Bukefalos 28 år!

Allergitråden

Sv: Allergitråden

Kl

Jahapp, då var klådan igång igen så smått. Mattis spydde också upp kvällsmaten, vet inte om det beror på allergin. Men nu blir det att gå tillbaka till hypoallergenic.
 
Sv: Allergitråden

Vad är det för ras?
Hur gammal är den? Hur gammal var den då klådan uppstod?
Vad har den fått för foder?
Ger du något utöver fodret (godis, matrester, fil, tillskott eller annat)?
Vad, i så fall?
 
Sv: Allergitråden

Jag tror också att det är allergi hon har. Verkar konstigt att det skulle bero på någon form av "brist"..

Rose: Hon åt RC´s valpfoder för småhundar fram till typ 10 månader då bytte vi till Standardt Normal som hon åt i ungefär ett halvår sen bytte vi till VoH blandade sorter, godis har hon fått i olika form men sen vi började med VoH enbart i form av 100% torkat kött utan tillsatser. Just nu äter hon Hill´s z/d allergifoder då hon är under pågående diet.

Hon är en dansk/svensk gårdshund som är snart två år gammal. Har svårt att säga när klådan uppstod men vi märkte av det vid ca 3-4 månaders ålder. Upplevde att hon kliade sig mer än normalt, var till vet och uteslöt ohyra, blev inget bättre. Vet tyckte att vi kunde avvakta om vi ville då hon inte kliar sig extremt mycket. En mindre uppmärksam hundägare skulle kanske inte lägga märke till det ens en gång.

Eftersom att jag fortfarande upplevde att hon kliade sig mer än andra hundar så bestämde jag mig för att jag ville göra en ordentlig utredning.

Kliandet blev värre efter att vi gett henne cortison, det blev bättre under de tio dagar hon fick cortison men sedan sämre. Att vi gav henne coritson kanske var dumt men det är inget jag kan ändra på nu.
 
Sv: Allergitråden

Cortison kan behövas i perioder för att klådan är så stressande.
En kortare tids behandling bör inte gett några bestående men.

Det är vanligt att detta börjar visa sig just under tandömsning.

Hör gärna av dig längre fram om du inte uppnår de resultat du önskar med nuvarande behandling!
 
Sv: Allergitråden

Hoppas det lägger sig fort nu så du kan börja med att testa olika råvaror!
Du får se det lite positivt i alla fall, nur har ni ju diagnosen! Han är foderallergisk.
Börja med att testa något som du helst av allt skulle vilka ge honom, sen när han blivit symtomfri :)
 
Sv: Allergitråden

Vad visar sig under tandömsning allergi eller näringsbrist? Du får gärna länka till källor som jag kan läsa på om denna "brist" eller obalans som du pratar om och verkar tro att min hund har? Varför verkar du tro att det är det och inte allergi som min hund har eller har jag missuppfattat dig helt?
 
Sv: Allergitråden

Som jag skrev i den andra allergitråden, så är det otroligt många som får felaktig allergidiagnos. Då symptomen är så lika är det många som missar att orsaken kan vara kostrelaterad.

Och just under tandömsning och tillväxt är näringen extra viktig. Många ger då dessutom en del träningsgodis i samband med valpkurser och annan träning.
Detta ger lätt en obalns mellan kalcium och fosfor, vilket ofta ger hudbesvär och klåda.

Men det är klart att du ska fortsätta din utredning och behandling. Om din hund tillhör de som svarar dåligt på detta är du välkommen att skriva en rad, om du vill.
 
Sv: Allergitråden

Ja, det är skönt :) fundrrar på att börja med lamm eller vilt sedan. Älg och hjort. Helst vilt, men det händer ju att bravo vilt är slut så lamm kanske är bättre att hopas på. Vilket är vanligast att de är allergiska mot?
 
Sv: Allergitråden

Lamm! Jag skulle dock prova de vanliga proteinkällorna först. Det är mycket enklare att hitta fodeer baserade på nöt eller kyckling till exempel. Men det är naturligtvis upp till en själv. Tänk på att du måste testa kokta korngryn också eftersom det finns i bravo (om du nu vill ge det sen).
 
Sv: Allergitråden

Jag vill byta till färskfoder så fort som möjligt så jag testar nog det som finns i bravo lamm först :-) så blir nästa steg nöt, kyckling och gris!
 
Sv: Allergitråden

Kyckling går bort, fisk tror jag funkar. Men håller med om alldeles för många ingredienser.

Jag.blir.galen. Lär inte vara nåt emot vad min stackars hund blir.
Ikväll är jag less på allt vad allergi heter.
 
Sv: Allergitråden

Jag förstår fortfarande inte riktigt hur du menar och skulle gärna ha ngn slags källa att läsa på :) Är som regel skeptiskt till det okända människor skriver på nätet även om jag förstår att du bara vill hjälpa och det är ju jättesnällt. Men jag har ingen aning om vad du har för referenser till dina påståenden. Har liksom svårt att tänka mig att min hund skulle levt med obalans mellan kalcium & fosfor hela livet, i sådant fall borde ju alla hundar som äter VoH ha det..?

kl.
Vi har återgått till våran vanliga mat nu efter bara 4,5 veckor på oavbrutendiet. Vet tyckte att vi skulle göra så eftersom att hon knappt äter av maten plus att hon tjuvat i sig kycklingkorv på en träning i tisdags och för att vi ändå inte märkt ngn skillnad alls på kliandet. Vet resonerade som så att hon måste ju äta och visst måste hon det men nu är jag ännu mer förvirrad. Hur ska vi då kunna lita på pricktestet?
 
Sv: Allergitråden

Nästa fundering då :D hur lång tid efter hunden slutat klia sig kan man börja testa saker? Min hund började ju klia sig efter bara en dag på provokationen och klådan la sig på en gång. Ska jag ändå vänta 1-2 veckor innan jag börjar testa?

Och hur mycket av det nya kan man ge? Smakbitar till en början eller ganska rejält?

Och en tredje fråga :) jag tror inte min hund ätit lamm innan (förutom möjligen i rc junior som innehåller animaliska fetter), kan jag vara säker efter två veckor att han tål det eller bör jag ge det några veckor extra?
 
Senast ändrad:
Sv: Allergitråden

Jag är lite osäker på hur man gör exakt då det faktiskt bara , det sägs och lärs att man ska återgå till eliminationsdieten tills klådan har lagt sig, men aldrig om man måste vänta en tid.
i princip betyder det ju att du kan börja med att testa nu på en gång. Jag skulle dock vänta ett par dagar i alla fall så att jag är helt säker på att klådan verkligen slutat.
Sen är det bara fritt fram!
Även lammet är okej att ge om du inte fått något klåda efter två veckor, oavsett om han fått det. Så börja med lamm du :) Det spelar inte så stor roll hur mycket av lammet du ger, är han allergisk kommer han reagera oavsett. Jag skulle kanske testa hälften lamm hälften eliminationsdiet som måltid men även ge lamm som godis under dagen.
 
Sv: Allergitråden

Då väntar jag nog till efter helgen då :) fick tag på billig lammfärs idag som jag fryste in i 100 gramsbitar och det kanske är lagom till en måltid. Ska se om jag kan hitta det i annan form att göra godis av också. Jag är hopplöst lost när det gäller kött så jag har ingen aning om vad man ska leta efter eller vad det kostar.
 
Sv: Allergitråden

Naturligtvis ska man vara mycket kritisk till allmäna råd på forum. Även om de kryllar av länkhänvisningar!
Och om någon ber om hjälp, så är det alltid hundägaren som ansvarar för om den provar något eller ej.

Jag är djursjukvårdare. Utbildad på 80-talet på Ultuna/SLU.
Har även gått flera utbildningar i näringslära för hund (SLU & Sallander bl a).
Arbetar även med nutrition för människa, och har naturligtvis även utbildning på humansidan.

VoH ger sällan kalciumbrist, utan det är i så fall det foder hon åt som valp som inte var tillräckligt. Alltså kosten hon åt då besvären började.
Många hundägare (ca 90%) ger dessutom något utöver fodret. Speciellt mycket brukar det bli under valpåldern, då man ju tränar valpen lite mer.
En tidig obalans följer ofta med framåt i livet, till man justerar denna.

Jag baserar mina erfarenheter på många års arbete med hundar som har kostrelaterade problem.
Otroligt många kommer med diagnosen födoämnesallergi, vilket senare visat sig var felaktigt.
De flesta jag får kontakt med har gått på långa utredningar med specialfoder/dieter samt även ofta kortison och/eller hyposensibilisering.
Dock utan önskat resultat, för dessa hundar.

I flera fall har man bara behövt kompletera dieten med veg. kalcium och fett, som många veterinärer missar i sina dietråd. (Men man ser ju naturligtvis även över helheten.)
Få veterinärer har kunskap i hundens näringsbehov, så det är inte så konstigt att det kan bli så här.

Jag önskar er i alla fall lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Allergitråden

Nej det har du ju rätt i såklart. Hur gör man egentligen om hunden aldrig slutar klia sig under dieten? Då är det väl bara pricktest som återstår? Allergenic, det är RC´s foder va? Det fick hon först men åt en gång sen vägrade hon, hon åt längre av Hill´s variant men slutade äta av den till slut också :/ Har väl gjort henne kräsen med färskfoder och bra godis :/

Men din hund slutade klia sig på dieten? Hur lång tid tog det innan du märkte ngn skillnad på klådan?
 
Senast ändrad:
Sv: Allergitråden

Intressant det hade jag faktiskt ingen aning om! Att hon skulle fått ngn form av brist av RC är ju inte helt otroligt mtp innehållet i det. Tack och lov vet jag bättre idag. Men om det nu skulle varit en brist tidigare borde inte den rättat till sig själv när man ger ett bättre foder? Hon får som sagt bara godis som består av rent kött, inte massa tillsatser.

Att veterinärer inte har särskilt bra kunskap om foder har jag märkt, vissa vet knappt ens vad färskfoder är :/

Ska prova göra pricktestet och se vad det visar, vill ju så klar inte behandla mot något i onödan men är lite rådvill just nu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: Rebe92
·
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 194
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 355
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 905
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp