att det hör hit. Att gå runt och tänk att vilken man som helst kan våldta närsomhelst är inte sunt. Inte heller att oroa sig över att personen man möter på gatan är yxmördare eller solochvårare.
 
Jo jag förstår det. Men vad jag undrar är, och det har du inte svarat på, vad exakt ville du uppnå med att säga det? Tror du, när du uttrycker dig så, att folk kan ta till sig det du säger? Känner du, efter att ha uttryckt dig så nu vid ett tillfälle, att det här är nåt som fungerar?

Angående paranoian: Jo, jag tycker att det hör hit. Att gå runt och tänk att vilken man som helst kan våldta närsomhelst är inte sunt. Inte heller att oroa sig över att personen man möter på gatan är yxmördare eller solochvårare.

Jag tror inte att män med den grundinställningen och den skeva kvinno/invandrarsynen tar till sig av något som jag säger. Tyvärr.

Nej, min enorma rädsla (jag är inte paranoid i bemärkelsen att jag uppfyller kriterier för den diagnosen) har inget att göra med min åsikt att jag tycker att alla män är potentiella våldtäktsmän.
Men absolut, det är inte sunt att gå omkring och vara rädd för att bli våldtagen. Det ska ju vara en självklarhet att kunna gå runt vart som helst, hur som helst, utan att känna sig utsatt. Men tyvärr funkar inte samhället så.
 
Jag tror inte att män med den grundinställningen och den skeva kvinno/invandrarsynen tar till sig av något som jag säger. Tyvärr.

Nej, min enorma rädsla (jag är inte paranoid i bemärkelsen att jag uppfyller kriterier för den diagnosen) har inget att göra med min åsikt att jag tycker att alla män är potentiella våldtäktsmän.
Men absolut, det är inte sunt att gå omkring och vara rädd för att bli våldtagen. Det ska ju vara en självklarhet att kunna gå runt vart som helst, hur som helst, utan att känna sig utsatt. Men tyvärr funkar inte samhället så.
Jag har aldrig gått runt och oroat mig för att våldtagen...
Måste man det?
Våldtagen blir man för det mesta av någon bekant, inte sällan av någon nära bekant/nära relation och oftast inomhus på ett bekant ställe, säger åtminstone statistiken.

Jag är kvinna för den som eventuellt missat det.
 
Dels så står det i trådstarten om två helt olika företeelser:
1. Oroligheter kring stationsområdet i Uppsala där även polisen gått ut med att majoriteten av brotten (rån, droghandel) begås av nyanlända.
2. Våldtäkter (och att dessa främst begås av invandrare)

och av den anledningen tänker jag att debatten irl kanske redan initialt blev mer förvirrad än vad den hade behövt bli.

Relaterat till punkt två som debatten här kommit att handla om så säger jag oftast ifrån om någon i min närhet ger uttryck för rasistiska/sexistiska åsikter, men jag är noga med hur jag formulerar mig för att ha en chans att nå fram och skulle inte dundra på med att "alla män är (potentiella) våldtäktsmän". Det är även en milsvid skillnad på innebörden i meningen om man har med eller tar bort ordet "potentiella".
 
Jag har aldrig gått runt och oroat mig för att våldtagen...
Måste man det?
Våldtagen blir man för det mesta av någon bekant, inte sällan av någon nära bekant/nära relation och oftast inomhus på ett bekant ställe, säger åtminstone statistiken.

Jag är kvinna för den som eventuellt missat det.

Klart en inte måste det! :)
 
Oj! Men är det för att du känner dig träffad personligen? För jag säger ju inte att någon personligen (i det här fallet han i bilen) skulle våldta.

Ja, jag skulle ta det väldigt personligt om någon sa att alla med min könstillhörighet är potentiella *sätt in valfri ord*. Varför skulle jag inte ta det personligt om det gäller MIG (min könstillhörighet)?

Fast det var ju just det du gjorde, föraren var väl man? Och enligt dig är alla män potentiella våldtäktsmän - alla män inkluderar han som körde dig.
 
Ja, jag skulle ta det väldigt personligt om någon sa att alla med min könstillhörighet är potentiella *sätt in valfri ord*. Varför skulle jag inte ta det personligt om det gäller MIG (min könstillhörighet)?

Fast det var ju just det du gjorde, föraren var väl man? Och enligt dig är alla män potentiella våldtäktsmän - alla män inkluderar han som körde dig.

Fast bara för att jag säger så, så betyder det ju inte att jag menar att alla män våldtar.
 
Jag tror inte att män med den grundinställningen och den skeva kvinno/invandrarsynen tar till sig av något som jag säger. Tyvärr.
Men tycker du att det är ett bra sätt att uttrycka sig på för att få en vettig dialog, för att få människor att lyssna? Eller uttryckte du dig bara jävligt klantigt för att du kände att det inte spelade nån roll vad du sa?
 
Det blir snarare bara ännu mer korrekt än din generalisering eftersom personer som har utrikes födda föräldrar är kraftigt överrepresenterade.
Oj det ser inte bra ut när du hellre nämner lesbiska våldtäkter än mäns överrepresentation på över 90% som misstänkta sexualbrottslingar medan du jättegärna ropar överrepresentation för en grupp som inte kommer i närheten av mäns överrepresentation....... Då verkar det som att du har totaaalt olika kriterier för "kraftig överrepresentation" beroende på gärningsman :) bara en heads up

Och nej det blir inte mer korrekt eftersom kön är statistiskt mer avgörande och mansrollen finns globalt :)
 
Oj det ser inte bra ut när du hellre nämner lesbiska våldtäkter än mäns överrepresentation på över 90% som misstänkta sexualbrottslingar medan du jättegärna ropar överrepresentation för en grupp som inte kommer i närheten av mäns överrepresentation....... Då verkar det som att du har totaaalt olika kriterier för "kraftig överrepresentation" beroende på gärningsman :) bara en heads up

Och nej det blir inte mer korrekt eftersom kön är statistiskt mer avgörande och mansrollen finns globalt :)
Varför jag tog upp lesbiska var för att visa att det är inte en del av en mansroll. Att män står för större delen av sexualbrotten betyder inte att det är del av en mansroll. Du blandar och ger i vad du applicerar mina kommentarer på.

Män är överrepresenterade när det gäller sexualbrott, vad beror det på? Invandrarmän är överrepresenterade bland männen när det gäller sexualbrott, vad beror det på? Om man nu vill vara polemisk och använda tidigare använda logik så beror männes överrepresentation på en mansroll och följdaktligen invandrarmännens överrepresentation på på en invandrarroll?

Om vi ska lära oss något om fenomenet och hur vi ska hindra det från att ske så bör man försöka ta reda på vad som ligger bakom, då blir det även intressant att titta på varför vissa grupper inom denna subgrupp skiljer sig från övriga.
 
Jag har aldrig gått runt och oroat mig för att våldtagen...
Måste man det?
Våldtagen blir man för det mesta av någon bekant, inte sällan av någon nära bekant/nära relation och oftast inomhus på ett bekant ställe, säger åtminstone statistiken.

Jag är kvinna för den som eventuellt missat det.
Våldtagen är det sista jag tänker på de tillfällen jag är lite skraj, en mörk blåsig höstkväll sådär. Är snarare mer rädd för att någon galenpanna ska mörda mig. Men brukar lugna mig väldigt fort. Risken är liten att råka ut för något överhuvudtaget.
 
Men tycker du att det är ett bra sätt att uttrycka sig på för att få en vettig dialog, för att få människor att lyssna? Eller uttryckte du dig bara jävligt klantigt för att du kände att det inte spelade nån roll vad du sa?

Nej, jag är nöjd över det jag sa, för jag tycker ju att det är så. Eller jag är nöjd att jag sa ifrån. Vad hade du sagt om du var i min situation?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 387
Senast: Anonym_85
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 015
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 379
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp