Bukefalos 28 år!

Allt rasar samman....

Sv: Allt rasar samman....

Soc kvarnar mal väl långsamt??? Dessutom finns ju tillgångar i form av hästar (och de är ju lättsålda :crazy:) och egen gård.... Så det tror jag inte är någon idé, tyvärr!

Ena hästen SKA säljas, ska dock på inridning först (bättre inkomst!), den andra är min rekreation, men har funderat på att låna bort honom, vet bara inte varför jag ens ska fortsätta leva mitt nuvarande liv då???

Ska se om jag kan hyra ut huset på begränsad tid, annars finns det en del saker jag har planerat att försöka sälja, dock lär det bli till rejält underpris:mad:

Stopp nu!

Gör inget förhastat.

Försök se hur du tänkte om situationen innan det här hände. Du har fått en hel hög bekymmer i en enda smäll och då är det lätt att bli dyster och deprimerad.

Ta en sak i taget och lös ett problem i sänder.
 
Sv: Allt rasar samman....

Soc kvarnar mal väl långsamt??? Dessutom finns ju tillgångar i form av hästar (och de är ju lättsålda :crazy:) och egen gård.... Så det tror jag inte är någon idé, tyvärr!

Ena hästen SKA säljas, ska dock på inridning först (bättre inkomst!), den andra är min rekreation, men har funderat på att låna bort honom, vet bara inte varför jag ens ska fortsätta leva mitt nuvarande liv då???

Ska se om jag kan hyra ut huset på begränsad tid, annars finns det en del saker jag har planerat att försöka sälja, dock lär det bli till rejält underpris:mad:

Går att få in pengar från soc samma dag som man kontaktar dom. Det beror på vad det gäller.

Men medicinen kan väl inte kosta mer än nån hundring?
 
Sv: Allt rasar samman....

Handlar nog snarare om 500.... Och då det FINNS tillgångar tror jag att de vill att jag avyttrar de först, eller???:confused:
 
Sv: Allt rasar samman....

När jag nu loggade in för att se vad det kostade så visade det sig att receptet gått ut:(

Alltså kan jag inte få ut ny medicin innan jag träffat läkaren, så bara att vänta på tid hos denna
 
Sv: Allt rasar samman....

Får kolla det, men HOPPAS fortfarande att hyresgästen ska betala.... Denne har dock bara varit här enstaka gånger, så det känns inte sååå positivt...
 
Sv: Allt rasar samman....

Kämpa för jobbet, och kan du inte gå till kronofogden om hyresvärden inte betalar?

Det kommer lösa sig, men vägen till lösningen kommer vara krokig och lång, kanske är jobbet en avlastning för att orka med bekymren hemma?
Ta en dag i sänder och försök ta det lugnt, det ordnar sig på något sätt men hur det vet ingen. Jag önskar dig ett stort lycka till och massor av kämpar glöd för att ta dig igenom allt elände. :heart
 
Sv: Allt rasar samman....

När jag nu loggade in för att se vad det kostade så visade det sig att receptet gått ut:(

Alltså kan jag inte få ut ny medicin innan jag träffat läkaren, så bara att vänta på tid hos denna

Logga in på Mina Vårdkontakter med bankID

Välj vårdställe och sedan receptförnyelse.

Plättlätt som Madick skulle sagt.
 
Sv: Allt rasar samman....

När jag nu loggade in för att se vad det kostade så visade det sig att receptet gått ut:(

Alltså kan jag inte få ut ny medicin innan jag träffat läkaren, så bara att vänta på tid hos denna

Om receptet har gått ut så ringer du mottagningen i morgon och förklarar läget så att du får ett nytt recept. Du behöver inte vänta tills läkarbesöket om du förklarar att du står utan medicin. Sedan kollar du upp om du kan ta medicinen på avbetalning på apoteket. Går inte det pga dina skulder hos kronofogden så ringer du socialen och förklarar läget. Jag vet att andra har fått låna pengar vid liknande krissituationer och detta är en krissituation. Om du får låna pengar av dem tills du får in pengar igen så har du iallafall medicinen ordnad. Om du inte får låna pengar av socialen så kan du i värsta fall be att få ut en liten ask med medicin på apoteket så att du klarar dig tills du kan få sålt något och får loss pengar. Du får helt enkelt säga på apoteket att du sitter illa till och inte har råd att hämta ut alltihopa. Du ska inte gå utan medicinering nu när livet snurrar fortare än en karusell för risken är att du far så illa av livet att du faller också och vad händer då med ditt jobb, dina barn och dina djur? Det känns som att jobbet är det som håller dig uppe just nu och då ska du absolut inte riskera det utan se till att få ut din medicin så att du kan börja med den och se till att du hädanefter alltid hämtar ut ny medicin när du har medicin kvar för tre veckor så att du aldrig mer står utan. Din medicin är ju som insulin för en diabetiker och du måste prioritera den mycket högt. Du kan inte låta den ta slut utan då får du helt enkelt prioritera om. Det är bättre att leva på nudlar och knäckebröd en vecka eller två istället för att inte kunna ta din medicin. Finns det ingen du kan låna utav eller saker du kan sälja snabbt så måste du gå till socialen och förklara din situation så att du förhoppningsvis får låna pengar där.

Du måste sätta dig ner och börja nysta i vad du kan göra något åt och vad du inte kan göra något åt. Det du absolut kan göra något åt är att se till att du får börja med medicinen senast i morgon. Det du inte kan göra något åt är din sons missbruk. Visst kan du stötta honom men du kan inte sluta åt honom. Det måste han göra själv. Sedan tar du hyresgästen. Skicka ett rekommenderat brev eller lämna över direkt i handen där du upplyser om att om hyran inte kommer in i tid så kommer du omedelbart lämna över skulden till kronofogden. Betalades inte hyran nu i månadsskiftet så ge dem tre dagar innan hyran måste vara inne och förklara för dem att betalar de inte tid så överlämnas skulden till kronofogden. Det hotet brukar göra att de flesta betalar för sig. Sedan fortsätter du skriva upp problem för problem så att du spaltar upp dem så att du får en översyn över dem och ser vilka du kan göra något åt genast och vilka du behöver hjälp med att lösa och vilka du faktiskt inte kan lösa utan där du enbart kan finnas som hjälp och stöd. Det känns som om allt bara är ett virrvarr för dig just nu och att du inte vet i vilken ände du ska börja i. Om du då spaltar upp det så kan du förhoppningsvis se i vilken ände du kan börja istället för att bli helt förtvivlad.

Jag förstår verkligen att ditt liv är totalt kaos just nu och då är det superviktigt att du får översikt över problemen så att du vet vad du kan och ska börja med.

Peppkramar
 
Sv: Allt rasar samman....

Hittade just en karta av medicinen så det borde räcka tills jag får komma till läkaren, annars får jag ringa alternativt gå via vårdkontakter.

Pengarna, eller snarare bristen på dem är just nu största problemet. Ska se vad jag kan sälja, har redan annonser ute, men inte fått något napp, men borde ha fler saker.
Visst kan jag gå via KF, men jag skulle tro att pengarna hamnar hos dem i vilket fall pga mina egna skulder:crazy:, dessutom kostar det ju att lämna in ansökan.
Har även den tidigare hyresgästen att kräva på pengar, där kan jag dock inte räkna med annat än KF, men som sagt, det kostar ju.

Nåja, det är ju världsliga bekymmer, problemet är att de sätter sig i själen, och kroppen.

Angående sonen så känns det lugnare nu, jag vet ju var han befinner sig, och han verkar mer motiverad nu än tidigare. Kan bara hålla tummarna för att det håller i sig, mer kan ju inte jag göra.

Ska sätta mig och spalta upp allt som tynger mig, sen försöka hantera det vettigt. Svårast är ju de saker jag inte kan påverka, acceptansen verkar lysa med sin frånvaro...

Idag ska jag dock ut och rida med ett gäng vänner och bekanta från klubben, det ska bli skönt!

Och jobbet ja, det håller mig uppe just nu. Fasta rutiner och inte alltför mycket tid över för att grubbla. Känns också som att mitt arbete uppskattas, även om det är svårt att komma in i allt....

Tur jag kan ventilera här, ska ev även besöka en vän idag, henne kan jag säkert prata med, hon är mycket förstående och stöttande. Framöver kommer hon att rida in unghästen, så jag kan sälja henne. Känns trist men jag varken hinner eller orkar med två hästar just nu.
 
Sv: Allt rasar samman....

Paniken börjar lägga sig och du tar tag i saker strukturerat och klokt. Du har tagit det där djupa andetaget och börjat lösa bekymren.

Bra jobbat!

Ramlar himlen ner brukar den sitta uppe igen nästa morgon.
*vet*
 
Sv: Allt rasar samman....

Jo det är nog sant!

Idag kan jag andas igen, börjar väl smälta saker och ting. Får ta tag i hyresgästen imorgon ifall pengarna inte kommer in på kontot under morgondagen.

Denna har dock inte varit här på hela helgen :crazy:

Nåja, en sak i taget.....

Haft en härlig dag, uteritt i två timmar med ett härligt gäng:), kändes som att en hel del av tyngden försvann någonstans ute i skogen.

Och i morgon jobb igen, det känns skönt!!
 
Sv: Allt rasar samman....

Nu orkar jag inte mer.....:cry:

När jag kom hem från jobbet idag har hyresgästen tömt huset samt lämnat ett brev där hon skriver att uppsägningstiden på tre månader inte gäller enligt hyresgästföreningen, om jag hyr ut endast ett hus????

Hon påtalar också att det funnits såna brister att att hyran borde varit rejält nedsatt, det handlar om brister som hon visste om när hon flyttade in (att det saknades en låda i köket, knoppar på några skåpluckor etc) samt andra brister som hon aldrig ens påtalat!!!
Att hon hört/sett råttor och huset då enligt kommunen måste SANERAS (hon har fått råttfällor, och problemet upphörde)

Således tänker damen inte betala något mer....

Nu går det inte mer..... Jag har ingen aning om hur jag ska ta mig ur det här!!!:(:(:(
 
Sv: Allt rasar samman....

.... där hon skriver att uppsägningstiden på tre månader inte gäller enligt hyresgästföreningen, om jag hyr ut endast ett hus????

Det stämmer inte.

"4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, "


Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...gssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12
 
Sv: Allt rasar samman....

Ja det är det enda jag hittat med....

Fler av de brister hon nämner var hon medveten om vid inflytt och sa att hon själv skulle fixa, då hon hade bråttom att flytta in. Övriga har hon inte ens påtalat, då går det väl inte att hänvisa till dessa?? (har absolut kunnat diskutera hyresnedsättning tills de var åtgärdade!)

Är det hyresnämnden jag ska vända mig till, eller?

Jag tycker det känns som bedrägeri!!!
 
Sv: Allt rasar samman....

Fler av de brister hon nämner var hon medveten om vid inflytt och sa att hon själv skulle fixa, ....
Hyresvärden måste först få möjlighet att avhjälpa felen.
Sedan så kan hyresgästen avhjälpa felen på hyresvärdens bekostnad.
Hyresnedsättning är det mycket svårt att få.

Är det hyresnämnden jag ska vända mig till, eller?
Nej i det här läget så är det kronofogden.
Du kräver in hyrorna med hjälp av hyreskontraktet.
De är mycket bra att ha att göra med.
http://www.kronofogden.se/Villfabetalt.html

Jag tycker det känns som bedrägeri!!!

Nej det är det inte.
Det är ett fult försök att komma undan att betala.
Förhandla kan man ju alltid göra.

Din hyresgäst har smitit från betalningen.
Och det är en ren ekonomisk tvist.
Ev. måste du dra det genom tingsrätten.
 
Sv: Allt rasar samman....

Ja just nu velar jag i hur jag ska göra.... Gå vidare och ta striden, eller bara lägga ner det hela:confused:

Vill ju inte låta henne komma undan med det hela, men det tar ju samtidigt enormt mycket energi???
Pengarna lär jag knappast se till, då jag antar att hon inte tjänar så mycket att KF kan plocka ut något där, några riktiga tillgångar finns heller inte.

Får ta kontakt med min far och se om jag kan låna så att vi klarar oss kommande veckor, det tar emot enormt, men stolthet kan jag nog inte unna mig just nu.:crazy:

Till råga på allt mår sonen sämre och verkar rätt uppgiven just nu....

Livet suger verkligen!:mad:
 
Sv: Allt rasar samman....

Har inget vettigt att säga men vill ge dig en stor kram genom cyberrymden.
Hoppas verkligen att du får en rätsida på allt inom en snar framtid.
 
Sv: Allt rasar samman....

Ta det till KF i alla fall. Jag kanner en som fick tillbaka sina 10,000. sek efter lang tid da han som forsokte smita vagrade och sedan hastigt blev sjukpensionerad. Min gode van fick dock tillbaka vartenda ore aven om det tog tid.:)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 756
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 201
Senast: Urigurien
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 262
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 093
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp