Bukefalos 28 år!

"Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Aliil

Trådstartare
Lite lullig rubrik, men kom inte på någon bättre. Satt och funderade på det med att det finns dom som anser att en hund tillhör alla.

Ex:
Satt engång på ett tåg hem. På andra sidan gången satt en annan tjej med sin (lilla) hund. Bakom henne satt en mamma med barn. Barnet upptäckte hunden på golvet framför sig och hoppade själv ner på golvet för att leka med hunden. Mamman såg vad barnet gjorde och log åt det:eek:

Det hela slutade med att tjejen tog upp sin hund i knät. Då hon upptäckte vad som försegick bakom henne.

Hade det varit min hund hade jag blivit ursinig och sagt ett och annat till mamman!

Annat:
Var ute och gick med min hund. Lite längre fram satt två barnfamiljer och fika. Sa då åt min hund att gå fot medan tills vi hade passerat familjerna. Den ena pojken (uppskatningsvis 2 år) började gå fram mot min hund och mig. Pappan reste sig halvvägs upp och kallade på pojken. När denna inte lyssnade satte pappan sig ner igen:eek:

Så vart slutar hundägarnas ansvar om det skulle hända något? Och vart tar föräldranas vid?

Eller e det alltid hundägarnas fel om det händer något? Trots brist på uppfostran/lathet från föräldranas sida?
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag har inget direkt svar till dig då jag själv har funderat över det många gånger.

det var ett tag på en utav de lokala hundklubbarna jag var aktiv inom som jag fick sprida ut att jag hade en aggressiv hund, det var jussom det enda som funkade för att hålla både folks barn och hundar ifrån min tik som inte alls uppskattade att bli varken gullad med eller lekt. Ändå var det nån som då och då som skulle motsätta sig; för hur kan en liten cocker spaniel vara nått annat är glad och gosig mot allt och alla? :cool:

Aggressiv var hon såklart inte men jag litade inte (och gör fortfarande inte även fast hon är bra mycket mer stabil nu mot för ett par år sedan) på att hon inte nyper till varesig till andra hundar eller till små barn (som hon förövrigt tycker är äckliga varelser) om hon känner sig osäker eller trängd.

jag vet vad jag håller i kopplet och anpassar mig efter det, men ibland är det inte helt enkelt när omvärlden inte har en susning och inte bryr sig om att lyssna på vad man säger.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Enligt lagen så är det alltid hundägarens ansvar men moraliskt kan jag tycka att föräldrarna har ansvar för att deras barn inte går fram till hundar de inte har fått tillåtelse till ifrån ägaren. Säger ägaren okej och det händer något så är det hundägarens ansvar även moraliskt tycker jag (om nu inte barnet gör något väldigt konstigt/elakt mot hunden vill säga).
Som förälder har man ju ansvaret för sitt barn och jag har väldigt svårt att förstå hur man kan låta sitt barn gå fram till en främmande hund. För ett litet barn är det ju svårt att förstå att inte alla hundar vill gosa och leka med dem och det är ju därför föräldrarna finns, för att skydda sina barn.
Jag ser det som (moraliskt) att mitt ansvar som hundägare är att skydda min hund medans föräldern ska skydda sitt barn. Förstår inte föräldern det så får jag väl upplysa dem om att min hund inte är barnvänlig och inte är någon leksak.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Plättlätt, hundägarens ansvar är totalt, så länge en domstol inte anser att den som skadats är medvållande till ev uppkommen skada, eller den skadades förälder, vilket är högst osannolikt att det skulle inträffa.
det finns inget utrymme för skyll dig själv i lagen.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Det är ju hundägarens fel som inte håller hunden borta från de barn som föräldrarna så slarvigt släpper iväg. Tjejen på tåget som du beskriver gjorde helt rätt som fredade sin hund och förhindrade att den hamnade i en trängd situation. Som hundägare får man helt enkelt hålla koll på vad som närmar sig hunden och ärligt talat så är det inte särskilt svårt att göra det.

För att fortsätta på tågspåret så har jag långpendlat med hund i nästan tio år och har hunnit se en mängd märkliga och potentiellt farliga situationer. Man kan tycka att det är konstigt att inte alla föräldrar förstår att även snälla hundar kan bli skrämda och inte låter sina barn springa omkring och leka i hundvagnen. Men för varje sådan förälder så har jag faktiskt sett en hundägare som sitter och sover medan hunden ligger i gången så att folk tvingas kliva över den, eller som knyter fast hunden vid tågsätet och går och fikar. Den som sover eller befinner sig på annan plats har inte koll på sin hund.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Om folk runtomkring nu inte begriper bättre så varför inte underlätta för alla och sätta munkorg på era hundar om de åker tåg/buss? Det finns bra och luftiga sådana som funkar utmärkt att ha på resa.

Dessutom är min erfarenhet att folk är korkade nog att hålla sig mer på avstånd när hunden har munkorg på än om den är utan.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag har faktiskt allvarligt funderat på att skaffa munkorg. Har problem med en kille i grannhuset som alltid ska komma fram med sin hund och hälsa, trots att man nästan springer åt andra hållet. Jag har faktiskt sagt att min hund bits, vilket hon inte gör, för att bli av med honom.:angel:

Sen skulle man lugnt kunna lämna hunden utanför affären ifall hon hade munkorg. Ingen risk att någon petar på henne. Kan tilläggas att vi inte har problem med hundtjuvar här.

Jag brukar f.ö. tydligt göra en lov runt barn/människor som ser allt för intresserade ut. Visar liksom tydligt att "vi vill inte bli klappade"
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Även fast jag förstår hur du menar så tycker jag att frågeställningen blir väldigt konstig.
"Allas" hund blir det ju inte oavsett hur många som vill fram och hälsa. Min hund är mitt ansvar även fast 20 personer står på kö och vill klappa.
Det är alltid mitt ansvar att se till att det inte blir en situation där jag tror att min hund kan orsaka skada/orsakas skada.

Men samma syn har jag på föräldrar och deras barn och tror att jag kommer att ha den synen om jag i framtiden får barn.
Om mitt barn skulle gå fram till en främmande hund skulle jag aldrig luta mig tillbaka och tänka att det är hundägarens ansvar om något skulle hända.
Jag skulle göra vad jag kan för att förhindra att något händer överhuvudtaget.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Om folk runtomkring nu inte begriper bättre så varför inte underlätta för alla och sätta munkorg på era hundar om de åker tåg/buss? Det finns bra och luftiga sådana som funkar utmärkt att ha på resa.

Dessutom är min erfarenhet att folk är korkade nog att hålla sig mer på avstånd när hunden har munkorg på än om den är utan.

Varför skulle jag? Jag säger istället vänligt till barn som är på väg mot mina hundar att hundarna är trötta och behöver vila (eller något annat som barn kan relatera till). Jag har aldrig uppfattat det som ett problem. Under tio år som tågpendlare har jag aldrig haft något problem med det.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag har precis motsatta problemet till aggressivitet. Min hund, (6-månaders WSS-valp) älskar allt och alla, och det är större risk att hon skulle slicka ihjäl någon än bita dem.

I söndags hamnade jag på fel tåg när jag skulle åka hem från ett stockholmsbesök, och upptäckte följaktligen att jag inte hade någon platsbiljett, även om tåget gick åt rätt håll. Tåget var precis överfullt, och första biten av resan fick vi stå i en av vestibulerna, där det redan fanns fem andra människor med mycket bagage. Två av dem satt på utfällbara sitsar, övriga stod. Det var nätt och jämt att vi lyckades klämma oss in där, och tanken på att stå ända till Alingsås gjorde mig förstås stressad.

Valpen, som är väldigt cool - (och naturligtvis också väldigt söt), fjäskade emellertid omedelbart in sig med samtliga, och medan jag stod och pratade med ett par av dem om deras egen framlidna hund, passade hon plötsligt på att klättra upp i knäet på en äldre dam, som satt på en av sitsarna. Jag blev förstås väldigt generad, bad om ursäkt och skulle dra ner henne, men damen som tydligen blivit blixtförälskad ville inte släppa ifrån sig henne. Så valpen åkte i hennes knä till Södertälje, där det flesta gick av, så att vi fick en riktig sittplats.

En solskenshistoria förstås, men den snälla damen kunde ju lika gärna ha varit hundrädd, eller fått sina fina kläder nerhårade, och då hade det inte varit så roligt att vara den ansvariga hundägaren.

Ansvaret är ju som sagt absolut. :D
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Alltid hundägarens ansvar. Dels att barnet inte blir skadat (juridiskt hundägarens ansvar, men man kan ju tycka att föräldrarna borde vara vettigare), och dels ansvar för din hund att den ska slippa bli "attackerad" av barn om det inte passar sig.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

*knapplån*

Vad kan man då göra som hundägare om barnet inte lyssnar när man säger att hunden är trött och vill sova?
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Förtydliga att "Nej, du får inte klappa", ta upp hunden, be föräldern hålla koll på sina barn...
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Ta ungen i armen och lyft bort den därifrån? Om inte annat så reagerar nog föräldern på att man är "taskig" mot barnet och plockar förhoppningsvis upp sitt barn?

Jag har inga som helst betänkligheter på att - vänligt och försiktigt men VÄLDIGT bestämt - flytta fysiskt på barn om de är på mina hundar även efter tillsägelser. Som tur är har alla barn jag träffat på fattat när jag säger att "nej tyvärr, mina hundar får inte hälsa nu".
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Min hund är liten så jag skulle ta upp honom i knäet. Han tycker barn är lite läskiga och morrar om de ska börja klappa/kramas. Jag tror inte att han skulle göra något men jag VET inte, så jag undviker barn. Att jag vet att han morrar är för att han har träffat kända barn med införstådda föräldrar.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag har inga som helst betänkligheter på att - vänligt och försiktigt men VÄLDIGT bestämt - flytta fysiskt på barn om de är på mina hundar även efter tillsägelser. Som tur är har alla barn jag träffat på fattat när jag säger att "nej tyvärr, mina hundar får inte hälsa nu".

Jag skulle heller inte ha några betänkligheter att flytta på barnet. Liksom du har jag heller aldrig träffat på ett barn som inte har respekterat eller förstått att de inte får hälsa när man säger till.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag tycker det är tvärom, barn brukar lyssna väldigt bra om man säger nej tyvärr får du inte klappa hunden.
Vuxna människor därimot verkar ha större problem att respektera att man säger nej!
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Vad bra att den här tråden kom upp just nu då jag också lider av "allas hund" syndromet för tillfället och kapar tråden lite för att kanske kan få nåt råd:o

Jag har en 4månaders Västgötaspets och han är med mig på jobbet varje dag. Han sitter bakom ett ganska lågt galler, bakom kassadisken och plirar så sött på kunderna. För att både han och jag ska få någon som helst ro om dagarna har jag satt upp en stor, självlysande lapp med MYCKET tydlig text som säger:INTE HÄLSA PÅ VALPEN!! Han passivitetstränas! Tack.
Lappen sitter ca 2cm bredvid hundens ansikte och den går inte att missa.
Likt förbannat finns det vissa som totalnonchalerar den och träner sig in bakom disken och fram till valpen och sätter igång och stirrar upp honom.

I helgen slogs alla rekord då jag även passade syrrans vovve. Jag hade precis berättat för kunden att den jycken är vass kring mat och kvällen innan hade gett sig på min valp då han fått tag i en tom burk youghurt.
En halv minut senare tränger sig kunden in och stirrar upp båda hundarna så galler rivs och hundarna kommer lösa bakom disken och då stoppar kunden händerna i fickorna och säger, -"vänta ska vi se om jag inte har lite godis i fickan"...
Jag han precis stoppa henne innan hon satte igång med att mata dem med Gud vet vad och förklarade ganska högljutt att det hon gjort kanske inte var något bra drag. Jag tillade även att valpen endast äter valpfoder och inte det folk har i sina byxfickor för dagen:crazy:
Oftast hinner jag stoppa kunderna innan det har gått såhär långt men jag börjar tyvärr inse att om jag ska ha full kontroll och jag och min hund ska få lugn och ro så måste jag gömma honom bättre, vilket naturligtvis har sina nackdelar.
Borde jag acceptera att han är "allas hund" eller ska jag helt enkelt bli ännu grinigare eller rent utav gömma hunden där han inte syns?
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag tycker det är tvärom, barn brukar lyssna väldigt bra om man säger nej tyvärr får du inte klappa hunden.
Vuxna människor därimot verkar ha större problem att respektera att man säger nej!

Det var väl ändå inte tvärtom mot det jag skrev, snarare tvärtom. ;)
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag förvånas också av en del folk, även om de flesta betér sig som man bör.

Vet när schäfergrabben var runt året och vi åkte tåg. Det satt en tant med en liten bichon havanais på ett säte ett par meter bort som ville att hundarna skulle hälsa. Hennes hund hängde, skällde och gnällde som en tok i kopplet och jag tackade nej och förklarade att jag tränar på att min inte ska hälsa på alla hundar han ser och det finns ändå ingen anledning då de knappast kan leka inne på tåget. Tanten fortsätter tjata under resans gång och hunden låter under hela tiden. Min grabb ligger och vilar/sover så jag slipper iaf att han vill fram och hälsa. Tanten klagar då på att "ja, hade han fått hälsa på din hund så hade han varit tyst." :crazy: Eh? Jaha så det är mitt fel att du inte vill uppfostra din hund?!

Iaf så vänder jag mig om mot hunden och väskan som är på min vänstra sida (tant på höger) och ska plocka upp ngt och när jag tittar upp igen så står tanten där med hunden i famnen och har skyndat sig fram för att hälsa innan jag ser igen?:crazy: Jag tog bokstavligt talat upp handen som ett stopptecken och sa "Nej, de ska INTE hälsa." Allvarligt? :crazy: är folk inte rädda om sina hundar? Visst, min grabb är ingen hund som vill slåss med allt och alla, men det är ändå en schäfergrabb på runt året och stor som ett hus så man tror ju att tanten borde tänka både en och två gånger innan hon planerar att trycka upp sin bichonhane i ansiktet på honom...

En annan grej som handlade om ett barn var när vi var på high chaparall i somras och en unge i 5-7 års åldern hoppar helt utan förvarning fram en decimeter från schäferns ansikte och skriker "Buuu!!!"

Mamman bara skrattar lite och jag ser ut såhär :eek:
Tyvärr fick jag inte fram något ord innan de var borta, men helt sjukt. Okej att ungen gjorde så, men att mamman inte reagerade på att den akten från barnets sida kan innebära ett rejält bett i ansiktet? Hemskt!

Jag var då VÄLDIGT glad över att jag har en så trygg hund som älskar barn.

Har även varit med om en grej med min lilla som INTE gillar främmat folk som tränger sig på. Jag och en kompis satt och kollade på en fotbollsmatch (liten såndär där det är en publik på typ 20 pers) där det var en kille hon kände som var med. Vi sitter på stolar som står mot väggen intill huset där man köper korv, godis osv. Min lilla hund sitter iaf precis framför stolen mellan/framför mina ben. Det går förbi lite personer och helt utan förvarning slänger sig en av personerna ner PÅ hunden och säger något liknande som "ÅH EN HUND!!" Viggo (hunden) blir livrädd och hoppar under stolen och då tar personen in händerna efter och grabbar tag i honom. I samma sekund som jag säger "nej han är rädd" (allt hände så snabbt) så hör jag "AJ!":grin:
Han fick ett nyp och det var enligt mig rätt åt honom. Det gick ju inte hål så ingen större fara. Men min kompis blev helt hysterisk och tyckte att jag skulle säga till hunden:eek: Ursäkta?! Din kompis har precis hoppat på min hund och jag ska säga till min hund? Och be om ursäkt till killen?:crazy: Nej, jag tror inte det. Visst frågade jag om det gick bra med killen (som var i våran ålder det vill säga 18, och han hade ingen sjukdom så ingen tror det heller) men be om ursäkt? Nej du, det gör jag inte.

Jag kan ibland tycka att personer får skylla sig själva. Men vet mycket väl vad lagen säger ändå. Tyvärr i vissa fall.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 742
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 743
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 988
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp