Bukefalos 28 år!

"Allergivänlig" hundras

B

**BORTTAGEN**

\"Allergivänlig\" hundras

Någon som vet några hundraser som anses vara mer allergivänliga än andra?
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

pudel, chinese crested m fl, men ingen ras är ju helt allergi vänliga.
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

Pudel (som sagt), softis och bichon frise t ex. Min sambo som är allergisk tål också whippet väldigt bra!
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

**Lhasa Apso** men somsagt man kan aldrig vara säker...vet en familj som fick ge bort sin pudel pga kraftig allergi hoss ett av barnen :crazy:
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

Är själv allergisk. Det är oftast inte pälsen i sig man är allergisk mot utan hudflagor, saliv och urin. De två sistnämna kan man ju inte göra något åt, de får väl betraktas som likvärdiga på alla hundraser :D. Tål min vinthund bra, däremot hundar som mjällar mycket eller har tät tung påls (som luktar mycket hund) får jag astma av. Förmodligen är det mycket individuellt för varje allergisk människa - man kan som sagt aldrig vara säker. Pudel har jag annars hört är bra eftersom de knappt mjällar alls. Annars brukar läkare rekommendera att man badar hudnen ofta, inte för hundens skull alltså, utan för människans. Om jag följde det råden skulle dock min lilla vovve bli mycket :cry:.
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

alla trimraser är väl mer vänliga än de raser som fäller hår.... mina allergiska vänner dom tål min pudel utan problem men inte min lilla chihuahua :D

Min kompis och hennes allergiska sambo har precis skaffat en dvärgschnauzer för han reagerar inte på sånna :banana:
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

Irish Soft Coeated Wheaten Terrier är en bra anti-allergihund :)
De fäller inte och har inte något stöv (det man oftast är allergisk mot alltså).

Likaså (tror) jag att Saluki kan fungera väl för allergiker.
De har heller i stort sett inget stöv, fäller förvisso liiite. Men de luktar fr.a. INTE hund....

Jag har bådadera...är dock inte hundallergiker. Men vi har sålt valp av ISCWT till allergiker och utan problem.
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

PULI som är en ungersk vallhund är helt allargivänlig! Den fäller inte utan pälsen blir som dread-locks så att hunden ser ut som en vandrande matta! :banana:
Mkt trevlig hund som går bra ihop med hästar!
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

Jag är allergisk och her en irländsk terrier... honom är jag inte allergiskt mot, inte min pappa heller..
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

Italienare :love:. Älskar alla vinthundar :D
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

papillon och phalenare vet jag är bra även kenesisk nakenhund
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

Någon som känner till rasen cheppendos (osäker på stavningen) ?
 
Re: \"Allergivänlig\" hundras

pappilon,puli,whippet,kinesisk nakenhund,greyhounde.

dom her är bra raser att ha om man är allergisk.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 140
Senast: Milosari
·
  • Omröstning
Hundavel & Ras Jag själv är uppvuxen med hundraser som vägde runt 5-7kg och längtade under min uppväxt efter att få köpa en större hundras. Nu när jag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 619
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 408
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp