Bukefalos 28 år!

"Allergivänliga" raser

Sv: "Allergivänliga" raser

Jag har en phaléne, en liten fjärilshund (ursprungsrasen till papillon - framavlad till att vara sängvärmare och råttjägare i det franska hovet).

Tydligen ska de ha någon speciell sorts päls, och de är "luktfria". (Så luktfri som ett levande väsen kan vara.)

Jag känner många allergiker och astmatiker som vanligtvis inte tål pälsdjur men som inte har känt av någonting med min hund.

Så det kan vara ett tips. Dock är alla allergier och allergiker individuella, så även hundarna, så det kan mycket väl vara så att du tål den hunden men inte den hunden - trots att det är samma ras. Man lär få prova sig fram.

Men som sagt ett tips, leta fram en eller ett par phaléne-ägare och gör ett studiebesök!
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Phaléne är så att säga en "stor hund i liten förpackning". Min hund och alla andra phaléner jag träffat är inte alls lika bjäbbiga och skälliga som småhundar ofta kan vara.
De är pigga, aktiva och uthålliga. Klarar lätt av långa promenader / joggingturer, men har inte heller några problem med att nöja sig med kortare promenader.

Min hund har jag alltid haft med ut i skogen, i skidspåret, på joggingturer och skoterfärder och så vidare. Springer lika gärna bredvid cykeln som han sitter i cykelkorgen.
Han har utan problem sprungit efter hästarna när jag har ridit, och han har glatt funnit sig i att ibland rida i famnen med mig.

Han är folkkär, men blir något besvärad om det är för mycket stoj och stim, så barn har han lite svårare för. Dock har jag träffat phaléner som fungerar utmärkt i barnfamiljer, så det är individuellt/en vanesak.

Kort sagt är det en underbar hundras. Lätt att ta med överallt, finner sig i allting lika glatt.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

KL

Tack för alla svar!

Angående vilken typ av hund jag skulle vilja ha...

Jag är väldigt aktiv och har häst, så jag skulle vilja ha en hund som orkar vara med ute i stallet, på några ridturer och orkar gå långa promenader (jag promenerar mycket). Jag vill ha en positiv och tillgiven hund som gillar att arbeta och tycker om utmaningar. Jag har hållt på en del med agility tidigare och tycker att sådant är roligt. Det är trevligt om hunden är lättlärd, lyhörd och vänligt inställd till människor. Vi ska ju skaffa barn inom några år, så det måste vara en hund som fungerar med barn. Det är också bra om hunden fungerar med katterna =)

Jag är själv en person som gillar utmaningar, älskar att arbeta fokuserat och mycket! Men det blir ju inte bara min hund, utan den måste fungera med maken också, som kanske inte är lika van vid hundar som jag är. Jag vill inte ha en för stor hund, den ska vara hyfsat lätt att ta med sig någonstans.

För många krav?

//Julia


Curly Coated Reteriver! Dock kanske lite stor??

Skulle kolla upp om rasen om jag var du!
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Jag har hört att bichon frisé ska vara allergivänlig. Min cavalier är kompis med en.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Det bästa är nog att testa sig fram, träffa andra med den rasen osv. Sen så kan ju valp pälsen på hundar vara jobbiga. Min sambo är lite pälsdjursallergisk men vi har en Pudel nu och det går alldels utmärkt. Sen beror det mycket på individ, han tål även min brors bc men inte min fasters osv. Pudeln är en pigg och glad hund, även väldigt lättlärd. Denna ras passar perfekt till oss och jag verkligen älskar rasen!
Lycka till!
 
Sv: "Allergivänliga" raser

kolla upp curlyn stämmer in på allt som du skrev.. super härliga hundar! min sambo är allergisk men han känner inte av våran kille:)
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Det är så olika det där tror jag. Vi har en whipp som ju har väldigt lite päls, men problemet med korthåriga raser brukar vara att deras fett är annorlunda i pälsen. Har en släktning som är hyper allergisk och han tålde inte en hund vi hade innan(korthårig vorsteh). Men nu har ju våran whipp ingen fet päls då han alltid sover under täcket, så sätter ingen päls:D

Han tålde däremot våran strävhåriga vorsteh jättebra.

Men vet inte om man ska utsätta sin allergi för päls konstant, det vill säga köpa en hund och leva med en hund. Tror att allergin kan förvärras då.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Soft Coated Wheaten Terrier ska vara valdigt bra for allergiker. De faller inget alls och deras pals ar valdigt fin.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Jisses, när jag tänker på hund jag är allergisk mot kommer dalmatiner upp först i tanken. Min erfarenhet är att alla är olika. Jag har en Golden nu som jag inte alls känner något av.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

En inackordering i mitt stall har en lagotto romagnolo(stavning!?!). Hennes son är allergisk mot pälsdjur, men känner inte av deras hund. Kan vara värt att kolla upp kanske!
För övrigt är det ju en väldigt aktiv ras...

Annars vet jag en bekant som har en portugiisk vattenhund och som klarar den bra trots sin allergi.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Måste bara påpeka att om man har allergi så finns det ingen optimal hundras.
Är man allerigisk ska man tänka efter många gånger inann. Kanske tål du hunden nu, men om en månad, eller ett år kanske det det är helt annolunda. Då måste hunden kanske skiljas ifrån er.
Gris ska oxå vara allergivänligt så varför inte en kanadensisk minigris?:D
 
Sv: "Allergivänliga" raser

KL

Tack för alla svar!

Angående vilken typ av hund jag skulle vilja ha...

Jag är väldigt aktiv och har häst, så jag skulle vilja ha en hund som orkar vara med ute i stallet, på några ridturer och orkar gå långa promenader (jag promenerar mycket). Jag vill ha en positiv och tillgiven hund som gillar att arbeta och tycker om utmaningar. Jag har hållt på en del med agility tidigare och tycker att sådant är roligt. Det är trevligt om hunden är lättlärd, lyhörd och vänligt inställd till människor. Vi ska ju skaffa barn inom några år, så det måste vara en hund som fungerar med barn. Det är också bra om hunden fungerar med katterna =)

Jag är själv en person som gillar utmaningar, älskar att arbeta fokuserat och mycket! Men det blir ju inte bara min hund, utan den måste fungera med maken också, som kanske inte är lika van vid hundar som jag är. Jag vill inte ha en för stor hund, den ska vara hyfsat lätt att ta med sig någonstans.

För många krav?

//Julia

Du beskrev just min hund perfekt! :) Jag har en dvärgschnauzertik
Hon älskar att träna, är väldigt aktiv, följer med på långpromenader utan problem samtidigt som hon kan utan protester ta det lugnt en dag och bara ligga i mitt knä och mysa. En underbar hundras :love: J
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Hej!
Slutligen sa tror jag en Briad skulle passa bra. Det ar en fransk ras, svart, medelstor, langharig. Gillar vatten och mycket motion =)

Lycka till! / Therese

Alla briarder är inte svarta;).

Till TS.

Jag är astmatiker och allergiker.

Vi har en irish soft coated wheaten terrier och en portugisisk vattenhund.

Det är ju väldigt olika det där med allergier, som någon annan även skrev. Det en tål, det tål en annan mindre bra.

Jag tycker att portugisen verkar passa väldgt bra in på dina "krav". Även wheaten terrier, men är inte lika föriga som portisen vad jag har märkt. Jag tävlar och tränar lydnad, bruks och viltspår med min wheaten.
Det är även tänkt att jag ska göra detsamma med portisen. Han är sex månader.
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Vi har en Lagotto, och det är många som säger att de är allergivänliga men jag tror som många andra i tråden sagt att det är individuellt..
 
Sv: "Allergivänliga" raser

KL
Som någon skrev,den optimala allergihunden finns inte!
Den ena kanske tål en viss hundras,medan den andra inte gör det!
Man får nog fundera både en och två gånger om att skaffa hund vid allergi!
Vore ju synd om det senare visar sig att man ej tål vovven!
Har du ingen möjlighet att låna en vovve för att se hur din allergi utvecklar sig?
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Pumi! Vet inte jättemkt om rasen men sitter isamma sits som du! (allergisk bättre hälft) och funderar själv på rasen!

Pudel, softie är andra alt

Portugiskisk vattenhund! Den enda jag träffat charmade mig pladask! Ovanlig men ascool ras!! :)
 
Sv: "Allergivänliga" raser

Pudlar sägs vara allergivänliga, jag har en storpudel och det fungerar väldigt bra! Däremot så blir jag känslig när han är skitig och drar in en massa smuts och säkert pollen också i pälsen, men det går att tvätta dem en gång i veckan ungefär, så det brukar sällan vara något problem!

Skall väl tillägga att jag är allergisk mot pälsdjur och pollen samt en massa annat och har astma och det fungerar med pudel.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: DarkInNight
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 910
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp