Bukefalos 28 år!

"Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Klart att man ska säga ifrån, munkorg var mer som en förebyggande åtgärd eftersom du som hundägare är ansvarig för om din hund biter någon OAVSETT om denne någon har uppträtt felaktigt genom att gå fram och klappa hunden trots att du sagt nej.

MEN en annan lustig sak som jag hörde på radion idag, och som kan innebära att mitt råd tydligen inte är tillåtet, det var att hundpsykolog Charlotte Swanstein (reservation för stavningen) påstod att den var förbjudet att sätta munkorg på hund:eek: Frågan rörde visserligen en i mina ögon väldigt felaktig användning av munkorg, nämligen en familj som enl uppgift satte munkorg på sin valp/unghund för att skydda sig själv och barnen från att bli bitna:cool: men om hon menade att munkorg var förbjudet just för valp/unghund eller om det kommit ett totalförbud är jag inte helt säker på.

Funderar bara på hur man då gör med de hundar där det föreligger ett krav på munkorg när den vistas utomhus, p g a att den tidigare bitit folk? Och hur är det med våra tjänstehundar som bär korg i arbetet? Och när vi tränar korgarbete? Munkorg på under objektsträningar? Jag undrar om hundpsykologen verkligen vet vad hon talar om när hon säger att det finns ett förbud. Någon som har hört detta förut?
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

... eftersom du som hundägare är ansvarig för om din hund biter någon OAVSETT om denne någon har uppträtt felaktigt genom att gå fram och klappa hunden trots att du sagt nej.

Ja, jag vet. Jag skrev ju det. ;)

Angående munkorg och valpar så får man endast använda munkorg tillfälligt (oavsett utseende på munkorgen) på valpar under sex månader. Men för äldre hundar finns ingen sådan begränsning, så länge det inte är frågan om en munkorg som hindrar hunden från att hässja (den får bara användas tillfälligt).

Med "tillfälligt" avser JBV en kortare stund, t.ex. när man lägger om ett sår el. dyl.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Även om det är så att det är absolut hundägaransvar så tycker jag det är fel att man som hundägare ska behöva uppfostra både föräldrarna och barnen... Hunden är en levande individ och inte en leksak, hur kommer det sig att människor tror att det är ok att klappa utan att fråga?

Undra hur föräldrarna skulle reagera om man själv gick fram och klappade dom på kroppen... :S Vad då... har du en integritet? Måste jag fråga om det är ok???
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag tycker personligen att det finns ett eget ansvar, att man i vissa situationer får skylla sig själv. Jag vet att lagen inte alltid håller med mig och jag har full förståelse varför lagen ser ut som den gör men jag tror inte att jag skulle ha samvete att begära ersättning i en situation jag själv skapat ex. genom att släppa fram min hund till en annan utan att fråga först eller klappat en okänd hund utan ägarens godkännande.

Oavsett rätten till ersättning förvånad jag ofta över människors brist på självbevarelsedrift. Jag har ändå en större hund med "kamphundsutseende" och skulle han bita skulle det antagligen göra rätt ont oavsett om man fick sin sjukhusvistelse betald.

Ändå envisas folk med att försöka klappa i alla möjliga och omöjliga situationer, som när han sitter vid min sida och vi väntar på bussen, för att inte tala om när vi är på bussen! En gång försökte en pojke faktiskt stoppa in sin hand i hundens mun! :eek: Om han hade pratat svenska hade jag haft en lång utläggning om det idiotiska i det tilltaget men nu blev det bara att skaka på huvudet och plocka ut handen.

En annan gång var det en man som klappade hunden på rumpan när han stod i lekposition mot en annan hund. Eller de gånger man fysiskt fått gå i mellan för att folk inte förstår ett: Nej, hon vill inte hälsa utan fortsätter att förfölja hunden som backar. Ibland undrar jag om inte djurvett borde vara ett ämne i skolan.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Även om det är så att det är absolut hundägaransvar så tycker jag det är fel att man som hundägare ska behöva uppfostra både föräldrarna och barnen... Hunden är en levande individ och inte en leksak, hur kommer det sig att människor tror att det är ok att klappa utan att fråga?

Undra hur föräldrarna skulle reagera om man själv gick fram och klappade dom på kroppen... :S Vad då... har du en integritet? Måste jag fråga om det är ok???

Fast det märkliga är att vissa människor anser att det är helt okej att komma fram och pilla på barn/bebisar också utan att fråga så kanske är det så att vissa har ingen egen integritet och då tror de att ingen annan har det heller. De förstår helt enkelt inte varför de inte bara kan göra som de vill.
Jag som numera sitter i rullstol har flera gånger råkat ut för att folk jag känner ytligt kommer fram och klappar på mej :eek: Antingen på håret eller på kinden :mad: Så skulle de ju aldrig göra sålänge mina ben bar mig men nu är det plötsligt helt okej :confused: Jag blir så chockad varje gång att jag inte får fram ett ord tyvärr. Det är så förbannat nedvärderande när folk gör så :mad:
Brist på social uppfostran eller annat fel, jag vet inte men det finns verkligen folk till allt.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Aha, tänkte väl att det gällde just valpar. Jag lyssnade inte på hela programmet men hoppas att hon förtydligade detta sen. I annat fall var det nog en och annan som blev förvånade liksom jag:)
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag som numera sitter i rullstol har flera gånger råkat ut för att folk jag känner ytligt kommer fram och klappar på mej :eek: Antingen på håret eller på kinden :mad: Så skulle de ju aldrig göra sålänge mina ben bar mig men nu är det plötsligt helt okej :confused: Jag blir så chockad varje gång att jag inte får fram ett ord tyvärr. Det är så förbannat nedvärderande när folk gör så :mad:
:confused::confused::o


Det finns visst folk till allt...
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag puttar bort barnet om så ska behövas. Dom skulle putta bort min hund om jag släppte fram henne till ett barn mot mammans vilja. Varför skulle inte jag kunna göra dito? Min hund har absolut ingenting emot barn, men jag är fortfarande ägare och bestämmer vem som ska hälsa och när.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Vad är det för fel på folk?

Något OT
jag hade en god vän som var rullstolsbunden sina sista år. när vi var på bank/affär/restaurang etc så pratades det med mig o inte min vän, ungefär som att man är mentalt handikappad för att man sitter i rullstol.
:eek:
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

kl

Vilka människor ni har råkat ut för!? Som tur är har nästan alla människor iallafall frågat innan de överhuvudtaget går i närheten av min hund och alla har respekterat hunden, iofs en ganska stor reserverad schäfer/husky korsning med väldigt tydligt kroppsspråk. Kan tänka mig att det blir mycket mer problematiskt med en söt, mindre hund.

Hade jag hamnat i en "allas hund"-situation hade jag inte haft några problem med att gå emellan, snabbt. Min hund ska känna sig 100% trygg med mig och det är mitt ansvar att se till att han är det.
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Vad är det för fel på folk?

Något OT
jag hade en god vän som var rullstolsbunden sina sista år. när vi var på bank/affär/restaurang etc så pratades det med mig o inte min vän, ungefär som att man är mentalt handikappad för att man sitter i rullstol.
:eek:

Ja det är så vanligt att det är det första jag instruerar nya hjälpare att när vi är i affärer eller dylikt så ska de stå och titta åt andra hållet så att vi slipper att de pratar med dem istället för med mej. Ibland springer då försäljaren runt för att få ögonkontakt med min hjälpare :rofl: Det ser så kul ut att både jag och hjälparen oftast börjar skratta och går ut därifrån.
Sedan finns det vissa som är så obekväma med att man kommer i en höjd de inte är vana vid att de låtsas som om de inte ser en alls :grin: och sedan finns det faktiskt de som hjälper mej och inte den som råkar köra min rullstol. Då blir jag så glad :laugh:
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Ryckte första bästa tråden (dvs. den sista) :p

Angående att släppa fram barnen hej vilt till främmande hundar: Det gör väl inte mindre ont på barnet att bli bitet bara för att det är ägaren som har det strikta ansvaret för hunden? :confused: Så varför är man inte mer försiktig?

Sen så har jag under min uppväxt bland annat fått lära mig att man inte går fram till hundar som är bundna och klappar, man frågar alltid om man får hälsa och man närmar sig med viss försiktighet. (Och nej, vi har ALDRIG haft hund i min familj, men ändå har mina föräldrar iaf försökt att lära ut visst hundvett.)

Dock så upplever även jag, precis som någon annan skrev, att det är vuxna som innebär mest problem. För snart ett år sedan var det en äldre herre som klämde fingret i munnen på vår hund efter att ha dykt på hunden rakt ovanifrån och tagit tag i huvudet för att gulla. Detta utan någon som hellst förvarning, eller fråga om det var ok att hälsa. Det var INTE roligt för någon inblandan (finns en ångesttråd här i arkiven angående detta).

Har jag hunden ute själv bland mycket folk så blir det korg på. Det känns säkrast så för att det är jag som har ansvaret om något händer och för att man aldrig kan lita på att folk håller fingrarna i styr :crazy:
 
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

Jag tycker också vuxna är värst. Vet inte hur ofta folk hälsar på Castro utan att fråga (som ändå är en schäferhane på 68 cm). Inte ovanligt att folk klappar honom över huvudet när de går förbi eller liknande. Nu blir ju han bara glad men det är ändock irriterande :crazy:

Kanske man skulle slänga på en munkorg för att bli lämnad ifred? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: "Allas" hund, när slutar hundägarens ansvar?

*KL*

Som många sagt innan, oftast är det dem vuxna som är problemet. Barn kan komma fram utan att fråga, men de går också iväg om man säger nej. Det mest idiotiska jag var med om var på spårvagnen när två barn börjar klappa på min hund och jag säger åt dem att låta honom vara. Då får jag en rejäl utskällning av pappan, som menar att om jag tar med hunden på vagnen så får jag ju räkna med att han blir klappad på. Suck...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 742
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 743
Senast: Mitten
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 988
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp