Bukefalos 28 år!

MissFideli

Trådstartare
Yoga har fått en ganska kraftig (för henne) allergisk reaktion i ansiktet. Hon är foderallergiker och det jag ändrat senaste månaderna är att hon fått Sheba tonfisk och Whiskas Temptation. Det har hon fått regelbundet sen slutet på mars och jag tog bort det igår eftersom jag först då kopplade ihop det.
Hur lång tid bör man räkna med att det tar innan man ser resultat? Hon har fått små sår då och då under hela sitt liv, men dom har kommit sällan och har inte kliat. Nu kliar dom mycket!! Kan jag underlätta under tiden, eller är det bara att vänta? Vågar man smörja på hydrokortisonsalva? Zylocain? Om man ser till att hon inte får i sig det alltså. Det såret som kliar mest sitter precis i kanten på undre ögonlocket, där vette 17 om jag vågar smörja med nått.
Bör jag åka in och få kortison, eller kan jag vänta? Hon måste sövas för att tas i hos vet, därav har vi inte varit in än.
Eller är det bara att vänta?

Såren är inte enorma, dom är typ 2 mm stora allihopa. Men hon har i dagsläget 5-6 st sådana utspridda i ansiktet.
 
Sv: Allergi

Om katten har en veterinärställd diagnos som foderallergiker kan du kontakta den veterinären och be om att få kortison utskrivet. Det finns en kortisonspray som kan användas lokalt vid behov som jag själv använder till min hund och som är receptfri, cortavance heter den. Varken spray eller salva bör du nog använda vid ögat, så jag skulle kontakta en vet för att få kortisonpiller om jag var du.

Kliar hon så sätt på en tratt om du inte redan gjort det.
 
Sv: Allergi

Nej, hon har ingen ställd diagnos av veterinär. Hon kliar inte med klorna så jag hoppas slippa tratt? Mest för min skull gissar jag :crazy: Är hemma och har semester nu, så jag får hålla extra koll och sätta på tratt om det blir värre och jag inte kan hålla koll.
Kortisonsprayen kan ju vara av intresse, men vågar man ha den i ansiktet?
 
Sv: Allergi

Då är den inte aktuell i detta fallet alltså. Jag ska ringa Albano snart och kolla om dom har några tips.
 
Sv: Allergi

Pratat med Albano. Eftersom hon inte kliar med klorna så kan hon fortsätta klia. Börjar hon klia med klorna bör jag komma in så vi kan sätta in medicin. Just nu bara vänta i minst 1 vecka och se om det ger resultat. Annars får vi såklart åka in.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 226
Katthälsa Hej! Postade denna fråga på kattforum.se, men tänkte att det kunde vara värt att fråga här också. Farbror Lennart (osäker på ålder, men...
Svar
15
· Visningar
1 079
Senast: seeah
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 476
Senast: Digbil
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp