Allmänna fodertråden

Blev nyfiken då mina älskar anka och jag slutade med VoH för några år sedan (fanns ingen anka då) och ger Mush numera. Men jösses så fet den är :nailbiting: blir ingen av att prova den här hemma :(
Oj, ja!
Hade faktiskt bara tittat på lamm och den ligger på 190 kcl/ 100 gram. Många av Mush vuxensorter ligger på över 200 kcl. Mush Wild ligger på 236 kcl/ 100 g och Anka VOM ligger på 244 kcl/ 100 g. Så ja, man får ge mindre av VOM.
Jag drar bort en- två bollar om dagen när jag varier med just Wild till valp.
 
VOM har en serie som heter Taste, där finns det bl.a. anka och lamm. Fördelen är (tänker jag) att det kommer från kött från en proteinkälla. Är inte hundra på om man behöver tillsätta något utöver, men det kan inte vara så svårt att kolla upp?

Ur elimineringsdietpunkt så funkar det tyvärr inte så hon ätit både anka och lamm. Måste vara helt okända födoämnen som jag förstått det. Man får inte ens tillsätta vitaminer och mineraler som jag fattat det. Men tack för tipset ❤

Jag har hittat ett foder på burk med struts och jordärtskocka, inget mer i. Slut hos zooplus så ska se om jag kan få tag i det någon annan stans
 
Hittade ju ett färskfoder på burk med struts och jordärtskocka som var slut hos återförsäljaren och dem viste inte när de skulle få in det igen

Har nu kontaktat en strutsuppfödare i närmsta län. Hoppas jag får svar där så får jag väl försöka koka ihop något eget

Hunden har ju som sagt ätit det mesta. Jag bara funderar på hur stor skillnad det måste vara på proteinkällan...hur pass mkt släkt får djurarterna vara..hunden har ju ätit kyckling, anka, kalkon. Är fasan ok då eller för likt? Struts kanske också är för närbesläktat?
 
@_Maria_ Om det är svårt att få tag på struts så borde kanin, vildsvin (om inte det är för närbesläktat), älg eller liknande funka. Typ som fasan som du nämnde, men däremot så kan jag inte hjälpa dig alls med om det finns risk med korsallergi.
 
@_Maria_ Om det är svårt att få tag på struts så borde kanin, vildsvin (om inte det är för närbesläktat), älg eller liknande funka. Typ som fasan som du nämnde, men däremot så kan jag inte hjälpa dig alls med om det finns risk med korsallergi.
Tyvärr har hunden ätit både kanin och vildsvin
 
Har hunden ätit hästkött? Vet att bl.a. emmzo har ett foder med enbart hästkött. Är från deras barf sortiment så utgår från att inga vitaminer etc ska vara tillsatta.

Hon har inte ätit foder med hästkött. Däremot ätit hundgodis med animaliska biprodukter bl.a från Lidl = Tyskland = stor sannolikhet hästkött i? Är det inte rätt vanligt att man äter hästkött där?
 
Kollade efter nu och det verkar som att hon inte ätit vildsvin. Just viltkött borde det ju inte vara alls stor sannolikhet att det finns med som animaliska biprodukter i hundgodis?
Vet inte vem man ska fråga om det gär med närbesläktat. Typ tamgris-vildsvin, ren-andra hjortdjur, struts,fasan-kyckling
 
Kollade efter nu och det verkar som att hon inte ätit vildsvin. Just viltkött borde det ju inte vara alls stor sannolikhet att det finns med som animaliska biprodukter i hundgodis?
Vet inte vem man ska fråga om det gär med närbesläktat. Typ tamgris-vildsvin, ren-andra hjortdjur, struts,fasan-kyckling

Tamgris - vildsvin borde vara för närbesläktat, de kan t om få fertila avkommor tillsammans :)
 
Hon har inte ätit foder med hästkött. Däremot ätit hundgodis med animaliska biprodukter bl.a från Lidl = Tyskland = stor sannolikhet hästkött i? Är det inte rätt vanligt att man äter hästkött där?
Oj, det har jag inte koll på men borde ev hå att kolla upp om du vet vilka märken Lidl säljer?

Mkt knepigt detta!
 
Kollade efter nu och det verkar som att hon inte ätit vildsvin. Just viltkött borde det ju inte vara alls stor sannolikhet att det finns med som animaliska biprodukter i hundgodis?
Vet inte vem man ska fråga om det gär med närbesläktat. Typ tamgris-vildsvin, ren-andra hjortdjur, struts,fasan-kyckling
På Standardt har dom en duktig tjej som heter Lena, ring o hör med henne.
 
Är det inte hon som hävdar att foderallergier inte finns och att veterinärer feldiagnosticerar allergiska hundar eller blandar jag ihop med någon annan?

@vallhund

Jag vet inte om det är personen ifråga specifikt men företaget har i alla fall gjort ett inlägg på FB om att klåda på tassar aldrig är allergi. De har inga vetenskapliga källor som stöder detta. De har också gillat en kommentar som påstår att när veterinärer diagnostiserar en hund med allergi så betyder det i praktiken att de inte har någon aning om vad problemet är. Kommentarsförfattaren skriver också att det som ofta diagnosticeras som allergi egentligen är en "obalans i kroppen", utan att specificera vad det skulle vara för typ av obalans och återigen utan vetenskapliga källor.

För mig är det oseriöst, sen kan man förstås ge av deras foder ändå och jag har förstått att många tycker deras hundar fungerar bra på just Standardt. Jag själv skulle dock inte stödja ett företag som gör sådana uttalanden om det finns alternativ.
 
@vallhund

Jag vet inte om det är personen ifråga specifikt men företaget har i alla fall gjort ett inlägg på FB om att klåda på tassar aldrig är allergi. De har inga vetenskapliga källor som stöder detta. De har också gillat en kommentar som påstår att när veterinärer diagnostiserar en hund med allergi så betyder det i praktiken att hen inte har någon aning om vad problemet är. Kommentarsförfattaren skriver också att det som ofta diagnosticeras som allergi egentligen är en "obalans i kroppen", utan att specificera vad det skulle vara för typ av obalans och återigen utan vetenskapliga källor.

För mig är det oseriöst, sen kan man förstås ge av deras foder ändå och jag har förstått att många tycker deras hundar fungerar bra på just Standardt. Jag själv skulle dock inte stödja ett företag som gör sådana uttalanden om det finns alternativ.
Allt sånt var jag lyckligt ovetande om.
 
Jag har lite frågor om torrfoder...
Vad avgör om ett torrfoder är bra bantarmat?
Försöker hjälpa en bekant med att leta info för bantning av hens hund. Vilka värden är viktiga att ha koll på? Vilka ingredienser är bra resp. bör man se upp för?
Jag vet inte nu vilket torrfoder hunden äter, men ska ta reda på det och kolla om motsvarande tillverkare har något lightfoder. Är lightfoder överlag vettiga?

Mina jyckar äter magnusson så jag började kolla på deras hemsida för att få något slags hum om värden. Ser då att maten de äter (m&b work) innehåller bl.a. 50% "produkter av animaliskt ursprung", motsvarande siffra för m&b light är 34%. Work innehåller grahamsmjöl, light innehåller både det och kornmjöl. Annars har de samma innehåll.
På work är råprotein 28%, råolja och råfett 18%, kolhydrater 35,7%. Motsvarande på light är 20%, 8% och 53,3%

Hur är de värdena, jämfört med varandra? Är det ungefär så skillnaderna brukar vara på vanligt foder och lightfoder?
Jag kan inte mycket om foder, men tänker att man rimligen vill ha mycket kött och inte så mycket mjöl, majs och liknande. Är det vanligt att lightfoder har mindre kött?

Hur är det med de lightfoder som säljs hos veterinären, brukar de vara vettiga? Det var länge sedan jag läste på en sån säck, men tycker innehållsförteckningen ofta brukar vara låååång, och det känns inte helt rätt liksom.
 
Jag har lite frågor om torrfoder...
Vad avgör om ett torrfoder är bra bantarmat?
Försöker hjälpa en bekant med att leta info för bantning av hens hund. Vilka värden är viktiga att ha koll på? Vilka ingredienser är bra resp. bör man se upp för?
Jag vet inte nu vilket torrfoder hunden äter, men ska ta reda på det och kolla om motsvarande tillverkare har något lightfoder. Är lightfoder överlag vettiga?

Mina jyckar äter magnusson så jag började kolla på deras hemsida för att få något slags hum om värden. Ser då att maten de äter (m&b work) innehåller bl.a. 50% "produkter av animaliskt ursprung", motsvarande siffra för m&b light är 34%. Work innehåller grahamsmjöl, light innehåller både det och kornmjöl. Annars har de samma innehåll.
På work är råprotein 28%, råolja och råfett 18%, kolhydrater 35,7%. Motsvarande på light är 20%, 8% och 53,3%

Hur är de värdena, jämfört med varandra? Är det ungefär så skillnaderna brukar vara på vanligt foder och lightfoder?
Jag kan inte mycket om foder, men tänker att man rimligen vill ha mycket kött och inte så mycket mjöl, majs och liknande. Är det vanligt att lightfoder har mindre kött?

Hur är det med de lightfoder som säljs hos veterinären, brukar de vara vettiga? Det var länge sedan jag läste på en sån säck, men tycker innehållsförteckningen ofta brukar vara låååång, och det känns inte helt rätt liksom.
Skippa alla lightfoder, det är typ vanligt foder utspätt med sågspån.
En hund behöver fett o protein, helst animaliskt protein. Välj spannmålsfritt så långt som möjligt. Spannmål = säd, dvs mjöl av alla de slag, majs o ris är inget som hundar behöver.
Att något säljs hos veterinären är ingen kvalitetsgaranti.
 
Skippa alla lightfoder, det är typ vanligt foder utspätt med sågspån.
En hund behöver fett o protein, helst animaliskt protein. Välj spannmålsfritt så långt som möjligt. Spannmål = säd, dvs mjöl av alla de slag, majs o ris är inget som hundar behöver.
Att något säljs hos veterinären är ingen kvalitetsgaranti.

Det var väl det jag tänkte. Jag jämför med häst eftersom det är där jag har läst på mest om foder, men där vill man ju inte dra ner på proteinet främst om hästen behöver banta, utan energin. Kändes konstigt då att det är mycket mindre protein och mer kolhydrater i lightmaten för hundar.
 
Det var väl det jag tänkte. Jag jämför med häst eftersom det är där jag har läst på mest om foder, men där vill man ju inte dra ner på proteinet främst om hästen behöver banta, utan energin. Kändes konstigt då att det är mycket mindre protein och mer kolhydrater i lightmaten för hundar.
Hundar behöver inte utfodras med kolhydrater, annat än när de är dräktiga eller ger di, då behöver de få ca 10% av sin energi från kolhydrater.
 

Liknande trådar

L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 460
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 737
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 183
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 882
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp