Bukefalos 28 år!

"Allergivänlig" hundras

Re: \"Allergivänlig\" hundras

Till alla här: Är inte basenji lite allergivänliga? En av mina kompisar har föräldrar som är allergiska och de funderade på pudel eller basenji. Det blev en ursnuttig liten pudelpojke iaf :d
 
Sv: \"Allergivänlig\" hundras

Puli - ingen krävande pälsvård, när snörena börjata tova sej kan man få dela dom för att få dom så lika som möjligt om man tycker det är viktigt. Vi har haft mkt svår astma i familjen men alla tål vi våra Pulis. En verklig allroundhund, påminner mkt om BorderCollien till sätt och läraktighet men är ngt mindre.
Jag känner till Pulis som tävlar Lydnad Elit, Agility (är mina hundars favorit grej), spår och även utställnings vovvar.
En underbar ras som kan bli precis vad man vill!
Pulin på bilden är en valp på 3 månader. Maila mej gärna om du vill veta mer.
Lycka till i ditt ras-val!
/Råttan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Allergivänlig" hundras

Portugisisk vattenhund skall visst vara bra för allergiker...
Sen kan dom dyka också :)
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

*lånar knapp*

Det där med allergi kan vara mycket olika. Jag läste igår om en person som var allergisk mot mellanschnauzer och wheathen terrier, men som tål dvärgschnauzer och riesen.

Så enda sättet att veta är att testa.
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

Ett bra tips som jag läste var att man kan lämna ett örngott till en uppfödare och låta det vara hos hundarna och sedan ta hem och sova på det... Då vet man ju garanterat om man är allergisk eller inte
(undantag att man kan få dödliga :eek: allergichocker så klart)
 
Sv: \"Allergivänlig\" hundras

**DONOTDELETE** skrev:
Någon som vet några hundraser som anses vara mer allergivänliga än andra?

har en silky terrier.
fäller inte, luktar ej hund.

min syster som har astma klarar av honom.
 
Sv: \"Allergivänlig\" hundras

__Stilett__ skrev:
har en silky terrier.
fäller inte, luktar ej hund.

min syster som har astma klarar av honom.

här är min jättegoa hund :love:

visa.jpg


visa2.jpg
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

Det finns INGEN hund man kan med säkerhet rekommendera till en allergisk person!! :bump: :eek:

Det är individuellt vilken man tål och inte tål!

Astma och allregiförbundet råder allergiska att INTE ha pälsdjur (inkl naken hundar) även om man tolererar dem.

Vill man ändå skaffa hund så är tipset att först prova.
Välj ut den ras ni gillar, hälsa på flera gånger hos en uppfödare av rasen och umgås med hunden/valpen.
Funkar det så är det ändå en chansning.
Att sen ha allergenet i sitt hus kan vara en helt annan femma än att bara hälsa på...

Har två olika blandraser hemma och ett allergiskt barn, dessa hundar går bra som tur är ( :( hemskt att måsta ta bort dom annars)
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

Norrlänning skrev:
Det finns INGEN hund man kan med säkerhet rekommendera till en allergisk person!! :bump: :eek:

Det är individuellt vilken man tål och inte tål!

Astma och allregiförbundet råder allergiska att INTE ha pälsdjur (inkl naken hundar) även om man tolererar dem.

Vill man ändå skaffa hund så är tipset att först prova.
Välj ut den ras ni gillar, hälsa på flera gånger hos en uppfödare av rasen och umgås med hunden/valpen.
Funkar det så är det ändå en chansning.
Att sen ha allergenet i sitt hus kan vara en helt annan femma än att bara hälsa på...

Har två olika blandraser hemma och ett allergiskt barn, dessa hundar går bra som tur är ( :( hemskt att måsta ta bort dom annars)


Håller med, det är en chansning. Själv är jag allergiker och borde varken ha häst eller hund, men det har jag. Vi kan inte ha pälsdjur inne är hungård och koja. Vi har ute-hos-djuren-kläder och det funkar bra. Faktum är att jag bara blivit bättre de senaste 10 åren, trots alla hästar och hundar. Dels så har man konstaterat ganska nyligen att man får en hypersensibilisering av att umgås med djuren, dvs man vänjer in sig och tål mer och mer, dels så är det nog det att man helt enkelt är ute mer pga av att man har så många djur! För det vet ni väl att den orenaste utomhusluften här i Sverige är friskare än den renaste inomhusluften!

Allergi lär vara dubbelt så vanligt i Norrland som här i södra Sverige och en teori är att det beror på att man tillbringar mer tid inomhus i det kallare klimatet. En annan erfarenhet jag gjort som är kattallergiker, var att en katt som enbart levde på kyckling, den tålde jag! Så det spelar säkert också roll vad man ger sina djur att äta! Man är det man äter och urinens och salivens sammansättning varierar ju beroende på kosten.

Anette
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

nej ;-) jag skrev att jag har en sådan ras och att min syster med astma tål han, men det är bara den infon jag gav.
men en sak är säkert, han varken fäller (inte ett strå) eller luktar. och det kan ju påverka lite iaf...
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

OOps! Det var inte riktat mot dej det jag skrev! :)
Det var menat som svar på vilken hund/katt/djur man tål "bäst"...
Sorry.
 
Sv: "Allergivänlig" hundras

Det är ganska roligt det här med vad olika människor tål. Min mamma är allergisk mot alla pälsdjur men vi har alltid hafr Jämthundar och det tål hon, min sambo känner inte heller av dem.
 
Sv: \"Allergivänlig\" hundras

Min mamma tål inte pudel men syrrans shiba går bra sålänge han inte slickar nått på henne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 167
Senast: DarkInNight
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 219
Senast: Milosari
·
  • Omröstning
Hundavel & Ras Jag själv är uppvuxen med hundraser som vägde runt 5-7kg och längtade under min uppväxt efter att få köpa en större hundras. Nu när jag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 627
Senast: Sofie.S
·
Tjatter Jag besökte en loppis för ett par-tre år sedan, men nu vet jag inte var den låg :laugh: Det var en gul byggnad, fanns en sportdel på...
2
Svar
21
· Visningar
1 695
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp